Сталоун е чудовище,
мисли само за кино,
казва Веселин Караджов,
директор на продукция
Веселин Караджов - човекът, организирал много от холивудските филми, снимани у нас в последните години, казва нещо много вярно: “Един успешен продуцент става такъв заради 3 неща - усърдието, търпението и късмета си”. Той работи в пълна хармония с големите звезди, които пристигат в България. Днес в киносредите знаят името му добре, както и работата му. През 1997 г., когато калифорнийската филмова компания “Ню имидж” идва в България (от 2006 са собственици на Киноцентъра), той започва от позицията асистент на сет (снимачна площадка). Това е човекът, който разнася кафетата, водата, казва на колите да не минават и да се пази тишина, когато се снима. “В началото и заплатите не са високи. Започнах с 800 лева и това траеше повече от година. Но заразиш ли се от киното, няма отърване, какъвто и да си”, казва една от мотивациите си да остане в бизнеса и да се издигне в йерархията Караджов. За първи път той реши да разкаже за преживяванията и случките на големите звезди на снимачната площадка в България. Направи го на лекция, която изнесе пред студенти по време на филмовия фестивал “Со Индипендънт”.
Драмата The Way Back (“Бягството”) от 2010 г. е първият голям филм, по който той работи в онзи период. Тогава режисьорът и сценарист на лентата Питър Уиър показва как се прави истинско кино в стил Холивуд.
“Караше актьорите да
копаят дупки в гората
над Бояна и да ядат
истинско сурово месо
по време на снимките. Наистина реалистични условия”, разказва най-ярките си спомени Караджов. С този филм, както и със заглавия като War, Inc.! (“Корпорация “Война”), Conan The Barbarian (“Конан Варварина”) и много други започва надграждането на българските киноекипи, които днес са на световно ниво. “С времето филмите, заснети у нас, започнаха да се правят без чуждестранен осветител, кранист, вече дори и асистент-режисьор. Всички водещи наши оператори и режисьори минаха през този период на еуфория и учене от грешките”, обяснява той. И допълва: “Звезди като Робърт де Ниро и Мел Гибсън не идват вече в България само заради евтиния труд. Идват защото знаят, че професионалистите тук могат, че има студенти, които знаят. Снимките на филма на Силвестър Сталоун “Непобедимите” са страхотен удар за нашата киноиндустрия. Той е чудовище, мисли само за кино. Голям перфекционист е и никога не би пуснал проект, в който не вярва.”
Безспорно най-големият филм, в който Веселин е работил, е продължението на филма “300”. Той се снима в киностудията на “Ню Бояна филмс” през 2012 г., когато за първи път цяло филмово студио влиза в България. Това е “Уорнър Брос” – една от най-известните и богати компании за производство на филми и тв предавания в света, която прави несравними инвестиции. Тогава отделят $ 20 млн. долара само за реклама на лентата. Впоследствие самият филм връща на продуцентите си $ 110 млн. “Разликата между такава продукция и нискобюджетен филм е в изискванията. Отидох веднъж на сет с къси панталони. Беше 40 градуса, но те ми казаха:
“Как ще идваш с къси
панталони! Човек на
твоята позиция трябва
да носи дълги”
От този момент научих много неща, които използвам във всеки следващ проект. Имаше много наслада, но и беше много трудно. Говорим за 5000 човека масовка, 300 човека само във втория екип – това е огромен ресурс”, казва Веселен Караджов.
“Септември в Шираз” е една от последните големи продукции, в която Караджов е делегиран продуцент за България. Премиерата на лентата с Ейдриън Броуди и Салма Хайек у нас бе именно на фестивала “Со Индипендънт”. “Когато Броуди е на сет, всички млъкват. Поне на три от неговите сцени екипът плака. Едно е да плачеш, когато гледаш готовия филм, но да ти въздейства така, докато все още го снимаш, е уникално. Той имаше въздействие върху всички. Салма Хайек беше супер притеснена в началото. Тя е голяма пушачка. Той обаче не пуши и беше много странно, когато имаха сцени, в които трябваше да се целуват. Докато се напаснат през първите няколко дена, беше много интересно. И все пак тя е една шантава и готина мексиканка, обяснява Веселин за тревогите и настроенията на големите актьори на снимачната площадка.
В края на 2011 г., когато Сталоун снима у нас втората част на “Непобедимите”, екипът внезапно разбира, че в лентата трябва да участва и сръбският тенисист и водач в световната ранглиста Новак Джокович. “Изведнъж се оказа, че той ще идва. И ние питаме: “Какво ще играе?”, а отговорът беше: “Ами, трябва да измислим.”
Така след няколко дни уговорки и разговори по телефона с екипа на спортиста той пристига с кола, микробус, снимачен екип, продуценти и приятели. Стъписването идва от реакцията на големите актьори – нито един от тях не иска да се види с него на снимачната площадка. Дори
Джейсън Стейтъм
казва: “Не искам да
виждам никакъв
Джокович”
“Голяма суета наистина, но обяснението е, че те бяха фокусирани върху работата си. Въпреки всичко сега името на Джокович може да се види в надписите на филма”, разказва Караджов. И допълва за манталитета на звездите, когато пристигнат в България: “За да пробиеш в този свят, трябва бавно - бавно да натрупваш биография и постепенно вратите се отварят. Има хора, които все още се съмняват в българските екипи, но се убеждават в обратното бързо след като дойдат тук.” Колегите, с които заедно израства в киноиндустрията, са асистент-режисьорът Тодор Чапкънов и операторите Тони Бакарски, Иван Вацов и Емил Топузов.
В последните години тенденцията е, че българските продуценти започват да работят на Запад и в Щатите. Например Борислав Ангелов от 7 г. е успешен продуцент в САЩ, въпреки че там конкуренцията е голяма – само в Лос Анджелис има 15 000 филмови продуценти.
В киното се работи с желание и търпение
“Имаше едни студенти, на които казах, че киното е мафия. Киното е затворен кръг. Влиза се с желание и търпение. Стажантите на Запад не получават пари. Трябва да се мине през няколко стъпала.
Филмово студио “Ню Бояна”, в лицето на Ярив Лернер, е много отворено към младите, има различни програми. Кандидатствайте и бъдете търпеливи. Киното е като казармата в йерархията – не спазваш ли правилата, няма да успееш да продължиш. Всички оператори, които познавам, започнаха като асистенти на сет.
Разбира се трябва да се опариш, за да се научиш, без грешки не може, но който иска да го прави, ще намери начин да го прави”, е съветът на Веселин Караджов към българските студенти, които мечтаят да участват в големите американски продукции.