Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи

https://www.24chasa.bg/novini/article/6309736 Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева: Времето на държавата в образованието приключи www.24chasa.bg
Проф. д-р Ангелина Киселова-Янева, дм, дмн Ръководител катедра „Образна и орална диагностика“, Факултет по дентална медицина, Медицински университет – София Национален консултант по „Дентална клинична алергология“

- Проф. Киселова, целият Ви професионален живот е отдаден на висшето медицинско образование. Кое Ви кара в последно време да говорите с голяма загриженост за средното образование?

- Две причини. Първата – все по-слабата общообразователна подготовка на кандидат-студентите. Втората - възможността на собствен гръб да изпитам неволите на средното образование у нас. Аз съм щастлива баба с няколко внука. Не знам коя е причината - „делегираните бюджети”, ниското заплащане на учителите или промените в ценностната система на родителите, но все по -трудно е да намериш училище, където детето ти може да получи качествено, конкурентно обучение.

Публичните училища се превърнаха в място за социални контакти, а не в „работилница” за солидна интелектуална подготовка. За съжаление качеството на образованието, което до 1990–та година беше на изключително високо ниво и нашите деца водеха във всички световни класации на най-елитните университети, е съсипано. Сега парите вървят след всеки записан ученик, а директори и учители се надпреварват да запишат повече бройки, за да вземат повече пари. За държавата е все по-трудно да предложи повсеместно качествено образование.

- Какъв е изходът от неволите на публичното образование ?

- В каруцата на успеха да се впрегне частната инициатива. Времето на „държавата майка –хранилница” отдавна приключи. Все по-успешно завоюват позиции частните училища, частните ВУЗ-ове. Практиката доказа, че те по-гъвкаво, по-адекватно отговарят на предизвикателствата на новото време. Ако проследите резултатите от външните замервания ще видите, че в първата десятка са предимно частни училища. Държавата почти винаги е онзи анонимен образ, който обобщава в себе си отговорността на всички хора взети заедно. При частника отговорността е само негова и тя не е само морална, но и материална. Ако не осигури качество, се проваля, губейки всичко. Това е една от причините частните училища да осигуряват високо качество на обучение.

- Ефективността на обучението в частните училища е доказана с практиката. Но какво да правят родителите, които не разполагат с необходимите средства? Как да се реализира идеята за равен старт?

- Като се използва опита на много европейски страни. Всеки родител получава ваучер с размера на гарантираната от държавата издръжка на един ученик, която е около 1500 лв. Този ваучер той предоставя на училището, което е избрал. То може да е частно, държавно или общинско. На базата на събраните ваучери училището получава гарантираната от държавата издръжка. Така се създава конкуренция между публичните и частните училища, която в момента липсва. Тази конкуренция ще е един от лостовете, които ще размърдат отговорността на публичните училища. При такъв подход таксата в частните училища автоматично ще намалее с размера на единния стандарт за издръжка. Социалните държави помагат на своите граждани да получат равен достъп до качествено образование като финансират и учениците в частните училища. Фактите са следните: Във Франция 2/3 от финансирането на частните училища идва от държавата. В Холандия -100%, Швеция -100%, Дания -90%, Германия – 85 %, Испания -85%, Норвегия -85%, Унгария – 80%,Чехия – 70%, Полша – 65%.

- Дали обаче нивото на подготовка във всички частни училища винаги оправдава не малките разходи на родителите, които искат най-доброто за децата си?

- За съжаление не във всички частни училища. Не винаги платеното означава качество – знам го от здравеопазването. В личен план, дълго се лутах в този лабиринт, докато намеря това което осигури наистина пълноценна подготовка за моите внуци. Искам да спестя на родителите „епопеята” на търсене на подходящото училище, като споделя, че имаме и много добри модели, които не отстъпват по нищо на високите критерии на водещите в света. А аз имам база за сравнение с обучението на моя внук в Англия. В България имах възможност да ползвам обучението на Частно средно училище „Евростар”, от което съм очарована. То не само, че по нищо не отстъпва на обучението в елитното английско училище, където учи известно време моя внук, но в някои отношения надвишава нивото на подготовка.

- Какво по-конкретно Ви накара да изберете ЧСУ „Евростар” ?

- Организацията на учебния процес и методиката на преподаване.Налице е безкомпромисен контрол над работата на преподавателите. Всяка сутрин учителите докладват пред ръководството и учениците какво точно ще преподават в час. Ясно се формулират въпросите, по чиито отговори ще се прецени дали ученикът е усвоил преподаденото или не е. В края на учебния ден започва персонално изпитване на всеки ученик. Ако той е показал, че е усвоил материала, си тръгва. Този, който не се е справил, остава за доучване, докато планираното за деня влезе в съзнанието му. Така системата дава стопроцентовата гаранция за успех. Обучението по немски и английски език се осъществява в групи, според ниво на знания, с максимум от 8 човека. Всеки ден в сайта на училището преподавателите публикуват отчет за проведените занятия, в който се отразява и конкретната успеваемост на всеки ученик. Учениците задължително се явяват на изпити пред комисии на British Council и Goethe Institut за сертифициране на знанията си съобразно Общоевропейската езикова рамка.В края на седмицата се публикува справка за успеваемостта по всички предмети. Срочната оценка по съответния предмет е средно аритметично от седмичните оценки. Системата осигурява точен отговор, къде се намира успеваемостта на ученика спрямо конкурсните критерии. Математиката се учи с хорариума и критериите на математическа гимназия. В 8-ми подготвителен клас се учат едновременно немски и английски език, като не се започва отначало, а се надграждат наличните знания по езика. Статистиката показва, че всички завършили ученици в „Евростар” след това заемат винаги първите места в класацията на висшите учебни заведения, не само в България.

- Системата на обучение в ЧСУ „Евростар” не е ли доста стресираща за учениците?

- В началото и аз имах притеснения в тази посока, но много скоро се убедих, че те не са основателни. Налице е уважение към личността на всеки ученик. Това което приятно ме изненада е, че дисциплината не се възприема от учениците като безропотно послушание, а като осъзната необходимост. Умело е вплетен игровия момент в обучението. В учебния процес преобладава състезателен дух, борба за по-добро представяне.Най-успешните получават привилегията да бъдат помощник-учители. Използват се най-съвременни аудио-визуални и мултимедийни системи за обучение. Специално внимание се отделя на психо-физиологическата предпоставка за успеха – умението да се поддържа устойчиво внимание. Занятията са с времетраене 1,30ч. с прилагане на „мозъчната атака”. Комплексният подход осигурява формиране на научно мислене, провокират се творческите индивидуални способности на ученика. Много полезни за психическата закалка на учениците се оказват спортните занятия по източни бойни изкуства. Всеки ученик минава през така наречения тест „Радини вълнения”. Това е изпитване пред цялото училище в присъствието на родители и роднини, където в ролята на Киряк Стефчов са няколко учителки, които задават злонамерени въпроси. Нямате представа какво наслада е да видиш как детето ти в тази стресираща обстановка се държи с достолепно спокойствие, и аристократично великодушие. Няма и помен от очакваните психогенни реакции.Тази психическа устойчивост срещу стресови ситуации е едно от големите постижения на „Евростар”.

- Какво бихте посъветвали управляващите?

- Избрах примера с това училище, за да покажа,че няма нищо трудно, ако целта е достигане на качествено образование. Какво пречи на държавата да започне да работи по този модел? Сигурно причината не е само в парите. Сега с голямо удовлетворение прочетох в програмата на новото правителство,че един от приоритетите на мандата ще бъде образованието. Мисля,че цялото общество ще подкрепи това рестартиране на изконно добрия български образователен ценз. И ще престанем да се унижаваме взаимно като стоим по опашки от 4 часа сутринта, за да се записваме в списъци, които ще дадат шанс на нашето дете да учи в желаното добро училище. Знам,че тези репортажи ни правят за смях в страните с утвърдени модели на качествено образование, но съм твърдо убедена и във възможностите на нашата държава. Щом нещо го има и работи успешно, нека всички се потрудим то да се развива- във всеки квартал, град, училище.

Други от Образование

Училище разреши таблети в час и оценките се вдигат

Образование 4.0 - проект на “24 часа” и VIVACOM “Образование 4.0” е съвместна кампания на вестник “24 часа” и VIVACOM за дигитализация на българското образование. Инициативата стъпва на разбирането, че българските деца са много активни в интернет, и това не е пречка, а възможност за подобряване на учебния процес.

Проф. Димитров, ректор на ВУАРР-Пловдив: Обичам да дарявам

- Проф. Димитров, тази година отново се заговори за „примамване“ на кандидат-студенти с подаръци. Вашето висше училище е едно от тези, които се цитират в общественото пространство. - Обидно е да се третират българските кандидат-студенти като „диви животни“, които могат да се „примамват“. Те са мислещи същества,

Ден на йога в ЧОУ „Джани Родари“

В разцвета на пролетта Частно основно училище „Джани Родари“ организира за своите възпитаници, техните родители и приятели един ден на йога. Древната наука за хармоничен и здравословен живот отдавна присъства в учебните програми и занимания на детската градина и основното училище, част от Учебен комплекс „Джани Родари“.

Личният бюджет – любопитна тема за учениците в програмата „Нашите пари“

Учениците с радост и любопитство се включват в часове по практическа финансова грамотност – това споделя Катя Стефанова, преподавател и класен ръководител на 8 А клас в Средно училище „Васил Левски“ в гр. Нови Искър. Тя е учител по икономика – въвежда гимназистите в света на маркетинга, предприемачеството и основите на пазарната икономика.

Медицинският университет в Плевен привлича с иновации в обучението

Избират го все повече български и чуждестранни студенти През учебната 2017/2018 година Медицинският университет в Плевен за пореден път доказа, че е привлекателно място за обучение на нарастващ брой български и чуждестранни студенти. Интересът на българските кандидати към магистърските специалности „Медицина“ и „Фармация“ през последните две

ЧЕЗ спира планираните ремонти по време на матурите

Компанията извърши извънредни обходи на съоръженията, захранващи училища „ЧЕЗ Разпределение България“ преустановява планираните ремонтни дейности за периода 10.05-15.06.2018 г. от 7:30 часа до 17:00 часа по съоръжения, които захранват държавни, общински и частни учебни заведения на територията, обслужвана от дружеството.

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Нови специалности в Шуменския университет

С две нови бакалавърски специалности и осем нови магистърски програми ще стартира учебната 2018/2019 година в Шуменския университет „Епископ Константин Преславски”. Специалността Руска филология и социална работа ще подготвя приложни специалисти с чужд език за нуждите на областни и общински социални заведения, агенции, центрове, служби и др.

Говорят учителите: финансовата грамотност е умение на 21 век

Темата за финансовата грамотност постепенно намира своето място в българските училища. От силен интерес на гимназистите, до усъвършенстване на финансовите умения на самите учители, програмата „Нашите пари“ на компанията за платежни услуги Visa привлича вниманието с достъпните си обяснения и полезни учебни материали.

Ученици купуват дрехи и аксесоари със знания, вместо пари

Без познания по финансова грамотност за младите хора е трудно да управляват ежедневните си разходи или да разпределят джобните си пари. Банкови сметки, парични преводи, осигуровки, данъци, кредити - това са само част от нещата, с които току-що завършилите училище се сблъскват и за чиято употреба повечето млади хора са абсолютно неподготвени.

Вижте тестовете и отговорите на миниматурата по български и литература за 4. клас

Общо 59 543 четвъртокласници се явиха днес на първото национално външно оценяване по български език и литература. Изпитът съдържаше диктовка по авторски текст на Симеон Янев, текст за четене с разбиране и 11 задачи към него. Учениците имаха на разположение един учебен час, а тези със специални образователни потребности - два учебни часа.

1200 гимназисти получават важни финансови знания за живота

По програма “Нашите пари” децата разбират каква е разликата между депозит и влог, както и какви видове кредити има Финансова грамотност изучават ученици от 9 до 11 клас в 49 средни училища в цялата страна. Часовете се провеждат в извънкласна форма и са по програмата “Нашите пари”, подкрепяна от водещата компания за разплащания Visa и българските

Дизайнерската школа на ТУ – Варна и създаването на логото за една европейска титла

Неотдавна Варна беше номинирана като кандидат за „Европейски град на спорта 2019”. Графичният символ на тази международна инициатива – логото за очакваното събитие – беше избран след конкурс на Община Варна. Автор на проекта-победител е едно талантливо момиче от Технически университет – Варна – Ивелина Мирославова Пенчева.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber