Определени части от мозъка ни помагат да решаваме задачи

https://www.24chasa.bg/novini/article/6990311 Определени части от мозъка ни помагат да решаваме задачи Определени части от мозъка ни помагат да решаваме задачи www.24chasa.bg
Областта на мозъка, свързана с математика, е различна от тази, която отговаря за езика. СНИМКА: Pixabay

Предполага се, че тяхното развиване пречи на други мозъчни дейности

Алън Турин, Алберт Айнщайн, Стивън Хокинг, Джон Наш, тези “красиви умове” винаги са успявали да пленят обществеността, но същевременно те са някак си неуловими. Как някои хора прогресират от това да могат да смятат по проста аритметика до това да схващат сложни математически понятия и да могат да мислят на ниво на абстрактност, което не се удава на останалото население? Неврологията тепърва започва да идентифицира дали мозъкът на един математик магьосник работи на друго концептуално равнище.

Учените отдавна спорят дали основата на високо математическо мислене е обвързана с центровете на мозъка, които са отговорни за процесите на обработка на езика.

Диспутът е между това дали мисълта на толкова високо абстрактно ниво изисква лингвистична презентация и разбиране на синтаксиса, или тя е свързана с независими части на мозъка, които обработват цифри и измерения.

Според проучване на двама учени, занимаващи се с когнитивно невроизображение във Франция, частите на мозъка, които се използват в математиката, са

различни от тези, които

се използват в също

толкова сложно

нематематическо мислене

Екипът сканира мозъците с ядреномагнитен резонанс на 15 професионални математици и 15 други академици, които са заети в различна област, но са на същото академично ниво.

В скенера участниците са слушали 72 математически понятия на високо ниво, разделени поравно между алгебра, анализ, геометрия и топология. Включени са и 18 общи нематематически, най-вече исторически понятия. Имали са четири секунди да помислят върху всяко и да решат дали то е истина, неистина или е без значение. Учените намират, че само при математиците математическите понятия активират мрежа от двустранни интрапариетални, гръбначни префронтални и други по-ниски области на мозъка. Тези пътища не са асоциирани с части на мозъка, които се занимават с езика на човек. Те са били активирани и при математиците, и при нематематиците, когато са слушали нематематическите понятия.

Точно обратното, казва съавторът на изследването Мари Амалрик:

“Нашите резултати показват, че математическото мислене използва части на мозъка, които са

асоциирани с еволюционно,

древно разбиране на

цифри и пространство”

Предишни проучвания показват, че тези нелингвистични части на мозъка се активират по време на елементарна аритметика и дори само при поглеждане на написани цифри върху страница.

Това предполага връзка между основно и напреднало математическо мислене. Другият съавтор Станислав Дехаен е изучавал как хората и някои животински видове са родени с интуитивно усещане за числа, за количество и умения за работа с цифри, което е свързано с ориентация в пространството.

Все още не се знае каква е връзката между заложен усет за цифри и по-сложна математика. Тази научна работа повдига въпроса дали вродената способност за това да правим разлика между количества – например, че две парчета плод са повече от едно, е биологичната основа, на която може да е способността да овладяваме сложни теории и теореми.

Би било интересно да се разгледа какво води от елементарна математическа способност до такава на много по-високо ниво, казва Даниел Ансари, когнитивен невролог от Университета на Западно Онтарио, неучаствал в проучването. “Повечето хора владеят елементарната аритметика, така че

вече ползваме тези

части на мозъка,

но малка част продължават напред към математика на високо ниво”. Все още не знаем дали това, че някой е математик, променя начина, по който той смята, или пък учейки се да смята, той/тя полага основите на владеенето на сложни математически понятия.

Ансари смята, че проучване, където сложни понятия се преподават на нематематици, би дало повече яснота върху тези връзки в мозъка и как те се формират. Също така постигането на дълбоки познания по математика може да промени мозъчните връзки и по други начини. Например проучването на Алмарик доказва, че при математиците визуалните части на мозъка, които участват при разпознаването на лица, са по-малко активни. Това може да означава, че невронните ресурси, използвани при сложната математика, са за сметка на други дейности на мозъка. Въпреки че има нужда от още изследвания да се докаже дали математиците наистина разпознават лица по различен начин, учените се надяват да разберат ефектите на експертиза върху начина, по който мозъкът е организиран.

“Можем да започнем да изследваме произхода на изключителни способности и как способности на такова високо ниво влияят на невробиологията ни”, казва Ансари, “Прекрасно е, че вече имаме възможност да видим мозъка и така да отговорим на тези дълбоки въпроси около сложността на човешките способности.”

Най-старите земни скали са се образували след удар на метеорити

Най-старите земни скали са се образували след удар на метеорити, които са разтопили все още формиращата се земната кора преди 4 милиарда години, съобщи в. "Дейли мейл". Учени, сред които екип от университета Къртин в Пърт, изследваха район около река Акаста в канадските Северозападни територии, наричан Акастов гнайсов комплекс.

Сряда сутринта е най-подходящото време за подаване на документи за работа

Британски специалисти твърдят, че най-подходящото време за подаване на документи за работа е 9 ч. в сряда, защото много работодатели пускат обявите си именно в средата на седмицата, съобщи в. "Дейли мейл". Почти 50 процента от хората, кандидатствали за работа в сряда, получават покана за интервю до 24 часа от пускането на обявата,

Индия планира да изстрелва по две космически мисии месечно

Индийската организация за космически изследвания планира през следващите 16 месеца 31 космически изстрелвания, което означава приблизително по две мисии месечно от септември, съобщи ТАСС, цитирана от БТА. Съобщението направи пред журналисти началникът на организацията Кайласавадиву Сиван. "Космическата агенция има плътен график,

С 0,6 градуса се повишава температурата на Адриатическо море годишно

Институтът за морска биология в черногорския град Котор е установил, че температурата на водата в Адриатическо море се покачва с 0,6 градуса по Целзий всяка година, предаде агенция СРНА. Според института повишаването на температурите е благоприятно за развитието на инвазивни растителни и животински видове,

Археолози откриха следи от загадъчно погребение, свързано с древна цивилизация

Археолози откриха кости и череп със странна издължена форма при разкопки в Мексико, съобщи Лента. Костите и черепът са на представители на маите и на техни предци, живели преди 7000 години. Става въпрос за най-древната от известните находки, свързани с цивилизация на коренното население на американския континент, която по онова време се е зародила.

Астрономи обясниха появата на загадъчен обект край Млечния път

Астрономи от САЩ и Испания обясниха произхода на астрономическия обект Segue 1, за който се смята, че е сфероидна галактика джудже или глобуларен клъстер, съобщи Сайънс алърт. По мнението на учените, по-вероятно е Segue 1 да е галактика, уловена от гравитацията на Млечния път. Обектът Segue 1 е слабосветещ спътник на нашата галактика.

Отложиха за утре изстрелването на сондата "Паркър" към Слънцето (Видео)

Технически проблеми, възникнали в последните минути преди старта, отложиха изстрелването на сондата на НАСА "Паркър" към Слънцето, предаде Асошиейтед прес. Предвиденото за днес изстрелване беше спряно минута и петдесет и пет секунди преди запалването на двигателите на ракетата-носител "Делта 4" на космическата площадка в Кейп Канаверал,

Успешните мъже лъжат повече

Изследване на учени от университета в Кембридж установи, че мъжете, чувстващи се като победители, не само мачкат останалите хора, но и послъгват повече, пише в. "Дейли мейл". При този тип мъжкари се наблюдават по-големи нива на тестостерон в организма им, в сравнение с по-малко успелите им съперници.

Учени откриха центъра на песимизма в човешкия мозък

Учени от Масачузетския технологичен институт идентифицираха зона на главния мозък, отговаряща за реакциите, свързани с чувството за тревожност и депресия, пише сп. Neuron. При определени условия този участък може да формира супердепресия, която е невъзможно да бъде лекувана с помощта на медикаменти, предава БТА.

Разпространява се нова опасна „игра“ в Мрежата