Венцислав Чолаков: Няма да вдигаме цените на цигарите

https://www.24chasa.bg/Article/1636484 Венцислав Чолаков: Няма да вдигаме цените на цигарите Венцислав Чолаков: Няма да вдигаме цените на цигарите www.24chasa.bg
Венцислав Чолаков изпълнителен директор на “Булгартабак” СНИМКА: ПИЕР ПЕТРОВ

С изпълнителния директор на Булгартабак Венцислав Чолаков разговаря Вяра Иванова

- Г-н Чолаков, в какво състояние бе "Булгартабак", когато го поехте след приватизацията?

- Компанията бе с доста стар модел на управление, липсващи основни структури, фокусът бе основно към производството, не толкова към маркетинг и реклама, имаше раздут щат, неефективни звена. Затова нашата първа стъпка бе свързана с реорганизиране. Променихме структурата, сега имаме три нови дирекции, които се занимават с маркетинг, реклама и продажби. Производството е важен момент, но принципът трябва да е: първо продай, след това произведи. Докато в предишната ситуация беше по-скоро обратното.

ВЯРА ИВАНОВА

- Какво предвижда рекламната ви стратегия?

- През последните 6-7 месеца работихме активно, включително с консултанти на световно ниво, защото вярваме, че позицията на "Булгартабак" на световните пазари трябва да бъде възстановена.

Искаме нашите брандове да станат глобални.

Затова наехме екип швейцарски консултанти и една от най-добрите италиански агенции в областта на бранд стратегиите. Следващата година ще представим нашите обновени продукти.

- Ще са с нови опаковки или ще промените и вкусовите характеристики?

- Първо ще се опитаме да направим по-атрактивни самите опаковки, да са по-близки до съвременните предпочитания на клиентите. На този етап ще се въздържим от промяна на вкусовите характеристики. Фокусът е върху използване на по-висококачествени суровини и материали.

- Разработвате ли нови марки?

- Работим и в тази посока. Нашата основна насока е превръщане на "Булгартабак" в международна, глобална компания. В момента близо 80% от продажбите ни се реализират на световните пазари, около 20 на сто продаваме в България и с тях сме лидер с около 35% пазарен дял.

- Кои външни пазари са стратегически за вас?

- Работим активно в посока Близкия изток, Североизточна Азия, Хонконг, Тайланд, Макао, Филипините. Стартирахме проект в Босна и Херцеговина, както и за съвместно предприятие с виетнамската корпорация "Винатаба", с който таргетираме пазарите в Североизточна Азия, които са с близо 610 млн. население. Влизаме активно и в Северна Африка. Близкия изток също е потенциален пазар. Ако включим и Индия, говорим за население от 1,2 млрд. Европа също е наш фокус. Голяма амбиция ни е руският пазар, който в момента е номер 2 в света.

- Направихте постъпления там за регистриране на марките.

- В момента работим за възстановяване в Русия на правата на "Булгартабак" върху марките, които са били много популярни. Хората там помнят БТ, "Родопи" и ги свързват с висококачествен продукт. Познаваемостта е потенциал, върху който искаме да стъпим. Но оценяваме и ситуацията, защото пазарът е динамичен и развит. Бюджетите, които глобалните компании в индустрията реализират, са многомилионни. За да стартира нов бранд, са необходими около 100 млн. долара.

- Каква е ситуацията на нашия пазар? Заедно с други производители наскоро представихте проучване, според което контрабандата намалява.

- Правим периодични съвместни проучвания. "Булгартабак" е една от компаниите, която участва в инициативата за борба срещу незаконната търговия с тютюневи изделия. За наше удовлетворение наистина има намаление на дела й. С проучването установяваме и драстичен спад на продуктите на "Булгартабак", които могат да бъдат намерени на нелегалния пазар. Водим активна политика, но продаваме и на пазарите на Западните Балкани и понякога е възможно чрез т. нар. куфарна търговия част от цигарите да се върнат поради голямата разлика в акцизните ставки.

- Един от най-чувствителните моменти за клиентите е цената. Предвиждате ли промени?

- Съгласен съм, че цената е важен елемент и не е лесно да се прави корекция. Погрешно е схващането, че подобряването на рентабилността и ефективността става лесно чрез увеличение на цените. На този етап се опитваме да ги задържаме. Ще се опитаме повишението на разходите да го компенсираме с увеличаване на ефективността на производството, на продажбите.

- Как върви изкупната кампания на тютюна?

- Протича нормално. Цените, на които купуваме, са малко над миналогодишните. Имаме достатъчно време и ресурс. Ще изпълним 100% поетия с приватизационния договор ангажимент. Тютюнът, който сме изкупили през 2011 г., е с 2200 т над ангажимента.

Искаме още от тази година да подадем ръка на българските тютюнопроизводители, за да стартираме по-модерни програми за отглеждане на тютюни. Има такива по света - те подпомагат тютюнопроизводството с въвеждане на модерни технологии.

Нашите наблюдения показват, че трябва да се модернизира производството на тютюн, за да се вдигнат добивите. По този начин могат да се увеличат доходите на тютюнопроизводителите, а не чрез механично вдигане на цени. Това е по-дългият, по-трудният път, но е по-качествен, защото резултатите са много по-добри. Това е подходът, който "Булгартабак" ще следва - въвеждане на най-добри корпоративни практики.

Демонстрираме го и с нашето ново лого. То показва динамика - искаме да бъдем глобален играч. Единственото, което не приехме като предложение на нашите консултанти, е да променим името на компанията. Тъй като според тях в чужбина се изрича малко трудно. Но ние искаме да стъпим солидно на нашите 65-годишни основи. В същото време е важно и за нашите служители да бъдат горди, че работят в българска компания, която иска да застане сред световните лидери на пазара на тютюневи изделия.

- Променят ли се вкусовите предпочитания на пушачите?

- Като глобална тенденция има ориентация към продукти, които са "слим", "суперслим", и към цигари - "лайт", "екстра лайт".

- Определенията като "лайт" ще отпаднат с новата директива за тютюна, която ЕК подготвя. Очаквате ли тя да доведе до сътресения на пазара?

- Проектът, който бе обявен, е стряскащ за нашата индустрия. За мен всяка регулация, която е прекалена, води до изкривяване и не се получават очакваните резултати. Например идеята за т.нар. бели опаковки противоречи изцяло с интелектуалната собственост на марки. Както всяка една индустрия ние инвестираме в определени брандове - те се асоциират и със съответното качество на продукта. При изцяло бяла опаковка има риск да навлязат много продукти, които са с ниско качество. Ние правим ежечасови тестове на съдържанията на никотин, катрани, спазваме до най-малкия процент, няма отклонения.

- Как се отрази на сектора пълната забрана за пушене на обществени места?

- Имаме определен спад в продажбите. Той все още не е сериозен, тъй като не е настъпил зимният сезон. Така че реално през пролетта ще има по-ясна картина.

Не мисля, че ще има сериозен спад в тютюнопушенето. По-голям ефект ще има не върху процента на пушачите, а за хотелиерския и ресторантьорския бизнес.

- Отчитате добри финансови резултати през тази година. На какво се дължат?

- Те отразяват незабавната ни реакция за въвеждане на нова структура и организация с фокус маркетинг и продажби. Тръгнахме с агресивно посещение на пазари и на наши клиенти в цял свят. Това дава ефект. Паралелно направихме производствени оптимизации.

Основната причина е повишението на продажбите на външни пазари, което е над 28% спрямо м. г., а като стойност е с близо 40%. Смятаме, че потенциалът е голям, и сме готови да работим като нова компания, с нова корпоративна идентичност. Искаме да бъдем проактивни, по-агресивни в продажбите, да създаваме нови продукти, да бъдем отворени, модерно мислещи, инициативни, много по-прагматични, да търсим ефективни решения. Смятаме да бъдем европейска компания, която въвежда добрите корпоративни практики както по отношение на нашите служители, така и за средата, в която оперираме. Имаме сериозни проекти в сферата на социалната отговорност. Ние сме един от основните партньори на общините, в които произвеждаме. Така че "Булгартабак" е "с поглед в бъдещето" - това е нашата визия и посока.

ВИЗИТКА:

Роден на 27 ноември 1971 г. Завършил е финанси и банково дело в Стопанската академия в Свищов; университет "Лутън", Великобритания; училище за мениджмънт "Ото Бисхайм", Германия, и програмата за обучение на висш мениджмънт Campus

От декември 1998 г. до 2006 г. работи в "Метро Кеш енд Кери България". Започва като данъчен и финансов специалист, след това е финансов мениджър и проект мениджър. Работил е и в централата на компанията в Германия.

От април 2006 г. е финансов директор и управител на "Билла България"

От ноември 2011 г. е изпълнителен директор на "Булгартабак"

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Масато Ватанабе: Японските компании се местят към Източна Европа

Премиерът Абе пристигна в София със 17 големи бизнесмени, после 40 компании дойдоха през лятото за бизнес форум, казва посланикът на Япония у нас - Г-н посланик, тази година започна с първото в историята посещение на японски премиер в България, а завършва с аудиенция на българския парламентарен шеф при император Акихито. - Наистина 2018 г.

Георги Марков: 6 месеца преди евровота революция в Европа - не с оръжие, а с бюлетина

За България е най-добре Манфред Вебер да е шеф на Европейската комисия, казва в интервю безпартийният депутат от ГЕРБ и бивш конституционен съдия - Г-н Марков, евроизборите вече наближиха съвсем. През последните 3 години коментирате често мигрантската криза. Живеете и в друга европейска страна - Унгария.

Теодора Духовникова: Отказах се от пътуване до Лос Анджелис, за да снимам в "Откраднат живот"

Родена е в София Още като дете участва в тв филми за БНТ през 80-те Завършва класическата гимназия и актьорство в НАТФИЗ Играе в Народния театър През 2012 г. печели “Аскеер” за поддържаща женска роля в “Ръкомахане в Спокан” През 2017 г. е отличена със “Златна роза” за най-добра женска роля като Ана във “Вездесъщият” Снимала се е в сериалите “Под

Проф Росен К. Стоянов: Опозицията ползва фалшиви новини, а в кампании - всички

* Фейкнюз дойде, след като гилдията се справи с троловете * БСП пускаше ментета още през 90-те - Проф. Стоянов, миналата седмица фалшивите новини от два сайта стигнаха до парламента. Там дори бе описано, че не проверяват източниците си. Толкова ли е ниска и нашата, и на народните избраници медийна грамотност?

Андрей Новаков: България ще получи дори повече от 4,47 млрд. лв. от ЕС догодина - голям ръст

Още акценти от интервюто: Вноската ни в единния бюджет е 1 милиард, т.е. ние получаваме 4,5 пъти повече 10 милиарда лева получиха за 6 г. от ЕС само нашите фермери. И това са директни плащания 1 час преди да пропадне бюджетът, казах на колегите: "Ако сега бях студент, щеше да се наложи да прекъсна" Защитихме 400 000 стипендии за студенти и

Димитър Николов: Все повече млади семейства се заселват в Бургас, длъжни сме да осигурим най-добри условия за образование на техните деца

За просперитета на града се стремим да сближаваме интересите на бизнеса с образованието, казва кметът на града Най-важното за Бургас, което се случи и което ще дава отражение в бъдеще, е откриването на ново училище и филиал на Художествената академия В детските градини от няколко години се учи английски език и се използват таблети и интерактивни

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Цар Симеон II: Туризмът може да стане национална кауза (Видео)

Още акценти от интервюто с царя: Мандатът на правителството трябва да се завърши, защото чувам критики, че бизнес атмосферата не е от най-привлекателните Няма нищо задкулисно в правителство на малцинството при ясно поставени теми В коалицията всеки се опитва да отстоява интересите на избирателите си и на дадената партия Берлускони ме посъветва да

Цар Симеон II: Сериозна криза в ЕС не виждам. Брекзит е трагедия, но ще се преодолее, а останалото си върви (Видео)

Лесно е да си евроскептик и да чертаеш апокалиптични сценарии - звучи чудесно, но в това има много сгъстен въздух, казва царят Европейският съюз е пред трудни и решаващи времена. Той трябва да се справя с няколко предизвикателства едновременно в един разбъркан свят. На 26 май 2019 г. България ще гласува за бъдещия Европейски парламент.

Боил Банов: Съвместно с Лувъра ще направим остров на изкуствата край Созопол

Интерактивна библиотека, специализирана за култура и изкуство, във фоайетата на НДК - това е другата напредничава идея на министъра Старото военноморско училище край Созопол ще стане център на археологията и подводната археология Би било отвратително да налагаме в обществото това, което ни харесва, за сметка на това,

Галина Стоянова: В последната година обновяваме училища и детски градини, променихме цял квартал в Казанлък

Градът купува 7 нови екоавтобуса до края на мандата, казва кметът на града -Г-жо Стоянова, коледната елха на централния казанлъшки пл. “Севтополис” бе вдигната в края на ноември. Вече коледно ли е настроението в града, или все още сте в ритъма на делника? - Ако ние самите не почувстваме Коледата в себе си, няма как да излезем от делника.

Сули Сеферов: Девизът ни в "Коньовица" беше: "Гладен легам, курназ ставам"

l Роден е на 8 декември 1943 г. в София. Навършва 75 години l Участва във всички национални и в много международни изложби в Канада, САЩ, Русия, Англия, Япония, Полша и др. l Специализира една година в Москва и три месеца в Париж l През 1992 г. е удостоен със званието “Кавалер на ордена за изкуство и литература” на Франция,

Найден Вълчев: Написах за една нощ текста за песента в “На всеки километър”

Ако не го беше направил, към сериала щеше да звучи оркестрова музика. За труда си авторът не получава дори стотинка В края на септември т. г. ви разказах перипетите по създаването на песента “Една българска роза”, която е хит и днес, 50 години по-късно. Тогава поетът Найден Вълчев написва стихотворение в чест на Деветия световен фестивал на

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber