Глобата - процент от цената на колата

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5024236 Глобата - процент от цената на колата Глобата - процент от цената на колата www.24chasa.bg

В какви случаи може да се мисли за конфискация

Oт много години пиша в “24 часа”, че глобите трябва да са пропорционални на стойността на колата. В доста държави има елементарен софтуер, при който по номера на колата веднага излиза остатъчната ѝ стойност. Ако помолим примерно някоя от немските провинции – ще ни го подарят. И тогава карането с висока скорост ще се реши много бързо. Защото в повечето случаи бързо карат тези със скъпите коли, а не с таратайките.

Но трябва да внимаваме големите глоби да са само при сериозни превишения на скоростта. Защото един нов мерцедес AMG с карбонови спирачки спира 5 пъти по-бързо от един малко по-стар форд, пежо или нещо подобно. Не е все едно с каква кола караш примерно със 120 км в час по обикновен път. Така, че качествено по-големите глоби трябва да са при превишения над 40-50 км в час. Естествено, при всяко превишение над 10 км трябва да има глоба.

Има държави, където глобите се налагат като процент от годишния доход. Не е само Финландия. Така се прави и в някои провинции на Германия и на други места. Но тук има една голяма опасност. Когато всички санкции се обвържат с дохода, хората имат стимул да го намалят. Особено в държави като България, където това не е трудно. А като се намалят декларираните доходи, приходите в бюджета намаляват. Затова обвързването на нарушението със стойността на колата е много по-успешно и при това също е справедливо, като се държи сметка за дохода.

Нека само споменем и че при заснимане с камера съвсем невинаги може да се определи кой управлява колата.

Писах вече, че

гонките са въпрос

на адреналин

за много от младите хора. И между другото гонки се правят и по видове коли – с форд ескорт, с голфове и пр., т.е. не са само суперколи. Хубавото е, че те не вдигат толкова много. Гонки се правят в цял свят. Въпросът е, че съответните власти са построили места за гонки, въвели са изисквания за каски и други предпазни средства и там младите хора, които искат да си получат дозата адреналин, имат възможност да направят това, без да застрашават невинни граждани. Време е и властите, и бизнесът да помислят за това.

Старо и изпитано правило в правото е, че само с наказания не се решава един проблем. Ако беше така, децата трябваше само с бой да ги възпитаваме. А се знае какви стават такива деца.

Да започнем с алкохола.

Най-твърди мерки

срещу алкохола

от всички щати на САЩ са взети в Аризона. Ако те хванат над 0,8 промила (до 0,8 промила е разрешено), те пращат за кръвна проба и до месец се явяваш пред съдията. Ако не надвишаваш 1,2 промила, той ти определя 1 ден в ареста. След това ти слагат устройство, чрез което, за да запалиш колата, трябва да установи, че нямаш алкохол. По време на каране устройството включва автоматичен сигнал и ако не духнеш до 30 секунди, устройството изпраща сигнал до полицията и тогава глобата е зверска. За 5 г. хващането пиян (така нареченото DUI) сериозно ти възпрепятства намирането на работа, влизането в съседни държави като Канада с кола, лицензирането за различни дейности.

От тези мерки подкрепям престоя 24 часа в ареста. Останалите при първа грешка често отчайват човека и поради това не се прилагат в повечето държави. При хващане над 0,8 промила втори път следва неколкомесечен престой в затвор на палатки в пустинята и да намериш след това работа си е живо приключение.

Ето тук съм много съгласен да се прилага целият пакет от репресивни мерки. Всеки

може да сгреши

веднъж,

но втори път това е недопустимо. И държавата следва да вземе твърди мерки. И сега в България наказанията не са от най-леките при употреба на алкохол – при алкохол в кръвта от 0,5 до 1,2 промила ти отнемат книжката от 6 до 12 месеца, т.е. лишават те от правоуправление за дълъг срок. Има и глоба от 500 до 1000 лв. Слабост на закона е, че не трябва само да се отнема книжката, но това да влиза в системата и да е лесно за проверка, за да не може да караш с книжка от друга държава.

При повторно нарушение в България отнемането на правоуправлението е от 1 до 3 г., което е една заслужено тежка санкция.

Проблемът е, че ако те хванат без книжка, носиш смешната санкция от 100 до 300 лв. глоба според Закона за движение по пътищата. Че тогава какъв е проблемът да пиеш, да ти вземат книжката и да си управляваш без книжка. Така се обезсмислят тежките санкции.

При установени над 1,2 промила е налице престъпление, което се наказва със затвор до 1 г., а при повторност, дори да си употребил алкохол само над 0,5 промила – до 2 г.

Освен недомислените законови решения за управление без книжка в България има още един голям проблем – не е никак трудно да дадеш на един катаджия 500 до 1000 лв. и да избегнеш налагането на санкция в пияно състояние.

Особено след като вече отново няма мерки за следене на катаджиите. А мерките се махнаха, защото катаджиите колективно ги бойкотираха, като спряха проверките. Що за държава сме, в която катаджиите командват държавата, за да си вземат редовно подкупите? Дори някой да не е подкупил катаджията поради липса на налични пари, след това не е сложно да се подкупи лекарят, който взема пробата.

Така, че обикновено имащите пари се измъкват. А това се решава със слагането на няколко евтини камери и микрофони на подходящи места.

Има голяма разлика между 0,5 и 0,8 промила. Много хора в този диапазон могат да се контролират и да карат бавно и внимателно. Затова в много държави по света до 0,8 промила не се налагат наказания. Ако в България ще се налагат наказания в този интервал, те трябва да са по-леки.

Що се отнася до гонките, достатъчно е те да бъдат на първо време квалифицирани като хулиганство: при първи случай – дребно, а при втори – хулиганство по смисъла на НК. При дребното хулиганство наказанията се налагат от районния съдия веднага и са ефективни. Не е проблем да се създадат и специални текстове в НК за т.нар. гонки. Те са достатъчно опасни, за да има текст в НК, който да изяснява престъплението и с това да насочва какви доказателства трябва да се съберат.

Още повече като спреш някого с превишена скорост, не е лесно да се докаже, че е участвал в гонка. На пръв поглед е много лесно да се реши конфискация на колата на някого, употребил алкохол или участвал в гонка. Въпросът е, че степените на алкохолно опиянение са много различни и конфискация е мислима над 1,2 промила.

При гонките също има съществена разлика. При едни се нарушава само скоростта, а при други не се спазват светофарите и знаците за предимство. Едни са в населени места, други са извън. Опасността е различна. А даването на неадекватно високи наказания без оглед на тежестта на нарушението също е опасно. Решаването на проблема с наказанията за няколко дни е утопия. Промените в закона изискват мислене от специалисти, сравнителноправен преглед и внимателни формулировки. А и да не би пиенето и гонките да са от вчера?

Хубавото е, че все пак въпросът, макар и с голямо закъснение, се поставя. Освен това стои задачата от НК да се изкарат десетки, та и повече излишни състави, за да може полицията и прокуратурата да имат време да се занимават със сериозните престъпления.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

"Тренд": 1/4 от решилите да гласуват още не са сигурни за кого

Най-важно е новият главен прокурор да е честен и неподкупен, показват данните от проучване на изследователския център “Тренд” по поръчка на “24 часа” С приближаването на местните избори желанието за участие във вота се увеличава. Над половината от тези, които имат намерение да гласуват, вече твърдо са избрали за кого ще дадат своя вот

Икономиката ни расте сред глобален спад. Какви са сценариите?

Двигателят е вътрешното потребление МВФ намали очакванията си за глобалния растеж за 2019 и 2020 г. Прогнозата за 2019 г. е за нарастване на световния БВП от 3% (най-ниска стойност след кризата от 2008-2009 г.) и 0,4 процентни пункта по-ниска от предвижданията, представени в априлския преглед. Растежът за 2020 г

“Алфа рисърч”: Всеки трети в Пловдив ще гласува за Здравко Димитров (Обзор)

Кандидатът на ГЕРБ в Пловдив - Здравко Димитров, убедително води с 29,9% пред основния си опонент Славчо Атанасов от НФСБ, подкрепата за когото е 22,2%. Димитров е удвоил дистанцията с Атанасов в сравнение с началото на кампанията. Днес почти всеки 3-и пловдивчанин, решен да гласува на 27 октомври, ще пусне бюлетина за Димитров

Шестте ни региона се развиват по-бързо от Румъния и Гърция

- Според най-новия индекс за конкурентоспособност в ЕС за 2019 г. всички части на България стават по-привлекателни за фирми и граждани през последните 3 години - Северозападът вече не е последен, изпреварва 4 гръцки, един испански, Френска Гвиана и Майот Българските региони стават по-привлекателни за граждани и фирми през последните 3 години

"Патриотични игри"

На изборите в София съществува един политически залог, който сякаш остава в периферията на обществения интерес на фона на сблъсъка между Фандъкова и Манолова. Става въпрос за това как ще бъде поделено т. нар “патриотично пространство”. Защо този въпрос е важен? Първо, той касае структурата и функционирането на управляващото парламентарно

По македонския въпрос и за пайдушкото хоро

Скопие трябва да бъде поканено за преговори за влизане в ЕС преди Белград и това е патриотизъм Разбира се, че комиксовата история, която си измислиха в Скопие, е повече от смешна. Но въпреки това България трябва да престане да се репчи на режима в Скопие и да направи всичко по силите си република Северна Македония и Албания тутакси да влязат в

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Коментар на седмицата №1: На 18, с мощна кола, без опит, нощем. Кой ти дава право да убиеш 5-има и да самоубиеш себе си?!

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №1 и е събрал близо 218 000 прочитания. Няколко въпроса към обществото, преди да изсъхне вестникарското мастило и да забравим поредната касапница на пътя Малцина ще се сетят за поета Николай Хрелков, от чиято “Балада за три сестри” вземам назаем “Нощ лежи над село

Коментар на седмицата №2: Ердоган влезе в капана

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №2 и е събрал над 192 000 прочитания. Възникна надежда наистина да правим фаувета  Когато през 1990 г. Саддам Хюсеин нахлу в Кувейт, той бе останал с погрешното впечатление, че Вашингтон няма нищо против. После се оказа,

Коментар на седмицата №3: За “българския” и “английския” расизъм

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на изминаващата седмица. Този е №3 и е събрал близо 32 500 прочитания. Расизмът няма етнос, злото и тъпотията не са национални понятия. България преживява един от най-срамните моменти в новата си история. Българите са определени като расисти, нацисти. Не отделни тъпанари, а цялата нация.

Дума на седмицата: Расизъм

Белите цигани от “Люлин”, които ни изложиха пред цял свят България бе опозорена пред цял свят като расистка нация заради група хулигани, които се подиграват на чернокожите футболисти от отбора на Англия, викайки “У-у-у”, както правели човекоподобните. Иначе българите няма как да са расисти по простата причина, че и на нас не ни е чист косъмът

Путин с 62% рейтинг сред българите, Макрон - с 32%

От 4 на 29% са се увеличили доволните от живота за 30 г., но 57% смятат, че преди икономическото положение на хората е било по-добро 40% от българите смятат, че децата им ще живеят по-богато от родителите си. Този оптимизъм е значително по-нисък във Франция - 16%, и Гърция - 26 на сто. 57% от поляците обаче вярват в по-доброто финансовото бъдеще

Макрон да се върже за мачтата на обединена Европа

Макрон все по-очевидно изоставя идеята за обединена Европа - обединена в рамките на нейните географски и културни граници. Причините за това не се коренят в трудностите за управление на настоящата многообразна конструкция на ЕС след голямото разширяване от предходното десетилетие. Тези трудности са факт

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber