Важно е да вършиш добре работата си и да е от полза за клиента, казва председателят на УС на “Кауфланд България”
- Г-н Спасов, КЗК се произнесе, че няма картел между търговските вериги у нас. Как ще коментирате това решение?
- Взето е на база щателно проучване и анализ. Решението на комисията не ме изненадва. “Кауфланд България” е предоставила изисканите документи и, вярвам, и останалите колеги от бранша са направили същото.
Нашата компания действа изцяло в унисон с българското и европейското законодателство. Сферата ни на дейност е една от най-регулираните и се радвам, че решението на комисията потвърждава спазването на позволените търговски практики.
- Очаквате ли след решението на КЗК да спрат атаките и обвиненията срещу “лошите” чужди вериги?
- Потребителите са тези, които определят пазара. Всяка една верига се стреми да предлага на клиентите си продуктите и услугите, които те търсят. В случаите, в които има обосновани критики, не е коректно да се обобщава за всички вериги, било то с чужда или с българска собственост.
Конкретно за нашата верига мога да кажа, че имаме много клиенти,
правим добър оборот
и плащаме немалко
данъци в страната
В крайна сметка е важно да вършиш добре работата си и да си от полза за клиента. Ако това е налице и потребителите предпочитат теб, то определението, което споменахте, е несъстоятелно.
- Защо веригите и “борбата срещу тях” е дежурна тема в някои политически платформи?
- Нашата сила е търговията и това да търсим начини да улесняваме клиентите и да им предлагаме възможно най-качествените и свежи продукти, и то на изгодна цена. Политиката не е силата на “Кауфланд България”. Не смятам, че има “борба срещу веригите”.
По-скоро става въпрос за неразбиране на същността на материята. Мнозинството от хората у нас са достатъчно интелигентни и имат свободен достъп до информация. Те могат сами да преценяват ползата от веригите. С други думи - клиентите са свободни сами да решават дали да посетят даден търговски обект.
- Отново има проектозакони, които целят да въведат гарантиран процент български стоки в магазините. Според вас има ли нужда от подобна регулация и какви са потенциалните ползи и вреди от нея?
- Предлагането на голям избор от български стоки в асортимента на нашата верига е факт. В някои продуктови категории делът на произведени у нас продукти надминава 70%. Разбира се, че в България
българите харесват
местни продукти
и естествено, че в търговските обекти те трябва да бъдат предлагани. Това е съвсем нормално и важи за всяка държава.
Но смятам, че понастоящем пазарът се саморегулира - именно защото потребителите предпочитат българския вкус. Изкуственото и административно въвеждане на определен минимален процент от български стоки е не само дискриминационно към големите търговски обекти, но крие и реална опасност от покачване на цените, и то поради една проста причина - нарушава се пазарният принцип на търсене и предлагане.
- След много дискусии през 2015 г. беше променен Законът за защита на конкуренцията, като беше въведена регулация за търговските вериги. Как се отрази тя на пазара?
- Ние изцяло спазваме законите в страната, включително и променените наредби в ЗЗК. Тук следва да се отбележи, че в това отношение има някои неясноти в текстовете, за които ние ще информираме законодателя.
- Какъв е приносът на т.нар. модерна търговия за изсветляването на пазара, данъчните приходи и работните места у нас?
- Пазарът по презумпция трябва да е светъл и
всеки, който оперира
на него, следва
да се съобразява
с правилата
Това, че сме изключително стриктна компания, която плаща данъците си в България, постоянно създава работни места и плаща пълните осигуровки на своите служители, е нещо, което се подразбира от само себе си - такива са правилата и те се спазват.
Естествено, аз мога да говоря единствено за представляваната от мен верига - “Кауфланд България”. Данъците, които сме платили за миналата календарна година, са в размер на близо 125 милиона лева. И в тази връзка мога да отбележа, че всякакви изказвания от рода на това, че веригите не плащат данъци, са напълно безпочвени.
Когато си голяма компания и работодател, отговорността, която носиш, не позволява да действаш по различен от законово установения начин. Наскоро отворихме нов хипермаркет в София. Бяха открити около 150 нови работни места. От стъпването си в страната досега сме направили инвестиции в размер на 1,4 милиарда лева и имаме близо 6800 служители на заплата при нас.
Ако мога да обобщя за приноса на модерната търговия като цяло, то това е изсветляване на търговията, сваляне на цените, предоставяне на голям избор и модерни търговски обекти за клиентите.
- В момента какъв е делът на модерната търговия в България? А спрямо този в останалите страни от ЕС и региона?
- По данни от специализираните агенции за пазарни проучвания той е близо 40% за цялата страна. Значително по-висок е делът на модерната търговия в останалите държави от Централна и Западна Европа, където той се движи между 70 и 90%.
- Има ли нови тенденции на пазара с бързооборотни стоки и промени в потребителските навици? Българинът само търсач на промоции ли е, или вече се забелязват и големи групи, които търсят определено качество без значение на цената?
- Все повече се наблюдава тенденцията за търсене на баланс между цена и качество. Българинът предпочита маркови артикули, но е готов да плати за тях само ако цената е разумна.
Именно този баланс е най-добре застъпен в нашата верига -
свежи и качествени
артикули на
оптимална цена
Тя винаги има значение - дори и при потребителите с по-големи възможности. Какъв е смисълът да плащаш за нещо повече, ако същото може да се намери на по-ниска цена? Все повече се засилва тенденцията, в която потребителите планират покупките си, за да могат да пестят време, когато са в хипермаркета. За да отговорим на това търсене, създадохме и мобилно приложение, което улеснява планирането на покупки.
- Може ли да очакваме нови размествания в ритейл търговията в България, след като “Карфур” и “Пикадили” фалираха, а “Пени маркет” се оттегли? Също и навлизане на нови играчи?
- Освен споменатите по-горе вериги, две от които отпаднаха по изключително недостоен начин, “завличайки” свои доставчици, от българския пазар в последните години отпаднаха и много други местни и чужди вериги. За момента нямаме информация за навлизане на други вериги на българския пазар.
CV
Димитър Спасов е роден на 29 април 1969 г. в София. Завършил е УНСС, специализира в университета в Санкт Гален, Швейцария. Отговарял е за Централна и Източна Европа в “Хенкел”, бил е генерален мениджър на “Билла България”. От над 10 години ръководи “Кауфланд България”.