Каква е разликата между влогър и ютюбър? Защото такава определено има, макар че много хора слагат знак за равенство между двете.
Ако някой разказва с видеа какво му се случва през деня, а друг - пак чрез видеа - пародира музикални хитове или известни хора, това съвсем не е едно и също.
Първият се нарича влогър и всеки 14-15-годишен би могъл да обясни на родителите си с какво той е по-различен от ютюбъра.
Влогърът всекидневно публикува видеа в социалните мрежи, в които разказва какво му се е случило през деня и размишлява върху проблемите си – нещо като видеодневник. Самата дума издава значението си: в(идео) + (б)логър = влогър.
Ютюбърът прави видеа, които са свързани с абсолютно всичко - пародира нашумели музикални песни, реагира на клипове в мрежата, прави кратки скечове и т.н.
В България няма влогъри в чистия смисъл на думата. Каналите на българските ютюбъри комбинират от всичко по малко. Да вземем за пример Емил Конрад. Неговите клипове са предимно забавни. Той иронизира и пародира, но не само за да разсмива, а за да покаже част от проблемите на обществото. Преди 4 месеца качи видеото “Вечерята на фолкпевиците”, за да осмее глупостта. “Спокойно, не съм дошла да ви взема мъжете, а да ви взема ума”, казва образът на Сузанита, докато в същото време си мисли: “Не че има нещо за взимане”.
В други клипове пък Емил дава съвети на ученици или изпълнява предизвикателства с различни ютюбъри. Често разказва лични моменти - едно от видеата му се казва “Осиновяването ми”.
Във видео пародира песента на Гери-Никол “Момиче като мен”, която кръщава “Правя мусака”.
Тази
шега на Емил в неделя
е била видяна от почти
толкова зрители,
колкото са гледали
финала на
“Гласът на България”
- близо 1 360 000 души.
Най-популярното видео на влогърите Ицака и Павел Колев има над 2 млн. гледания. Тази граница е успял да премине и Чарли Танев.
Забавните видеа в ютюб настигат влиянието на телевизията, но това е валидно не само за забавните канали.
Геймърът Дидо има почти половин милион гледания на клип, в който играе майнкрафт. Урокът по гримиране на Боряна Стефанова, в който показва как да се превъплътите в анимационната героиня Калинката, е видян над 800 хил. пъти.
Това доказва, че хуморът невинаги е най-удачното оръжие на ютюбърите, макар че много хора свързват видеата им главно с несполучливи шеги. Понякога е по-добре да говорят откровено за проблемите си.
Бюти влогърката Гергана Димитрова сподели с феновете си в социалната мрежа как лекарите ѝ откриват тумор на гърдата. Не го направи, за да получи нечие съчувствие, а за да даде съвет на всички в нейното положение.
Последното видео на Християна и Ивайло от канала “Айде БГ” е заснето с Държавна агенция за закрила на детето и
засяга проблема за
хейта - негативните
коментари и отношение
в социалната мрежа
В клипа Християна се гримира и пуска снимка в инстаграм. Ивайло се появява до нея, четейки ласкателни коментари. След това момичето трие сенките, фон дьо тена и червилото. Новото публикувано натурално фото е съпроводено само от обиди. В края отново се появавя Ивайло, който заглушава критиките с думите: “За мен ти си най-красивата. Обичам те”.
Хуморът и иронията обаче си остават един от най-важните компоненти за изграждане на аудитория. Голяма част от тази аудитория са именно тийнейджъри и студенти, които не биха предпочели в свободното си време да гледат научнопопулярни видеа. Затова и ютюбърите “смилат” своите послания в по-разбираема забавна форма.
Има, разбира се, и хора над 25-30 г., които следят някои ютюб канали. Те обикновено са на т.нар. буктюбъри (ютюбъри, които правят ревюта на книги – б.а.) и влогъри, които дават съвети на майките.
Броят на тези канали е доста по-малък и абонатите им достигат едва няколко хиляди.
Хоби или професия
е да си ютюбър?
Едно е да можеш, друго е да го заснемеш, а трето и четвърто е да ти платят за това, както обичат да казват ангажираните с видеосподеляне.
“Ако започвате да снимате видеа, за да изкарвате пари, то не смятам, че на този етап това е възможно в България”, казва Гергана Димитрова преди 2 години в един от своите влогове.
Явно промяна в положението няма. Миналия месец Ивайло и Христина от “Айде БГ” казаха, че от влог, гледан близо 100 хил. пъти, са получили 12 долара и 18 цента.
“Ако тези гледания бяха в Англия, щяхме да изкараме 10-20 или може би 30 пъти повече”, казва Ивайло. Причината е, че българският пазар е по-малък, а компаниите са склонни да рекламират продуктите си по телевизията вместо във влоговете.
При техтюбърите (ютюбъри, които правят ревюта на техника - мобилни телефони, лаптопи и т.н.) рядко е така.
В повечето случаи получават заплащане, за да покажат слабите и силните страни на определен продукт. Много често ревюта на телефони правят и гейминг ютюбърите, защото каналите им са много по-гледани от тези на техтюбърите. Сред своята аудитория - предимно от млади хора, които невинаги имат изградено критично мислене, те
се превръщат в
инфлуенсъри и
лидери на мнение
Ако изгледате отново последните 10 клипа на любимия си ютюбър, ще забележите, ако има подобно продуктово позициониране. Рекламите в ютюб също могат да носят пари. Този процес се нарича монеризиране на видеата. От 16 януари тази година социалната мрежа затегна правилата. Преди да закачиш реклами към клипа си, каналът ти трябва да има 4000 часа гледания за последната година и поне 1000 абонати. Новата политика на ютюб е породена от клип на Логан Пол, в който се показва мъртво тяло. Целта е да се ограничат подобни видеа и да се прекратят печалбите от тях. Едва ли обаче това е добре за малките канали.
При монетизирането може да избирате между няколко типа реклами. Първата се нарича “дисплей” – обикновено излиза отдясно на клипа. Втората е “оувърлей”. Тя се появява, докато видеото тече, в долната му част, най-често като правоъгълник. Първата не може да се появи, преди да сте изгледали 20% от видеото.
“Прирол” рекламите се пускат преди началото на клипа. Те са два вида – такива, които може да прескочиш след 6 секунди, и такива, които трябва да изгледаш. Не на последно място са т.нар. спонсорирани карти. Това са реклами на други канали или продукти, подкрепили влогъра. Обикновено се появяват за няколко секудни, колкото да кликнете върху тях.
Не всички пари от
рекламите отиват
за ютюбъра
Процент от тях платформата взема като комисиона, защото предоставя шанс на бизнеса и хората да се срещнат. Колко взема влогърът, зависи от сумата, която дават спонсорите. Ютюб прибира около 40% от нея.
Голяма част от българските и световните влогъри имат собствен бранд тениски, блузи, суитшърти и т.н. Вместо да ги промотират в магазините, използват каналите си в социалната мрежа. Заснемат видеата, облечени в дрехите си, и описват как всеки може да се сдобие с тях. Това е т.нар. мърчендайзинг. Вместо някой да им плаща, за да рекламират продуктите му, рекламират своите собствени стоки.
Някои от ютюбърите като Емил Конрад и Стан вече печелят пари и от издадени книги. Кристиан Танев също е автор, но на комикса “Ракиямен”.
Купуването на
гледания в ютюб
е законно и евтино
Купуването на гледания в ютюб не е ново явление, въпреки че в България все още набира популярност. Има поне дузина сайтове, в които може да копирате линка на видеото си и плащате онлайн за колкото гледания искате - 10,20, 50 хил. Със същата лекота може да си купите последователи в инстаграм или споделяния във фейсбук и туитър.
Ако оцелите правилния момент, може да се възползвате от големи намаления в цената като 5 долара за 1000 гледания и 48 за 10 000. Трябва да се отбележи, че такива търговски сделки не са незаконни и ютюб нито ще изтрие видеото, нито ще има последствия за канала ви. Все пак ако социалната мрежа “усети”, че сте си купили гледания, просто ще намали броя им до реалното число.