Километрични опашки пред началната станция на кабинковия лифт гонят туристите от Банско. Сериозният проблем е вече от 6-7 г. и досега не е намерил решение, което всъщност е елементарно и се свежда до изграждане на втора кабинкова линия.
“Сагата с протести и контрапротести, срещи с еколози, министри, общественост, бизнес, спортисти, експерти и кой ли не продължава вече толкова години. Дискусиите около “Южен поток” и АЕЦ “Белене” като че ли са по-малко, отколкото тези за една въжена линия. Направихме я едва ли не проблем номер 1 на държавата, все едно, че ще се строи ядрен реактор”, коментират възмутени жители на Банско. И никой от отговорните държавни органи не дава отговор ще има ли втора кабинкова линия и кога.
Пред двата входа на лифта всяка сутрин настава истинско стълпотворение. Капацитетът на линията е около 2000 души на час. Желаещите да карат ски в Банско обаче са поне няколко пъти повече. Опашките се вият до безкрай.
Единственият по-спокоен ден е трансферният - събота. Тогава изтичат седмичните пакети за почивка и сутринта групите си тръгват. Новите пък идват в ранния следобед и туристите тогава се настаняват в хотелите. В другите дни от седмицата потокът е голям.
Преди няколко години фирма “Юлен”, концесионер на ски зоната, пусна и микробуси, които да извозват скиори от града до пистите. Те обаче също не решават проблема. Все повече хора опитват да стигнат и с автомобили до пистите, а паркингите на Бъндеришка поляна и Шилигарника са препълнени рано сутрин. Навлизането на коли несъмнено води до замърсяване на природата. Когато паркоместата свършат, леките коли спират встрани от шосето. И там колоната стига до 1 км.
“Юлен” отдавна е готова с проект и ще инвестира във втора линия веднага след като
получи разрешение. Другият лифт ще се пуска в пикови моменти, за да се извозят бързо скиорите.
“Удоволствие е да се кара по пистите. Много добре са обработени. Има и по-лесни като за мен и сина ми, защото не сме опитни. Но сутринта чакахме час и половина, за да стигнем до тук. На опашката чухме от българи да казват ваша поговорка, че чакането пред лифта е като лъжица катран в кацата с мед - удоволствието ни се вгорчава от висенето”, казва рускинята Тамара Егоровна, която за първи път идва в Банско.
Още не е решила дали пак да дойде на почивка тук. “Не е нормално още по тъмно да се редим пред кабинката. Първия ден си помислих, че има и втора, и питах защо не я пускат, като виждат наплива. Оказа се, че такъв нов и модерен курорт няма втори лифт”, обяснява жената.
Македонката Саня Секуловска от Скопие пък допълва, че от родния си град до Банско е стигнала за 3-4 часа, а сега се налага да чака почти още толкова, за да стигне до пистите. И тя идва за първи път, след като от приятели разбрала, че курортът е много добър, а цените - приемливи. Довела и приятелка, която тепърва ще се усъвършенства по заснежените трасета.
“Природата е много красива, съоръженията са нови, модерни. Градът също много ми харесва. Запалена скиорка съм и съм била и на други места, например в Италия. Тук условията за ски са същите, а ми излиза по-евтино”, обяснява Саня.
Разбрала, че тази зима още в средата на декември в Пирин имало метър сняг, докато по другите курорти, където проверявала, нямало никаква снежна покривка. “Само да не е чакането, което слага черна точка, всичките други точки за Банско са червени”, шегува се тя.
А проблемът с втория кабинков лифт е от 6-7 г. Само няколко години след изграждането на ски зоната курортът бързо набира скорост и се нарежда до най-добрите международни зимни центрове. Броят на туристите, избрали за ваканция Банско, расте с всеки сезон. Става ясно, че за да се предлага качествена услуга, трябва бързо извозване до пистите. При чакане от няколко часа на начална станция времето за каране остава малко.
В станалата почти епична битка за втори лифт концесионерите от “Юлен” са подкрепени и от всички жители в района на Банско и Разлог. Местните си дават сметка, че туризмът там се развива точно заради модерния ски център. Близо 80% от хората в Банско разчитат на туризма, за да се прехранват. Семейни хотели, механи, други заведения, хранителни магазини и за сувенири, ски училища и ски гардероби дават хляб на хиляди хора. Само за обслужването на пистите и съоръженията през зимата “Юлен” осигурява работа на около 800 души.
“Никога не е коментирано, а и е абсурдно да се говори за строителство на хотели или други сгради в планината. Идеята е да се изграждат само ски съоръжения. Няма местен човек, който да не милее за Пирин, защото тук сме родени и планината е нашият живот. Трябва обаче да се развиваме, а не да тъпчем на едно място. Нещо повече - заради липсата на втори лифт си гоним туристите”, казва кметът на Банско Георги Икономов.
Още през 2008 г. стана ясно, че планът за управление на Национален парк “Пирин” е консервативен и спъва развитието на курорта. Имаше предложение той да бъде променен, но това не стана. Вече няколко правителства се занимават с един незначителен въпрос като изграждането на втория лифт, като че ли е най-сериозният международен проект на наша територия. Има инвеститор и никой не иска пари от държавата, а процедурите по издаване на разрешение се мотаят години наред. Тъкмо да се задвижат, и излизат “зелените”.
“Сядат 50 човека на Орлов мост и стачкуват. Ако отидем 10 хиляди от района и седнем и ние там, какво ще стане? Тези уж природозащитници не работят за интересите на България. Изграждането на една кабинка няма да доведе до никакво екологично нарушение. Да не би да искат да построим друг път до пистите, по който да минават колите? По-екологично ли ще е да вкараме 1000 коли в Пирин? По-малко дървета ли ще се изсекат, за да се прокара път?”, ядосват се в Банско и недоумяват как е възможно цяла България да се занимава с въжена линия, която никой не иска да строи незаконно, а след спазване на всички процедури и екологични норми.
Градът определено се задъхва само с един лифт. Скиорите роптаят и се заканват да не се върнат повече. Собствениците на стотина механи, барове и нощни клубове, които осигуряват работна ръка, също следят казуса и са притеснени.
За всеки сезон се наемат допълнително около 4000 работници в туристическия бранш. “Ако обаче клиентите намалеят, ще затваряме обекти и съкращаваме хора. Срамно е скиорите да не могат до 10 ч да стигнат до пистите. Разочароват се, а това руши имиджа ни на курорт”, казва Малин Бистрин, шеф на сдружението на туристическия бизнес. Категоричен е, че ако туризмът западне, хората от района отново ще се върнат към позабравения си “поминък” - масовата бракониерска сеч.
Качественото и европейско ниво на услугите за туристите не бива да се бърка с масово застрояване и унищожаването на природата, твърдят от “Юлен”. Настояват в най-скоро време проблемът да се реши. “Въпреки дългите опашки пред лифта скиорите оценяват перфектните писти, възможностите за релакс и почивка. Имаме големи групи гости от различни страни, бум правят турските туристи. Съседите ни пък от Гърция, Македония, Сърбия, Румъния освен за по-дълги ваканции идват и само за уикендите. Не бива да ги разочароваме, защото, ако освободим нишата, други държави ще я заемат. А нали искаме да развиваме зимен туризъм?”, категорични са от “Юлен”.
Иван Обрейков, маркетинг директор на “Юлен”: Пистите са перфектни, но след 2 ч чакане горчилката остава
“Непрекъснато разговарям с туристи, които са на ски в Банско. Много ми е трудно да обясня, особено на чужденците, защо трябва да чакат с часове пред лифта. Те не могат да проумеят как така години наред не може да се изгради още един лифт, за да няма опашки. Не разбират защо в другите европейски курорти такъв проблем няма. Питат ме какво тук е по-различно в законодателството ни, след като сме в ЕС", казва маркетинг директорът на “Юлен” Иван Обрейков.
Допълва, че се срамува от гледката сутрин пред началната станция. Туристите идват в Банско и очакват качествена услуга срещу парите, които дават, а денят им започва с разочарование.“Съоръженията в ски зоната са от най-ново поколение. Пистите ни са в перфектно състояние, но когато си чакал 2 ч, за да стигнеш до трасетата, колкото и да са добри, горчилката, че нещо не е наред, остава", допълва той.
Когато “Юлен" започва да строи ски зоната преди 12 г., не са очаквали, че курортът ще направи такъв бум и толкова бързо развитие. Банско стана разпознаваемо място за добра ваканция благодарение на рекламата, която се прави чрез участие на международни туристически борси.
“И когато хората идват за първи път тук, виждат, че действително си струва да предпочетат Банско. Пирин е невероятно красива планина, ски центърът отговаря на всички световни стандарти, а градът е уникален със своите културно-исторически забележителности. Тук могат да почиват и богати, и хора с по-ограничени финансови възможности”, смята Обрейков.
Въпреки че ските са скъп спорт, в Банско има малки семейни хотели, където може да се отседне и за 15 лв. на вечер. Категоричен е, че нашите хотели с 2 или 3 звезди са много по-добри от същия клас в Европа.
Недоумява защо, след като курортът набра скорост, трябва да има проблем с изграждането на втора линия. Категоричен е, че ако това не се разреши, ще започне спад, намаляване на туристите и криза в района. Припомня, че известните световни курорти са с дълга история и традиция. Те съществуват от 60-70 г., а Банско успя за кратко време да се наложи сред най-добрите. Получи редица награди и признания за
най-добър зимен център, домакинства на Световната купа по ски, световни първенства по биатлон, а в края на февруари е и световната купа по ски за жени. Директните предавания на стартовете по “Евроспорт” и други чужди телевизии правят реклама на Банско, а оттам и на България.
“Няма държава в света, която да си гони туристите, дошли, за да оставят парите си тук. Докато ние вече 6-7 г. се опитваме да решим проблема с втората кабинка, скиорите ще започнат да не се връщат повече тук поради глупавата причина, че не можем да ги извозим бързо до планината”, смята Обрейков.
Вече се знае, че съседните ни страни са започнали да влагат сериозни средства в изграждането на зимни центрове. Такива инвестиции били планирани в Турция, Гърция, Македония, дори и в Косово.
Надява се правителството да има волята да сложи точка на протакания с години проблем.
Припомня, че за 12 г. срещу изграждането на ски центъра са били заведени десетки дела от еколози, предизвикани са още толкова проверки на прокуратурата и др. институции, и нито една от тях не е установила някакво нарушение на законодателството.
Михаил Рахов, зам.-председател на ОбС и шеф на алпийския клуб на скиорите ветерани: В Алпите стигат за 15 мин дори в сутрешния пик
Зам.-председателят на общинския съвет в Банско и председател на алпийския клуб на ветераните Михаил Рахов и негови колеги коментират, че най-накрая са доживели да видят Банско на едно ниво с курортите в Алпите. Пътували са до много европейски ски центрове и винаги са се възхищавали на добрите условия за туризъм и състезания там.
“Мечтаехме и в Банско да стане същото, защото виждаме, че нашите природни дадености с нищо не отстъпват на другите. Сега, когато се появи инвеститор и успя за 12 г. да направи Банско модерен курорт, да наложи името му сред водещите зимни центрове в света, се оказва, че един дребен проблем спъва развитието”, споделя Рахов. Категоричен е, че втората кабинка е спасението на града, а псевдоеколози спъват развитието.
“В курортите в Алпите пред лифтовете се чака не повече от 15 минути, и то само в редки случаи, в пикови моменти сутрин. При нас до обяд не могат да се извозят хората до пистите. Другите европейски зимни центрове непрекъснато се разширяват, подменят се стари съоръжения, модернизират се, така че да привличат повече туристи. При нас ни идват на крака, а ние се чудим как да ги прогоним!”, възмущава се Рахов.
Надява се държавните институции да решат наболелия проблем. Не е чул в Италия, Австрия или Франция да се дискутира години наред изграждане на нова писта или лифт.
“Там хората просто си строят съоръжения, спазват си законовите изисквания и няма протести, блокади или други акции на еколози. Дори обикновеният човек не разбира какво се строи. Усещат го туристите, когато видят по-качествената услуга”, допълва Рахов.
Той страшно се ядосва на твърденията на т. нар. зелени, че Пирин щяла да се съсипе. “Няма по-екологично съоръжение от електрическа въжена линия. Ако се наложи да се изсекат 50 дървета, то ние, банскалии, веднага ще засадим поне 100. И сега редовно ветераните се събираме през пролетта, правим акции за почистване на планината, залесяваме.”
Смята, че туризмът е единственият поминък на хората от района. “Земеделие не можем да развиваме, защото почвите не са подходящи. То заедно с животновъдството може да е спомагателен бизнес - за екологично чиста продукция, която да се използва в заведенията за хранене в града”, казва Рахов.
Точно защото местните виждат туризма като единствен вариант за реализация, те са и най-заинтересувани за пазят природата.
“Сигурно има доста младежи, които искрено милеят за природата, но на тях им се поднася заблуждаваща информация, че едва ли не Пирин е бетониран, и те естествено, скачат. Всъщност истината е, че никой не иска да строи хотели в планината. Концесионната площ е малка като процент от цялата територия на Национален парк “Пирин”. На други места по света съотношението е много по-драстично, но там никой нищо не казва. Тук дори има възможност в рамките на концесията, да се разширят и пистите”, казва Рахов.
Той се надява най-сетне бързо да се сложи край на проблема “втори лифт”, за да не загине Банско като курорт от световна класа.