Удобство, пространство и сигурност. Това са трите неща, които трябва да предлага съвременният семеен автомобил. Комби вариантът на “Колата на годината в България за 2019 година” - Peugeot 508, очарова и с невероятния си дизайн и елегантност. Рядко може да видите толкова красиво класическо комби на пътя. Това пежо сякаш е изкопирано направо от скиците на млади дизайнери за поредната концептуална кола със смелите си и свежи линии и е пусната директно на пътя.
Честно да си призная, радвам се, че автоиндустрията още разчита на класическите комбита въпреки маркетинговото залитане по безбройните варианти на т.нар. кросоувъри. Издължените автомобили с пет врати не само дават отличен простор на пътуващите, побират огромно количество багаж, но и се държат безупречно на пътя независимо дали пътувате по магистрала, или по тесен планински път, изрисуван със завои.
Така бе и с тестовия вариант Peugeot 508 SW GT Line PureTech 180 - с 1,6-литров турбо мотор с 8-степенна автоматична скоростна кутия с мощност 180 конски сили. Колата се предлага и с по-мощен бензинов вариант с 225 коня, както и с избор измежду четири дизелови двигателя BlueHDi със 130 к.с. с 6-степенна ръчна кутия или с 8-степенна автоматична трансмисия, BlueHDi 160 и BlueHDi 180 с 8-степенен автоматик.
В началото на ерата на “скопените” бензинови мотори (тези с голям брой конски сили и намален обем) бях доста скептичен относно техните възможности откъм ускорение и разход на гориво.
Сега нещата са
се променили
драстично
Автомобилът изпреварва уверено на шосето (понякога повечко ръмжи, а режимът “спорт” при тази мощност е почти излишен), а харчи наистина малко. При нормално бързо каране на ръба на ограниченията за скорост може да минете разстоянието от Варна до София (около 450 км) за 60 лева при цена на бензина 2,26 лв. за литър, или под 6 литра бензин на 100 км пробег реален разход! При това при багажник, натоварен с чанти и куфари, трима души в колата и работещ до дупка климатик в жегата.
Минималният товарен обем на семейното пежо е 530 литра и не най-големият в класа си, но е напълно достатъчен да не се чудите как да подредите куфарите като при кубчето на Рубик дори и при огромен брой чанти. Освен това комбито 508 SW е оборудвано със сгъващата се в съотношение 2/3:1/3 задна седалка с функция Magic Flat. Тя позволява двете странични облегалки да се сгънат моментално чрез два бутона, разположени от двете страни на багажника. Резултатът е практически равен под на багажника, който осигурява общ товарен обем от 1780 литра.
Бордовата система на французите i-Cockpit присъства в най-новата си еволюционна версия, в комбинация с типичния за марка компактен, но и много функционален спортен волан. Седалките отпред са ергономични AGR с възможност за изпълнение с функция за масаж и кожена тапицерия Alcantara. Задните кресла пък може да са с накланяне на облегалката.
Семейният автомобил може да разполага с адаптивен круз контрол с функция за автоматично спиране и потегляне при движение в трафик, система за задържане на превозното средство в пътното платно, автоматичен паркинг асистент,
автоматична
спирачна система
с функция за
разпознаване
на пешеходци
и велосипедисти (от 5 до 140 км/ч), автоматични фарове и други.
Освен това 508 е първото Peugeot, което вижда в тъмното. Инфрачервена камера улавя топлината на хора и животни и ги прожектира на таблото пред водача.
Асистентите за полуавтономно шофиране могат да заместят човека зад волана при движение по магистрала или в градски трафик. Автомобилът, освен че поддържа дистанция от предния и спира или тръгва сам, се задържа в лентата на движение. Не е задължително обаче да е точно в средата на лентата. Ако искате да оставите повече място за мотоциклетисти или колоездачи в единия край, автомобилът спазва зададеното от шофьора разстояние.