Дълъг живот с макробиотика

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/7023789 Дълъг живот с макробиотика Дълъг живот с макробиотика www.24chasa.bg
СНИМКА: PIXABAY

Макробиотичната диета е прилаган от векове начин на хранене с много вариации. При нея трябва да слушаш тялото си, което ти казва какво да ядеш. Затова е различна за всеки човек. Нейните закони и философия развива преди 100 години японецът Жорж Осава. В основата ѝ е древната китайска медицина, която цели равновесие на силите и енергиите ин и ян, от които зависят нашето здраве, щастие, благополучие и хармония с околния свят. Името “макробиотична” е съставено от латинското “макро” – голям, дълъг, и “био” – живот.

Какво представлява

Повечето макробиотични диети са вегетариански и дори веган и наблягат на натурални, органични храни местно производство. Пълнозърнест ориз, ечемик, овес, ръж, елда оформят дневното меню. Зеленчуците – зеленолистни и грудкови, бобовите, соята също са важна част от него.

Плодове, риба, морски дарове, семена и ядки се препоръчват 1-2 пъти седмично. Млечни храни, яйца, червено месо и преработени продукти почти напълно се изключват.

Естествената, “жива” храна се смята за източник на изобилие от енергия и важни фактори според последователите на диетата са къде е расла тя и как е приготвена, за да бъде тази енергия правилно насочена в тялото.

Хранителните продукти са разделени на разхлаждащи (ин) и сгряващи (ян). Колкото по-дълго се варят те във вода или на пара, толкова повече се добавя към ястието съставката ян и балансът се нарушава. За да променяме минимално свойствата на храната, най-добре е ястието от зърнени култури да се приготви в тенджера под налягане, а зеленчуците - само да се бланшират за кратко във вряла вода. Най-добра за съхраняване на енергията е консумацията на храната сурова.

Препоръчва се въглехидратите да са с нисък гликемичен индекс, както и солта да се замества с калий, а киселинните храни - с алкални.

Ред други правила определят този начин на хранене в зависимост от личния избор. Ученикът на Осава - Мичио Куши, написал няколко бестселъра по макробиотика, съветва всяка хапка да се дъвче поне 50 пъти, за да се подпомогне храносмилането. Той отхвърля електрическите котлони и микровълновите фурни, съветва да се изхвърлят тенджерите от метал и да се готви само в глинени съдове.

Хранителните продукти се класифицират въз основа на киселинността, мястото, където са расли - влажна или суха почва, по цвят, форма, аромат, консистенция. Основа на диетата са енергийно неутралните естествени продукти като пълнозърнените храни. Те трябва да съставят около половината от дневното меню.

Примерното меню включва овесена каша с плодове или черен хляб с лъжичка мед, чай или билкови отвари на закуска, зеленчукова супа, суши, тофу на обяд, ябълка за междинно хранене, кюфтета от просо и зеленчуци, настъргана ряпа със запечени водорасли за вечеря. Алкохолът не е препоръчителен.

Институтът “Куши” в САЩ препоръчва физически упражнения като бързо ходене, йога, танци най-малко 2,5 часа седмично и гимнастика за разтягане на мускулите. Някои разновидности на диетата включват медитация и будистки ритуали. 

Действие и точки

Макробиотичният хранителен режим предпазва от редица заболявания, лекува диабет, сърдечни проблеми и дори рак, казват последователите му. Той е условие за дълъг живот в добро здраве.

26-а в общата класация заедно с диетата “Абс”, макробиотичната диета е 26-а и по критерия “най-добро здравословно хранене”; 11-а е в сектора “най-добра растителна диета”; 15-а е в “най-добра за сърцето”; 18-а е в “най-добра срещу диабет”; 28-а е в областта “бързо сваляне на килограми”; 29-а е като “най-добра за отслабване”; 31-а е в “лесна за изпълнение”.

Колко струва

Пълнозърнестите и пресните натурални храни не са евтини, но пестите от пазаруването на месо.

Лесно ли се спазва

Този хранителен режим е различен от повечето диети и зачерква цели групи храни, което го прави труден за изпълнение и някои ентусиасти бързо се отказват. За рецептите трябва да ровите из книги и в интернет и да спазвате препоръчания начин на готвене, да се откажете от модерните съдове, от микровълновата.

Отслабва ли се

Според изследванията, ако в продължение на 10 дни ядете 3 пъти дневно варени, пържени, намачкани или смлени зърна, ще отслабнете до 4 кг. Менюто може да включва плодове и зеленчуци, но зърнените трябва да съставят 70% от него. Храненето завършвайте с туршия (можете да е със зеле, целина, краставици) - много важна част от макробиотичното меню.

Кой я следва

Сред най-известните последователи на диетата е Мадона, чийто личен готвач е специално обучен да приготвя менютата. Актрисата Гуинет Полтроу също постоянно е на пълнозърнести, зеленчуци, плодове, семена, бобови, риба, ядки и супата мизо и твърди, че това я подмладява с години. 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Сила за живот

Как да не допусна преддиабетът да стане диабет?

Мисля, че имам преддиабет, как да не допусна да се задълбочи до истинската болест, пита читателка на 50 г. от София.  “24 часа” предоставя мнението на популярни специалисти. Ще откликнем и на вашите въпроси, свързани със здравословния живот, полезните храни и достъпните начини да поддържаме физическа активност,

Излишни килограми? Може би имате и недостиг на витамин D

Д-р Мария Николова прави пробив с клиничен алгоритъм за откриване и профилактика на хора с риск от дефицит. Млад български учен създаде клиничен алгоритъм за откриване и профилактика на хора с висок риск за дефицит на витамин D. През последното десетилетие веществото е в топ интереса на медицината поради умножаващите се открития,

Тъмните цветове в спалнята създават чувство за сигурност

Ярките зареждат с енергия, но трябва да се използват внимателно, кухнята е най-подходяща за експерименти Когато предприемате цялостен ремонт у дома или искате да направите някои малки промени, изборът на точния цвят за стените може да се окаже доста трудна задача. Ако обаче вземете предвид влиянието на цветовете върху съзнанието,

Ваканции над 3 седмици удължават живота

Липсата на почивка повишава с 37% риска от сърдечни заболявания Продължителната почивка далече от офиса може да удължи човешкия живот, показва научно изследване, проведено в продължение на 40 години. Мъжете, които вземат по-малко от три седмици годишен отпуск, рискуват с 37% повече да умрат преждевременно в сравнение с онези,

Безплатен опреснителен курс в Световния ден за първа помощ 8.IX.

Българският Червен кръст за 18-и пореден път ще отбележи с обучения и демонстрации Световния ден на първата помощ 8 септември, съобщиха от организацията. Мотото тази година е „Първи действия при пътнотранспортни произшествия”. Всяка седмица в катастрофи у нас загиват повече от 15 души, а над 150 са пострадалите с тежки травми,

Горещината активизира стършелите. Как да се пазим

Гладни са, не се интересуват от нас, а от храната ни. Имитация на дъжд и бутафорни гнезда може да ги държат надалече. Идеален комфорт за осите осигури сухото горещо време, което цяло лято мъчи Централна и Северна Европа. У нас жегата дойде през август и рязко активизира жилещите насекоми през последните седмици.

Последно от логоЗДРАВЕ

Оживление

Последно от лого

Последно от

Последно от

Последно от

Още от Сила за живот

Пиячката не руши мозъка, а компютърът и тв - очите

Книга развенчава ширещи се митове и заблуди за човешкото тяло Настинал ли си – витамин C ще те оправи. Този има големи ходила – значи е много мъжествен. Не яж сирене вечер – ще ти докара кошмари. Тези и други здраво вкоренени у хората легенди развенчава известният биохимик и писател Мат Браун в новата си книга “Всичко,

Как да се откажем от смартфона

Все повече големи концерни не задължават служителите си да са непрекъснато на линия, бизнесмени се връщат към старите модели телефони И тази година в света ще бъдат продадени над един милиард смартфона. Те отдавна са задължителна част от ежедневието ни, никой не напуска дома си без ключ, портфейл и телефон, а колкото по-голям е бизнесът,

Диетата “Слабей бързо” най-популярна в САЩ и Англия

Сваля се по 1 кг седмично с намаляване на калориите и порциите “Слим-фаст” или “Слабей бързо” (Slim Fast Diet) е сред най-популярните диети в САЩ и Великобритания и според специалистите напълно оправдава името си. Това балансирано нискокалорично хранене на базата на готови ястия позволява да се разделите с до един килограм излишно тегло седмично.

Дълъг живот с макробиотика

Макробиотичната диета е прилаган от векове начин на хранене с много вариации. При нея трябва да слушаш тялото си, което ти казва какво да ядеш. Затова е различна за всеки човек. Нейните закони и философия развива преди 100 години японецът Жорж Осава. В основата ѝ е древната китайска медицина, която цели равновесие на силите и енергиите ин и ян,

Как да познаем, че губим памет

Научно доказаха, че възбуждащите танци и редовният секс възраждат мозъчните клетки Деменцията е постепенно западане на мозъчните функции, тя е нелечима и бавно отнема способностите на човека да се справя дори с най-елементарните житейски ситуации. Има много видове деменция – резултат на различни заболявания,

Може ли сънят да излекува епидемията от самота?

Колкото по-малко спим, толкова по-малко искаме да общуваме Учени от цял свят се опитват да открият лек срещу самотата, която е завладяла света. Заради навлизането на модерните технологии, по-голямата мобилност и застаряването на населението все повече хора се чувстват изолирани и изоставени, изпадат в депресии и се разболяват сериозно,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber