Статии от: Лъчезар Богданов

Не е Брюксел сърцето на Европа

  Кои са светлите примери за континента, такъв, на какъвто мнозина от нас биха искали да живеят Не, приятели, Брюксел или още повече – кварталът със сгради на европейски институции не е “сърцето на Европа”. Европа, в която много от нас искаме да живеем, е Антигона на Софокъл, погребала брат си въпреки забраната на Креон - защото заповедите и

Спука ли се поредният балон?

Спука ли се поредният балон За два дни акциите на публичните компании в Китай понижиха стойността си с 15%. Заедно с няколкото предишни срива към днешна дата индексите са горе-долу на нивата от края на 2014 г. Борсите в развитите икономики също последваха тренда, макар и с по-скромни спадове. Основните суровини поевтиняха с около 5% за пет дни,

Русия няма 320 млрд. евро за Гърция, а на Китай ще му излезе скъпо

Дългът е прекалено голям, за да заключи някой такъв ресурс 4 десетилетия само за политически дивиденти Понеже гръцката драма се проточи почти безкрайно дълго, времето даде възможност за най-различни идеи за “спасяването на Гърция”. Една от тезите продължава да бъде, че Гърция, получила рефинансиране на дълговете си от МВФ и европейските

Как ще живеем през следващите три години

Правителството представи за дебат средносрочната бюджетна прогноза за периода 2016-2018 г. – това е документът, който обобщава прогнозите и намеренията за фискалната политика за следващите три години. Това е първият по-задълбочен документ, който това правителство изготвя абсолютно самостоятелно, и ще бъде основата за предстоящите детайлни бюджетни

340 млн. лв. спестяваме заради евтиния петрол

Ц Цена на петрола от около 50 долара за барел ни връща към периода 2004-2006 г., или към месеците, последвали финансовия крах от 2008 г. До 2003 г. тези нива пък ни се струваха безумно високи – дотогава петролът в номинално изражение не преминаваше 30 долара, а в края на 90-те години дори за кратко беше около 10 долара за барел. Разбира се,

Програмата - много работа, а пари няма

ПРОГРАМНАТА декларация на коалицията зад правителството е действително документ, който само маркира приоритети. С други думи, подписалите се под нея до голяма степен казват какъв краен резултат искат да поискат, а не толкова как това ще се случи. Типичен пример е заявената цел за ускорен икономически растеж. По-важни са няколко конкретни кабинет

Ликвидно се подкрепят само здрави банки

С началото на предизборната кампания темата за банковата система допълнително се политизира. Доколкото имаме голяма банка под особен надзор, а правителството през лятото обяви схема за ликвидна подкрепа на банки, очевидно интересът на данъкоплатеца към темата е изострен – все пак говорим за потенциални и реални ангажименти на бюджета.

2 млрд. кеш за заеми ще плаща служебният кабинет до 30 ноември

Преди да видим какви важни задачи в областта на финансите ще решава служебното правителство, нека още веднъж да се подчертае, че това правителство, макар да се нарича служебно и да се назначава от президента, има абсолютно всички правомощия на един редовен български кабинет. Единствената разлика е, че той няма да работи при действащ парламент, но

Добре е служебният кабинет да е с развързани ръце за дълг

Задава се служебно правителство, което ще управлява до октомври. И върви политически спор дали дотогава ще се наложи да се взема дългосрочен дълг. Да видим. Фискалният резерв към момента е 8 милиарда лева. Да, но тук са онези 2,8 млрд. лева от последната емисия на външен дълг. И част от тях са предвидени за погасяване на дълг през

Драмата за бюджета е политическа - кой да увеличи разходите

Дебатът за актуализацията на бюджета подозрително напомня същата медийно-политическа “драма” отпреди 12 месеца, макар ролите да са разменени. Уточнявайки, че решението за фискалните параметри е израз на политическа воля, все пак не е зле да погледнем към икономическите аргументи. Какво знаем към момента?

Атаките към банки не промениха макроикономическата картина

Противоречивите коментари от последните два дни налагат няколко разяснения около механизма и очакваните ефекти на мерките за осигурияване на ликвидна подкрепа за банките в България. На първо място, за пореден път е добре  да се разграничава проблем с ликвидността от проблем със стабилността на дадена банка изобщо.

Не е зле държавните служители да виждат във фиша си данъци и осигуровки

Идеята държавните служители да си плащат здравните осигуровки всъщност не е нова. Обратно, когато беше въведен моделът, според който дължимите социални, пенсионни и здравни вноски се покриват от работодателя (т.е. – от държавата), мнозина си задаваха въпроса защо е нужно това. Няма никакъв спор, че това е изключение от общия ред Също така обаче

Най-важното

Следвайте във Viber