Осем души бяха изпепелени във влака София - Кардам в нощта срещу 29 февруари, съобщава “24 часа” на първа страница в броя от 1 март 2008 г. (Годината е високосна - бел. ред.)
Спящите хора се оказали в огнен капан край Червен бряг, тъй като вратите на вагоните били заключени.
Оцелели твърдят, че имало само един работещ пожарогасител.
За да се спасят, пътници хвърляли тежки предмети по прозорците и скачали в движение. Часове след трагедията десетки семейства издирваха ужасени свои близки, качили се във влака от София.
Съдебни лекари вадеха в чували овъглени тела. Разпознаването им бе почти невъзможно. Щели да ги идентифицират с ДНК експертизи, обявиха съдебни лекари.
28.2.2008 г.,
23,40 часът:
огън в купе №6 превърна влака София - Кардам в ковчег за 8
28 февруари, 23,40 часът. Влакът от София за Кардам наближава Червен бряг. Силен крясък разбужда заспалите: “Пожар, бягайте, горим!”, пише в репортажа си кореспондентката на вестника Юлияна Велчева.
Пътници изскачат полуголи от купетата, блъскат се и падат един върху друг. Всички врати на влака са заключени. Тъмно е като в рог. Гъсти облаци дим нахлуват във вагоните. За да дишат, обезумелите хора блъскат по стъклата на прозорците, чупят ги и пробват да скочат в движение.
“Усетих миризма на изгоряло и пратих две момичета при кондуктора да го предупредят”, разказва Мариана И. - След това всички избягали боси в съседния вагон. По-късно се видели на гарата с вика: “Живи сме!”.
Кондукторът помни, че две момичета викали за пожар, но какво се случва по-късно, не си спомня. Пътниците във вагона били 35-има. Според очевидци всичко станало за 5 минути. Железничари обаче смятат, че това е твърде кратко време, за да изгори вагон с 9 купета. Вътре в него имало много неща, които пламтят като факли - тапицерия, спално бельо, пердета...
“Спях в съседното на купето, откъдето е тръгнал пожарът”, разказва Георги Петров, който по обяд слязъл на гарата в Добрич само по риза. Мъжът започнал да блъска, за да събуди хората.
“Тръгнах да бягам, останалите, сънени, започнаха да се бутат. Беше някакъв ад. Стигнах до една външна врата, но беше заключена. Пушекът обхвана всичко. Нищо не се виждаше, напипах друга врата, която беше отключена”, разказва още Георги Петров. Навън някой му дал чехли и черен панталон. “Мисля, че една от жертвите е мъж от моето купе. Беше на около 50 години, тежеше поне 120 кг и с мъка успя да се качи”, спомня си Георги Петров
Жена, която вървяла боса, разказва, че огънят е тръгнал от тяхното купе. Гръмнало осветлението и се подпалило пердето. Било съвсем мъничко пожарче. Всички мислели, че ще се справят, и тръгнали да търсят пожарогасител, но не открили никъде. Това допълва друга пътничка от горящия влак. Паниката била огромна.
Студентът по информатика Здравко пробвал да вади горящи пътници. Хващал ги за краката, за ръцете, влачил ги. Възрастна жена не могла да излезе и го помолила да я остави. Друго девойче припаднало от дима, приятелят ѝ се върнал и успял да го измъкне отвън. “Вятърът беше много силен. Пламъците от кушета тръгнаха към спалния вагон и обхванаха всички купета”, обяснява Метин Ибрахим.
“Пълна трагедия, хора скачаха през прозорците, хвърляха камъни, за да строшат стъклата, което още повече разгаряше огъня. Дойдоха пожарни, но нищо. Двата вагона изгоряха. След това отцепиха влака. Добре, че някой се сети и натисна аварийната спирачка, иначе щеше да стане още по-страшно”, разказва друг оцелял пътник.
Окончателно: условни присъди за 3-ма и 1,9 млн. лв. кръвнина
“Трима ще отговарят пред съда за гибелта на хората”, казва на 28 февруари 2009 г. зам. окръжният прокурор на Плевен Валери Мирчев, който води разследването.
Зам.-директорът на “Пътнически превози” Георги Иванов, който като ръководител по експлоатацията на спалните и специалните вагони издал заповед страничните врати да се заключват с железен щифт и приспособление, наречено каре. Това залостване липсва в нормативите. Законът предвижда до 5 г. затвор.
Като виновни са посочени и шафнерът на кушет-вагона Георги Георгиев и началничката на композицията Иванка Костадинова. Те са обвинени в небрежност, довела до гибелта на 9 души. За това наказанието е от 5 до 15 г. решетки.
Събрани са изказванията на над 100 свидетели, както и повече от 30 експертизи. На 26 март 2009 г. приключва разследването. Последната електротехническа експертиза доказала, че пожарът е възникнал от техническа неизправност в елинсталацията за осветлението. Делото се точи с години. Чак на 16 юли 2013 г. приключва с условни присъди и общо 1,9 млн. лв. кръвнина.
Върховният касационен съд (ВКС) потвърждава, че никой няма да лежи в затвора затова, че на 28 февруари 2008 г. в пожар в композиция на БДЖ загиват 9 души. Магистратите се съгласяват с решението на апелативните съдии от Велико Търново, че шафнерът Георги Георгиев, началник-влакът Иванка Костадинова и бившият директор на “Спални и специални вагони” в БДЖ Георги Иванов носят отговорност за инцидента.
Според ВКС обаче би било израз на несправедливост тримата да лежат в затвора. В решението на съда пише, че шафнерът и началник-влакът са попаднали в изключителна ситуация, за която нямат практическа подготовка, тъй като не са обучени за гасене на пожар и екипна работа. Те разполагали с ограничено време за действия и всяка минута, пропиляна в паника и суетене, е била с фатални последици.
ВКС потвърди и кръвнината, която бе присъдена на жертвите. От БДЖ ще плащат заедно с подсъдимите сумата 1,9 млн. лв. ВКС не приема доводите на дружеството, че е в тежко състояние и няма толкова средства. Емоционалните травми на близките на загиналите са с неописуема дълбочина, заявяват магистратите и определят компенсация от по 100 хил. лв. на човек.
Родители даряват пари
Родителите на загиналата по време на пожара във влака София-Кардам Валерия Желева даряват средствата от полученото държавно обезщетение за злополуката на учебни заведения в Добрич. Средствата са използвани за купуване на учебни помагала.
Едно от заведенията получатели е детска градина 18, където майката Софка Дойнова представи дарението пред родители, учители и деца, и в присъствието на кмета Детелина Николова. С дарението в градината са закупени интерактивни дъски с лаптоп и проектор - за всяка от групите, озвучителна техника, кухненски уреди и кухненски шкафове. Размерът на дарението е 30 000 лева.
Освен детската градина родителите на Валерия Желева дариха средства в еднакъв размер и на СОУ “Св.Климент Охридски”, Хуманитарна гимназия “Св. св. Кирил и Методий”, детска ясла “Пролет” и СУ “Св. Климент Охридски”.
9 са жертвите на пожара
На 4 март става ясно, че жертвите на пожара във влака София - Кардам не са осем, а девет. В този ден приключва идентифицирането на последните три жени. Те са Галина Иванова, Антоанета Апостолова и Елена Халачева. Това съобщава шефът на Съдебна медицина в Плевен доц. Петко Лисаев.
Останалите шестима, намерили смъртта си в пожара, са проф. Рашо Рашев, Валерия Желева, Стоян Ковачев, Даниел Вичев, Калчо Енчев и Мая Машева.
Същия ден се конкретизират и четирите основни версии, по които работи следствието:
1. Умишлен палеж
2. По непредпазливост
3. Случайно възпламеняване
4. Късо съединение.