Старите дизели ни убиват, но всичко е точно!

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6833244 Старите дизели ни убиват, но всичко е точно! Старите дизели ни убиват, но всичко е точно! www.24chasa.bg
Старите дизели ни убиват, но всичко е точно!

Ровейки се из статистическите данни за регистрациите на нови и употребявани автомобили у нас, без изненада установих, че търсенето на стари дизелови коли през последните 9 месеца се увеличава за сметка на бензиновите. Учудих се обаче на информацията, дошла от Германия, че толкова много българи (около 130 000) годишно умират заради отровата, която бълват автомобилите на голяма възраст и без катализатори - такива, които продължават да се внасят всекидневно у нас на принципа “две за левче”.

Питайте всеки втори търговец на употребявани коли как се пазаруват те в Италия. Масово нашите автоджамбази са на повикване от автокъщи на Ботуша, където се събират най-големите таралясници и се продават на безценица. Принципът е такъв - на един автовоз се качват между 8 и 11 леки коли, като се плаща една сума от порядъка на 5-6 хиляди евро - общо за всичките возила.

Никой не пита в

какво състояние

са автомобилите, като често половината са и ударени. Между българските и италианските търговци има една лоялност, като една-две коли от автовоза стават за каране и могат да се продадат за общата сума, която е дадена за всичките. Така всички са доволни.

Затова и в повечето случаи колите, които се продават у нас на тържища като в “Горубляне” или край Дупница са по-евтини от аналогичните, които се продават поединично в Западна Европа по сайтовете, без значение дали обявите са от частни лица, или от търговци.

Поне половината от внасяните у нас автомобили са или със свален катализатор, или с развален. Родни механици твърдят, че между 50 и 75% от колите, които им карат за ремонт, са без частта за ограничаване на вредни емисии. Дори да има катализатор, с годините той се запушва, работата на двигателя се влошава и в сервизите го махат, за да работи моторът на трошката що-годе нормално.

Но важното е клиентът и купувачът да са доволни и “всичко е точно”, както се пее в популярното пародийно парче на Папи Ханс. А какви са краткосрочните или дългорсрочните последици от такава сделка, почти на никого не му пука.

Факт е, че в страните в Източна Европа се карат най-големите бълващи дим трошки. Още преди няколко месеца прогнозирах, че дизеловите автомобили от Германия ще наводнят пазара на употребявани коли у нас, и се оказах прав.

Управниците още

умуват какви

екостикери

да се залепват

на автомобилите по време на годишните технически прегледи, а в същото време регистрациите на дизелови возила са се увеличили за последните 9 месеца с близо 20 000 за сметка на бензиновите, които са намалели с 65 хиляди. Разликата между двата дизела и бензина вече е 14 процента, докато миналото лято е била 24% в полза на бензиновите.

Изменението на пазара е в полза на дизелите, и то тези с двигателите, които са без съвременните екологични стандарти, защото статистиката на продажби при новите автомобили в България показва точно обратното - че тенденцията е да се купуват все по-малко нафтови возила, както е и в цяла Европа. На пазара на нови коли у нас за цялата 2017 г. делът на нафтовите возила е бил 53%, а на бензиновите - 43%. През 2016 г. дизеловите коли са 60%, а бензиновите - 38%. След първите три месеца на тази година съотношението дизел към бензин е почти изравнено - 48 към 47%, като останалите проценти отиват към возилата с алтернативно задвижване. Подобни са и цифрите за Западна Европа.

Едва 13% от колите у нас са до 11 години, но никой от властимащите не иска да вземе

непопулярната

за електората

мярка за

ограничаване

на вноса

не на употребяваните, а на замърсяващите околната среда автомобили. Главната причина българинът да купува стари возила е безспорно ниският жизнен стандарт. Той няма дори и да се доближи до европейския в близките 20-ина години, а дотогава светът ще е минал на електрически коли, а ние ще продължим да се трепем по пътищата и да умираме заради замърсения въздух в големите градове.

Първата болезнена стъпка, която трябва да се направи, е да се вдигнат екотаксите на возилата на 10-15-годишна възраст поне три пъти. Сега при нов внос се плаща по 275 лв. (за чисто нова кола - 146 лв., до 5-годишна възраст - 194 лв.)

Освен това местният годишен данък, например в София, на нова кола с мощност 120 к.с. е три пъти по-висок от този на машина на възраст от 5 до 14 г, а на по-старите с 4 пъти. А трябва да е обратното...

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Закон заради личността не е добре

Закон заради личността не е добре

Каквото се следва за Иван Гешев, редно е да се полага и за Лозан Панов Поправките, гласувани от правителството, по силата на които специален прокурор ще разследва главния прокурор, по принцип са нещо хубаво. Осигуряват пълна независимост на Инспектората на ВСС, който да може да разследва всеки, нарушил закона, дори и главния прокурор

Вземи безплатно с "24 часа" в понеделник новия рейтинг на университетите

Вземи безплатно с "24 часа" в понеделник новия рейтинг на университетите

С понеделнишкия  брой на вестник "24 часа" читателите ще получат безплатно първата книжка с най-добрите университети според рейтинга на висшите училища за 2019 г. Цветна, в удобен формат. Безценно четиво за кандидат-студенти! Втората книжка с рейтинга на висшите училища ще е с броя на "24 часа" в понеделник, 16 декември

Кликни, за да видиш графиката голяма

Коментар на седмицата №1: Вижте кои дипломи за висше дават най-високи заплати (топ 50)

4193 лева - толкова е средният месечен облагаем доход на завършилите "Информатика и компютърни науки" в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Дипломата от "Администрация и управление" в Американския университет в Благоевград пък носи средна заплата от 3531 лева. Това показват данните от новото 9-о поред издание на Рейтинга на висшите

Коментар на седмицата №2: Нова лисица в курника на НАТО

Коментар на седмицата №2: Нова лисица в курника на НАТО

Най-скандалната среща на алианса отбеляза неговия юбилей Срещата на НАТО в Лондон премина в шеги, закачки и обиди, които накараха президента Тръмп да се фръцне и да си тръгне, без да даде обещаната пресконференция. От друга страна, това изненадващо тръгване е тактически ход, който той самият препоръчва в знаменитата си книга “Изкуството на

Коментар на седмицата №3: Румен Радев в огледалния свят

Коментар на седмицата №3: Румен Радев в огледалния свят

Президентът няма собствен дневен ред, следва хедлайна в медиитеl Когато напишеш в гугъл president of bulgaria, излиза информация, че сме народна република начело с БКП Президентът Румен Радев е като първа страница на опозиционен таблоид – няма свой дневен ред, разработва редакторски водещите новини в медиите

Нова лисица в курника на НАТО

Нова лисица в курника на НАТО

Най-скандалната среща на алианса отбеляза неговия юбилей Срещата на НАТО в Лондон премина в шеги, закачки и обиди, които накараха президента Тръмп да се фръцне и да си тръгне, без да даде обещаната пресконференция. От друга страна, това изненадващо тръгване е тактически ход, който той самият препоръчва в знаменитата си книга “Изкуството на

Последно от 24 здраве лого

Новини

Последно от мила бг лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Снимка: Ройтерс

НАТО избегна челен сблъсък на срещата си на върха

По всичко изглеждаше, че срещата на върха ще бъде повторение на катастрофалната среща на високо равнище на НАТО през юли 2018 г., когато президентът на САЩ започна тирада срещу европейските съюзници и заплаши да изтегли САЩ от трансатлантическия военен съюз, изграден след Втората световна война. По време на подготовката за срещата в Лондон

Кликни, за да видиш графиката голяма

Вижте кои дипломи за висше дават най-високи заплати (топ 50)

4193 лева - толкова е средният месечен облагаем доход на завършилите "Информатика и компютърни науки" в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Дипломата от "Администрация и управление" в Американския университет в Благоевград пък носи средна заплата от 3531 лева. Това показват данните от новото 9-о поред издание на Рейтинга на висшите

Майкъл Помпео

Майкъл Помпео: Европа трябва да постави сигурността на 5G на първо място

Призивът на САЩ към съюзниците от ЕС: Не се доверявайте на китайски фирми за жизненоважните мрежи Статията на Държавния секретар на САЩ е публикувана в POLITICO.eu и е предоставена на в. “24 часа” от посолството на САЩ. Министрите, отговарящи за телекомуникациите в страните-членки на ЕС, се събраха в Брюксел във вторник

Петър*, който не гледа безучастно - важният камък в общата ни къща

Петър*, който не гледа безучастно - важният камък в общата ни къща

Защо е важно да се вдига шум за добрите неща Всяко добро си тежи на мястото. Правя препратка към народната мъдрост, че всеки камък си тежи на мястото, защото човекът, който за една седмица извърши две добрини, спасявайки човешки животи, случайно или не се казва Петър. Този Петър стана известен в края на ноември с храбрата си постъпка да обезвреди

Как да обновим автопарка  без шокове и да сме  отличници с климата

Как да обновим автопарка без шокове и да сме отличници с климата

- България е много напред по намаляването на въглеродни емисии и може да иска достатъчен преходен период и еврофинансиране за енергийния преход - Общините трябва да са с по-развързани ръце за цапащите коли и горива за отопление Започна световната климатична конференция на ООН в Мадрид, а в София температурните инверсии започнаха отново да

Как пловдивски роми станаха интелигентни шизофреници

Как пловдивски роми станаха интелигентни шизофреници

Тази седмица държавни чиновници ни направиха показно как, докато щедро ги осигуряваме, те си чукат частен бизнес и плетат афери, от които търпим още повече загуби. Не че това е някакво епохално разкритие, но с една дума - ни показаха отново колко вреден вместо полезен може да е служителят на държавна заплата

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber