На 1 април 2000 г. Като на шега. С идеята да е бутикова компания от 5-10 човека, която да работи по интересни софтуерни проекти. От този план се осъществява само втората половина.
Така започва историята на една от най-успешните ни компании, лидер в сферата на софтуерните услуги - "Мусала Софт". Последните години обира едни от най-престижните награди на бизнеса. За успешни проекти и иновативни решения е носител и на много международни отличия.
Първият офис е апартамент в кв. "Дървеница". "Тъкмо започнахме да ставаме фирма - сглобихме бюрата, купихме си фирмени чехли, започнахме с американски партньори работа за т.нар. .com компании, нароили се в Силициевата долина, и... дойде най-тежката криза в ИТ, когато тези компании, както бяха поникнали като гъби след дъжд, така и изчезнаха", връща се в началото президентът на компанията Елена Маринова.
Така "Мусала" влиза в най-тежката си криза. Като "Бърза помощ" тогава се явява хазартът. "Сега ми изглежда като знак - понякога просто трябва да вярваш в късмета и да рискуваш", казва Маринова. Приятел на приятел се оказва бивш американски сенатор, който иска да създаде онлайн казино. След около година работа обаче покерът така и не вижда бял свят, защото на сенатора му омръзва идеята.
Междувременно единственият останал клиент е купен от IBM. Оттам решават да проучат възможността да работят с "Мусала" и изпращат одитори. Следват тонове документи и въпросници, проверка на инфраструктурата. "Тя беше комична - обмисляхме да сложим сървърите във втората тоалетна на апартамента, но заради опасност от наводнение се бяхме спрели на вграден гардероб в коридора. На финала IBM видяха потенциал и оттогава работим по десетки проекти за тях в цял свят. А сървърите ни днес са в най-добрия дейта център в България - 3DC с ултрамодерна инфраструктура", казва Маринова.
Основният бизнес на компанията е софтуер по поръчка. Специализирана е в изграждане на цялостни софтуерни решения. "Имаме и собствени разработки в застраховането, мобилните медии, електронната и каталожна търговия през мобилни устройства. Изследователското ни звено работи с академични партньори по научноприложни проекти. Напоследък се занимава с представяне на съдържание върху малки екрани като телефони и таблети", казва Маринова.
Още в първите си години компанията изгражда стратегия за инвестиции в технологични партньорства със световните лидери. Член е на партньорските програми на лидерите в ИТ индустрията. Има най-много професионални сертификати на служителите - над 550. "Хората са най-важният актив, а за софтуерния сектор това е oсобено валидно", казва Маринова. "Мусала" има система за обучение, израстване в йерархията и развитие. Предлага едни от най-добрите заплати у нас - средната нетна е 2400 лв.
Освен това има футболен отбор, организира благотворителни турнири по билярд, шах, покер и канадска борба. И не спира до тук - тази есен организира конкурс "Мистър Мусала" с категории "Мощен бицепс", "Опасен чар", "Любимец 13" и др.
"Имаме любим принцип "Трудното правим веднага, невъзможното ни отнема малко повече време". Няма технология или концепция, която да ни уплаши", казва Маринова. Според нея компанията е добър обобщаващ образ на софтуерния сектор у нас, който произвежда продукти с висока добавена стойност, има високообразовани кадри, диверсифицирани пазари и над 60% износ.
Според Маринова най-голямата сила на "Мусала" е това, което в компанията наричат "мусаленски дух"- професионализмът, взаимното уважение и помощ, споделянето на знания, удоволствието от интересната работа. Компанията е свикнала с конкуренцията и правилата на "голямата игра", но не губи бдителността и гъвкавостта си и изостря усета за нови възможности. Изгражда дългосрочни партньорства с клиентите си - с над 60% от тях работи над 5 г. "Стратегическата ни позиция за конкурентоспособност е все по-голяма добавена стойност, като същевременно запазваме високо качество на услугите и адекватна цена", казва Маринова.
През т. г. компанията печели над 10 проекта за нови международни клиенти, за някои, от които България е била отпаднала от световната карта. Планира и разрастване на бизнеса. Работи и върху няколко мобилни апликации, проекти в областта на електронната търговия, както и за обработка на митнически декларации, управление на приходите и избягване на данъчни измами и др.
За "Мусала", както и за бранша като цяло, дори по време на кризата има плавен растеж. "Тайната е в диверсифицираното портфолио от проекти и голям дял на експорта. Това не означава, че не се променихме - бизнес циклите се свиха, предоговарянето на условия и динамиката на процеси достигнаха нива, които не сме подозирали", казва Маринова. Една от основните трудности, с които се сблъсква компанията, е липсата на кадри.
"Според тазгодишното изследване на българската софтуерна асоциация, ако бизнесът се развива добре, след 3 г. ще има нужда от 3 пъти повече софтуерни специалисти, 2 пъти повече мениджмънт кадри и специалисти по маркетинг и продажби. Което, от друга страна, е възможност за тези, които сега избират път за развитие - софтуерното образование е безрискова инвестиция", убедена е Маринова.