19% срив на продажбите на нови дизелови коли у нас, огромен скок при автомобилите на газ и метан (Обзор)

https://www.24chasa.bg/avto/article/7853899 19% срив на продажбите на нови дизелови коли у нас, огромен скок при автомобилите на газ и метан (Обзор) 19% срив на продажбите на нови дизелови коли у нас, огромен скок при автомобилите на газ и метан (Обзор) www.24chasa.bg

Сериозен спад в продажбата на нови дизелови леки коли отчита АСЕА (Асоциацията на автомобилните производителите в Европа). С 19 процента е намаляло търсеното на автомобили с нафтови двигатели в България за първите девет месеца на годината спрямо 2018-а. В Европейския съюз сривът от началото на годината е по-малък - 16,4 процента.

От юли до септември 2019 г. броят на дизеловите автомобили, регистрирани в целия ЕС,

е намалял с

14,1% до

1 милион бройки В резултат на което пазарният дял на дизела намалява под 30%. Четири от петте най-големи пазари в ЕС отбелязват двуцифрен спад, като продажбите на дизели в Испания са с 34,7% по-малко, италианското търсене се свива с 24,5%, продажбите във Великобритания намаляват с 20,8%, а френското търсене - с 12,6%. Германия обаче регистрира увеличение от 4,7% през последното тримесечие.

Бензиновите нови возила в България за първите 9 месеца на тази година са 15 975 спрямо 14 647 за същия период на 2018-а, или 9,1% отгоре. Ако се погледне третата четвърт на годината у нас, бензиновите коли са с ръст 3,7 процента, или 4725 бройки, спрямо 4555 през същия период за миналата година.

Интересен е фактът, че в Германия има намаления на търсенето през първите 9 месеца на бензинови возила с 3,1 процента, като за целия ЕС увеличението е с 3,4%. Продажбите на бензинови автомобили се “възползват” от този спад на търсенето на дизели, увеличавайки се с 6,1% (или 121 216 бройки) през третото тримесечие на 2019 г.

Колите с бензинови двигатели сега представляват 59,5% от пазара на ЕС. Чисто електрическите превозни средства в Европа заемат едва 3,1% от общите продажби на нови автомобили в целия регион.

В България до началото на октомври са продадени едва 220 чисто електрически превозни средства, като зад нас са само Литва (120), Естония (82) и Латвия (71).

Въпреки скромния пазар у нас има ръст от 65,4 процента спрямо същия период на 2018-а, или 133 бройки тогава.

Най-много коли

на ток

от страните в ЕС са пласирани в Германия - 74 542 бройки, или увеличение с 48,4 процента. Това се дължи и на държавната субсидия за електрически превозни средства, която набъбва до 6000 евро. (Виж 3-а стр.) Иначе в Европа номер 1 по продажби на електрически автомобили е Норвегия с 61 547 бройки (+18,3%).

В България продажбите на плъгин хибридите са едва 39 бройки до началото на октомври, а при класическите хибриди са 1370 (+24,2%).

Комбинираните екологични превозни средства с водородни клетки, на газ и метан (APV) са имали пазарен дял от 36 % в ЕС през последното тримесечие. За първите 9 месеца увелчението не е толкова голямо - 7,5 процента.

По този показател - продажби на нови автомобили с фабрично монтирани газови и метанови уредби,

България

е абсолютен

рекордьор

в Европа Увеличенито до началото на октомври спрямо първите девет месеца на миналата година е 643 процента! У нас са пласирани 1800 нови коли с алтернативно задвижване спрямо 242 през 2018 година.

Проучване на ACEA акцентира и върху промяната в десетилетната тенденция за намаляване на средните CO2 емисии сред новите автомобили. С понижение от 2007 до 2016 година с около 40 грама на километър, през 2017 и 2018 година от асоциацията отчитат последователни увеличения със съответно 0,3% и 1,8%. Осредненият показател за България при новите автомобили за 2018 г. е на ниво от 128,1 грама СО2 на километър при среден за Европа от 120,6 г. Така от АСЕА твърдят, че няма връзка между намаляването на продажбите на дизелови коли и вредните емисии.

Най-големият бонус за електрически автомобили е в Румъния

От ACEA (Асоциацията на автомобилните производители в Европа) обявиха, че само 12 държави от ЕС предлагат бонуси или премии на купувачите на електрически превозни средства. Освен това тяхната парична стойност се различава значително в различните страни.

Стабилни стимули за закупуване на електромобили има в Румъния (до 11 500 евро), Словения (до 7500 евро), Франция (до 6000 евро), но в същото време има държави, в които не съществуват каквито и да било преференции и данъчни облекчения за покупката на подобни автомобили. Така е и в България. У нас преференциите при закупуване на чисто електрическа кола се свеждат до безплатно паркиране в синя и зелена зона в големите градове и липсата на годишен пътен данък. Няма никакви преференции при покупката на нов “мек” или плъгин хибриден автомобил.

В Румъния държавата дава 10 хиляди евро при покупка на електромобил, като добавя и още 1500 евро, ако се бракува кола на повече от осем години. За плъгин хибрид бонусът е 4500 евро.

В Словения за лека кола на ток се получават 7500 евро, а за лекотоварен автомобил тип “баничарка” - 4500 евро. В Испания бонусът е до 5500 за лека кола, 6000 за лекотоварен автомобил, 8000 евро за товарни возила от категория N2 и М2 и 15 000 евро за камион.

Във Франция освен 6-те хиляди евро за нови електически автомобили се полагат и 5000 за употребявани возила на ток. В Ирландия държавата приспада до 5000 евро за електромобили и плъгин хибриди, а в Швеция - 5500 евро за електромобил, Във Великобритания се приспадат до 4050 евро, в Австрия се полагат 3000 евро за покупка на нова кола на ток и два пъти по-малко за плъгин хибриди, а във Финландия сумата е 2000 евро за коли на ток.

Преди дни германското правителство и автомобилната индустрия се договориха да продължат съвместните субсидии за закупуване на електрически автомобили. Те се очаква да бъдат увеличени, а схемата за прилагането им удължена до края на 2025 г. Премията за закупуване, въведена преди повече от три години, изтича в края на декември.

За електрически автомобили на стойност до 40 000 евро потребителските субсидии трябва да нараснат до 6000 евро в сравнение с 4000 евро, които се даваха досега. За хибриди в този ценови диапазон купувачите вече ще получават субсидия в размер на 4500, а не 3000 евро. Германското правителство и производителите са осигурили по 600 млн. евро за сегашния план за субсидии на електрически автомобили.

Освен потребителската отстъпка за електрически превозни средства на срещата са обсъдени и начини за ускоряване на изграждането на национална мрежа от станции за зареждане на електрически автомобили.

В момента Германия разполага с около 21 000 станции за зареждане на електрически коли. Канцлерът Ангела Меркел заяви, че страната трябва да изгради през следващото десетилетие един милион такива станции.

Данните на ACEA сочат, че в Европа има изградени 143 589 зарядни станции за електрически автомобили и зареждаеми плъгин хибриди. Резултатът за България е 108, като след страната ни се подреждат само Кипър, Гърция и Малта.

Почти една трета от новите коли, продадени в Норвегия миналата година, са били изцяло електрически, което е нов световен рекорд на фона на усилията на страната за спре продажбите на коли, задвижвани с помощта на изкопаеми горива, до 2025 година.

За да намали въглеродните емисии и замърсяването на въздуха, Норвегия почти не облага с данъци електромобилите и предлага някои стимули като безплатно паркиране и зарядни станции в опит да насърчи прехода от дизелови и бензинови към електрически модели.

Делът на електромобилите е нараснал до 31,2 процента от всички продажби миналата година спрямо 20,8 процента през 2017 година и едва 5,5 на сто през 2013 година, докато продажбите на дизелови и бензинови коли отчитат рязък спад.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Авто

БГ премиера на електрическия Volkswagen ID.3

БГ премиера на електрическия Volkswagen ID.3

На 23 септември 2020 г. се състоя официалното представяне на новия, изцяло електрически Volkswagen ID.3 в България. При своята пазарна премиера в страната, ID.3 навлиза със специалното издание ID.3 1ST edition, което се предлага в три нива на изпълнение, насочени към определени типични потребителски изисквания

Илън Мъск обеща по-евтини и по-мощни коли до 3 години. Снимки: Ройтерс

Мъск обеща по-евтини и по-мощни коли до 3 години

Американският предприемач Илън Мъск съобщи вълнуващи новини за електромобилите. Развитието на технологиите ще позволи по-евтини и по-мощни батерии. На събитие по случай "Деня на батерията" Мъск обеща до три години да бъде създаден напълно автономен електромобил, който ще струва само 25 хиляди долара, предаде БНТ

Снимка Радио Китай

Китай ще увеличи продажбите на водородни превозни средства с нови политики

Китай, който е най-големият производител на автомобили в света, въвежда нови политики в подкрепа на производителите на превозни средства с водородни горивни клетки, за да подобри веригата на доставки и технологиите, заявиха от Финансовото министерство вчера, цитирани от Радио Китай. Страната е и най-големият в света пазар за нови енергийни

Тест: Да те хване ток с Ford Kuga

Тест: Да те хване ток с Ford Kuga

Оказа се, че изцяло новият кросоувър Ford Kuga не само напомня външно на някои модели на Porsche, а че моделът се превръща в най-електрифицирания в историята на мултинационалната марка. Освен познатите ни и проверени с времето дизелови и бензинови варианти модерният SUV (има и варианти с истинско 4х4) ще се предлага и с дизелова модификация с мек

Колите - нови и стари, почти не се купуват, но цените им шоково нагоре

Колите - нови и стари, почти не се купуват, но цените им шоково нагоре

Парадокс по време на пандемията l Вече няма нови автомобили под 20 000 лв., употребяваните струват с над 10-15% повече l Близо 30% от автокъщите за коли втора употреба у нас са фалирали от началото на коронакризата Пандемията от коронавирус доведе едновременно до рекордно свиване на пазара на нови и употребявани автомобили у нас

Тест на Peugeot 508 Hybrid: Френският лъв в джунглата на хибридите!

Тест на Peugeot 508 Hybrid: Френският лъв в джунглата на хибридите!

Изглежда, че 2020 г. ще бъде годината на плъгин хибрида. Със строгите регламенти на ЕС за средните емисии на CO2 от автомобилните производители, които влизат в сила, бензино-електрическите (и по-малко дизелово-електрическите) задвижвания стават едва ли не задължителни, особено при по-големите автомобили като модерните SUV и нормалните седани и

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Авто

2,6 милиона евро за кола с вентилатор

2,6 милиона евро за кола с вентилатор

Gordon Murray Automotive представи първата си суперкола, наречена T.50. Компанията е собственост на легендарния Гордън Мъри, който създаде култовия McLaren F1, а новият модел е негов духовен и идеен наследник. “Само 100 човека ще споделят моята визия за кола, създадена за всеки ден и която да надгради концепцията на болидите от Формула

Хибридите са настоящето, но и близкото бъдеще на колите

Хибридите са настоящето, но и близкото бъдеще на колите

Не само спасяват природата, но и автомобилния бизнес Повече от 20 години имам удоволствието да изпробвам много от новите автомобили, излезли на пазара, като някои не могат да се забравят. Една от тези коли, които не могат да бъдат заличени от съзнанието, е Toyota Prius. Спомням си, че когато седнах зад волана на първото поколение на революционния

Китай създава повече удобства за зареждането на електрически коли

Китай създава повече удобства за зареждането на електрически коли

Властите и производителите на автомобили в Китай засилват усилията си за по-лесно и бързо зареждане на електрически превозни средства, тъй като удобството и времето са основна грижа за потенциалните купувачи. Това съобщи Радио Китай. Миналата седмица в документ Министерството на транспорта посочи, че ще насърчи местните власти да изградят бързо

СНИМКИ: ГЕОРГИ ЛУКАНОВ

Тест на BMW X3 M Competition: Един твърде перфектен SUV!

За вече над 20 години са минали през ръците ми стотици нови автомобили за тестване. Въпреки това човек не може да остане безразличен и изпитва особено чувство, когато кара автомобил, който е мощен, бърз, скъп и натъпкан с всички технологии и екстри, които е измислила автомобилната индустрия. BMW X3 M Competition е дяволски бърза машина и се

Тест: Jazz релакс в малка кола

Тест: Jazz релакс в малка кола

Вече 20 години Honda Jazz шества из европейските пътища, като набра огромна популярност и сред българските почитатели на японските машини. Преди време колега ме помоли да му дам съвет каква кола да си купи - като искаше задължително да не е с ръчна скоростна кутия, да не е много голяма, но да събира достатъчно багаж (пътува обикновено сам

Цените на горивата в България са намалели най-много от цяла Европа

Цените на горивата в България са намалели най-много от цяла Европа

От началото на годината цената на бензина в България и Словения е намаляла най-много в цяла Европа, сочи изследване на РИА "Новости" за покупателната способност на хората в 35 държави, сравнявайки спрямо средната заплата колко литра гориво може да си купиш на месец. У нас цената на обикновенния бензин през настоящата година се е сринала с 22

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber