Да закрием “гробницата” край Кресна с изграждането на магистралата, призоваха местните
Два пътя по магистрала “Струма” да има на Кресненското дефиле избраха жителите на Симитли.
Днес сме изправени пред историческо събитие - най-сетне след толкова много години автомагистрала “Струма” да започне да се изгражда по най-оптималния и балансиран вариант с преминаване през Кресненското дефиле, заяви шефът на Агенция “Пътна инфраструктура” инж. Дончо Атанасов. Той присъства на общественото обсъждане в Симитли на доклада за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на лот 3.2 на магистралата.
Над 1000 жители на общината се събраха в спортната зала, за да изслушат становищата на експертите по предложените 5 варианта през проблемния участък от дефилето.
Тази част от трасето е изпитание за всички - проектанти, еколози, строители, местни жители, както и за икономиката на държавата, допълни инж. Атанасов.
Петте варианта за изграждането на лот 3.2 на “Струма” бяха представени от проектанта инж. Йордан Прашанов.
Инж. Диана Страка представи подробно доклада по ОВОС, изготвен от 12 независими експерти в обем над 1200 страници. Всеки от тях е дал предпочитания за различен вариант, но след обобщение се оказва, че най-малки щети на природата ще бъдат нанесени, ако се избере т.нар. източен Г 10-50.
При него
пътуващите в
посока Гърция
ще преминават
по сегашния Е-79, който на места ще се разшири и реконструира. В обратната посока към София се предлага изграждане на ново трасе - източно, по билото на дефилето.
Според проекта дясното платно на магистралата от път Е-79 се отделя на изток, като се предвижда изграждане на еднопосочен обходен път на Кресна, с което интензивният тежкотоварен трафик ще бъде изведен от града. Обходният път преминава през 4 тунела с дължина 1266 м, един виадукт - 316 м, 2 моста с дължина 691 м, 7 надлези и подлези с дължина 206 м, както и подпорни и укрепителни стени - 245 метра.
Платното от
Кулата за София
ще е по нов терен
на изток от Кресненското дефиле. Започва на 100 м след пресичането с жп линията за мина Ораново, минава вляво от съществуващия път и се развива успоредно на него, след което тръгва на югоизток между кварталите “Ораново” и “Дълга махала” на Симитли. След това трасето пресича пътя Симитли - Гоце Делчев и навлиза в ската. Там ще бъде прокопан тунел с дължина 350 м, а след него ще има виадукт с дължина 200 м. По-нататък трасето се насочва в югоизточна посока, обхожда село Полето, продължава през тунел с дължина 1130 м, преминава западно от с. Ракитна, после край с. Стара Кресна и Влахи.
В платното
за София е
предвидено
изграждането
на 18 виадукта
с обща дължина 5087 м, 5 тунела с обща дължина 4200 м, 1 мост - 96 м, 11 надлези и подлези, подпорни и укрепителни стени.
Предвидени са две големи площадки за търговия и отдих с площ от 17 и 19 дка с директна връзка с град Кресна, където местните да продават селскостопанска продукция, мед, мляко и др.
“Заключението на екипа ни е, че точно този вариант е най-щадящият природата”, допълни инж. Страка.
След нея експертът по биоразнообразие Красимир Дончев подробно описа какви щети ще нанесе на защитените видове животни и растения всеки един от вариантите. И петте преминават през защитените зони “Кресна - Илинденци” и “Кресна”.
След съпоставка как ще пострада от строежа всеки защитен вид растение или животно отново стана ясно, че Г 10-50 е най-добрият вариант.
“Естествено, че ще има нужда от предпазни съоръжения за земноводни, влечуги и др. мерки, които сме предвидили.
В района има
много вълци,
за тях ще трябва
да се изградят
огради,
високи най-малко 2,4 м, защото вълците обичат да вървят по шосетата. Няма да има осветени билбордове, а осветителните тела ще са на най-малко 10 м височина”, допълни част от мерките Красимир Дончев. Той е категоричен, че източният вариант е най-съвместим със защитените зони.
“Ние не сме абстрактни еколози и се интересуваме какво се случва и с хората, затова призовавам да се приеме най-доброто решение. То е компромисен вариант, но останалите 4 са още по-неприемливи. Преди време се обсъждаха чудати идеи като велоалея от 300 км, тунел на три етажа за влакове и коли, или пък изцяло затваряне на пътя. Най-сетне има обединяване около един проект и той трябва да се случи. Трябва да се сложи край на лицемерието на екологични престъпници, които се опитват да стопират работата.
Няма да
допуснем повече
екотерористи да
ни тормозят
Вие, хората тук, сте толкова много и ми приличате на хората от Русе едно време”, каза шефът на “Екогласност” Емил Георгиев. Филип Цанов от “Природата за хората и регионите” поздрави парламента, че най-сетне е приел закон, който да “ограничи зеления рекет с нескончаемите обжалвания”. Той е категоричен, че Еврокомисията ще приеме този вариант, който правителството предложи, така че не бивало да се дава гласност на псевдоеколози, които плашат с Брюксел.
На изнесените данни от доклада по ОВОС се възпротиви Ирина Матеева, представила се като експерт по ОВОС. Тя се усъмни в цифрите по доклада и попита дали екипът носи отговорност за неверни данни. Арх. Димитър Димитров от София предложи свой проект за магистралата, като призова да се спре обсъждането на сегашните и да се почне наново, защото иначе щял да сезира прокуратурата.
“Бях председател на журито, което избра Г 10-50. Той е най-възможен като финансов ресурс, време за изпълнение и щадящ околната среда. Арх. Димитров преди време беше и против магистрала “Люлин”. Докато ние тук се разправяме, Сърбия, Македония и Гърция са пред завършване на магистралата Ниш - Солун. Ако ние продължаваме така, ще останем без магистрала и с едно обикновено трасе, по което софиянци ходят в Гърция”, ядоса се арх. Петър Диков на опонирането от страна на колегата си Димитров.
Ако проектът не се изпълни в срок, България ще трябва да връща 1,2 млрд. лева. Не бива да допускаме Кресненското дефиле да остане такова гробище и да се връщаме назад при проектирането. Идеален вариант няма, но да се спрем на най-малкото зло, допълни шефът на АПИ.
За 5 г. в участък
от 15 км са
загинали 29
души, 130 са
ранени
Всеки ден забавяне е нов паметник и гроб, допълни Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадали при катастрофи.
Местен жител на “Дълга махала” в Симитли се оплака, че къщата му е отчуждена и ще се събаря, но кметът Апостол Апостолов го увери, че трасето няма да го засегне.
Пред залата бе и представителят на “Зелени Балкани” Андрей Ковачев, който бе ударен от кола преди година в дефилето, но бързо се възстанови след травмите. Той нарече предложеният оптимален вариант “път убиец”. Не влезе обаче в залата, за да изложи своите виждания.
“Това просто не е вярно. Трафикът през дефилето ще се намали наполовина, защото обратната посока се изнася по новия път. Предвидената скорост е 80 км в час”, задочно му отговори шефът на АПИ.
В Кресна на общественото обсъждане бе обяснено на хората, че ще стигат до нивите си, като са предвидени 5 пътни възела със свързаност между двете платна.
“Искаме писмени гаранции, че държавата ще изпълни всички поети ангажименти, включително изграждане на площадки за търговска дейност по двете направления на трасето”, каза кметът на Кресна Николай Георгиев.