Въздушната възглавница убиец или как Takata фалира след 14 смъртни случая

https://www.24chasa.bg/avto/article/6964562 Въздушната възглавница убиец или как Takata фалира след 14 смъртни случая Въздушната възглавница убиец или как Takata фалира след 14 смъртни случая www.24chasa.bg

лед като фалира в началото на април, японският производител на въздушни възглавници Takata бе продаден на китайско-американската компания Key Safety Systems. Така завърши един от най-срамните и широкомащабни скандали в историята на световната автомобилна индустрия, в резултат на което много хора загубиха живота си.

От 2008 г. насам заради дефектните японски възглавници 14 шофьори умряха, повече от сто бяха ранени, а камион, превозващ части за тях, експлодира в Тексас, като само един човек по чудо при инцидента бе убит. Преди това, когато никой нямаше представа за проблемите на най-масовите въздушни възглавници, фабрика в Мексико пък излетя във въздуха.

Takata e създадена в Япония през 30-те години на миналия век от семейство Takada като текстилна фирма, а по време на Втората световна война произвежда парашути за военновъздушните сили. След войната, през 60-те години

започва и

производството

на предпазни

колани за бързо

разрастващата

се автомобилна

индустрия

Един от най-големите клиенти е Honda, която настоявала компанията да започне да произвежда и еърбегове. Първоначално босът Юширо Такада бил против това с пророческите си думи: “Ако нещо се обърка, ще фалираме. Прекалено опасно е да започваме.” Той обаче се оттегля от ръководството на фирмата и през 1988 г. компанията пуска първите си въздушни възглавници. Това става в изключително подходящо време - няколко месеца преди да станат задължителни във всяка американска кола.

Как от спасително устройство еърбегът се превърна в източник на смъртна опасност? Светът има пет големи производителя на въздушни възглавници и всички работят на един и същи принцип, но влагат различни компоненти при надуването на еърбеговете. Сензорите в автомобила засичат, че колата има препятствие по пътя си при скорост над 20 км/ч. Специалното устройство, което измерва рязкостта на удара, определена от степента на намаляване на скоростта на движение, се нарича акселерометър и след неговите показания системата дава заповед на възглавниците по посока на удара да се надуят. Ако седалката на пътника отпред е празна, то въздушната възглавница пред нея не се задейства.

След получаването на заповедта за задействане системата за напълване на възглавницата смесва две субстанции - натриев ацид и калиев нитрат. Комбинирайки се, те дават азот, който изпълва въздушната възглавница за няколко стотни от секундата - точно в момента, когато тялото на водача тръгва напред към таблото и волана.

Какъв е проблемът при еърбезите на Takata? В случай на удар, при който се отварят въздушните възглавници, съществува риск частта, отговаряща за надуването им (т. нар. инфлатор), при възпламеняването си да предизвика вътрешно налягане, по-голямо от нормалното. Ако това се случи, има опасност корпусът на инфлатора да се счупи и през въздушната възгавница да се разпръснат метални частици в купето. Те могат да наранят сериозно и дори в най-лошия случай - да причинят смърт.

Това се е случило през 2014 г. с американката Карла Солис. През 2002-а пък жител на Хюстън се качил на своята Honda Accord, с която се ударил леко, но това не попречило на възглавницата да се задейства прекалено силно. Човекът умрял на място.

През 2014 г. от японската компания обявиха, че причината за дефектните въздушни възглавници

не е нарушение

на технологията,

а неправилно

съхранявани

химикали

за направата на възглавниците в мексиканския град Моклова. Оказва се обаче, че причината е много по-сериозна - използваният във въздушните възглавници амониев нитрат може да бъде неправилно задействан. Състоянието на веществото в крайна сметка се влошава с течение на времето, а в райони с топъл и влажен климат това става по-бързо и може да предизвика експлозия, когато се надуват еърбеговете.

Масовото отзоваване на автомобили с въздушни възглавници на Takata започва през 2013 година. Тогава едновременно четири японски автомобилни производителя (Toyota, Honda, Mazda и Nissan) обявиха изтеглянето на 3 млн. автомобила. До декември на 2014 г. общият брой на модели само на Honda заради проблеми с възглавници Takata достигна 5,4 милиона. В резултат на това се провеждат скъпи и мащабни сервизни кампании в Япония, Китай, САЩ и по целия свят.

През 2015 г. САЩ глоби Takata със 70 милиона долара. През пролетта на следващата година японското министерство на транспорта обяви изтеглянето на нови 7 милиона автомобила, оборудвани с въздушни възглавници на Takata. Междувременно най-големият купувач на въздушни възглавници Takata - Honda, обяви изтеглянето на 21 млн. автомобила.

В крайна сметка никой не може да каже с точност колко коли по света са оборудвани с възглавници на японската компания и кои от тях са потенциално опасни. От Takata обявиха, че 33 млн. са опасните възглавници. Едно е сигурно, засегнати са всички производители (в по-малка или голяма степен), както и повечето от държавите по света. Компаниите периодично продължават да привикват клиентите си доброволно в сервизите за подмяна и профилактика на въздушните възглавници.

Според американската асоциация по безопасност на движението NHTSA Takata е произвела около 40 милиона проблемни въздушни възглавници. Те са инсталирани на повече от дузина марки. На уебсайта на NHTSA може да се провери дали даден модел е оборудван с възглавниците на японската компания, като се въведе VIN кодът на колата. Същото може да направите и в България за моделите на Honda, като влезете в сайт на официалния вносител на японската марка.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Авто

За първи път на българския пазар INFINITI България предлага безлихвен лизинг до 7 години

„Витоша Ауто“, партньорът на INFINITI в България, стартира иновативна лизингова програма INFINITI Dream Leasing, която позволява до 7-годишен безлихвен лизинг за закупуването на нов автомобил от гамата на луксозната японска марка. С този продукт INFINITI вада възможност за сигурност на месечната вноска и прави луксозният автомобил по-достъпен.

Volkswagen и Ford обявиха глобалeн съюз

Volkswagen и Ford Motor Company обявиха първото официално споразумение от мащабния съюз, който ще доведе до засилване на конкурентноспособността на двете компании и по-доброто обслужване на клиентите в ерата на бързопроменящата се индустрия. Изпълнителните директори на Volkswagen д-р Хърбърт Диес и на Ford Джим Хакет потвърдиха,

Застраховките спряха ръста на новите коли у нас

По-високите цени на застраховките и на гражданската отговорност намалиха тепма на ръста на продажби на нови автомобили, твърдят търговци. Статистиката на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (АСЕА) показва, че през последния месец на миналата година в България са били регистрирани 2559 нови леки коли, което е понижение от 16,

"Дачия" изтегля 13 000 коли заради проблем с въздушната възглавница

Румънската автомобилна компания "Дачия" (Dacia), част от френската група "Рено" (Renault), изтегля над 13 000 автомобила за смяна на въздушната възглавница на шофьорското място, съобщава Медиафакс, цитирана от БТА. Компанията е установила, че в някои изключителни ситуации, в които се налага задействане на въздушната възглавница,

Всеки модел на Ford ще има и електрифицирана версия

Ford започва консултации с партньорите си от профсъюзите и ключови акционери, за да въведе стратегия за цялостна трансформация, целяща засилването на марката и създаването на устойчив доходоносен бизнес в Европа, се казва в официално изявление на компанията. Стратегията, която е част от световната визия на компанията за предлагане на умни

Вижте кои са най-скъпите коли за 2018-а

Два уникални екземпляра Ferrari 250 GTOs оглавиха списъка на най-скъпите автомобили, продадени през 2018 г. Едната сделка е частна за 70 милиона долара, а другата се осъществява на публичен търг за 20 млн. по-малко.Двете коли са най-ясната илюстрация на господството на италианската марка на пазара на класически автомобили от началото на века,

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Авто

Citroen празнува 100-годишен юбилей със специална серия Origrins

По случай своята 100-годишнина Citroen ще пусне за част от моделите в богата си гама специална серия Origrins. Френската марка започва годината на своето столетие с разкриване на ексклузивна серия за моделите C1, C3, C3 Aircross Compact SUV, New C4 Cactus, C-Elysee и C4/Grand C4 SpaceTourer. Специалната серия се отличава с ярка индивидуалност,

Тест на BMW X5: Да направиш всичко, както трябва

Изцяло новото поколение на BMW X5 предлага две наглед несъвместими неща - хем да остане познатият на милиони кросоувър, хем да се отличава почти във всичко от предшественика си. Баварските специалисти определено са го постигнали и през следващите години се очаква именно Х5 да бъде най-важният модел на марката.

Караш Porsche 911, плащаш по желание за вредни емисии

orsche разсекрети осмото поколение на eмблематичния си модел 911. Автомобилът със заводски индекс 992 е създаден практически от нулата, но е запазил външността на предшествениците си, като има и ретро препратки в интериора. По време на жизнения си 7-годишен цикъл осмото поколение на Porsche 911 ще започне да се предлага и като plug-in хибрид.

Тест: С електрическия Nissan Leaf нямате нужда от спирачка!

Наскоро четох едно мнение на българин, живеещ в Щатите, който от около половин година кара Tesla Model 3. Надълго и нашироко човекът описва предимствата на екологичния автомобил и завършва с думите: “единственият ми проблем е, че след 6 месеца с Tesla Model 3 не ми се карат други автомобили. Дори най-новите спортни коли ми се струват като

Рекорд: най-много продадени нови коли у нас от 10 г.

В България за първите 11 месеца на 2018 г. са продадени 31 773 нови леки коли. Това стана ясно от публикуваната от европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) месечна статистика за регистрациите в ЕС. В нея не фигурират само продажбите на лекотоварните модели, камионите и автобусите.

Тест на BMW X4: повече купе, по-малко кросоувър

Преди 4 години BMW представи първия си кросоувър-купе с името Х4, като по-малък вариант на пионера в този клас Х6. Сега баварците представиха второто поколение на Х4, което споделя новата платформа CLAR с актуалното X3 (G01). За разлика от първия вариант новото високопроходимо купе е може би най-красивият кросоувър, създаван някога от германците.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber