Най-малко 35 загинаха, десетки са ранени
Още през 90-те години било ясно, че структурата не държи
Рано или късно щеше да се случи, казват мнозина експерти за трагедията в Генуа, до която доведе рухването на моста “Моранди” във вторник сутринта.
Виадуктът на магистралата А10, която свързва Генуа със Савона и Вентимиля, се срути и увисна на десетки метри под структурата си. Най-вероятната причина е, че не е издържал на тежестта си. Десетки коли полетяха надолу.
Най-малко 35 души загинаха, а десетки други бяха ранени от развалините. Поне десетина души се издирват. По-голяма част от моста рухна в река Полчевера, но много от останалите блокове цимент се стовариха в гъстонаселен район от града. Там
притиснаха
къщи, складове
и улици
Големи участъци от магистралите, свързващи Генуа със Савона и Вентимиля, останаха блокирани за часове.
Според Гражданска защита в момента на рухването по моста са минавали трийсетина коли плюс наколко тира.
“Мащабът на трагедията е епохален, десетки жертви са заклещени сред развалините. Пожарникари и санитари се опитват да ги измъкнат. На разположение са болниците и на областите Ломбардия и Пиемонт”, коментира пред медиите Франческо Бермано, директор на спешните телефонни линии в Генуа.
“В този тежък за Италия момент моля, позволете ми да изразя моите най-искрени съболезнования на вас и на приятелския италиански народ”, написа българският премиер Бойко Борисов в телеграма до колегата си Джузепе Конте. Покрусата си от трагичната новина изрази и президентът Румен Радев в писмо до италианския си колега Серджо Матарела.
Освен ранени с черепни травми сред пациентите има и много хора с тежки психически травми - става въпрос за свидетели на трагедията, предимно жени и деца, които също се нуждаят от помощ. Италианските власти
организираха за
тях временна
психиатрия
За да се справят със спасителните акции, властите задействаха същите процедури, които се пускат в действие след опустошителни земетресения. Пожарникари и кучета, обучени да спасяват хора, участваха в акцията по измъкването на жертвите.
Италианският футболист Давиде Капело, играч от клуба “Леджино” в Савона, минавал по моста в момента на срутването му. “Полетях заедно с моста, не знам какво ме спаси. Летях сто метра, но oстанах жив. Сега съм в линейката, но излязох от развалините на собствените си крака”, каза в интервю за в. “Стампа” Капело.
Всички жители на Генуа познават моста “Моранди” като виадукта, който ги свързва с морето или летището. Той е дълъг над 1100 м, висок е 45 м, а с пилоните си достига 90 м.
Най-добре обаче го познават живеещите в долината на река Полчевера, тъй като минават всекидневно под протежението му – по магистралите и жп линиите под него. Така виждат в детайли всяка негова пролука, цепнатина, белег, кръпка. Под моста се намират и фабриките на една от най-големите индустрии от енергетиката – “Ансалдо”.
През 2016 г. мостът “Моранди”
беше определен
като “провал на
инженерството” от проф. Антонио Бренчич, експерт по конструкции от армиран цимент във Факултета по инженерство на Университета в Генуа.
“Този мост е сгрешен. Ще дойде момент, в който разходите по поддръжката му ще надминат тези за подмяната му. В края на 90-те години на миналия век те са били над 80 на сто от цената на изграждането му”, казва Бренчич в интервю за тв канала “Примоканале” преди 2 г.
За баща на моста се смята Рикардо Моранди, който през 1957 г. проектира за пръв път конструкция от този тип. Тогава печели конкурс на правителството на Венецуела и прави мост в залива на Маракаибо през 1962 г. Дълъг е 8,7 км. Той претърпява инцидент 2 г. след откриването си.
“Моранди обърка сметките. Петролен кораб се заклещи под най-ниската му част и резултатът бяха 5 жертви”, казва Бренчич. Въпреки това инж. Моранди прави други два моста близнаци – виадукта в Генуа през 1964 г. и моста над Вади ел Куф ди Беида в Либия през 1971 г. По онова време мост от този тип изглеждаше много иновативна идея, казва Бренчич. През 90-те години бяха извършени много дейности по обновяването на моста, който
беше оборудван
със стоманени
въжета
Това, според Бренчич, показва, че още тогава имало знак, че структурата не държи, затова се направило всичко възможно тя да се подсили. Според него Моранди е сгрешил в изчисленията си за деформациите или за онова, което се случва със структурите от армиран цимент с времето.
Политиците: Който е сгрешил, ще си плати
Според експертите рухването на моста се дължи на недобрата му поддръжка през изминалите десетилетия. Министърът на инфраструктурата Данило Тонинели и негови съпартийци от Лигата на Матео Салвини са полемично настроени за отговорностите за трагедията, довела до много жертви.
“През 60-те дни, откато сме на власт, сме дали мандат за работа по поддръжката и подсилването на сигурността на виадуктите, както и на мониторинга им чрез сенсори. Почти всички онези, които са изградени между 50-те и 70-те години, имат нужда от поддръжка. Правителството ни ще задели пари точно в тази сфера, за да се избегнат други подобни трагедии. Като италиански гражданин съжалявам, че трябва да констатирам, че за тези структури не е правена необходимата поддръжка и фактите са доказателство за това”, каза за новините на Раи Уно министър Тонинели. Според него онзи, който е виновен, ще плати докрай. “Не е възможно да се виждат подобни кадри в страна като Италия”.
“Със сигурност това е бил мост, който е бил подложен на много дейности за поддръжка, някои казват, че става въпрос за предизвестена трагедия”, каза още Тонинели.
Област Лигурия в момента е разделена на две според вицеминистъра на инфраструктурата Едоардо Рикси.