“Може да изглежда като провокация на системата на образованието, но това е наш избор. Мислим, че този вид обучение е по-полезен за бъдещето”, казва майката на Божидар Маринов от Смолян, Златка.
12-годишният й син не е посещавал нито един ден училище, но има куп грамоти от състезания. Божидар е ходил на 10 състезания по математика и 1 по информатика. Миналата година се явил на 2 кръга на олимпиадата по математика. И на двата кръга спечелил пълен брой точки. Явил се на национално състезание по информатика за VI клас, като спечелил I място.
След това обаче се оказва, че не могат да му признаят постиженията и не го допускат до повече състезания, тъй като не се води ученик.
“Пращаме молби за участие до състезания, но няма отговор”, казва майката. След отказа да го допускат до държавните надпревари се е записал за американска олимпиада, която е отворена в първите 5 кръга, обяснява момчето.
Досега Божидар не е имал проблем при участията си на регионално ниво, защото го познават и не му правят проблем, но когато трябва да участва извън Смолян, е нужно да е ученик в училище. Трябва да са важни не документите, а знанията, защото състезанията са за знания. Ученикът трябва да е ученик, защото учи, а не защото е в системата, казва Златка.
Сега детето има отправена покана за участие на частната олимпиада “Аз мога тук и сега”, която ще се проведе в края на април. При победа може да влезе без изпит в Техническия университет в София или в Пловдивския университет.
Запознати със знанията на момчето педагози от Смолян, казват че Божидар е от децата, които правят открития, много талантлив и работлив.
Той е единствено дете на Златка, която го отглежда сама, тъй като е разведена. Жената работи като програмист в домашни условия за софийска софтуерна компания. Още като бил на 4 г., тя се запознала със системи за домашно обучение и решила сама да подготвя детето си.
“Исках да се развие пълноценно, да стане трудолюбив. Упрекват ме, че нямал социални контакти, като учи вкъщи, но не е така, има достатъчно приятели и контакти”, казва Златка. Тя използва US система за обучение, при която се правят много тестове по интернет, а накрая се издават документи, които се признавали от много колежи и университети в САЩ, където признавали домашното образование.
По тази система купува учебници за самостоятелна работа, ползва и български - основно за граматика и сборници по математика. “Много хора у нас си мислят, че знанията се възможни единствено в схемата преподавател-ученик, но това не е така. Нека си пропомним Възраждането”, гневи се Златка.
Оценяването се прави, като тя поставя оценка, а след това и програмата CLASS. Всяка година има общ тест за постиженията в различни области, на които тестове Божидар има блестящи резултати и е напред с материала за много по-големи класове. За година учебниците и сборниците на програмата струват 650 долара.
“Има и други разходи, които са дребни, предимно за пощенски услуги”, казва майката. В по-горните класове учебниците стават към 850 долара. В САЩ индивидуалната форма на обучение се е превърнала в индустрия. Там можело ученикът 1 г. да се готви вкъщи, а друга да ходи на училище.
Досега Маринова не е глобявана за това, че не пуска сина си на училище. Според Закона за народната просвета родителите, чиито деца не посещават задължителна детска градина и училище, плащат глоба от 20 до 100 лв., а при второ нарушение - 50 до 250 лв.
След шума около Божидар МОН и общината започнаха да нищят как да вкарат момчето в училище и на кой клас отговарят знанията му. “Писали сме до МОН с молба да прецени в кой клас да бъде Божидар. Длъжни сме да спазим закона и затова ще разговаряме и с родителите му той да посещава училище”, каза секретарят на община Смолян Момчил Николов.
В писмото до министерството общината е споменала, че той учи по чужда система и има различни сертификати, но преценката трябвало да направят в МОН както при случаите, когато един ученик учи в друга държава.
“МОН трябва да легализира статута му, абсурдно е да отиде в I клас, но по закон трябва да влезе в училище”, каза Николов. Божидар не е влязъл в регистрите и не е забелязан, понеже, когато е бил на възрастта на първолак, е бил с регистрация в София, район “Студентски”, каза той.
Сега Божидар по възраст е за VI клас, но учи материал за VII. “За домашното образование двойките не са проблем, просто показват, че трябва още да се учи”, казва Златка. Тя първа проверява работите на сина си, а след това се оценяват в САЩ.
Задокеанските оценители вземат предвид оценката на майката, но тя не е решаваща. Системата включва обучение по всички предмети на английски. По история се изучава световната история по континенти. Тъй като за България написаното е малко, той чете и български учебници. По литература са включени световни автори, но вкъщи чел 2 пъти “Под игото”, както и от други български писатели.
“Занимавам се с нови знания от 9 до 12 ч, след като се научих да се самоорганизирам. Следобед програмата ни включва 2 часа затвърждаване на наученото и осмисляне чрез нестандартни форми като видеоигри и други. Изпитите са вечер”, разказва Божидар.
В събота и неделя си почива. В свободното си време той програмира и свири на пиано. Момчето не си представя някога да отиде в държавно училище, счита го за безполезно. Понаднича какво се учи по математика от връстниците му и го счита за скучно.
Засега Божидар смята да става програмист или графичен дизайнер. Има много приятели, с които общува и играе. Всички обаче посещават училище. С деца с индивидуална форма на обучение се среща през лятото в с. Хасовица, където фамилията има вила и може да посреща гости. “От 2007 г. се събират, сред тях дори има японче и германче”, разказва баба му Танина Чакърова.
Бабата и дядото на Божидар са били учители по математика и информатика и физика и също му помагат. Те подкрепят домашното обучение на Божидар, тъй като за тях има много проблеми в системата на образованието, които се отразяват на децата.
Дядо му Тома е известен в Смолян с частния си ескалатор. Къщата му е на хълм и достъпът до нея е труден. Ескалаторът може да качва по склона 5-има души едновременно.