Серджо Маркионе: Босът с черния пуловер спаси FIAT, но пурите го убиха

https://www.24chasa.bg/avto/article/6984630 Серджо Маркионе: Босът с черния пуловер спаси FIAT, но пурите го убиха Серджо Маркионе: Босът с черния пуловер спаси FIAT, но пурите го убиха www.24chasa.bg
26 юли 2018 г. Последната публична снимка на Маркионе по време на предаване на джипове на италианските карабинери. СНИМКИ: РОЙТЕРС И FIAT

Eдин от най-емблематичните автомобилни мениджъри на XXI век - Серджо Маркионе, почина след кратко боледуване в университетската клиника в Цюрих. 66-годишният италианец в продължение на 14 години ръководеше гиганта FIAT и го спаси по време на кризата от фалит.

Допреди месец нищо не предвещаваше трагедията с Маркионе. Преди да влезе в швейцарската болница за рутинна операция на рамото, на 25 юни, топмениджърът връчи ключовете на италиански карабинери на полицейски джипове в края на юни в Рим. Точно след месец почина.

Имах честта да се запозная лично с Маркионе. Срещата на 4 очи стана съвсем случайна, на грандиозно автомобилно събитие - на третата генерация на Fiat Punto на древния олимпийски стадион в италианската столица. Тогава още пушех и се оказах случайно сам с боса на FIAT в “палатката”, определена за пушачи. Въпреки че времето бе топло, Маркионе бе облечен с неизменния си черен пуловер. С проницателен поглед изпод очилата си

ме попита откъде

съм и дали е хубава

пурата, която току-що

бях запалил

След като разбра, че съм от България, сподели, че много е слушал за морските и планинските ни курорти и съжалява, че още не ги е посетил. Пошегува се, че 200 дни от годината прекарва по самолетите, а после краткият ни разговор продължи на тема пури. През това време около нас се бяха насъбрали една дузина местни журналисти, които ни гледаха с отворени усти. После ми разказаха, че Маркионе почти никога не говори с репортери извън официалните пресконференции. Може би, защото бях от България и не го разпитвах, как ще реагират синдикатите на поредните планове за съкращения...

Маркионе бе известен с чепатия си и твърд характер, но и със страстта си към цигарите и пурите. Оказа се, че пушенето е убило човека, който спаси FIAT. Болките в рамото са били от рак на белите дробове... До последно със Серджо са били бившата му съпруга Орландина, настоящата Мануела и двамата вече големи синове - Алесио и Джонован.

Приживе Маркионе е познат на бизнес партньорите си като човека с 6-те мобилни телефона, който живее предимно в самолета. Разкъсван между Торино и Детройт, мениджърът успя да заслужи доверието на акционерите, връщайки FIAT на печалба и осъществявайки сливане на италианския концерн с Chrysler. В Италия му казваха il Dottore (доктора), а в САЩ просто The Boss.

Относно странния за топмениджър от неговия ранг

стил на обличане

със синя риза, черен

панталон и пуловер, Маркионе обяснява така: “Ако се обличам всеки път с различни дрехи, сутрин ще губя поне по три минути в чудене какво да сложа. Защо да губя тези три минути?”

Маркионе е роден в Киети, район Абруцо, Италия. Баща му е войник в Истрия, където се среща с бъдещата си съпруга. Дядото на Маркионе, Джакомо, е убит през септември 1943 г. от югославските партизани край Барбан в Истрия, а чичо му Джузепе е бил ликвидиран от нацистите през същата година. През 1945 г., когато районът е зает от югославската армия, родителите на Маркионе се преместват в Абруцо , където се е родил Серджо.

На 13-годишна възраст Маркионе емигрира със семейството си в Торонто. Затова Серджо има двойно канадско и италианско гражданство и говори английски, френски и италиански.

Маркионе има

дипломи

за счетоводител

и адвокат от престижни университети.

От 1983 до 1985 г. работи като счетоводител и данъчен специалист в Deloitte&Touche в Канада. От 1985 до 1988 г. е директор “Корпоративно развитие” в групата “Лоусън Мардън” в Торонто. През 1989 г. се премества в Glenex Industries, където работи две години като изпълнителен вицепрезидент.

От 1990 до 1992 г. той е бил вицепрезидент по финансите и главен финансов директор на компанията Acklands. От 1994 до 2000 г. работи в Algroup със седалище в Цюрих, където става главен изпълнителен директор през 1997 г. След това заема ръководството на Lonza Group в Базел. През февруари 2002 г. става главен изпълнителен директор и управляващ директор на SGS SA в Женева, където през март 2006 г. е назначен за председател. Маркионе е избран за независим член на борда на директорите на FIAT през май 2003 г., където само след година е назначен за главен изпълнителен директор.

Италианецът с канадски паспорт пое ръководството на торинската компания, когато бе на път да фалира. Десет години по-късно Маркионе изкова сделката за цялостното придобиване на изпадналия в криза американски конкурент Chrysler.

Автомобилният бос, който е бил забелязан с костюм и вратовръзка за последно през 2007-а, е с американски стил на управление. самият той приживе признава, че “сърцето му е италианско, но мисленето по американски”. Единственото,

което има значение

за него, са

финансовите

резултати

Ако те на са налице, ще бъдете уволнен. Маркионе е доста безмилостен. Когато Маркионе поема компанията, буквално изхвърля един от управителите за броени часове. Егото му е много голямо и понякога хората, които са имали противоречия с него, са били уволнявани.

Преди 4 години след “челен сблъсък” идеите за развитие на Ferrari от компанията бе освободен след четвърт век начело не кой да е, а “недосегаемият” Лука ди Монтедземоло.

Маркионе беше смятан за визионер, но и за труден партньор при преговорите със синдикатите и във Формула 1. Така или иначе смъртта му от много хора в Италия се определя като края на една епоха.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Авто

БГ дебют за Range Rover Evoque

Броени дни след световната си премиера новият Range Rover Evoque дебютира в София, в новия шоурум на марката на Околовръстното. Клиентите на Evoque могат да избират измежду шест 4-цилиндрови двигатели Ingenium, с три бензинови и три дизелови варианта. Най-икономичният от тях е дизеловият двигател със 150 к.с.

Китайските SUV скъсяват дистанцията с чуждите си конкуренти

Китайските марки високопроходими спортни автомобили (SUV) в полулуксозния сегмент скъсяват бързо дистанцията с чуждите си конкуренти благодарение на подобрения в технологията и обслужването, се казва в доклад на консултантската агенция за оценка на брандовете Brand Finance, озаглавен „Китайските автомобили 2018", информира bulgarian.cri.cn.

Кой коя марка притежава или ще има ли съюз Ford-Volkswagen

Две от водещите автомобилни компании Volkswagen и Ford са все по-близо до пълно сливане. Ако това се случи, това ще бъде най-голямата автомобилна фирма в света. Генералният директор на германската компания Хербет Дийс потвърди пред Ройтерс, че преговорите с Ford моге да доведат до създаване на “глобален автомобилен алианс”.

Още мощ за Honda HR-V

Honda разкри подробности за новата версия на HR-V, обозначена като ниво на оборудване Sport. Моделът е с 1,5-литров турбобензинов двигател VTEC TURBO и със специални спортни настройки на шасито и окачването. Вариантът HR-V Sport ще зарадва почитателите на функционалния кросоувър на Honda и с динамичен стилов пакет за екстериора,

Сглобява се най-големият автогигант - Fordswagen!

Две от водещите автомобилни компании Volkswagen и Ford са все по-близо до пълно сливане. Ако това се случи, това ще бъде най-голямата автомобилна фирма в света. Генералният директор на германската компания Хербет Дийс потвърди пред Ройтерс, че преговорите с Ford моге да доведат до създаване на "глобален автомобилен алианс".

Тест на бензиновото BMW 125i - малкият с големите претенции

Най-малкият представител на набъбващата през годините голяма фамилия на BMW - Серия 1, все още е подценяван от мнозина. За едни това си е “женското” беемве, за други моделът от голф класа е прекалено малък и тесен, както и по-малко престижен. Ами не е така. Особено ако се качите на версията BMW 125i, която тествах,

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Авто

Тест на Infiniti QX60 - американски прелести

nfiniti QX60 е за тези, които обичат големи луксозни кросоувъри. Като имам предвид големи, такива, че да се харесат и на редовия американец, където се произвежда и 7-местният SUV. За стандартите отвъд океана това инфинити си е един перфектен семеен автомобил. В огромния салон има предостатъчно пространство за 7 човека.

Сервиз се избира като личен лекар – по-добре с по-голям опит и повече ноу-хау

В оторизираните сервизи на VW и Audi има всички инструменти и оборудване, необходими за поддръжката на високотехнологичните автомобили Владимир Антонов В началото на зимния сезон и с наближаването на празниците е важно автомобилът да е добре подготвен за път. Процедура, която до някъде неглижираме и често се отзоваваме в капана на времето.

Този уикенд ще имате възможност да закупите INFINITI на специална цена

INFINITI България предлага наистина добри цени за всички нови налични автомобили и малко употребявани INFINITI-та. Само на 1 и 2 декември в центровете в София и в Пловдив всички коли ще са на специални цени, които ще важат само този уикенд. Новите автомобили от гамата INFINITI са: премиум компакт кроусоувърът Q30, актив кроусоувър QX30,

С 50 евро у нас минаваме 724 км, в Германия едва 555 км

Колко километра може да минете с кола, ако сте платили 50 евро за бензин? Този отговор най-вече зависи от цената на горивото в дадена страна и вида автомобил. Изследване на британската застрахователна компания Veygo подрежда държавите по света с най-скъп и и евтин бензин, като прави класация с един модел.

Новият Range Rover Evoque е с невидим капак (видео)

Пионер на пазара на луксозни компактни SUV автомобили с продажби от над 775 000 броя в световен мащаб и повече от 225 международни награди, новият Range Rover Evoque е усъвършенствана еволюция на оригинала. Известната командна позиция на водача на Range Rover се впуска в дигиталната ера с първото в сегмента интелигентно огледало за обратно виждане,

А ако минем на малки, но нови коли?

Щом можете да заделяте поне 250 лева на месец, употребяваният автомобил не е сполучлив избор ГЕОРГИ ЛУКАНОВ В дни на протести заради скъпото гориво и покачването на данъците на автомобилите все повече българи си задават въпроса дали могат да си позволят нова кола, или отново да си купят употребявана.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber