Участваха 40 коли, произведени от 1913 до 1988 г.
За трета поредна година Силистра бе домакин на конкурса за елегантност за класически и ретро автомобили “Дръстър”. И тази година негови организатори бяха спортният клуб “Българска автомобилна слава” и автомобилният “Ретро”.
Събитието е част от календара на Международната федерация за старинни автомобили (FIVA), а на публиката бе даден шанс да се докосне до най-красивите и редки модели.
Конкурсът премина под егидата на почетния консул на Румъния у нас Стефан Райчев и на кмета на община Силистра д-р Юлиян Найденов.
В изложението за елегантност, дизайн, история и реставраторско майсторство участваха 40 автомобила, произведени от 1913 до 1988 г., на български, румънски, сръбски, арменски и германски колекционери.
“Основната цел на този конкурс е да бъдат показани най-добрите екземпляри от исторически автомобили”, заяви Кристиян Желев, директор на клуб “Българска автомобилна слава”. “В него участват хора и коли, които на друго място не могат да бъдат видени. Ретро паради и изложения има много, но нашият конкурс е единствен по рода си в България”, допълни Желев.
Тази година в
конкурса има и
нова категория -
исторически
мотоциклети
Причината е освен тяхната атрактивност и фактът, че в журито са д-р Палмино Поли, председател на мотоциклетната секция на FIVA, и Петя Гром, собственик на най-големия музей за мотоциклети в Европа.
За да участва един автомобил в конкурса, той трябва да е отлично реставриран. Такъв е спечелилият голямата награда Mercedes 170 V cabriolet B от 1938 г.
Една година е
продължила
реставрацията му и е
било спазено всичко
абсолютно точно,
което се е изисквало при пускането на автомобила от завода производител, включително цветовете на тапицерията, кожата на тапицерията, всички уреди на колата. Автомобилът е бил популярен в предвоенна Германия и е увековечен в десетки филми.
Атракция бе и “Ситроен” от 1974 г. Собственикът му Янчо Райков от Бургас и дъщеря му се бяха превъплътили в популярни герои от филмите на Луи дьо Фюнес. Три години отнела реставрацията, защото автомобилът е бил закупен в много лошо състояние.
И ако за едни страстта към колекционерството на ретро автомобили е като иманярство, то за Янчо от Бургас е като терапия от напрегнатото ежедневие. Мъжът твърди, че колата е удобна за шофиране и возене и често през лятото може да бъде видяна по пътищата.
Автомобилът на Янчо Райков спечели наградата в клас “Култови модели на XX век” - “Когато мечтите се сбъдват”.
Специалисти казват, че като конструкция, която е доста по-опростена в сравнение със сегашните автомобили, ретро колите са по-надеждни. В това число и двигателите им. По-лесно могат да бъдат ремонтирани, тъй като в съвременните машини има доста електроника, която невинаги позволява човешка намеса. Но пък по-лесно се намират части за тях. Докато за реставрацията на един остарял модел се търсят части по цял свят.
Надпреварата и тази година бе в отделни класове, сред които довоенни открити и закрити автомобили с награди “Вятър в косите” и “Динозаври на пътя”, следвоенни кабриолети, лимузини и купета, както и следвоенни източноевропейски автомобили.
Атрактивни имена имаха и наградите за мотоциклетите - “Класическо докосване” за довоенните мотори, “Последните 40” за следвоенните, а за военните - “Военен дух”.
За първа година бе обособена и награда за клас “Мерцедес” - Silver star.
Отново сред
участниците бе и
шеф Виктор Ангелов,
този път със свой
личен автомобил
- Mercedes 280 SE от 1972 г. Той взе приза в клас “Следвоенни кабриолети” - “Пътуване към залеза”. Собственик е на 7-8 автомобила, сред които и такива от соцепохата.
“Да събираш автомобили и да купуваш отделни детайли за тях, за да стават все по-автентични - това е мания”, призна шеф Ангелов.
Председател на журито и тази година бе създателят на “Майбах” и бивш главен дизайнер на “Мерцедес” Харолд Лешке. Той започва като автомобилен дизайнер с “Даймлер-Бенц груп” - първи асистент на Бруно Сако, който оглавява “Даймлер-Бенц дизайн”.
От 1993 до 2007 г. проф. Лешке оглавява “Мерцедес-Бенц студио за иновативен дизайн”. Той води проекта “Майбах Екселеро”. През 2007 г. се мести в България.
Членове на журито бяха акад. проф. Сашо Драганов, професор по индустриален дизайн в Техническия университет, д-р инж. Пуджати Ренато, председател на утилитарната комисия на FIVA, както и член на бодра на ASI - Automoto club Storico Italiano, Петя Гром, колекционер, историк и писател, главен секретар на SVAMZ, собственик на един от най-големите частни музеи за исторически мотоциклети в Европа, Небойша Джорджевич, машинен инженер, автомобилен историк и писател, Овидиу Магуреано, президент на секцията Dacia clasic на румънския автомобилен ретро клуб и известен колекционер, Едуард Асилелов, колекционер и професионален реставратор, утвърдено име сред гилдията в Русия, и Мехмет Куручай, колекционер и реставратор, активен участник в мероприятията с исторически коли в одринска Тракия и основен партньор на “Рали Марица”.
Новите имена тази година са на Петя Гром, дъщеря му Наташа Жерина, която е президент на културната комисия на FIVA, и д-р Палмино Поли, президент на комисията за мотоциклети във FIVA.