Обмисляме спиране на движението пред Съдебната палата, за да удължим пешеходната зона на “Витошка”, казва главният архитект на София
-Арх. Здравков, развитието на София като смарт сити беше сред акцентите в концепцията, с която бяхте избран за главен архитект. Какво свършихте за 1 г. и какво предстои?
- Компонентите на мъдрия град, или смарт сити, са заложени в генетиката на София. Градът в своята структура е достатъчно добре организиран, особено в историческата част. Но трябва да намерим формата, под която постепенно да започнем да освобождаваме столицата от автомобилите или поне центъра. Затова поканих екипа на датския урбанист Ян Геел да направи анализ. Те ще започнат работа на терен през май, ще се направи преброяване по тяхната методология, а наесен ще получим доклад с конкретни решения. Умният град включва система от мерки, които влияят не само на пренасянето на IT информация, а и на мобилността, сградите и озеленяването. Затова ще предложим законодателни промени за въвеждане на механизми за стимулиране на инвестиции в изграждането на зелени площи, покривно озеленяване на сгради, увеличаване на велостоянките и детските площадки. След като вече има работещ парламент, а скоро, надявам се, и редовно правителство, да успеем да променим Закона за устройство и застрояване на Столичната община (ЗУЗСО). Знаете, че внесохме промени, но заради разпускането на предишния парламент те минаха само на първо четене.
- Ще допълните този пакет от мерки, който беше за строителството на небостъргачи и защита на зелените площи, с още предложения?
- Да. Сега ЗУЗСО предвижда увеличаване на параметрите за застрояване с 5% по решение на експертния съвет за устройство на територията. Искам да се въведе изискване
тези 5% да се
получават като бонус
за инвеститорите
само ако в проекта
има зелени мерки
Един зелен покрив задържа до 80% от дъждовните води, увеличава живота на покрива и топлоизолацията и променя положително градската среда. Трябва да създадем и стратегия за изграждане на зелени покриви в София.
Приемането на промените, които предлагаме, е много важно и защото се нуждаем от спешни мерки за решаването на проблема с високите сгради, които започват да се появяват хаотично в София. Сега всички възможни дупки в закона се използват от предприемачите. Това е комбинацията от чл. 27, ал. 3 в ЗУТ, който дава възможност в ъглови имоти да не се спазват показателите за плътност и интензивност на застрояването, плюс отреждането за смесена многофункционална зона (СМФ), която дава неограничени възможности при спазване на градоустройствените параметри да построите сграда с каквато височина искате. “Софпроект” направи карта на общия устройствен план на София само с терените за СМФ. (Показва картата, на която се вижда, че те са из целия град – б.а.). Сега вижте плана на Париж и разположението на високите сгради - в центъра максималната височина е 18 м, после почва да расте и става 25 м, 31 м и т.н., а небостъргачите са в двата края на града.
Искаме в закона да се регламентира и създаване на наредба за градската среда. Знаете, че възложихме на екипа, спечелил конкурса за зоната в центъра, в която са улиците “Граф Игнатиев” и “Солунска”, да предложи цялостна визия за сградите и изисквания към собствениците. Промяната е нужна, защото сега няма механизми, с които да задължим собствениците да спазват определени правила. Говоря не само за цветови палитри за сградите, но и параметри за осветлението, местата за реклама, растера на дограмата, вида на материалите, които ще се ползват, и др.
- Да ви върна на стимулите за зелени покриви. Те ще са само за новите сгради, нали?
- Да, идеята е да има механизми, които да задължат собствениците да не позволяват водата да излиза в публичните пространства. Това може да стане и чрез система от изкуствени басейни. В Копенхаген на един от площадите, за да решат проблем с честото наводнение на близката метростанция, повърхностните води се улавят от стоянки за велосипеди, които са понижени с 60 см и изпълняват ролята на легени. Други варианти са резервоари за улавяне на водата и дрениращи настилки. Например, когато се строи хипермаркет, настилките около него може да са такива. Трябва да има и регламент за създаване на зелени вертикални фасади.
Ако се върна на смарт сити - освен градоустройствени стимули за зелени покриви е важно и приемането на задължителен анализ на трафика, особено за по-големите сгради. Виждате какви дебати има за “Парадайз тауър”. За нея имаше такъв анализ, но са ни нужни ясни правила как се получават тези данни, какъв е крайният резултат, кой ще го проверява, за да сме сигурни, че информацията, която ни се представя, е безспорна. Сега изискваме неща от проектантите, които не са ни вменени по закон.
- Споменахте “Парадайз тауър”. Как ще коментирате критиките, че каните Геел, а разрешенията за небостъргачи се увеличават?
- Свободните пространства в града стават все по-малко, а технологиите в строителството се развиват. Местата за небостъргачи трябва да бъдат определени в общия устройствен план, но за съжаление, възможностите, които той дава, са неограничени. Затова казах, че са нужни спешни законодателни промени. Сегашните норми ме поставят в ситуация, в която трябва да разрешавам строителството на такива сгради почти навсякъде, където има зона СМФ. Главният архитект не може да взима решения по целесъобразност. По тях компетентен е само общинският съвет, но дори и той е в ситуация да преценява дали една сграда да е 202, или 205 м. При липсата на конкретни параметри, които да казват, че в СМФ кота корниз не може да е над 125 м или 75 м, сме в хипотеза, в която
всеки следващ
инвеститор иска
неговата сграда
да е по-висока
Небостъргачът, който се строи на бул. “Цариградско шосе”, е 202 м. А инвеститорът на следващия иска 215 м. Логиката на един арабски шейх е абсолютно същата, но не сме в Баку или в Дубай. Искаме София да е модерен европейски град и затова са ни нужни ясни правила без пробойни.
Екипът на Gehl Architects казва, че богатството на София е гледката към Витоша. Но за да я опазим, са ни нужни тези промени. А решения, взети само по целесъобразност, ще паднат бързо в съда. За съжаление, има няколко големи проекта, които тепърва ще бъдат внесени в НАГ. Някои ги наричат грешки на растежа.
- От няколко месеца екип от специалисти работи по визията за развитие на града до 2050 г. Как си представяте София след 30 г.?
- Визията ще е готова до 18 месеца, проектът ще бъде обсъден максимално широко. Да кажа, че искам София да е зелен и привлекателен град, звучи формално. По-скоро си представям,
и то в обозримо
време, историческия
център без коли
Искам да намерим формата, която ще накара повече хора да ползват градския транспорт, а не да се чудим как да осигурим 200 паркоместа на ул. “Незабравка” например. Проблемът не е в липсата на паркоместа, а че почти всеки софиянец има личен автомобил и броят на единичните пътувания е огромен. Развитие на градския транспорт, повече велоалеи, мерки като “паркирай и пътувай” - така си представям София.
- Според екипа на Геел София е като хубава къща, която обаче трябва да бъде подредена. Как София може да се превърне в идеален дом?
- Лесният отговор е, че трябва да си смени дрехите (смее се - б.а.). Важното е, че структурата на София е сигурна и къщата има здрава конструкцията. Лесните мерки са постепенна подмяна на настилките и неща, които ще се видят от всички, но стабилните и трайни решения са свързани с промяната на планирането, като приоритет става предимство за хората и велосипедистите, а не за колите. Такива са проектите за ремонтите на булевардите “Дондуков” и “Патриарх Евтимий” със зелена велоалея по него. Разглеждаме възможността тя да продължи от Петте кьошета по бул. “Скобелев” до Руски паметник, за да се създаде пръстен, който почва от велоалеята по бул. “Цар Борис III”, минава по бул. “Скобелев”, бул. “Патриарх Евтимий”, около “Св. Ал. Невски” и Моста на влюбените. Искаме да подредим липсващите парчета от тази мозайка и да създадем цялостна веломрежа. Ако първата стъпка е ремонтиране на тротоарите, премахване на незаконна реклама, изчистване на кабелите по фасадите, подреждане на къщичката, с тази наредба за градската среда, която искаме, дългосрочният хоризонт е развитие на града като пешеходен и исторически. Все повече туристи идват в София и
трябва да им
предложим нещо
повече от една
пешеходна зона
Столицата трябва да има затворен исторически маршрут.
- Кога ще почне мащабният ремонт на центъра?
- Тази година стартираме само с ремонта на ул. “Граф Игнатиев” и градинката около храма “Св. Седмочисленици”. През 2018 г., когато приключи председателството на Съвета на ЕС, ще продължим с напречните улици - “Солунска”, “Шишман” и “6 септември”. Работата в зоната около храма “Св. Александър Невски” ще започне в края на 2018 г. В тези две зони ще има огромна работа и по подмяна на подземната инфраструктура.
- Ясно ли е вече кой чужд архитект ще поканите за новата визия на пл. “Св. Неделя”?
- Заданието се подготвя от УАСГ и ще бъде представено на обществено обсъждане. Ще разговаряме и със собствениците на големите обекти в района, за да чуем и тяхното мнение. Искам, когато възложим тази работа на конкретен проектант, да имаме ясни правила. Подготвяме и симулация на трафика с евентуално спиране на движението от бул. “Стамболийски” по продължението на бул. “Витоша” през ул. “Алабин”, тоест пред Съдебната палата. Симулациите трябва да ни покажат какви ще са резултатите при подобно решение. Добре е пешеходната зона на “Витошка” да прелее към Съдебната палата, оттам пл. “Св. Неделя” и да се свърже с ларгото, пл. “Бански”, а защо не и до Североизточната кула на Сердика, която е тук, до сградата на НАГ? Обмисляме и вариант през ул. “Съборна” този пешеходен поток да се свърже и с Градската градина, като освободим улицата от паркирани автомобили. Знаем, че тези идеи няма да бъдат посрещнати с възторг от собствениците на партерните нива, но това е единственият възможен начин. Превземането на града от автомобили през последните 20 г. унищожава тази историческа среда. Както и екипът на Геел каза: “Имате страхотни паметници, но те са обградени от железни воини, които да ги пазят”.