Георги Тодоров: Направихме и малките площадки летища, слагаме ред при дроновете

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/10136477 Георги Тодоров: Направихме и малките площадки летища, слагаме ред при дроновете Георги Тодоров: Направихме и малките площадки летища, слагаме ред при дроновете www.24chasa.bg
Георги Тодоров
Георги Тодоров

 За три месеца успяхме да разкрием три нови самолетни линии, има голям интерес за Англия, казва министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията

Написах писмо до еврокомисаря по транспорта заради опашките на Дунав мост 2

Още акценти:

Може пак да има  полети от София до Русе

Смените на шефове в “Информационно обслужване” не са свързани с изборите

Концесионерът сигнализира за бавна обработка на документи на пътниците на ГКПП-та на летището

- Г-н Тодоров, как се възстановява авиацията, би трябвало да има оживление? Може би няма да се сбъднат прогнозите за постигане на нивата от 2019 чак през 2024 г.?

- Възстановяването не е бърз и лесен процес, има различни сценарии, може да се възстанови 2024-а, а може и 2029 г. Всички се надяваме на положителни сигнали.

Важното е, че в последните 3 месеца успяхме да разкрием нови международни линии. Това са Бургас-Киев - Бургас, която е на “Уиз еър”, за София - Кайро - София  назначихме два въздушни превозвачи - “България ер” и “ГъливЕър”, за София-Ню Делхи-София отново превозвач а “ГъливЕър”. Пуснахме вътрешна линия София - Бургас - София, където оператор е “ГъливЕър”, назначихме втори превозвач от София до Варна - това е “Райънеър”. В полетите на “Райънеър” от летище Пловдив до летище “Станстед”, Лондон, добавихме още един ден. Досега летяха във вторник и петък, от 1 септември ще оперират и в сряда.

- Сериозна конкуренция с полетите до Лондон се очертава.

- Вероятно има търсене, така че е добре да има конкуренция при спазване на COVID мерките. Отварянето на тези линии е глътка въздух както за летищата, така и за авиокомпаниите. Въздушните превозвачи се държат абсолютно адекватно. Те винаги са били гъвкави и пазарно ориентирани.

- Докъде стигна процесът на преобразуването на летищните площадки в летища?

- Както бях обещал, за тези три месеца, откакто съм служебен министър, направихме изменения в 10 подзаконови нормативни акта. Единият е наредбата, която позволява на такива малки летища да осъществяват по нетърговски начин международни полети. 

Примерно самолет да кацне в Балчик, оттам да качи група голфъри и да ги превози до Приморско. Така се избягва съсредоточаване на трафика в големите летища и се дава възможност на малките да са експлоатационно годни, но при спазване на всички правила за безопасност и сигурност. Това е още една мярка, която помага за развитието на малката авиация. Става въпрос за летищата Русе, Лесново, Балчик, Казанлък и София-Запад (Кондофрей - бел. ред.)

- Това засяга летищните площадки, които трябва да станат летища, така ли?

- Точно така. Наредбата я изработихме, сега обобщаваме предложенията и ще я издам. Има интерес за осъществяване на вътрешни полети от София до Русе. Направихме и наредбата за летателните апарати, за дроновете.

- Какво в нея е важно за хората?

- Че има правила кой може да вдига дрон, кога, къде, операторът да се следи. Наредбата е готова и съм я изпратил за съгласуване на вътрешния министър и на ДАНС, след като ми я върнат, ще я обнародвам. Готова е и наредбата, която е за съвместното ползване на летища от гражданската и военната авиация.

Направихме изменения в друга - за регистрацията на въздухоплавателните средства, като позволяваме да се променят регистрационните символи. Когато примерно са опозоряващи или са със странна абревиатура, операторът има право да го пререгистрира. 

- Как са първите месеци на концесията на летище София?

- В момента на летище София текат инспекции, които съм възложил на ГД “Гражданска въздухоплавателна администрация”, те са поне в три направления. Въздухоплавателните власти изследват наслагванията от гумите на колесниците - мярка, свързана с безопасността при излитане и кацане, проверяват се пропадания в някои от пероните, където се паркират самолетите, както и своевременното окосяване на тревата около полосата за излитане и кацане. 

- Е, че дотам ли се стигна, до косене на тревата при пистата?

- Това са констатирали проверяващите, по тази причина е нарочната инспекция.  Друг проблем, за който концесионерът сигнализира, е бавната обработка на документи на пътниците на ГКПП-та както при влизането, така и при излизането от страната. 

- Какво общо има концесионерът с проверките на граничните власти?

- Това в крайна сметка понижава качеството на обслужване на пътниците. Те не се интересуват кой, кога и защо ги проверява, а дали ще си хванат полета, да бъдат обслужени бързо и качествено, а не да стоят на опашки.

По тази причина инициирах при вицепремиера Бойко Рашков среща на колеги от моя екип, ГВА, Гранична полиция и представители на концесионера, в която участва и финансовият министър Асен Василев. На нея ясно заявихме, че в тази концесионна сделка държавата в лицето на Агенция “Митници”, Гранична полиция, ще съдействаме бързо и в най-голяма степен. Очаквам концесионерът да има реципрочни действия.

- Подобриха ли се нещата с по-бързото преминаване на пътниците?

- Колегите от Гранична полиция бяха в процедура за назначаване на нов персонал на летище София с цел по-бърза проверка на всички влизащи и излизащи. Разчитаме и на стартиране на селфчекин системата - да може пътникът да регистрира паспорта си, да го визуализират камерите, без да минава на граничния пункт. В Бургас и Варна ситуацията е малко по-добра.

- Остана за концесиониране само летище Пловдив. Откога го дава министерството на концесия?

- От 2009 г., но досега нито една концесионна процедура не е доведена докрай. Когато дойдох, заварих процедура, в която не участваше нито един кандидат, и я прекратих. Възложих изготвянето на нови анализи, за да видим различни сценарии за бъдещето на летището.

Дали ще се развива като карго летище, дали като аеропорт само за пътнически полети, или ще е смесено - за пътнически и карго полети, това са три възможности. Според вариантите ще се прецени и дългосрочността на партньорството, защото трябва да се търси баланс на концесията.

- След като 12 години не може да се даде това летище на концесия, излиза, че нещо в условията не е както трябва. 

- Затова искам бъдещият анализатор, който изберем, да ни предложи няколко варианта, да видим къде сме бъркали досега или е някаква случайност, или пък е непреодолима сила като пандемията миналата година. И чак тогава да се избере най-подходящият за държавата начин за отдаването му на концесия.

- Ако е вярна прогнозата за възстановяване на авиацията до 2024 г., то сега като че не е най-подходящият момент за концесиониране. Не е ли така?

- Заради това не разчитаме на концесията като панацея. Предприех вливане на активите на търговското дружество “Летище София” ЕАД в “Летище Пловдив” ЕАД. След концесионирането на столичния аеропорт това дружество остана без дейност.

Ще бъдат назначени проверители на двете дружества, които да анализират финансовото им състояние и активи. Целим да икономисаме средства от бюджета, тъй като държавата дава близо 2 млн. лв. на година за летище Пловдив. С парите на “Летище София” ще се постараем да инвестираме в “Летище Пловдив” ЕАД.

- В каква посока?

- Изграждане на вместимости за гориво-смазочни материали, за да се зареждат самолети и самото дружество да печели. От друга страна, няма да допуснем разпиляване на активи и средства, които са останали в “Летище София”.

- Какво е останало в дружеството? Колко пари?

- Близо 100 млн. лв. са. Предпочитам това дружество да не се ликвидира, то ще се слее с “Летище Пловдив”, остават активи като летище Балчик и други терени, които са извън обекта на концесия на летище София. Те ще останат публична държавна собственост и няма да бъдат разпилени.

- Дори да останете като министър във втория служебен кабинет, ще имате ли време да обявите нова концесия?

- Според мен политиката за концесиониране е задача на редовен кабинет. Важното е аз да подготвя условията, сценариите, вариантите.

- Как се отрази спадът в авиацията на Държавното предприятие “Ръководство въздушно движение”?

- Поради свиване на прелитанията в небето ни, на кацане и излитане на самолети от нашите летища, спадът в РВД е над 80% в приходната част. Заплатите на ръководителите на полети и на администрацията в РВД са намалени с 30%, инвестиционната програма е свита със 70%. И въпреки това не се допусна мигриране на ръководители на полети да водят самолети в германското, италианското или във френското небе. Независимо от тези непопулярни мерки това не се отрази на качеството на обслужване на въздушното пространство.

- А как се намериха пари за подпомагане на авиацията?

- Сега служебният кабинет го направи, до 30 млн. лв. е предвидената помощ, тази мярка залегна в актуализацията на бюджета, която мина на първо четене в парламента. Но най-важното е, че няма да предложа на Министерския съвет критериите и конкретния размер на помощта, докато не съм ги съгласувал с целия бранш. Бих представил критериите, когато ги изготвим, и на ресорната комисия в парламента, за да бъде подпомагането максимално прозрачно и публично.

- В парламента казахте, че не знаете защо руски машини удълбочават каналите на пристанище Варна. Наистина ли не знаете?

- Не знам. Може би защото “Гидропрес” е акредитиран представител на един от съдружниците в консорциума, нает от Държавното предприятие “Транспортно строителство и възстановяване”, на което е възложена поръчката. Не знам защо е руска дълбачката, това е минало през решение на Министерския съвет, защото за такива от трети страни извън ЕС се иска разрешение от правителството.

- Новата вълна на COVID-19, в която вече сме, засегна ли превозвачите?

- Към момента притесненията им са за бавното преминаване през граничните пунктове. Много бавно става, особено на Дунав мост 2, там има големи опашки и те се причиняват от румънска страна. Пораждат се и заради потенциални емигранти от Афганистан вероятно. Проверките са тотални откъм румънската страна. Написах писмо до еврокомисаря по транспорта Адина Валеан за тези опашки. Нашите превозвачи понякога возят жива стока, в тези жеги са подложени на ненормални условия. В събота бях сигнализиран за поредния проблем и в понеделник написах писмо.

- Откъм входа от Турция би трябвало българските власти да проверяват, контролът на входа е най-вече от наша страна, нали?

- Проверява се както лекотоварният трафик, така и тежкотоварният. Инспекциите са повсеместни, на всички превозни средства, поради което и опашките стават по-дълги. Към Сърбия трафикът не е толкова силен, защото сръбските власти са вдигнали два пъти пътните такси по магистралите. Албанците, тежкотоварният им трафик, а и гастарбайтерите им не минават през Сърбия и Хърватия, имат някакви драми на сърбо-хърватската граница и минават през България. През юни имаше 15% увеличение на албанския трафик през Дунав мост 2 спрямо периода от миналата и по-миналата година.

- Защо освободихте Михаил Константинов като директор на “Информационно обслужване”, а Валери Борисов като шеф на борда на директорите? Те не са ли назначени с конкурс?

- Да, след конкурс са назначени. Валери Борисов е освободен, защото премина на друга работа. Той стана зам.-директор на Държавната агенция “Електронно управление”. Константинов има други творчески планове за себе си - да се занимава с изкуство, доколкото знам, иска да пише книга.

- Защо точно преди изборите правите тази смяна?

- Категорично не е преди изборите, още не знаем кога ще бъдат. Процедурата за освобождаване на членове на съвета на директорите е доста дълга, предхожда се от свикване на общо събрание на акционерите, а има и 0,5% частни акционери.

По времето на Иван Костов дружеството е било пуснато за продажба, после държавата е осъзнала, че този подход не е съвсем правилен, и е започнала обратно изкупуване на акции, но една част от дребните акционери не са били съгласни. Като резултат имаме държавна собственост 99,5%. Така че промяната сега в борда е резултат на 50 дни работа.

 

     CV

 Роден е в Смолян през 1972 г.

 Магистър е по право

 Професионалната му кариера преминава през Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Столичната община и частния бизнес

 Бил е заместник-министър на транспорта в три правителства

 Бил е председател на УС на ДП “Пристанищна инфраструктура”, на съвета на директорите на “Информационно обслужване” и на “Български пощи”, зам.-председател на борда на директорите на “Пристанище Бургас”, член на съвета на директорите на “България ер”

 Семеен, с три деца.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

SARS-CoV-2

Биолог: SARS-CoV-2 няма да изчезне, освен ако не го унищожим активно

Живодар Терзиев

Нов акциз вдига цената на всички горива с 40-50%, токът също ще поскъпне

Харалан Александров: Има българи в чужбина с двойно гражданство и по-изразено родолюбие от нашето

Харалан Александров: Има българи в чужбина с двойно гражданство и по-изразено родолюбие от нашето

Акад. Николай Денков
СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА

Акад. Николай Денков: Зелен сертификат и тестване са единственият начин да се учи присъствено без риск

Инж. Илиян Терзиев

СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА

Илиян Терзиев: Ще защитим строителството от трусовете на времето

Милко Ковачев
СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

Милко Ковачев: Ако България реши, АЕЦ “Белене” може да заработи от 2030 г.

Покажи още

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

Последно от

  • mila
  • mama
  • zdrave
Следвайте във Viber