Прост кръвен тест проверява функционирането на биологичния часовник

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7051181 Прост кръвен тест проверява функционирането на биологичния часовник Прост кръвен тест проверява функционирането на биологичния часовник www.24chasa.bg

Учени от Северозападния университет в САЩ оповестиха, че разработили метод за бързо проверяване дали функционирането на биологичния часовник на пациент не е нарушено, предаде Франс прес, цитирана от БТА.

Това може да допринесе за създаване на по-персонализирани терапии.

Всички клетки в човешкия организъм са синхронизирани от циркаден ритъм. Трима американски генетици, които миналата година бяха отличени с Нобелова награда, откриха регулиращи циркадния ритъм молекулярни механизми. Този биологичен часовник регулира изключително важни функции на организма, като се започне със съня и телесната температура и се стигне до глада и имунната система. Редица проучвания откриха връзка между нарушеното функциониране на биологичния часовник и някои заболявания, като сърдечни болести, диабет и болестта на Алцхаймер.

Много учени предполагат, че медикаменти могат да бъдат по-ефикасни, ако се приемат в даден час. Става въпрос за лекарства, използвани при химиотерапия или срещу високо кръвно налягане. Понастоящем за да проверят дали функционирането на биологичния часовник не е нарушено, специалистите вземат кръвни проби на всеки кръгъл час и наблюдават генната активност на клетки през деня. Това позволява да се установи дали функционирането на биологичния часовник на индивид не е забавено или ускорено. Методът обаче е свързан с вземане на много кръвни проби. За да улеснят задачата, учените от Северозападния университет събрали голямо количество данни въз основа на 1000 кръвни проби, взети на всеки два часа от 73-ма индивиди. Всички данни били вкарани в компютър, за да бъде създаден по-прецизен модел на генната активност на клетките през деня. Оказало се, че на създадения от учените алгоритъм е нужно вземането на едва две кръвни проби, за да се определи дали функционирането на биологичния часовник не е нарушено.

Резултатите от изследването са публикувани в Proceedings of the National Academy of Sciences

Парализиран мъж проходи благодарение на имплант в гърба

Млад мъж, парализиран изцяло от кръста надолу след инцидент с моторна шейна преди шест години, проходи благодарение на имплантиран електрод в гърба, който стимулира нервите на гръбначния мозък, съобщи АФП. Благодарение на новаторския метод на учените от клиниката "Мейо", 29-годишният мъж може да измине стотина метра, подпирайки се на проходилка.

Проф. Кантарджиев: Имаме голям напредък при контрола на антибиотиците

Евродепутатите се обърнаха към Европейската комисия и държавите членки с призив за ограничаване на продажбата на антибиотици от медицински специалисти в областта на хуманната или ветеринарната медицина и за премахване на всички стимули за предписването на антибиотици в ЕС. В необвързваща резолюция, гласувана с 589 гласа „за“ срещу 12 „против“ и 36

Учени прекъснаха механизъм, свързан със стареенето

Специалисти от клиниката Мейо в САЩ установиха, че сенесцентните клетки - остарели клетки, които вече не се делят и отделят активиращи възпалителни процеси вещества, допринасят за поява на слабоумие, съобщава сайтът MedicalXpress. Биолозите успели да предотвратят появата на въпросните вещества и свързаната с развитие на деменция гибел на неврони,

През есента се отърсете от всичко излишно и негативните емоции

Есента е сезон, когато горещите и дълги летни дни постепенно започват да намаляват, листата се оцветяват в пъстри цветове преди да паднат от дърветата, които се готвят за предстоящата зима. Захлаждането вечер дава сигнали, че е време да приберем летните дрехи и да извадим по-топлите. За земеделците есента е сезон, когато събират реколтата.

Ученическите болести чукат на вратата

Експерти съветват настинките да се лекуват с мед, а не с антибиотици Ако имате дете в училище и все още не е започнало да кашля и подсмърча, да знаете, че сте голям късметлия. Защото, изглежда, има някакво неписано правило всички ученици да се разболяват още през първата седмица от учебната година. И това не е само сега, а всеки септември,

Чудото, направено по стара билкарска рецепта, което се бори успешно с подаграта

Съществува ли лек, към който да посегнем при подагра? Да, колкото и невероятно да звучи – лек има. При това съставът му идва от природата, на една ръка разстояние от нас. Това е чудото отнародната медицина, наречено Подаграл. Подаграта е напълно лечимо заболяване. Силно влияние й оказват диета и ограничаване на приема на алкохол.

Ортопедична болница „Витоша” - с фокус върху травматология и ендопротезиране