Подготвят проекти за метро в “Слатина” и “Гео Милев”
През 2020 г. метрото стига “Овча купел” и ще вози 500 000 софиянци на ден
Централният участък от 8 км на третия метродиаметър вече е готов 74%, каза изпълнителният директор на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев.
Строителството на отсечката от 8 станции от бул. “Владимир Вазов” през центъра до “Красно село” започна през пролетта на 2016 г. Вторият етап на проекта е изпълнен 36%. Той стартира 1 г. по-късно и предвижда изграждането на трасе от 4 км през кв. “Овча купел” до oколовръстния път при кв. “Горна баня”.
Тунелопробивната машина, която прокопава тунелите за 6-километровото трасе в центъра, вече работи в новия участък между “Патриарх Евтимий” и Орлов мост. Досега
къртицата е
прокопала 3660 м,
или 77% изпълнение на тунела. Плановете са тя да пристигне на Орлов мост в началото на ноември, а през декември да започне изграждането на последния участък до Малък градски театър “Зад канала”. Машината ще бъде извадена на повърхността през февруари. До края на годината пък ще бъде освободено движението по бул. “Цар Борис III”.
Почти готово е вече и новото депо “Земляне”, което ще обслужва третата линия. Строителните работи там трябва да приключат през октомври. В него вече чакат първите 6 от общо 20 влака за третата метролиния, които са специално производство от “Сименс”. Всички 20 влака ще са в София до пролетта на 2019 г. Техническите проби на мотрисите Inspiro се проведоха в центъра за изпитания на “Сименс” във Вегберг, в германската провинция Северен Рейн-Вестфалия. През второто тримесечие на 2019 г. мотрисите ще бъдат тествани и тук по участъка от “Красно село” до бул. “България”.
Влакчетата имат
опция да се
движат без
машинист,
но при пускането на третата линия ще имат такъв. Те са с асинхронни двигатели и алуминиеви купета. При движение по инерция или в спирачен режим двигателите стават генератори и произвеждат ток, затова са с 25% по-икономични. Мотрисите са по-безшумни, лесни за поддръжка и нямат вътрешни прегради между вагоните.
Новата линия от 12 станции и 12 км ще бъде пусната на 3 етапа. В края на август и началото на септември 2019 г. ще бъдат пуснати 5 станции - от Попа до “Красно село”. До два месеца след това ще заработят и трите станции от Орлов мост до “Владимир Вазов”. Иначе по договор срокът за завършване на осемте станции е октомври 2019 г. В началото на 2020 г. ще отворят и последните 4 станции в “Овча купел”. На последната станция там - при околовръстното шосе в кв. “Горна баня”, ще се изгради жп гара за линията София-Перник.
“Третият лъч ще осигурява връзка на големите жилищни квартали “Овча купел”, “Красно село” и “Хаджи Димитър” с центъра. С него общо около половин милион души ще използват метрото всеки ден. Целта ни е през 2019 г. да завършим още 12 км от третия лъч, броят на станциите ще стане 47, а дължината на трасето 52 км. Под земята ще се движат над 40% от пътниците, а вредните емисии ще се намалят с 90 000 т годишно”, подчерта столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя изтъкна, че и тази година метрото е най-значимият проект на София.
“Много сме благодарни, че успяхме да защитим този проект. Имаме подкрепата от различни институции - като започнем от кмета и общинския съвет, стигнем до премиера и после Брюксел. Там метрото се приема за знаков проект - как най-ефективно се използват европейски средства. Дават го за пример, защото се вижда къде е вложен всеки евроцент, отпуснат на България по тази програма”, изтъкна проф. Братоев.
Европейското финансиране е важно, защото, ако първите 20 г. се е строило по 380 метра метро годишно, то сега се изграждат по 3 км и третият метродиаметър ще бъде построен за по-малко от 4 г.
Подготвят проекти за
метро в “Слатина”
и “Гео Милев”
След завършването на третата линия на метрото се планира изграждане на нови 9 станции и 9 км трасе. Единият участък е от 6 км и 6 станции в кварталите “Гео Милев” и “Слатина”, като ще стига до зала “Арена Армеец” и бул. “Цариградско шосе”. Третата линия ще бъде продължена и по бул. “Вл. Вазов” с още 3 станции.
“Правим проектни подготовки, за да може 2020 г. да сме готови и в следващия програмен период - 2021-2027 г., да ги заложим за строителство”, каза изпълнителният директор на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев. В “Люлин” се планира продължението на линия 1 към бул. “Царица Йоанна”. Там са предвидени 2 метроспирки. Готов е и проектът за продължението на метрото от “Бизнес парка” към “Икея”, за да се направи връзка със Симеоновския лифт.