Венцислав Чолаков: Няма да вдигаме цените на цигарите

https://www.24chasa.bg/Article/1636484 Венцислав Чолаков: Няма да вдигаме цените на цигарите Венцислав Чолаков: Няма да вдигаме цените на цигарите www.24chasa.bg
Венцислав Чолаков изпълнителен директор на “Булгартабак” СНИМКА: ПИЕР ПЕТРОВ

С изпълнителния директор на Булгартабак Венцислав Чолаков разговаря Вяра Иванова

- Г-н Чолаков, в какво състояние бе "Булгартабак", когато го поехте след приватизацията?

- Компанията бе с доста стар модел на управление, липсващи основни структури, фокусът бе основно към производството, не толкова към маркетинг и реклама, имаше раздут щат, неефективни звена. Затова нашата първа стъпка бе свързана с реорганизиране. Променихме структурата, сега имаме три нови дирекции, които се занимават с маркетинг, реклама и продажби. Производството е важен момент, но принципът трябва да е: първо продай, след това произведи. Докато в предишната ситуация беше по-скоро обратното.

ВЯРА ИВАНОВА

- Какво предвижда рекламната ви стратегия?

- През последните 6-7 месеца работихме активно, включително с консултанти на световно ниво, защото вярваме, че позицията на "Булгартабак" на световните пазари трябва да бъде възстановена.

Искаме нашите брандове да станат глобални.

Затова наехме екип швейцарски консултанти и една от най-добрите италиански агенции в областта на бранд стратегиите. Следващата година ще представим нашите обновени продукти.

- Ще са с нови опаковки или ще промените и вкусовите характеристики?

- Първо ще се опитаме да направим по-атрактивни самите опаковки, да са по-близки до съвременните предпочитания на клиентите. На този етап ще се въздържим от промяна на вкусовите характеристики. Фокусът е върху използване на по-висококачествени суровини и материали.

- Разработвате ли нови марки?

- Работим и в тази посока. Нашата основна насока е превръщане на "Булгартабак" в международна, глобална компания. В момента близо 80% от продажбите ни се реализират на световните пазари, около 20 на сто продаваме в България и с тях сме лидер с около 35% пазарен дял.

- Кои външни пазари са стратегически за вас?

- Работим активно в посока Близкия изток, Североизточна Азия, Хонконг, Тайланд, Макао, Филипините. Стартирахме проект в Босна и Херцеговина, както и за съвместно предприятие с виетнамската корпорация "Винатаба", с който таргетираме пазарите в Североизточна Азия, които са с близо 610 млн. население. Влизаме активно и в Северна Африка. Близкия изток също е потенциален пазар. Ако включим и Индия, говорим за население от 1,2 млрд. Европа също е наш фокус. Голяма амбиция ни е руският пазар, който в момента е номер 2 в света.

- Направихте постъпления там за регистриране на марките.

- В момента работим за възстановяване в Русия на правата на "Булгартабак" върху марките, които са били много популярни. Хората там помнят БТ, "Родопи" и ги свързват с висококачествен продукт. Познаваемостта е потенциал, върху който искаме да стъпим. Но оценяваме и ситуацията, защото пазарът е динамичен и развит. Бюджетите, които глобалните компании в индустрията реализират, са многомилионни. За да стартира нов бранд, са необходими около 100 млн. долара.

- Каква е ситуацията на нашия пазар? Заедно с други производители наскоро представихте проучване, според което контрабандата намалява.

- Правим периодични съвместни проучвания. "Булгартабак" е една от компаниите, която участва в инициативата за борба срещу незаконната търговия с тютюневи изделия. За наше удовлетворение наистина има намаление на дела й. С проучването установяваме и драстичен спад на продуктите на "Булгартабак", които могат да бъдат намерени на нелегалния пазар. Водим активна политика, но продаваме и на пазарите на Западните Балкани и понякога е възможно чрез т. нар. куфарна търговия част от цигарите да се върнат поради голямата разлика в акцизните ставки.

- Един от най-чувствителните моменти за клиентите е цената. Предвиждате ли промени?

- Съгласен съм, че цената е важен елемент и не е лесно да се прави корекция. Погрешно е схващането, че подобряването на рентабилността и ефективността става лесно чрез увеличение на цените. На този етап се опитваме да ги задържаме. Ще се опитаме повишението на разходите да го компенсираме с увеличаване на ефективността на производството, на продажбите.

- Как върви изкупната кампания на тютюна?

- Протича нормално. Цените, на които купуваме, са малко над миналогодишните. Имаме достатъчно време и ресурс. Ще изпълним 100% поетия с приватизационния договор ангажимент. Тютюнът, който сме изкупили през 2011 г., е с 2200 т над ангажимента.

Искаме още от тази година да подадем ръка на българските тютюнопроизводители, за да стартираме по-модерни програми за отглеждане на тютюни. Има такива по света - те подпомагат тютюнопроизводството с въвеждане на модерни технологии.

Нашите наблюдения показват, че трябва да се модернизира производството на тютюн, за да се вдигнат добивите. По този начин могат да се увеличат доходите на тютюнопроизводителите, а не чрез механично вдигане на цени. Това е по-дългият, по-трудният път, но е по-качествен, защото резултатите са много по-добри. Това е подходът, който "Булгартабак" ще следва - въвеждане на най-добри корпоративни практики.

Демонстрираме го и с нашето ново лого. То показва динамика - искаме да бъдем глобален играч. Единственото, което не приехме като предложение на нашите консултанти, е да променим името на компанията. Тъй като според тях в чужбина се изрича малко трудно. Но ние искаме да стъпим солидно на нашите 65-годишни основи. В същото време е важно и за нашите служители да бъдат горди, че работят в българска компания, която иска да застане сред световните лидери на пазара на тютюневи изделия.

- Променят ли се вкусовите предпочитания на пушачите?

- Като глобална тенденция има ориентация към продукти, които са "слим", "суперслим", и към цигари - "лайт", "екстра лайт".

- Определенията като "лайт" ще отпаднат с новата директива за тютюна, която ЕК подготвя. Очаквате ли тя да доведе до сътресения на пазара?

- Проектът, който бе обявен, е стряскащ за нашата индустрия. За мен всяка регулация, която е прекалена, води до изкривяване и не се получават очакваните резултати. Например идеята за т.нар. бели опаковки противоречи изцяло с интелектуалната собственост на марки. Както всяка една индустрия ние инвестираме в определени брандове - те се асоциират и със съответното качество на продукта. При изцяло бяла опаковка има риск да навлязат много продукти, които са с ниско качество. Ние правим ежечасови тестове на съдържанията на никотин, катрани, спазваме до най-малкия процент, няма отклонения.

- Как се отрази на сектора пълната забрана за пушене на обществени места?

- Имаме определен спад в продажбите. Той все още не е сериозен, тъй като не е настъпил зимният сезон. Така че реално през пролетта ще има по-ясна картина.

Не мисля, че ще има сериозен спад в тютюнопушенето. По-голям ефект ще има не върху процента на пушачите, а за хотелиерския и ресторантьорския бизнес.

- Отчитате добри финансови резултати през тази година. На какво се дължат?

- Те отразяват незабавната ни реакция за въвеждане на нова структура и организация с фокус маркетинг и продажби. Тръгнахме с агресивно посещение на пазари и на наши клиенти в цял свят. Това дава ефект. Паралелно направихме производствени оптимизации.

Основната причина е повишението на продажбите на външни пазари, което е над 28% спрямо м. г., а като стойност е с близо 40%. Смятаме, че потенциалът е голям, и сме готови да работим като нова компания, с нова корпоративна идентичност. Искаме да бъдем проактивни, по-агресивни в продажбите, да създаваме нови продукти, да бъдем отворени, модерно мислещи, инициативни, много по-прагматични, да търсим ефективни решения. Смятаме да бъдем европейска компания, която въвежда добрите корпоративни практики както по отношение на нашите служители, така и за средата, в която оперираме. Имаме сериозни проекти в сферата на социалната отговорност. Ние сме един от основните партньори на общините, в които произвеждаме. Така че "Булгартабак" е "с поглед в бъдещето" - това е нашата визия и посока.

ВИЗИТКА:

Роден на 27 ноември 1971 г. Завършил е финанси и банково дело в Стопанската академия в Свищов; университет "Лутън", Великобритания; училище за мениджмънт "Ото Бисхайм", Германия, и програмата за обучение на висш мениджмънт Campus

От декември 1998 г. до 2006 г. работи в "Метро Кеш енд Кери България". Започва като данъчен и финансов специалист, след това е финансов мениджър и проект мениджър. Работил е и в централата на компанията в Германия.

От април 2006 г. е финансов директор и управител на "Билла България"

От ноември 2011 г. е изпълнителен директор на "Булгартабак"

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Ани Владимирова: 16-годишни бягат от дома заради родителски окови, лоша атмосфера, любов, скука

Днешните брачни двойки могат да спринтират, не и да издържат на маратона заедно Често деца, които изпадат в наркотична зависимост, са или от дъното на социалната стълбица, където никой не ги наблюдава, или от много богати семейства Социалната мрежа създава илюзията, че имаш безкрайно много възможности за социални контакти и

Георги Терзийски: До лятото ще завършим ремонтите по магистрала “Тракия”

Надявам се, че дотогава ще отпушим и движението към Гърция Освен “Хемус” сред приоритетите тази година е и магистралата до Калотина Ръководството на агенцията взема под внимание мнението на превозвачите за толсистемата, но засега в закона е записано, че тя влиза в сила от 16 август, казва Георги Терзийски,

Яне Раколайнен: “Патрия” предлага българско производство на бойна машина за армията

Ефектът от местното производство е много по-голям от цената на сделката и ще е за поне 50 години напред, казва в интервю вицепрезидентът на финландската компания Patria Land System - България настоява 20% от новите бронирани машини за Сухопътни войски да се произвеждат в страната, което за повечето потенциални участници се оказва проблем.

Александър Ваклин: В СРС-тата се чува как Дюлгеров казва на Иванчева, че е вложил целия си потенциал да ме убеди да дам парите

Надявам се думите на бившия вътрешен министър Емануил Йорданов, че ако Иванчева и Петрова ме бяха убили, щяха да получат по-ниски присъди, да са нелепа шега, казва в интервю бизнесменът - Г-н Ваклин, как ще коментирате присъдите на бившата кметица на “Младост” Десислава Иванчева, заместничката ѝ Биляна Петрова и Петко Дюлгеров, както и това,

Васил Велев: Задължителна матура по математика - сега някои студенти не могат да делят

Половината скъпоплатени професии изискват математически умения, казва председателят на УС на Асоциацията на индустриалния капитал в България - Г-н Велев, защо настоявате за задължителна матура по математика? - Повече от половината скъпоплатени незаети места са базирани на математиката, като 1/3 от тях са в IT сектора.

Румяна Коларова: Нито една партия в момента няма ресурс да откъсне парче от електората на ГЕРБ

Станишев не е в евролистата на БСП - това ще разколебае част от избирателите на социалистите Още акценти: Не е неморално да имаш луксозно жилище. Основното е да се докаже произходът на парите, с които то е купено Ще издържи ли БСП, ако изведнъж се извадят необяснимите придобивки на нейни водещи фигури Изборите не се измерват единствено със

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Стоянка Мутафова: Последните думи на Нейчо Попов бяха: “Обичам те сто!”

За кралицата на българския театър и нейния любим 100 била мярка за най-голямата любов Кралицата на комедията Стоянка Мутафова навърши 97 години на 2 февруари. Отпразнува рождения си ден и отбеляза 70 години на сцена в препълнена зала 1 на НДК. Десетки нейни приятели като Любо Нейков, Ирен Кривошиева, Мариус Куркински, Виктор Калев,

Драгомир Шолев: Как да спасим Прасето в българското училище

Темата за насилието, агресията и липсата на разбиране е много актуална. Филмът е за драмата на едно наранено човешко същество - Вашият филм “Прасето” спечели 3 отличия на 23-ия ”София филм фест”: специалната награда на журито, приза за най-добър български филм и наградата на ФИПРЕССИ. Как го преживяхте, г-н Шолев? - Честно казано, не съм очаквал.

Красимир Каракачанов: “Обединени патриоти” сме като ЕС - единни в многообразието

Още акценти от интервюто: За да има респект, полицията и без повод да вика контингента на профилактични разговори Работата на кмета е да не допуска самонастаняване, а да викне ДНСК, енерго, полиция, пожарна Против съм да има извънсъдебно споразумение след побой “Обединени патриоти” сме като ЕС - единни в многообразието.

Д-р Иван Маджаров: Милиони без ясна методика за заплатите няма да решат проблемите в здравеопазването

153 млн. лв. стана незаплатената надлимитна дейност на болниците. Това доведе до сегашната ситуация, казва председателят на Българския лекарски съюз - Д-р Маджаров, какво очаквате от методиката за формиране на заплатите, която здравният министър Кирил Ананиев ще представи през май? Тя ще обхваща и лекарите.

Георги Марков: Българските държавници в колиби ли да живеят? Или в наколни жилища? Тече нарочна акция

Още акценти от интервюто: Нещата вече са комични и затова да върнем Закона за собствеността на гражданите от 1973 г. - едно жилище на семейство и развод, ако вече имат две Аз съм буржоазно момче и наследих два апартамента в София от времето на Царска България - не ми се е налагало да купувам при комунизма и демокрацията Хората се притесняват да

Иван Кръстев: В България корупция - това са другите

"Апартаментгейт" е онази точка, в която се пресичат малката и голямата корупция. И вече няма да бъдат толерирани неща, които хората доскоро приемаха. Това ми се вижда много важно развитие, казва политологът Иван Кръстев. Защо скандалът с недвижимите имоти в България вдигна такава огромна вълна от недоволство, дискусии и критики?

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber