По-просташко шофиране в друг град няма, казва възпитаник на Кеймбридж
10 жертви и 283-ма ранени за по-малко от 4 месеца
Профучи ли линейка с включена сирена, първата мисъл на пловдивчани е “Пак прегазиха някого!”.
По-просташко шофиране не съм виждал, казва за водачите в родния си град преуспял бизнесмен, който от 25 г. живее в София и пътува по целия свят, за да консултира едни от най-големите компании.
Завършил е в Кеймбридж, любител е на скъпи автомобили и често отскача до Пловдив да види родителите си. Но се хваща за главата от безразсъдното поведение на съгражданите си зад волана.
По думите му
пловдивчани са
нетолерантни
шофьори
и прави сравнение със софийските.
Те се изнасят максимално бързо при зелен светофар, а в Пловдив се туткат и образуват тапи. Дадеш ли мигач в столицата, веднага те пускат да минеш в лявата лента, а в Пловдив не само че няма да получиш предимство, но отнасяш псувни и закани, разочарован е предприемачът.
Лошото шофиране е една от причините градът и областта да оглавяват класацията по най-много произшествия с жертви и ранени.
“От началото на годината до 12 април в региона са станали 224 пътни произшествия с 10 загинали и 283-ма ранени.
Причините за тежкия травматизъм са неправилно изпреварване, излизане извън платното, употреба на алкохол, отнемане на предимство и неправоспособност”, коментира инспектор Ботьо Гиргинов от КАТ-Пловдив.
За същия период в града са констатирани 10 054 нарушения. 3749 са за неспазване на ограниченията за скорост, а в 130 случая водачите са карали след употреба на алкохол.
Не минава ден
без катастрофа
Хората вече толкова са претръпнали, че ако няма загинал, не я броят.
Един от последните драстични случаи е на 12 април, когато абитуриентът Асен Гюрганчев помете на пешеходна пътека 61-годишната Бонка Куманова. Младежът буквално е летял с джип “Тойота”, когато жената е пресичала. Той я остави на място и избяга. Направил опит да заличи деформациите по автомобила си, като потърсил двама авери.
“Блъснах се в някакво колче”, казал Гюрганчев, за да ги заблуди. Заловиха го след повече от денонощие. Абитуриентът може би щеше да остане неразкрит, ако беше попаднал на работещ автосервиз.
Великденските празници обаче му попречиха да замаскира следите.
С наведена глава в съда, той молеше да бъде пуснат от ареста, защото му предстоят матури. Магистратите обаче му наложиха най-тежката мярка - под стража, защото е напуснал местопроизшествието.
Пловдивчани
още не могат
да забравят
кървавото меле
на 18 ноември
2016-а на бул. “Руски”, когато 26-годишният Любомир Трайков, син на транспортен бос, остави 3 трупа на пътя. Летял е с аудито си с 94 км/ч и след употреба на алкохол, когато се забива със страшна сила в пежото на 46-годишния баща на 3 деца Атанас Ламджиев.
Той и спътничката му Виолета Стоянова, на 44 г., майка на 5-годишно дете, загинаха на място.
Осем дни по-късно в болница издъхна 23-годишната студентка Полина Караиванова, която е пътувала в пежото.
Трайков-младши получи 4 г. затвор при съкратено съдебно производство. Наказанието му отприщи вълна от възмущение в града.
“За три жертви
4 г. лишаване
от свобода
са нищо. Затова джигитите ще продължават да убиват”, гневят се пловдивчани.
По същия начин реагираха и след присъдата на гръцкия студент Христос Боскос. Той се отърва с глоба, след като потроши на спирка 15-годишната ученичка Катерина Матеева. Младежът е хвърчал със спортен автомобил с 98 км/ч, когато Васил Калев с мерцедеса си му засякъл пътя.
Гъркът буквално
помита Кари,
докато чакала
градски автобус
Момичето оцеля по чудо, но претърпя поредица от болезнени операции на двата крака и още не може да се възстанови. Калев също се размина с глоба.
Наказанията на двамата водачи възмутиха главния прокурор Сотир Цацаров и той поиска възобновяване на процеса. Съдът обаче отказа.
3,6 г. затвор получи 25-годишният Милан Дивеков, който уби на пешеходна пътека Димитър Димитров. На 12 август 2015 г. пенсионерът тръгнал да пресича, когато автомобилът “Алфа Ромео” на Дивеков го връхлетял със 100 км/ч при разрешени 50.
Това стана на бул. “Никола Вапцаров”.
Шофьорът не бе задържан веднага след катастрофата, което стана повод главният прокурор Сотир Цацаров да подаде сигнал до тогавашния вътрешен министър Румяна Бъчварова. В резултат на този инцидент шефът на полицията по онова време Пламен Узунов, сега служебен министър, подаде оставка.
Съдът отчете, че в конкретния случай е имало съпричиняване на произшествието от страна на 63-годишния Димитров, който загина.
При подобни инциденти
50% от вината е
и на пешеходците
Те живеят с чувството, че Господ ги пази и цялото предимство е тяхно. Тръгват внезапно, не се оглеждат и дори пресичат на червен светофар, отбелязват пловдивски магистрати, които гледат дела за тежки катастрофи.
Така или иначе жертвите в област Пловдив се множат. А шофьорите карат все по-безразсъдно. Катаджии отхвърлят обвинението, че местните водачи не са добри на пътя.
Според тях
софиянци и
пловдивчани
били най-опитни
в кормуването за разлика от колегите им в Пазарджик и Хасково, които се славели като най-калпави зад волана.
Видиш ли кола, чийто номер започва с РА или Х, бягай далеч, съветва дългогодишен пътен полицай.
По думите му в Пазарджик имало само 2 кръгови кръстовища и няколко светофара, а в Хасково - едно колело и 2-3 мигащи устройства. По тази причина нямало как да се научат да се справят с по-сложните ситуации в градски условия.
Факт е обаче, че Пловдив - Европейската столица на културата, се слави като касапница на пътя. Според експерти от ДАИ причините са няколко. На първо място се сочи недостатъчната подготовка на младите водачи.
Сега им дават
книжка за 20-ина
дни, а преди
години -
за 3 месеца
Не минават през тренажор, полигон, скоростна отсечка, нямат нощно кормуване. Кой инструктор ще ходи на работа по тъмно, казва иронично служител от автомобилната инспекция.
Като недостатък на обучението той изтъква липсата на практически упражнения като предни и задни осморки и минаване през естакада.
В недалечното минало на полигоните са били създавани ситуационни обстановки - ненадейно плискане на предното стъкло с вода, навлизане в хлъзгав участък, внезапна поява на хора и животни на платното.
По този начин бъдещите шофьори са придобивали рефлекси.
Програмата в момента е доста опростена, курсът е толкова кратък, че
мнозина не
помнят дори
името на
инструктора си,
признават обучители.
Те припомнят, че преди курсистите са имали 120 часа теория. Слушали са лекции за толерантност на пътя, както и за опасност при преминаване през пешеходна пътека и покрай автобусна спирка.
Днешните младежи не могат да изтърпят такова дълго обучение и подготовката им куца, единодушни са инструктори.
Липсата на контрол по пътищата е другата съществена причина за големия брой катастрофи със загинали и ранени в региона, твърдят бивши пътни полицаи.
Нямало достатъчно катаджии, които да респектират необузданите джигити. Това се дължало на лимитите за бензин и слабата мобилност.
Преди години в пловдивския КАТ съществувал отдел “Организация на движението” с четирима офицери. Те се съревновавали да дават предложения за облекчаване на трафика чрез разширяване на пътни платна, където е възможно, за да няма произшествия.
Авторите на смислени идеи били награждавани. В момента само един човек се занимавал с тази дейност.
Общинската комисия по безопасност на движението пък я има само на книга. Тя се оглавява от зам.-кмета Златин Велев, но не се знае какво прави, освен да разширява обхвата на синята зона.
Новите умни
светофари в
Пловдив, вместо
да облекчат
трафика, го
усложниха
Те предизвикват още по-голям хаос и зверски тапи, което изнервя водачите и ги принуждава да правят повече нарушения, за да наваксат изгубеното време.
В КАТ пък хвалят новите светофари, тъй като имали фази за ляв завой и благодарение на тях били намалели произшествията.
Друга причина за големия брой блъснати минувачи са неизползваните подлези в Пловдив. Доста от тях са тъмни, мръсни и са превърнати в свърталища на бездомници.
Хората ги избягват и пресичат на най-невралгичните места с риск за живота си. Декоративните храсти по възловите артерии в града, от една страна, радват окото, но според шофьори те пречат на видимостта. И дават пример с бул. “Мария Луиза” и “Никола Вапцаров”.
Големият брой трошки, които се движат в Пловдив, също спомагал за увеличаване на пътните инциденти. Как тези евтини коли, повечето от тях гробници, минават годишни технически прегледи, недоумяват полицаи.
Паркират директно на пешеходни пътеки
Част от “културата” на пловдивския шофьор е да паркира безразборно. Не са един и два случаите на спрени автомобили по средата на пешеходни пътеки и директно на велоалеите. Престоят в зелените площи пък е ежедневие. Някои дори се бият за паркомясто.
Според катаджии най-страшният проблем е шофирането след употреба на алкохол. То е всекидневие, особено в малките населени места около Пловдив.
Полицаи са притеснени и от случаите на дрогирани водачи. Само за последните 2-3 седмици в града са хванати 16 надрусани шофьори с хероин и амфетамини. Те заедно с пияните са потенциални камикадзета.
Но освен себе си убиват и невинни хора. Колоездачите пък масово карат по шосетата въпреки наличието на 48 км нови велоалеи.
“Манталитетът на пловдивчани не отговаря на големината на града, в който живеят”, обобщи преди време видният учен проф. Огнян Сапарев.