Какво ново има в програмите за учениците от 1-и до 12-и клас?
Какво трябва да знаят родителите?
От 21 август “24 часа” започна поредицата “Родителски бележник”.
- Вместо “Бит и техника” ще им преподават “Технологии и предприемачество”
- Изработват модел на обект, който използва вятъра като източник на енергия
Технологии и предприемачество учат във 2-и клас. Дисциплината стъпва на основата на досега съществуващия предмет - домашен бит и техника, като се добавят знания за технологиите и културата на предприемачеството. В началните класове спецификата на учебния предмет извежда на преден план темите, свързани с конструиране и моделиране, изработване на модели и изделия по инструкции, образец и собствена идея от познати материали, обясниха от министерството на образованието.
В процеса на практическа дейност се възпитава
отговорност към
работния процес
и се изгражда позитивно отношение към труда, към съвременната техника и технологиите. Очакваните резултати от обучението са насочени към постигане на технологичната и икономическата грамотност на учениците като съществени елементи на мултифункционалната грамотност.
Учениците от 3-и клас, които през новата учебна година ще изучават 32 часа годишно (1 час седмично) учебния предмет “Технологии и предприемачество”, ще се учат да планират дейността си, да правят самостоятелен избор на материали и инструменти, да провеждат проучвателска и практическа дейност, свързана с отглеждането на растения и животни, ще обогатяват знанията си за използване и пестенето на електроенергия и пр.
Интегрирането на тези разнообразни знания и умения се постига в процеса на практическа дейност, чрез изработване на определено изделие или чрез
участие в
дискусии,
ролеви игри,
проучвания и др.
Включването на учебния предмет “Технологии и предприемачество” в новия учебен план извежда на дневен ред компетентностите инициативност и предприемчивост. Изграждането на предприемаческата култура е сложен и продължителен процес, който рефлектира върху бъдещата реализация на ученика.
В частта “Техника и безопасност” второкласниците трябва да посочат съоръжения, при които се използва вятърът като алтернативен източникна енергия.
В частта “Технологии” пък трябва да изброяват начини за студена
обработка на
хранителни
продукти,
да познават основните правила за отглеждане на домашни животни, да посочват начини за размножаване на растения чрез засаждане на луковица, както и източници за получаване на текстилни материали.
В областта “Инициативност и предприемчивост” второкласниците трябва да умеят да свързват работа в екип с постигането на обща цел, да използват наименования на стоки и услуги в практическа работа, да познават значимостта на популярни професии и да разбират, че положеният труд се заплаща. Второкласниците също така отговорно трябва да се научат да свързват изразходването на парите в семейството със задоволяването на неговите потребности и желания.
В областта “Конструиране и моделиране” учениците трябва да разчитат информация за конструкцията на изделие, да разпознават различни линии в графични изображения при изработване на изделие или модел, да моделират, като използват разгъвки на отворени кутии.
Според препоръчителното разпределение на часовете
50% са за
нови знания,
44% - за затвърждаване на новите знания и обобщение, и 6% - за диагностика на входното и изходното ниво.
Оценяването, свързано с темата инициативност и предприемчивост, се основава на продукта от дейности, в които участват учениците, като например устно презентиране на резултата от проектна задача, представление, демонстрация, изложба, базар, обясниха още от министерството на образованието.
Разпознават глагола, съществителното
и прилагателното
Да разпознават глагола, съществителното име и прилагателното като части на речта, е част от езиковите компетентности, които второкласниците трябва да придобият по български език и литература в края на учебната година. Те трябва да се научат също да използват азбучния ред за
търсене на дума
в речник,
както и да разграничават словосъчетание от изречение. От малките ученици се очаква да разпознават различни по цел на изказване изречения - съобщителни и въпросителни.
Сред литературните компетентности, които се очаква да овледеят второкласниците, е да разграничават басня и народна песен от други литературни и фолклорни произведения, както и да се ориентират в последователността на епизодите при развитието на действието в изучавано произведение. Всъщност учениците трябва да разпознават баснята по осмиваните човешки недостатъци и поуката, свързана с тях.
Второкласниците още трябва да умеят да четат правилно и с подходяща интонация творби (басня, народна песен) на различни култури. Трябва
да четат с
разбиране текст
от хартиена страница и дисплей.
От малките ученици се изисква още да дават идеи за разпределение на ролите и за поведението на героите при сценично представяне на изучавано произведение.
Според учебната програма препоръчителното разпределение на часовете е 46% за нови знания, 45% - за затвърждане и обобщение, 7% - за извънкласно четене, и 2% - за диагностика на входното и изходното ниво.
В началото на учебната година се организира тестово изпитване за установяване на входното ниво на езиковите и литературните компетентности, а в края на годината - на изходното ниво. Проследяването на напредъка на всеки ученик се основава на писмени и устни форми на проверка, които се прилагат в съответствие с концепцията за формиращото оценяване. Всяка задача, изпълнена самостоятелно от ученика, се коментира от учителя и се оценява с кратка рецензия. Оценяването се извършва по предварително установени и обсъдени с учениците критерии за оценка. (24часа)