Настоящето е най-добрият период за учене на езици в историята
Хилъри Ийп е 13-годишна ученичка от Хонконг. Тя също така амбициозно разработва приложения и е главен изпълнителен директор на компания. Проектирано от дете за деца, приложението ѝ за смартфони Minor Mynas свързва хлапета от цял свят с конкретна цел - да научат взаимно майчините си езици.
Ийп е олицетворение на глобализирания, цифрово свързан тийнейджър от най-младото поколение, израснало в уникалните условия на XXI век. В днешната епоха технологиите напредват, а все по-персонализирани образователни игри и приложения свързват разнообразните култури на хората по света.
Могат ли тези фактори да доведат до създаването на най-голямото поколение от полиглоти, виждано някога?
Младите израстват в период от историята, който предоставя неограничени възможности. Смесването на езици и култури се наблюдава все по-често в световен мащаб, особено поради нарастващия темп на международната миграция, казва проф. Стивън Вертовец, управляващ директор на Института за изучаване на религиозното и етническото многообразие в Гьотинген, Германия. Той се позовава на най-актуалния доклад на ООН за миграцията в света, според който
258 млн. души
живеят в страна,
различна от
родната си
- увеличение от 49% от 2000 г. насам. “Следователно повече хора от различни среди влизат в контакт помежду си в градовете по света”, казва Вертовец. “Тази тенденция ще продължава”, убеден е изследователят.
Очаква се все по-мултикултурният свят да доведе и до много по-многоезично поколение в сравнение с предишните.
Глобализацията трябва да създаде и среда с повече възможности за изучаване на чужди езици, казва Анджела Крийз, професор по образователна лингвистика в Университета в Бирмингам. “Чрез общуването между културите се създава по-положителна ориентация към различното - както социално, така и езиково, така че хората стават креативни и заинтересовани към другия”.
“Младите имат връзка и достъп до неограничени езикови ресурси и свикват с тях, затова не се противопоставят на новото, както в досегашните едноезични общества, където хората бяха неспокойни в различна езикова среда”, казва Крийз. Проучване от 2011 г. сочи, че
77% от
представителите
на поколението Y
в ЕС говорят
повече от
един език
Този дял спада при анализа на всяка предишна възрастова група, като най-нисък процент се наблюдава при хората на възраст между 55 и 64 г.
Цифрите са толкова високи най-вече сред младите професионалисти с високо ниво на образование, което предполага, че често самите работодатели дават приоритет на изучаването на чужди езици сред служителите, посочва проучването. За тенденцията допринася и фактът, че глобализацията стимулира икономическия растеж в по-слабо развитите страни.
Това води до необходимост от пътувания както за бизнес, така и за удоволствие.
В САЩ
рекордните
65,5 млн. жители
говорят език,
различен
от английски,
когато са у дома си - брой, който се е удвоил от 1990 г. насам, посочва Би Би Си. Много от тези чужденци дори не са имигранти.
Проучването установява, че половината от новопоявилите се чуждоговорещи от 2010 г. насам са родени в САЩ. Нещо повече, близо един на всеки четирима държавни ученици в Америка говори чужд език, което е по-висок процент от средното за всички останали възрастови групи.
Подобна тенденция се наблюдава и в Канада, където броят на хората, които говорят език, различен от английски или френски, се е повишил с 14,5% от 2011 г. насам.
Том Роупър, професор по лингвистика в Масачузетския университет в Амхърст, казва, че училищата скоро ще са пълни с
деца от един
клас, които общо
говорят поне
6 различни езика
Професорът представя идеята за “транслагезивна класна стая”, в която всеки ученик, без значение коя е родната му страна, да може всеки ден да научава частица от майчините езици на своите съученици.
“Учителите трябва да намерят начин да приобщят и прегърнат разликите между децата в рамките на класа. Какво прави един учител, когато преподава в европейска страна, но е изправен пред куп африкански, турски или азиатски деца”, пита Роупър.
Друг фактор, на който могат да разчитат поколението Y и тези след него, е възможността да се свързваш за миг. Всеки тийнейджър със смартфон и интернет връзка може да проведе видеоразговор със своите многоезични презокеански връстници.
Преди двадесет години такова нещо беше невъзможно. Базираният във Вашингтон изследователски център “Пю” посочва, че в САЩ 57% от тийнейджърите са направили нови приятели онлайн, като най-популярните средства за запознанства с връстници са социалните медии и онлайн геймплей платформите. Не е изненадващо, че приложението на Хилъри Ийп пасва толкова добре на тези поведенчески тенденции.
Забавлението като учебно средство не е нещо ново. Видеоигри с образователна цел съществуват от десетилетия. Но с интелигентните интернет устройства този тип технологично обучение достигна нови висоти. Стотици езикови приложения правят все по-удобно изучаването на езици да се практикува в движение. Пример за такова безплатно приложение е популярното
Duolingo, което
има над 200 млн.
потребители
по целия свят, а друго - busuu, има повече от 80 милиона.
Експерти посочват, че децата са добри при безсъзнателно обучение (играят игри, без да осъзнават, че поглъщат информация или усъвършенстват уменията си) вместо съзнателното учене (физическо посещаване на учебни занятия в клас).
Децата често се превръщат в тийнейджъри, които са склонни да се самосъзнават, но се страхуват да правят грешки пред другите. Точно тук технологиите също могат да помогнат, казва Матю Маклахлан, ръководител на междукултурните умения в базираната в Обединеното кралство “Лърнлайт” - платформа, насочена към възрастните, изучаващи нов чужд език.
“Не стоя пред клас от 29 души, докато спрягам глагол. Правя го в онлайн среда, където получавам незабавна обратна връзка и мога да експериментирам. По-склонен съм да правя предположения, защото срещу мен е компютър. Когато съм пред истински човек, няма да имам смелост да пробвам, а просто ще кажа “Не знам”, разсъждават учениците, използващи платформата на Маклахлан.
Въпреки многото нови начини, по които технологията помага на децата да растат във взаимносвързан свят, експерти казват, че те трябва да се прилагат само като допълнение, а не като заместител на реалния живот.
Ползите от говоренето на много езици са добре документирани. Развиването на езиково мислене предотвратява деменция на по-късен етап от живота, повишава концентрацията и уменията за решаване на проблеми, а и може да носи доста по-висока заплата.
За Хилъри Ийп по-широката комуникация и по-доброто разбиране между младите днес биха помогнали за премахване на бариерите, които обществото изгражда около децата, докато растат. “В света на възрастните неща като раса, пол и други стереотипи имат твърде голямо значение - казва тя. - Но за децата всеки друг е просто още едно дете.”