Автомобилната общественост у нас се развива "под радара", но много скоро всички ще усетят прогреса
Георги Дончев е един от най-активните и перспективни автомобилни състезатели на България и вече има три пълни сезона в един от престижните едномаркови формати в Европа – немското състезание Porsche Sports Cup. През този сезон българинът ще допълни състезателния календар на Porsche Sports Cup Endurance със стартове в Carrera Cup, Super Sports Cup, DMV Gran Turismo Touring Car Cup и изключително интересното 24-часово състезание на пистата в Дубай през януари. Наред с това българският пилот стои зад зараждането на общност от пилоти любители, планира да създаде и професионално състезание със стартове в региона и дори да построи българска скоростна писта. Седмица преди старта на активния сезон Георги Дончев говори за очакванията си пред “24 часа”.
- Господин Дончев, започнахте този сезон с трофей, докато миналият беше белязан от малшанс. Свърши ли се с лошия късмет, какви са очакванията ви за 2018?
- Наистина е така, заради технически повреди и липса на шанс се включих подобаващо в половината от 12-те старта от календара. Изобщо не стартирах в три, не успях да завърша в още три, малката утеха е, че от
останалите шест
успях да се кача
четири пъти на
подиума,
но въпреки това не съм доволен от крайния резултат и не стана виден прогресът, който реално постигаме като екип и аз като пилот в личен план. За сметка на това този сезон започна отлично и още в първото състезание от DMV GTC на “Хокенхайм”, въпреки проблеми с настройката на налягането на гумите заслужих второто място в Cup класа, като имах и реални шансове за победа. Много ми се иска да запазя инерцията, защото освен доброто състезание в първия старт от календара на немската асоциация по моторен спорт годината започна с две много успешни събития от организираната от нас верига Overdrive Lap Battle - на писта “Серес” в Гърция, после и на пистата в Бърно. От този сезон колата ми е чисто нова, което предполага по-малко технически проблеми. Надявам се да намерим сили и концентрация и да покажем на какво наистина сме способни.
- Къде ще се състезавате през този сезон?
- Вече започнахме със старта на “Хокенхайм” от DMV Gran Turismo Touring Car Cup (състезанията за пистови автомобили на немската асоциация по моторен спорт), а след точно една седмица, отново на “Хокенхайм”, ще започнем сезона и в Porsche Sports Cup Endurance и в Porsche Super Sports Cup. Ако всичко е наред, ще се включа във всички състезания от двете кампании, заедно с поне още два старта от DMV GTC и Porsche Carrera Cup Германия - може би най-високото стъпало в едномарковите пистови шампионати в световен мащаб. За мен ще бъде огромно предизвикателство, тъй като това издание на Carrera Cup влиза в топ 3 на най-гледаните и ценени автомобилни състезания от немската публика, наред с Formula1 и ADAC GT Masters. Това ще бъде и най-големият тест за мен и професионализма ми като пилот. Сезона ще завършим в началото на 2019 г. с участие в едно от най-вълнуващите състезания за издръжливост извън Европа – “24-те часа на Дубай”, където ще се включим с преобладаващ български екип и двама немски професионални пилоти от немския ни отбор.
- Участвате с немски отбор, как се сработвате?
- Огромни благодарности към SCHUTZ Motorsport и Overdrive Racing, с тях работим отлично, даже се шегуваме, че отборът вече си е почти изцяло български. От тази година заедно с мен в състезателните календари за някои стартове ще се включват още Симеон Филипов и Станислав Добрев, а благодарение на експертните съвети на Кристиан и Щефан Шуц и опитните пилоти като Марвин Дийнст, Давид Ян, Яап ван Лаген и всички останали от екипа, добрите резултати са въпрос на време.
- Какво е нивото на българските пилоти, можем ли да се сравняваме със състезателите от Западна Европа?
- Нивото ни е много добро, имайки предвид условията, в които се развиваме. За съжаление, чисто логистично нямаме възможност да караме колкото колегите от Западна Европа, а карането е основното нещо за поддържане на ниво. Въпреки това пак успяваме редовно да се качваме на подиума. Фактът, че нямаме състезателна писта и че в съзнанието на българина автомобилният спорт е основно планинско изкачване и рали - това прави задачата ни малко по-сложна. С цялото си сърце подкрепям тези дисциплини, но в моторните спортове има и други, не по-лоши и вълнуващи формати. Позитивното е, че ситуацията се променя и има светлина в тунела. Доскоро тази промяна се случваше без много шум. Имена като Георги Дончев, Пламен Кралев, Иван Влъчков, Павел Лефтеров, Николай Върбицалиев, Владимир Арабаджиев - успешно участващи в европейски и световни GT формати, бяха единици и за тях се чуваше само от феновете, които следят спорта извън границите на България. В последните години ставаме все повече и много скоро развитието на този бранш ще проличи и пред широката общественост.
- Какво е нужно на бранша, за да се развива на по-висока предавка?
- Нужно е да спрем да чакаме нещата да се случат от само себе си, да се случат заради активността на една или друга държавна структура.
Трябва ни
стратегия,
която не
разчита на
държавни
средства
Първо трябва да се привлекат хора с възможности като фенове на спорта, да им се даде възможност за изява. Тези т.нар. джентълмен пилоти неизбежно ще имат нужда от професионалисти, които да помагат на развитието им, а когато това развитие стане факт, към тях ще има интерес от медии, от спонсори, от млади и перспективни участници, а в крайна сметка – и от обществото като цяло. Миксът между джентълмени и професионалисти ще направи форматите още по-смислени за спонсориране, за излъчване и за печалба. Ще се създадат български отбори, ще се следват трендове от водещите в спорта държави. Важно е да си „сверяваме часовника“ с тях и точно с тази цел в момента работим върху една онлайн платформа за излъчване на състезания от цял свят.
- Общността на джентълмен пилотите сама по себе си звучи интересно, откога я има и каква е вашата заслуга?
- Неслучайно казах, че общността се развива “под радара” - такава общност има, и то не от вчера. Независимо дали говорим за феновете на една или друга марка, любителите на бързите скорости, които развиват на пистата, или пък ценителите на автомобили от даден тип или период, всички те са изключително важни за цялостното развитие на моторспорта. Моят принос и моята цел е да направя каквото мога тези общности да получават възможност да практикуват любимото си хоби в много близки до професионалните условия, да обменят идеи, опит и планове. Събитията, които правим на “Серес”, “Бърно”, “Хокенхайм”, “Нюрбургринг”, “Картагена”, се посрещат с огромен интерес, участват доста българи и вследствие от това са и участията ни в състезания и тренировъчни дни в Западна Европа.
За съжаление,
все още
нямаме писта,
на която да случваме подобни формати, но работим и по този въпрос.
- Докъде сте с един от най-амбициозните ви проекти - модерна българска състезателна писта?
- Много ми се иска в рамките на тази година да имаме какво да споделим по темата, за да може още повече да подпомогнем развитието на бранша. Проектът е във фаза развитие, свършили сме доста работа, но и много ни предстои. Както можете да се досетите, подобен проект не е нещо много лесно и изисква много усилия. Но по предварителните ни амбиции до няколко години България ще може да има скоростна и лицензирана писта, на която да приема състезания от всякакъв вид - международни, регионални и национални motorsport формати.
- Наистина висока летва, пожелавам ви успех. Вие какво си пожелавате за 2018?
- В състезателен план си пожелавам единствено прогрес, дори да е минимален, ако такъв е налице, не е задължително винаги да съм на подиума. Пожелавам си сила, концентрация, канско търпение на екипа, за да сведем грешките до минимум. Колкото до всичко останало, надявам се екипът ми да е все така целеустремен и всички проекти в областта на автомобилния спорт да се случат точно толкова амбициозно, колкото сме ги планирали. Тъй като това ще е в интерес на цялата общност “хора с бензин в кръвта” в България.