Повече камери, а не глоби срещу лошите шофьори

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5393243 Повече камери, а не глоби срещу лошите шофьори Повече камери, а не глоби срещу лошите шофьори www.24chasa.bg

Снимката на нарушителя е клеймо, от което няма как да избяга

МОЯ позната изкара книжка преди 3 г. По стечение на обстоятелствата оттогава не е шофирала. За пред КАТ тя е изряден водач - няма нито едно нарушение. Ако продължава така, дори и златен талон може да вземе. Тя няма да попадне в обсъжданата в момента от парламента нова категория - на т.нар. млад шофьор. Според идеята за промени в Закона за движението по пътищата такива ще са всички, които имат книжка по-малко от 12 месеца. За тях ще важат куп ограничения, които уж ще ги спрат заради неопитността им да правят нарушения. Е, да, но и моята позната е неопитна, а пък, ако реши да се метне зад волана, за нея няма да важат рестрикциите. И едва ли е единствената.

Идеята за младите шофьори всъщност не е нова. Опит да се въведе такова понятие имаше и през 2009 г. по време на тройната коалиция, но бе отхвърлено с аргумент, че не съществува в европейската практика, а и може да бъде сметнато за дискриминация.

Това е само една от слабостите на разглежданите в момента промени в Закона за движение по пътищата. Той води класацията за най-често променян нормативен акт и отново е във фокуса на депутатския интерес. Да оставим на страна обещанията за чисто нов закон, който да отрази адекватно ситуацията. Дава ги всяка власт. Да приемем, че чрез кръпки оттук и оттам се търси най-доброто решение, за да се прекрати нестихващото бедствие по пътищата. А то придобива все по-големи и разнородни мащаби. Продължаваме да оглавяваме класациите в ЕС за най-много жертви.

А българските шофьори таят толкова адреналин и агресия, че не могат и без нерегламентирани гонки или физическа саморазправа, ако някой ги засече. Законът се опитва да тича след случващото се и сега парламентът обсъжда и как да прекрати опасните надпревари. Истината е, че те не са тайна за никого от години. И че както с гонките, така и с всяко друго нарушение просто липсват респект към контролните органи и строго прилагане на правилата. Проблемът не се корени в размера на санкциите, а в начина, по който се прилагат.

В момента за пореден път се обмисля например вдигане на глобите за превишена скорост. През годините се правеха различни експерименти със санкциите, а резултат явно все няма. Ту имаше отнемане на книжка, ту не. В един момент философията бе, че наказанията трябва да се смекчат, но сумите по глобите да се увеличат, за да има по-добра събираемост. Така през 2011 г. бе записано важащото и към момента правило книжката да се отнема за 3 месеца при над 50 км в града. Това обаче явно не е достатъчно. Сега депутатите предлагат директно да се влиза в затвора за несъобразена скорост. Статистиката показвала, че веднага за там трябва да заминат над 2000 джигити.

Да, престъпно е да се кара бясно и така да се рискуват животи, но дали и как това ще се прилага на практика? Скептичните веднага ще посочат десетките случаи на разминали се с правосъдието убийци шофьори с книжка, без книжка, трезви или пияни. Освен почернените семейства помни ли например някой емблематичния случай с Хюриет Сюлейманов - човек без книжка, с 93 криминални регистрации и 12 присъди, убил трима студенти през 2014 г.? Към днешна дата никой не знае къде е. Иначе е осъден задочно на 15 г. затвор. По закон трябва да бъде наказан строго. Е, и?

И доживотен затвор да има за превишена скорост, джигитите пак ще си карат с такава, ако знаят, че няма кой да ги спре. Естествено, няма как катаджии да дебнат на всеки ъгъл (а и по-добре, предвид славата им на криещи се в храстите), но има как да се монтират камери. Ако трябва - и на всеки километър. Само така може да се бди денонощно за спазването на закона. А в него трябва да фигурират адекватни на ситуацията в България санкции. Снимката на нарушителя е клеймо, от което няма как да избяга, а след това трябва да бъде преследван безкомпромисно, за да си понесе отговорността. Хубаво е, че правителството спря разни съмнителни обществени поръчки. Очевидно за голяма част от тях харченето на милиони държавни пари не е толкова спешно. Нека сумите да се пренасочат за оборудване с контролната техника по пътищата. Така ще се спасят човешки животи. А това няма цена.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Лично мнение

Защо арабите - 5% от населението на света, са половината от бежанците

Петродоларовите икономики вече не изглеждат толкова впечатляващи РЕДИЦА промени настъпиха в арабския регион през изминалите десетилетия, за съжаление, не с положителен знак. Днес петродоларовите икономики, които доскоро се къпеха в златен дъжд, заделяйки огромни средства за инфраструктурни проекти, не изглеждат вече така впечатляващи.

Децата ни - оковани от Златний телец

Ако си млад човек на минимална заплата - излизаш на квартира, но как плащаш сметките? ИЗЛЕЗЕ поредното проучване за младите хора в България. В края на годината, като равносметка, като статистика, като я да видим докъде сме я докарали. До под кривата круша, дотам. Четох вкратце информацията, може да си я намерите, няма да я преразказвам.

Европа мисли до 2021 г. за блокчейн вот

Има срив в доверието към гласуването на избори по нови технологии ДОКАТО у нас дебатирахме как да гласуваме, по света големият ентусиазъм за електронното гласуване от 2015-а изчезна. Факт е, че в момента в Европа машинно гласуване няма, а дистанционно електронно гласуване има на две места - в Република Естония и в Конфедерация Швейцария за три

Властелинът на професорите

Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,

Колко струва човешкият живот

Трябва методика за определяне на имуществените вреди и издръжката на децата на загиналия да е гарантирана МАКСИМАЛЕН размер за неимуществени вреди е добре да има само ако се създаде методика за определяне на имуществените вреди и застрахователят да ги покрива до определен размер, гарантиращ издръжката на децата на загиналия.

Речта на вицепремиера

Протестът е справедлив, но състраданието е интересно за технолозите на възмущението КАКВА е целта на комуникацията? Освен да обменим информация, да научим нещо, което досега не сме знаели, нейната цел е да се разберем помежду си, да опитаме да живеем заедно, в крайна сметка в сърцата ни да останат повече любов и доброта.

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Лично мнение

За майките и за смисъла

В пакета закони има недомислени неща, като задължителните квоти за инвалиди. Ако се приемат, утре майките ще са пак на улицата ВТОРНИК,7,50 ч сутринта. Карам детето на училище и слушам радио. Там една жена, която каза, че е социолог, и един мъж, който каза, че е Нидал Алгафари, настойчиво ме питат дали съм на страната на майките,

Хроники на политическия цинизъм

Отмъщението за нечие високомерие и алчност е на по-голяма почит, отколкото подкрепата за добрите идеи “МАЛЪК, дребничък, наплашен, без самочувствие, физически недостоен малък мушмул, който с абсолютно изпотени кунки се докосва до големите величия.” Не, това не е цитат от сборника със злодейски публични изявления на Валери Симеонов.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber