- Оценката се записва в свидетелството за основно образование
- Добри Чинтулов влиза в конспекта
- Отпадат линейните параметрични уравнения
Изпитите след 7-и клас вече няма да измерват знанията и уменията, придобити само в 7-и клас, както досега. От следващата учебна година форматът се променя и миниматурите ще мерят наученото през 5-и, 6-и и 7-и клас. Компромис за догодина е направен единствено за литературата. За да не се притесняват учениците, се реши външното оценяване в частта литература да проверява компетентности, придобити в целия прогимназиален етап, но върху творби и автори само от 7-и клас.
Това съобщи Евгения Костадинова, шеф на дирекцията за съдържанието в предучилищното и училищното образование в просветното министерство.
Всъщност от три години назад ще проверяват и по литература през учебната 2020/2021 г.
Национални външни оценявания вече ще измерват резултатите от целия етап. Досега контролираха само знанията от 7-и клас, тъй като не беше последен от степента. Вече основно образование обаче се получава след завършен 7-и, а не 8-и клас. През следващата 2018/2019 г.
ще завърши
първият випуск,
обучаван изцяло
по новите
програми
в 5-и, 6-и и 7-и клас.
Ако външното оценяване досега даваше основание оценките да се записват като текущи, вече ще се вписват в свидетелството за завършено основно образование, каза още Костадинова.
Изпитите ще бъдат от 9 вместо от 10 часа, както досега, защото вече няма да се застъпват в един и същи ден с матурите на 12-класниците.
Времетраенето
се запазва -
150 минути
Предвид олекотяването на учебните програми в тази по български език и литература няма да се залагат задачи, които да проверяват знанията и уменията, свързани със залог и вид на глагола, видове подчинени изречения, фразеологични словосъчетания и пароними. Тези теми не са включени в учебното съдържание за 5-и, 6-и и 7-и клас, а вече се учат в 8-и и 9-и клас. Това обясни експертът по български език и литература Александър Трингов.
Освен трансформация на пряката реч ще има и трансформация на глаголното време.
Новото по литература през следващата учебна година са 2 творби на Добри Чинтулов. Част от учебната програма стават “Стани, стани, юнак балкански” и “Вятър ечи, Балкан стене”. По старите програми Чинтулов присъстваше в 6-и клас с “Къде си вярна, ти любов народна” и “Стани, стани, юнак балкански”.
На мястото на “Ниагара” от пътеписа на Алеко Константинов “До Чикаго и назад” е включена нова част - свързаната с Чикагското изложение.
От “Бай Ганьо” пък е включен текстът
“Бай Ганьо
пътува” вместо
“Бай Ганьо на
гости у Иречек”
Запазва се в изпита да има преразказ на непознат текст. Той може да е от български или от чужд автор.
След срещи с учители от цялата страна от министерството се отказали да включват в изпита характеристика на герой. В теста освен от таблици ще може да се извлича информация и от карти, диаграми или схеми. По математика задачите с разширен отговор, които включват пълно описание, се увеличават от 2 на 3.
С тези задачи се опитваме да проверим
какво е
логическото
мислене
на учениците, обясни експертката по математика Маня Манева.
От 6 на 5 се намаляват задачите с кратък отговор. С една повече - 17, стават тези с избираем отговор.
Учениците отново ще могат да ползват свитък с формули, както всъщност е от 3 години насам.
И в новия формат ще има задачи за интерпретиране на данни. Не присъстват линейни параметрични уравнения и линейни параметрични неравенства.
Трапецът пък
отива в 8-и клас
Задачите от алгебра и геометрия са едно към едно като бройка, обясни още Маня Манева.
Форматът на изпитите след 7-и клас няма да подлежи на обществена дискусия. Моделът на външните оценявания е направен след много срещи с учители от цялата страна.
“Всяка година
ще определяме
какъв ще
е моделът
и ще казваме кои компетентности ще проверяваме. Дискусията не е затворена”, уточни Евгения Костадинова.
“Промените са стартирали от 2015 г. както с наредбата за учебния план, така и с учебните програми. Причината за това е както, че това е последен клас от етапа, така и че част от учебното съдържание е свалено надолу към прогимназиален етап”, допълни министърът на образованието Красимир Вълчев.
“Темата за външното оценяване най-много вълнува родителите. Нека вярваме повече във възможностите на учениците, разбираемо е родителите да са притеснени”, допълни заместничката му Таня Михайлова.
Питали синоптиците жега
ли е в средата на юни
“Провеждането на изпитите 3 седмици по-късно (както е според проектографика) водят до 3-4 градуса по-високи температури по данни на Националния институт по метеорология и хидрология. Средните са 22-23 градуса. Разбира се, има и екстремни, но на такива екстремни бяхме свидетели и през април тази година.”
Така коментира министърът на образованието Красимир Вълчев предложения график на изпитите и ваканциите да мине през обществено обсъждане.
Според документа матурите на зрелостниците остават на същите дати като миналата година - първата по български ще е на 21 май, а втората по предмет по избор - на 23 май.
Външното оценяване по български език и литература след 7-и клас обаче е преместено на 17 юни, а по математика - на 19 юни. Промените произтичат от удължената с 2 седмици учебна година - от 34 на 36 часа. Министърът призна, че малко училища имат климатици. Много от тях са намерили евтини решения като поставяне на щори.
“Като цяло температурният аргумент не е достатъчно силен, защото и в момента има обучение през юни. По-топли страни като Гърция и Кипър също учат през юни”, допълни Красимир Вълчев. Краят на годината и без друго бил съпоставим с другите държави.
Според проектографика коледната ваканция е от 22 декември 2018 до 1 януари 2019 г. Ако бъде отпуснат и 2 януари, щяло да е за сметка на междусрочната ваканция.
Имаме относително малка маневреност с разпределението на учебните дни, каза още Красимир Вълчев. (24часа)
Брат и сестра с предимство в 1-и клас
Принципът на близост при записване в 1-и клас като възможност и предимство е безспорен и важен. Той може да бъде видян в образователните системи на почти всички страни, каза министърът на образованието Красимир Вълчев.
От 2 седмици има решение на Комисията за защита от дискриминация, според което
принципът
на близост
не е
дискриминационен
“Ние не отнемаме на всеки родител правото да запише детето си във всяко едно училище, но даваме предимство за записване в най-близкото. Това предимство е важно от гледна точка на удобството, времето за придвижване, дори сигурността”, каза още министърът.
Ще се прави допълнителна разпоредба, според която, когато детето има по-голям брат или сестра до 7-и клас в едно училище, да се смята, че училището е най-близкото и за него. За родителите е много по-удобно децата да бъдат в едно училище, вместо да ги водят до 2 различни, обясни Вълчев. Така ще се улеснят семействата, които са сменили адреса си и за следващото дете училището на голямото вече не е най-близко.
“Факт е, че имаме
свръхконцентрация
в отделни училища
Тя е нежелана. Води до невъзможност да се създаде целодневна организация на всички ученици. Ще се опитаме да я преодолеем, като общините ще имат възможност да предлагат по-малък прием в определени училища, когато не е осигурена целодневна организация, на двусменен режим са или нямат необходимия брой класни стаи”, каза още министърът.