Между 40 и 90% са се пълнили буферните гаражи преди COVD-19, а сега - от 20 до 70%
Четири нови обществени паркинга ще отворят в София напролет. В тях ще има общо 860 места, научи “24 часа”.
Три от тях са към новите метростанции по третата линия, които трябва да бъдат пуснати до края на март.
“Най-големият ще е на последната метростанция “Горна баня”. Той ще е за 240-250 места. Другите два ще са на метростанциите “Мизия” и “Овча купел”. Трите са за общо около 700 места”, разказа шефът на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев.
До края на април
трябва да е готов
и нов наземен
паркинг в
“Надежда”,
който се изгражда с инвестиции от Центъра за градска мобилност. Плановете са там да има 160 паркоместа, а проектът е за 960 000 лв.
“Той вече се строи. Правим съвременен паркинг с много зеленина наоколо, за да може да подобрим и средата. Това е пилотен проект, тъй като става дума за район, в който няма действащи зони за паркиране, и искаме да видим какъв ще е интересът на гражданите”, обясни Румяна Милова от ЦГМ.
Следващият по приоритет паркинг, който
ЦГМ планира да
изгради, е при
метростанция
“Сливница”
Той ще действа като буферен и ще е доста голям - за 260 коли.
“На етап идеен проект сме. Предстои обявяване на процедура по избор на изпълнител за инженеринг и строителство. Този паркинг е много важен, защото ще даде възможност на влизащите в София от запад да оставят колите си и да пътуват с градския транспорт, което ще намали трафика”, смята Милова.
На етап идеен проект е и още един паркинг към метрото - при “Централна гара” за 80 места.
“Изграждането на нови обществени паркинги зависи пряко от приетите строителни и регулационни планове в столицата. Процедурите са доста сложни и изискват много време - около 1-2 г., докато се изпълнят всички законови изисквания. Проучваме още няколко терена, предложени от районните кметове, за обществени и за наказателни паркинги. Те са в “Люлин”, “Овча купел”, “Изгрев”, “Младост” и други райони”, уточни Милова.
В “Люлин” и
“Връбница” се
оглеждат терени
за наказателни
паркинги
ЦГМ стопанисва пет подземни буферни паркинга в столицата. Те са на метростанциите “Джеймс Баучер”, два на “Бели Дунав”, “Цариградско шосе” и на “Стадион Васил Левски”. Те са с общо 2490 места, като най-голям е този на “Цариградско шосе” - 1253 паркоместа, а най-малък - на “Бели Дунав” откъм район “Връбница” - със 193 места. Последният буферен паркинг, който беше отворен, е при станция “Стадион Васил Левски” със 193 места. Дълго време гаражът бе на груб строеж, изпълнен със строителството на метрото. От края на 2019 г. той вече работи, след като ЦГМ инвестира средства в завършването му.
Цената на
паркирането
в тях е 1 лев
на час
Отделно има и преференции при ползване на услугата “Паркирай и пътувай”. (Виж по-долу - б.а.)
“Ползването на буферните паркинги може да се предплати за месец - цената на абонамента е 120 лв. ЦГМ предоставя месечен абонамент за до 10% от местата. Процентът зависи от запълняемостта. Изключение е само този на “Бели Дунав” във “Връбница”. Той е запълнен на 100% - всички коли го ползват в условията на “Паркирай и пътувай”. Същата функция ще има и паркингът при метростанция “Сливница”, затова изграждането му е приоритет”, подчерта Милова.
Между 40 и 90% са били запълнени буферните паркинги преди COVID - 19. Заради пандемията и ограничителните мерки, които влияят на пътуванията, интересът към буферните паркинги в последните месеци е намалял. В момента са запълнени между 20 и 70%, сочат данните на ЦГМ.
Ако паркингът на “Бели Дунав” откъм “Връбница” преди е бил запълнен на 90%, сега е с около 20% по-малко. С 25% е спаднал интересът към паркинга на “Джеймс Баучер” в пандемията. Преди е бил пълен средно на 85%, а сега - около 60%. Такива са резултатите и за паркинга на метрото при “Бизнес парка”, който все още се стопанисва от “Метрополитен” ЕАД и има около 100 места. Сега заети са 75%. По-голям отлив се отчита на паркинга до националния стадион. Преди коронавируса там са се заемали около 75% от местата, а сега - 25%. Най-големият буферен паркинг - на “Цариградско шосе”, в момента се ползва на 20%.
ЦГМ стопанисва и 4 открити паркинга. Най-използвани са в центъра - при НДК - 172 места, и на ул. “Шандор Петьофи” - с 38 места. Преди пандемията първият се е пълнил на 75% всеки ден, а сега се заемат половината места. Обичайният интерес към по-малкия е със заети 85% места, а в пандемията - 60%.
С карта за градски транспорт престоят е безплатен
С услугата “Паркирай и пътувай” престоят в буферните паркинги в София е безплатен в рамките на работното време на метрото. Условието е собственикът на автомобила да има заредена електронна карта “София” - 3-дневна, месечна, 3-месечна, 6-месечна или годишна, по редовна тарифа за всички линии на обществения транспорт или за метро. Всеки час престой в паркинга след края на работното време на метрото се заплаща по 50 стотинки.
Преференции има и при ползването на буферните паркинги, когато се пътува с единичен билет за метрото, карта с 10 пътувания, дневна за всички линии или електронна карта по преференциална тарифа. В тези случаи първите 2 часа престой са безплатни, а за всеки следващ час до края на работното време на метрото се плаща 0,50 лв.
“Услугата “Паркирай и пътувай” е насочена към хората, които работят, или към тези, които имат ангажимент в центъра. Целта е те да отиват с личния си автомобил до метростанцията, да паркират в буферния паркинг и да продължат с метрото до работното си място, а в края на работния ден да се върнат обратно с метрото до паркинга и да се приберат с автомобила си.
В София има трайна тенденция за увеличаване на ръста на моторизация. Използването на лични автомобили за придвижване води до задръствания и замърсяване на въздуха в града. Затова усилията на общината и на ЦГМ са насочени към това да стимулират софиянци да използват паркингите и услугата “Паркирай и пътувай”. Ефектът от изграждането на нови паркинги ще е увеличаване на дела на обществения транспорт, облекчаване на трафика и намаляване на замърсяването на въздуха”, обясни Румяна Милова, шеф на “Паркиране и мобилност” в Центъра за градска мобилност.