Серджо Маркионе: Босът с черния пуловер спаси FIAT, но пурите го убиха

https://www.24chasa.bg/avto/article/6984630 Серджо Маркионе: Босът с черния пуловер спаси FIAT, но пурите го убиха Серджо Маркионе: Босът с черния пуловер спаси FIAT, но пурите го убиха www.24chasa.bg
26 юли 2018 г. Последната публична снимка на Маркионе по време на предаване на джипове на италианските карабинери. СНИМКИ: РОЙТЕРС И FIAT

Eдин от най-емблематичните автомобилни мениджъри на XXI век - Серджо Маркионе, почина след кратко боледуване в университетската клиника в Цюрих. 66-годишният италианец в продължение на 14 години ръководеше гиганта FIAT и го спаси по време на кризата от фалит.

Допреди месец нищо не предвещаваше трагедията с Маркионе. Преди да влезе в швейцарската болница за рутинна операция на рамото, на 25 юни, топмениджърът връчи ключовете на италиански карабинери на полицейски джипове в края на юни в Рим. Точно след месец почина.

Имах честта да се запозная лично с Маркионе. Срещата на 4 очи стана съвсем случайна, на грандиозно автомобилно събитие - на третата генерация на Fiat Punto на древния олимпийски стадион в италианската столица. Тогава още пушех и се оказах случайно сам с боса на FIAT в “палатката”, определена за пушачи. Въпреки че времето бе топло, Маркионе бе облечен с неизменния си черен пуловер. С проницателен поглед изпод очилата си

ме попита откъде

съм и дали е хубава

пурата, която току-що

бях запалил

След като разбра, че съм от България, сподели, че много е слушал за морските и планинските ни курорти и съжалява, че още не ги е посетил. Пошегува се, че 200 дни от годината прекарва по самолетите, а после краткият ни разговор продължи на тема пури. През това време около нас се бяха насъбрали една дузина местни журналисти, които ни гледаха с отворени усти. После ми разказаха, че Маркионе почти никога не говори с репортери извън официалните пресконференции. Може би, защото бях от България и не го разпитвах, как ще реагират синдикатите на поредните планове за съкращения...

Маркионе бе известен с чепатия си и твърд характер, но и със страстта си към цигарите и пурите. Оказа се, че пушенето е убило човека, който спаси FIAT. Болките в рамото са били от рак на белите дробове... До последно със Серджо са били бившата му съпруга Орландина, настоящата Мануела и двамата вече големи синове - Алесио и Джонован.

Приживе Маркионе е познат на бизнес партньорите си като човека с 6-те мобилни телефона, който живее предимно в самолета. Разкъсван между Торино и Детройт, мениджърът успя да заслужи доверието на акционерите, връщайки FIAT на печалба и осъществявайки сливане на италианския концерн с Chrysler. В Италия му казваха il Dottore (доктора), а в САЩ просто The Boss.

Относно странния за топмениджър от неговия ранг

стил на обличане

със синя риза, черен

панталон и пуловер, Маркионе обяснява така: “Ако се обличам всеки път с различни дрехи, сутрин ще губя поне по три минути в чудене какво да сложа. Защо да губя тези три минути?”

Маркионе е роден в Киети, район Абруцо, Италия. Баща му е войник в Истрия, където се среща с бъдещата си съпруга. Дядото на Маркионе, Джакомо, е убит през септември 1943 г. от югославските партизани край Барбан в Истрия, а чичо му Джузепе е бил ликвидиран от нацистите през същата година. През 1945 г., когато районът е зает от югославската армия, родителите на Маркионе се преместват в Абруцо , където се е родил Серджо.

На 13-годишна възраст Маркионе емигрира със семейството си в Торонто. Затова Серджо има двойно канадско и италианско гражданство и говори английски, френски и италиански.

Маркионе има

дипломи

за счетоводител

и адвокат от престижни университети.

От 1983 до 1985 г. работи като счетоводител и данъчен специалист в Deloitte&Touche в Канада. От 1985 до 1988 г. е директор “Корпоративно развитие” в групата “Лоусън Мардън” в Торонто. През 1989 г. се премества в Glenex Industries, където работи две години като изпълнителен вицепрезидент.

От 1990 до 1992 г. той е бил вицепрезидент по финансите и главен финансов директор на компанията Acklands. От 1994 до 2000 г. работи в Algroup със седалище в Цюрих, където става главен изпълнителен директор през 1997 г. След това заема ръководството на Lonza Group в Базел. През февруари 2002 г. става главен изпълнителен директор и управляващ директор на SGS SA в Женева, където през март 2006 г. е назначен за председател. Маркионе е избран за независим член на борда на директорите на FIAT през май 2003 г., където само след година е назначен за главен изпълнителен директор.

Италианецът с канадски паспорт пое ръководството на торинската компания, когато бе на път да фалира. Десет години по-късно Маркионе изкова сделката за цялостното придобиване на изпадналия в криза американски конкурент Chrysler.

Автомобилният бос, който е бил забелязан с костюм и вратовръзка за последно през 2007-а, е с американски стил на управление. самият той приживе признава, че “сърцето му е италианско, но мисленето по американски”. Единственото,

което има значение

за него, са

финансовите

резултати

Ако те на са налице, ще бъдете уволнен. Маркионе е доста безмилостен. Когато Маркионе поема компанията, буквално изхвърля един от управителите за броени часове. Егото му е много голямо и понякога хората, които са имали противоречия с него, са били уволнявани.

Преди 4 години след “челен сблъсък” идеите за развитие на Ferrari от компанията бе освободен след четвърт век начело не кой да е, а “недосегаемият” Лука ди Монтедземоло.

Маркионе беше смятан за визионер, но и за труден партньор при преговорите със синдикатите и във Формула 1. Така или иначе смъртта му от много хора в Италия се определя като края на една епоха.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Авто

Tesla пуска таксита без шофьори, собствениците ще печелят до 30 000 долара на година!

На частно събитие за инвеститори, посветено на безпилотната технология, босът на американската компания Tesla - Илън Мъск, показа свой микрочип за автопилот, както и разказа за амбициозните си планове за стартиране на безпилотни таксиметрови услуги още догодина. Мъск очаква, че само след година ще има повече от един милион таксита-роботи с

Бизнесът със стари коли рухна

С 9,2% са намалели регистрациите на употребяваните автомобили само от началото на годината Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Защо ви е Bentley, като има Touareg?

Folkswagen явно излиза още по-силен след “Дизелгейт”, струвайки на германския концерн милиарди евро. Компанията не само успешно разреши много от проблемите с имиджа, реорганизира всичките си предприятия, но вече вади изцяло ново поколение автомобили, което явно е по-добро от всякога. Такъв е и последният модел от най-високия клас и новият флагман

Представиха в София градския кросоувър Volkswagen T-Cross

В центъра на София пред клиенти и журналисти бе представен най-новия кросоувър представител на Volkswagen, наречен T-Cross Най-малкият SUV модел в семейството на Volkswagen използва два еднолитрови двигатели, които вече доказаха по впечатляващ начин възможностите и надеждността си в Polo. Бензиновият вариант TSI с 3-цилиндров двигател с филтър за

Магистрала в Шандун ще бъде подобрена заради движението на автономни коли

Участък от магистрала в провинция Шандун ще бъде подобрен, така че да позволи движението на автономни коли и се очаква това да стане възможно още този септември, съобщава bulgarian.cri.cn. По дългия 26 километра път има три тунела, три пункта за събиране на тол такси, мост и множество склонове, които имитират различни реални пътни ситуации,

Новият F-MAX – победител в международния конкурс “Камион на годината - 2019”, е вече в България

Страната ни е първата спирка от Европейската обиколка на новият влекач. От 5-ти април F-MAX е в София Новият най-голям член от семейството на FORD TRUCKS стартира своето Европейско пътешествие от България. Почетната обиколка на F-MAX започна от Европейската столицата на културата – Пловдив (на 2-ри и 3ти Април),

Последно от лого

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Авто

Министър откри мотоизложение в София

На 10 април бе даден стартът на дългоочакваното мотоциклетно изложение Moto Expo 2019. Зам.-министърът на транспорта Ангел Попов откри шоуто. На официалната церемония присъстваха още Богдан Николов – председател на Българската федерация по мотоциклетизъм, Таня Груева – изпълнителен директор на ААП, Атанас Василев – ръководител секция „Мотоциклети“

39-годишен мерцедес спечели ретро рали “Стримон”

Mercedes 380 SEL, произведен през 1980 г., спечели международното ретро рали “Стримон”. В надпреварата, която се проведе след 10-годишно прекъсване, взеха участие 44 екипажа, от които 20 от Гърция. Собственост на мерцедеса победител е бившият съпруг на посланичката ни в Турция Надежда Нейнски - Камен Михайлов.

Новият 208 - първото електрическо пежо

Peugeot е на гребана автотренда "три в едно" и го показа нагледно на салона в Женева. Французите не се притесниха да предложат следващото поколение на един от най-масовите си модели - 208, не само с модерен и дързък дизайн отвън и в интериора, но обявиха, че ще предлагат градската кола в три варианта на задвижване - с двигател с вътрешно горене,

Ford Kuga вече прилича на порше

На специално мероприятие в Амстердам Ford показа за първи път новата Kuga. Външно колата бе оприличена от мнозина от присъстващите като някой от кросоувър моделите на премиум марката Porsche. Оказа се, че в дизайна на третото поколение на Ford Kuga са имали думата и досегашните клиенти на автомобила,

25 наши и 20 гръцки екипажа на ретро рали "Стримон"

25 наши и 20 гръцки екипажа стартираха в ретро рали "Стримон". Началото бе дадена пред Националния исторически музей в Бояна, като в петък следобед участниците ще финишират в Кюстендил. Автомобилите направиха скоростна отсечка от сградата на НАП в Кюстендил до площад "Велбъжд". След това колите бяха изложени на площада.

До 2030 г. всички коли в ЕС с електрически мотор (Обзор)

Eвродепутатите и министрите на ЕС са постигнали съгласие относно по-високите цели (37,5%) за намаляване на емисиите на парникови газове за нови автомобили до 2030 г. в сравнение с предложената от Европейската комисия цел от 30%. Законодателството също представя цели за намаляване на емисиите на CO2 за нови лекотоварни автомобили (31%) до 2030 г.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber