Фалитът на “Пикадили” и “Карфур” освободи пазар за половин милиард годишно

https://www.24chasa.bg/novini/article/6177701 Фалитът на “Пикадили” и “Карфур” освободи пазар за половин милиард годишно Фалитът на “Пикадили” и “Карфур” освободи пазар за половин милиард годишно www.24chasa.bg
От март всички магазини на “Пикадили” са затворени.

“Билла” и “Лидл” вземат най-много от затворените магазини

“Последните години са знакови за пазара за търговия на дребно. След успешна експанзия на най-големите международни вериги у нас, както и стабилна позиция на българските играчи започнаха първите пропуквания в сектора. И фалитите не закъсняха - първо се изтегли “Пени маркет”, после фалира “Карфур”, а от март - и “Пикадили”.

Едно от обясненията е, че присъствието на големите компании доведе до изключителна конкурентна битка за всеки клиент. От това, разбира се, печелят потребителите, но при недобре направени сметки и поемане на непремерени рискове за разрастване се стига до финансови проблеми.

Пример за това е последната фалирала верига у нас - “Пикадили”. Тя смени доста собственици и концепции за развитие. Имаше силни периоди през тези 20 години, в които присъстваше на пазара и от местен играч във Варна се превърна в национален. Стигна до обороти от около 200-250 млн. лв. годишно. Масираното отваряне на магазини в моловете обаче явно разби модела. За да се финансира разрастването, се стигна до проблеми с плащанията към доставчици и изтеглянето на много от тях. А

при оредели

рафтове бягат

и клиентите

Спорно е доколко роля за фалита на “Пикадили” изигра и несполучилият опит за обединение с другата закъсала верига у нас - “Карфур”, която беше представена от гръцкото си поделение в България. От нея се опариха много родни производители на храни, които и досега не могат да си съберат парите. Така лошият имидж на “Карфур” покрай опита за обединение се прехвърли и към “Пикадили”.

Не успя и опитът веригата да продължи да работи след влизането в несъстоятелност на “Пикадили” ЕАД чрез друго дружество - “Селект трейд”. Трудностите с намирането на оборотни средства, за да бъдат заредени по-добре магазините, доведоха до тегленето на голям заем от Инвестбанк, който обаче не се обслужва редовно. И логично дружеството беше поето от банката кредитор. А десетките служители се оказаха на улицата с неизплатени заплати, а доставчици се чудят как да си съберат вземанията.

Преди 2-3 г. от българския пазар се изнесе пък “Пени маркет”, която имаше амбициите да се превърне в силен дискаунтър - тоест верига, която да продава на много ниски цени. “Пени” е част от концерна REWE, който е собственик и на “Билла”. Явно шефовете на компанията майка обаче бързо си направиха сметката, че е по-добре да се концентрират само към “Билла” в България, и се отказаха от налагането на “Пени”. Още преди това вече малцина си спомнят, че българския пазар напусна и словенската “Меркатор”, която работеше с хипермаркети под марката “Рода”.

Жестоката конкуренция доведе и почти до изчезването на магазини “Европа” на Христо Ковачки. Те от над 40 се свиха до около 7 в София, Ботевград и Своге. През последните години на порции магазините се наемат предимно от литовската “Т маркет”.

Всички тези трусове с фалити и закриване на магазини освобождават пазар от около половин милиард годишно. Навлизане на силни нови играчи обаче на този етап не се очаква. Силно насоченият към цената български потребител плаши мераците за големи печалби от родния ритейл пазар.

Така най-вероятно освободеното място ще бъде преразпределено между лидерите в търговията на дребно у нас - “Кауфланд”, “Лидл” и “Билла”. Те всяка година бележат ръстове на оборотите, откриват и нови магазини. През миналата седмица например “Билла” откри 111-ия си магазин у нас в мол “Сердика” именно на мястото на затворения бивш “Пикадили”.

Плановете на “Билла” са да отвори 10 нови обекта у нас през 2017 г.

Компанията

отчита над

785 млн. лв.

приходи

от продажби

на стоки

за миналата година, което е увеличение с 15,05% спрямо 2015 г. Тогава веригата отчете 575,926 млн. лв. оборот и 4,403 млн. лв. печалба. Новооткритите работни места от “Билла България” през миналата година са 375, а общият брой на служителите - 4423.

“Лидл” се очертава като основен конкурент на “Билла” в евентуалното придобиване на затворените магазини на “Пикадили”. Според запознати дори в момента се водят такива преговори за покупката им поотделно или в блокова сделка.

Засега най-големият играч на пазара у нас - “Кауфланд България”, не проявява интерес към освободените обекти на “Пикадили”. Те имат своя стратегия за разрастване, която следват стриктно, и тя

не включва

масирано

навлизане с

магазини в

моловете

Затова и хипермаркетите в мол “София” и The Mall и “Парадайз” вероятно ще бъдат разпределени между “Лидл” и “Билла”.

Плановете на “Кауфланд България” са да инвестират през тази година между 20 и 25 млн. лв. в нови обекти и модернизиране на съществуващите. Вече се изграждат два нови хипермаркета на веригата във Варна, предстои и отваряне на филиал във Велико Търново. По данни на компанията приходите ѝ от продажбата на стоки през 2016 г. са за над 1,4 млрд. лв., което е ръст от 8% спрямо предходната година. За сравнение през 2015 г. продадените стоки са били за 1,3 млрд. лв., а заедно с постъпленията от наеми и услуги оборотът достига 1,487 млрд. лв. Така за миналата година веригата е надхвърлила приходи от 1,5 млрд. лв. Първият обект на “Кауфланд” в България бе открит през март 2006 г., днес хипермаркетите на дружеството са 57 в 33 града.

“Кауфланд

България”

е в топ 10 на

най-големите

фирми у нас,

сред най-мощните работодатели е с 6800 служители на трудов договор и още близо 10 000 на граждански. За 11 години компанията е инвестирала 1,4 млрд. лв. у нас. За миналата година платените данъци са 125 млн. лв.

Все още няма публикувани официални данни за финансовите резултати през 2016 г. на втория в класацията на търговците на дребно у нас - “Лидл България”. Компанията, както и “Кауфланд”, е част от германската “Шварц груп”. През 2015 г. “Лидл България” регистрира приходи от близо 650 млн. лв. Веригата отвори първия си магазин у нас през 2010 г., а днес има 83 обекта (21 в София) в 43 града и над 2000 служители.

След трите чуждестранни лидери “Фантастико” остава най-голямата верига с изцяло български собственици. Тя има 40 търговски обекта в София и в Кюстендил. Във веригата работят над 2800 служители. От една година компанията развива и онлайн продажби чрез платформата www.ebag.bg. Според официална информация през тази година още до края на април “Фантастико” ще отвори нов обект и в Елин Пелин. Веригата работи още от 1991 г. и наскоро празнува 25 години.

Силно присъствие на българския пазар има и литовската “Максима груп” с магазините “Т маркет”. През миналата година оборотът им е нараснал с 22,1 процента до 88,4 млн. евро. Българското дружество дори отчита най-високия ръст в рамките на групата, която има обекти в още 4 държави от Прибалтика и Източна Европа. Увеличението на оборотите идва предимно от откриването на нови магазини. Само през миналата година веригата се сдоби с още 14. От тях

12 бяха

придобити от

“Пени маркет”

“Максима” купи три, а останалите 9 бяха наети дългосрочно. Отделно литовците наеха и три-четири обекта от “Магазини Европа” на Христо Ковачки. Така магазините на “Т маркет” в България станаха вече 61 в 15 града. Компанията стартира на българския пазар през май 2005 г. Плановете на “Т маркет” са да реновират 7 магазина само през тази пролет.

Иначе безспорен е приносът на веригите и т.нар. модерна търговия за изсветляването на пазара в България, свалянето на цените и предоставянето на голям избор на потребителите в съвременни търговски обекти. Въпреки постоянните критики, особено преди избори, че веригите водят до изчезването на малките магазинчета, това не е съвсем вярно. По данни на специализираните агенции за пазарни проучвания делът на веригите в България е едва около 40%, докато в останалите страни от Централна и Западна Европа достига между 70 и 90 на сто. Или при над 10 млрд. лв. годишен оборот с храни у нас на веригите се падат само малко над 4 млрд. лв.

Като обобщение може да се каже, че на този етап процесите в ритейл търговията, дори и фалитите, изглеждат като нормален елемент от силната конкуренция. Пазарът се напасва и силните стават още по-силни.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Бизнес

Цигари Compliment от нелегалните фабрики са номер 1 на черния пазар

Цигарите Compliment - марка, която не се произвежда легално от нито една от тютюневите компании в България, са достигнали забележителен дял на контрабандния пазар у нас - 17,5%. Иначе като цяло нелегалните цигари, продавани в България, са паднали през второто тримесечие на 2018 г. до рекордно ниските 4,7% в сравнение с 34,5% през 2010 г.

Кипър и Египет ще правят подводен газопровод за износ на природен газ

Кипър и Египет подписаха днес споразумение за изграждането на подводен газопровод за износ на природен газ към Египет, съобщава в. "Сайпръс мейл". Споразумението беше подписано от кипърския министър на енергетиката Георгиос Лакотрипис и египетския министър на петрола и минералните ресурси Тарик ел Мола.

Контрабандата на цигари в България най-ниска в ЕС, падна до 4,7% (Обзор)

Контрабандните цигари, продавани в България, са паднали през второто тримесечие на 2018 г. до рекордно ниските 4,7% в сравнение с 34,5% през 2010 г. Това показват данните от последното проучване, поръчано от инициативата “Срещу незаконната търговия”, която обединява производители и вносители на цигари у нас.

Разрешават лова от 29 септември (цялата заповед)

Лова на дива свиня започва на 29 септември, става ясно от заповед на министъра на земеделието Румен Порожанов. Няма да се ловува в 10-километровата зона по границата с Румъния, около Тутраканци и около пристанище Варна и Златни пясъци. Това са препоръките на БАБХ. Това били най-високорисковите зони за проникване на африканска чума по свинете.

Веригите ще продават хляба без печалба, за да удържат цените (Обзор)

Водят се разговори и за намаляване на надценката при млечните продукти Получавам уверение от големите вериги, че няма да работят с печалба върху основния хляб. Това заяви земеделският министър Румен Порожанов след заседание на ресорната комисия в парламента в сряда. Министърът обясни, че към момента има съгласие от компаниите,

Евростат: Подем на строителството в ЕС и добър отскок в рамките на България

Продукцията в строителния сектор на целия Европейски съюз и в частност на еврозоната се повиши през юли за четвърти пореден месец, като в същото време строителната експанзия в България беше една от най-добрите след слабото представяне през предходния месец, показват последни данни на Евростат, цитирани от БНР.

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Бизнес

Създават мрежа на електронните услуги в общините от трансграничния регион България- Румъния

Трансгранична платформа за административните услуги представят в общините в България и Румъния – каза в Добрич Катя Горанова от Бизнесцентър за подпомагане на малки и средни предприятия – Русе. Те са водещ партньор по проекта за платформа или създаването на информационна мрежа за улесняване на сътрудничеството между публичните власти, НПО,

Зам.-министър Йовев: Можем да развием и пътната и водна инфраструктура с различни партньорства

Трябва да се търсят допълнителни възможности за привличане на инвестиции при реализацията на проекти, които са важни за обществото, особено в пътното строителство, което у нас е недофинансирано. Това заяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Валентин Йовев, който откри Международна практическа конференция на тема

Ердоган: Турция е в период на подем, не вярвайте, че има криза, това е манипулация

Турският президент Реджеп Тайип Ердоган заяви, че в страната няма икономическа криза, и се обяви за отказ от използване на чуждестранна валута при някои вътрешни плащания, съобщава ТАСС, като се позовава на турския телевизионен канал Хабер тюрк. Ердоган заяви това в реч в Анкара. Сега ние сме в период на подем.

Порожанов: Големите вериги ме увериха, че няма да работят с печалба от хляба

Имам уверение от големите вериги, че няма да работят с печалба от хляба. Това заяви земеделският министър Румен Порожанов след заседание на ресорната комисия. Министърът обясни, че към момента има съгласие от компаниите, че при продажбата на хляб ще се работи, за да се покрият разходи и средства по брак.

Жирардели: България само ще спечели от зимна младежка олимпиада

Марк Жирардели е първият алпиец печелил 5 пъти голямата световна купа в ските. Той е носител на 4 златни медала от 4 поредни световни първенства. Благодарение на подкрепата на Жирардели и неговия имидж България се завърна на картата на световните ски. По време на посещението си в София преди седмица президента на МОК Томас Бах насърчи премиерът

Текущата и капиталова сметка на държавата за юли е 1010.5 млн. евро

Текущата и капиталова сметка на държавата за юли 2018 г. е положителна и възлиза на 1010.5 млн. евро при излишък от 1280 млн. евро за юли 2017 г., съобщава Българската народна банка. За януари - юли 2018 г. текущата и капиталовата сметка е положителна и възлиза на 1191 млн. евро (2.3 на сто от БВП) при излишък от 2441.7 млн. евро (4.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber