Учени разкриха тайната на древногръцка алкохолна игра

https://www.24chasa.bg/novini/article/7042274 Учени разкриха тайната на древногръцка алкохолна игра Учени разкриха тайната на древногръцка алкохолна игра www.24chasa.bg

Учени разкриха тайната на виртуозните постижения на участниците в древногръцката алкохолна игра котабос, пише сайтът Кълчър трип.

В Древна Гърция често срещано явление били партитата, наречени симпозия, които били древна версия на модерните коктейли. На тях освен разговори, рецитиране на стихотворения и приятни изживявания с танцуващи момичета, се играела и играта котабос. Тя имала два варианта. При първия участниците се събирали в квадрат или кръг в стаята и се надпреварвали кой ще повали малък диск, поставен върху метален прът в средата на помещението. Ударите по диска не били със стрелички или топки, а с по-изпипано оръжие - вино. За целта участниците държали бокали с вино, наречени киликс. Те имали дръжки от двете страни. Участниците в играта трябвало да се опитат да излеят от разстояние виното от бокала върху диска, закрепен върху пръта и да го съборят, предава БТА.

Втората версия на играта предвиждала в голям съд с вода в стаята да се поставят малки съдове. Участниците ги замервали отново с вино от бокалите си. Победител бил онзи, който напълнел пръв най-малката съдинка и тя потънела.

Предвид плиткостта на бокалите киликс обаче била необходима специфична техника, за да се постигнат победи в играта котабос. Според гръцки учени участниците в надпреварата държали киликса с два пръста, пъхнати в процепа на едната му дръжка, и се целели така, както днешните лекоатлети хвърлят копието в дисциплината хвърляне на копие.

Победителите в двата варианта на играта получавали различни награди, сред които можело да бъдат ласките на красавица. Играта била толкова популярна, че заможни древни гърци имали специални помещения в домовете си за нея. Котабос играели и мъже, и жените.

Популярността на надпреварата обаче залязла през 4 век преди Христа по неизвестни причини. Специалистите предполагат, че една от тях вероятно е било това, че след играта, чистенето било доста голямо.

Унищожиха маларийни комари с помощта на генното инженерство

Учени успешно унищожиха популация комари в лабораторна среда, като използваха метод на генното инженерство, който разпространява блокираща женската репродукция модификация, предаде Ройтерс, цитирани от БТА.  Учените успели да елиминират популацията за по-малко от 11 поколения. Това навежда на мисълта,

Откриха кораб, потънал преди 400 години край Португалия

Археолози откриха кораб, потънал преди 400 години край Португалия на връщане от Индия, натоварен с подправки, съобщи Ройтерс. "От гледна точка на историческото наследство, това е откритието на десетилетието - каза ръководителят на проекта Жорже Фрейре. - В Португалия това е най-важната находка за всички времена", предаде БТА.

Тестваха ефекта на екстази върху октоподи, стават по-любвеобилни

Невробиолози от института "Джонс Хопкинс" дадоха екстази на октоподи, за да изследват "социалните му ефекти", съобщи "Хъфингтън пост". Хората и октоподите имат ген за протеин, който свързва серотонина с мозъчните клетки. Серотонинът контролира настроенията. Тъй като екстазито въздейства на този протеин, д-р Гюл Дьолен е искала да провери,

Съоснователите на Инстаграм напускат

Съоснователите на социалната мрежа Инстаграм, която е притежавана от Фейсбук, обявиха, че подават оставки и че са готови да започнат нова глава в живота си, предадоха световните агенции. Причините за оттеглянето на Кевин Систром и на Майк Крийгър остават неизвестни. В изявление Систром казва, че той и Крийгър ще напуснат в идните няколко седмици.

Русия разглежда проект за създаване на станция на Луната

Русия разглежда проект за създаване на  научна станция на лунната повърхност, като не изключва сътрудничество с други държави, съобщи ТАСС. Възможно е програмата да бъде изпълнена и само от Русия. В нея могат да участват също САЩ или държавите от БРИКС (Бразилия, Русия, Индия, Китай, РЮА). Тази тема е в дневния ред на срещата между директора на

Япония прати товарен кораб към Международната космическа станция

Роботизиран японски космически кораб за доставки до Международната космическа станция бе изстрелян в 2,52 ч. японско стандартно време днес, съобщава сайтът Спейс ком. Ако всичко върви по план, корабът би трябвало да достигне МКС в четвъртък сутринта, на 27 септември. Корабът, наречен Ейч Ти Ви-7, е натоварен с над 5 тона храна, гориво,

Китай на 34-то място в света по въвеждане на електронно управление

Китай се нарежда на 34-то място от 193 страни в тазгодишната класация на ООН за достъпността на онлайн услуги за гражданите и електронно правителство, предаде bulgarian.cri.cn. Проучването следи за напредъка в сферата чрез Индекс за развитие на електронното управление (EGDI). Той оценява развитието на електронното правителство на базата на три

Русия: Няма да играем второстепенна роля в изграждане на космическа станция в лунната орбита

Русия няма да се съгласи да играе второстепенна роля в проекта за изграждане на космическа станция в лунната орбита в партньорство с американската космическа агенция НАСА. Това заяви началникът на руската космическа агенция "Роскосмос" Дмитрий Рогозин, цитиран от РИА Новости, предаде Асошиейтед прес.

Японски експерти: 2 роувъра са успели да кацнат на астероида Рюгу

Японската Агенция за изследване на космическото пространство ДЖАКСА смята, че два малки роувъра, които вчера прати към астероида Рюгу, са кацнали успешно на него, съобщава Би Би Си. "Все още нямаме потвърждение за кацането им, но ние сме много, много обнадеждени", каза ръководителят на проекта Юичи Цуда, предава БТА.

Хонконг пусна високоскоростен влак до континентален Китай (Снимки)

Хонконг откри днес високоскоростна железопътна връзка с континентален Китай, която съществено ще съкрати времето на пътуването, но наред с това буди опасения от растящото влияние на Пекин в полуавтономния китайски район, предаде Асошиейтед прес. Съоръжението струва над 10 милиарда долара и е изградено за повече от осем години.

Китай продължава да инвестира активно в зелена енергия

Активните усилия на Китай да насърчи съобразеното с екологичните стандарти и зачитане на околната среда икономическо развитие, бяха високо оценени на лятното издание на Давоския икономически форум, чийто домакин е град Тиендзин, предава bulgarian.cri.cn. Според прогнози пикът на въглеродните емисии в Китай може да бъде достигнат през 2022 г.

Създадена от компютърен алгоритъм картина отива на търг