Александър Ангелов: До 2020 г. да вкараме всички училища в технологичния облак

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7042509 Александър Ангелов: До 2020 г. да вкараме всички училища в технологичния облак Александър Ангелов: До 2020 г. да вкараме всички училища в технологичния облак www.24chasa.bg

“Образование 4.0” е съвместна кампания на “Виваком” и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование.

Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет, което вместо пречка е възможност за подобряване на учебния процес. Техните навици за онлайн комуникация могат да бъдат използвани като база за постепенно пренасочване на учебния процес в новата дигитална среда.

Името на кампанията е заимствано от “Четвъртата индустриална революция”, която вече се случва.

“Образование 4.0” се осъществява в партньорство с Министерството на образованието и науката, Столична община и Дигиталната национална коалиция.

Какви са аргументите в полза на интегрирането на технологиите в образователния процес в българското училище - срещаме ви с Александър Ангелов, съосновател и управител на Център за творческо обучение.

Досега само 7-8 държави в Европа са го направили

Ако облачните технологии са в света около нас, но не в училището, то училището не изпълнява ролята си

- Как внедряването на облачни технологии в училищата обогатява обучението?

- Всеки от нас има смартфон. За да работи смартфонът му, е нужен електронен профил (акаунт). Интересното е, че извън училище всички ползваме електронните си профили за общуване, работа, забавление, а в училище не ги ползваме. Още повече, ако ги ползваме, то е по-скоро в нарушение или най-малкото е нерегламентирано. Това, от една страна, отдалечава училището от заобикалящия го свят, а от друга - училището започва да изглежда остаряло и лишено от развитие. Това, разбира се, не е особено привлекателно за учениците, а и за много родители и учители.

Внедряването на облачни технологии в училище най-сетне дава възможността да се създадат и да се управляват сигурни и често безплатни електронни профили за всеки ученик или учител. Профили, в които информацията е защитена, няма реклами и дават достъп до приложения, които са полезни за организацията и провеждането на един съвременен учебен процес. Вземете например един профил @gmail.com или @abv.bg - още от момента на влизането в профила рекламите са от всички страни. Огромно количество писма съдържат нежелани реклами, опити за измама, вируси и други опасности. При профили като @119su.bg или @51su.bg цялата споделена информация е собственост на училището и всеки потребител има своята електронна идентичност, която го подпомага да общува със своите съученици или колеги без притеснения и заплахи.

За мен няма въпрос дали на училището му е нужен облак или технологии. Ако облакът и технологиите са в света около нас, но не и в училището, то училището вече не изпълнява ролята си. Трудно е, но и важно.

- Какви качества развива при учениците?

- Да бъдат отговорни към информацията, с която боравят. Да не се страхуват от неща, които не знаят. Да общуват по нови за тях начини.

Да разбират

опасностите,

които ги

заобикалят,

включително

в интернет,

и да реагират отговорно и адекватно. Още повече, учениците опознават по сигурен начин една много нова технология. С облачните услуги един бизнес може да работи без сървъри, собствени мрежи и устройства. Ако те срещнат този модел на мислене и поведение, ще им бъде по-лесно да накарат технологиите в собствения си бизнес или на работното си място един ден да работят за тях.

Учениците са свидетели на промяна. Те се приспособяват по-бързо от нас, възрастните, а умението да се приспособяваш е ключово в ХХI век.

- Какво прави едно училище иновативно?

- Могат да бъдат много неща. За мен иновация е действие, което е нетипично за съвремието, но дава положителен резултат напред във времето. Иновативно е училището, което създава нови идеи, оформя ги в план и след това го изпълнява и отчита резултатите. Тези идеи са съобразени с предизвикателствата на средата - учениците, региона, България и света.

Технологиите могат да бъдат част от една училищна иновация, ако следват тези насоки. Пример за иновиране чрез технологии може да бъде училище без хартия; училище, в което всеки има собствено електронно устройство вместо наръч учебници и тетрадки; училище, което работи на проектен принцип вместо с учебни часове. За всичко изброено е нужна облачна технология. Иначе не може да се изпълни проекта. Очаквам през 2018/2019 г. да има повече иновативни училища с такива проекти.

- Защо е важна дигитализацията на образованието?

- Училищата по целия свят са предизвикани от технологиите. Понякога трудно се справят. Дигитализацията сама по себе си не е важна. Важно е училището да предостави дигитални умения и да насърчава учениците да ги развиват, за да са готови за професиите на бъдещето. Назовете една професия или работа, която бихте вършили, в която дигиталните умения не са необходими?

Повечето организации, които могат да бъдат активни участници в процесите на дигитализация, още действат самостоятелно и “на парче”. Добър пример за дигитализация е внедряването на Google G suite за образованието в прочутата Професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец, където заедно с “Виваком” активирахме облака за училището, а след това обучихме екипа за работа с приложенията.

Важна е умната дигитализация на училищата, или както ние го наричаме - смислено внедряване на технологии. С цел и посока. И с опит.

- Какви са плюсовете на електронните учебници?

- Не е остарял още докато се печата! За мен учебник на електронен документ или просто достъпен в интернет, но със същото съдържание като хартиения, не е никакъв електронен учебник. Това е същият хартиен учебник.

Истинският

електронен

учебник трябва

да може да се

обновява онлайн

и фактите в него да бъдат актуални. От друга страна, аз виждам бъдещето на учебника не като класьор на факти, а като методическо и организационно помагало. За съжаление сме далеч от този момент. МОН полага големи усилия да направи достъпни електронни версии на учебниците и това е стъпка в правилната посока, но има още огромен път да се извърви. В момента има учебници, които казват, че Кофи Анан е генерален секретар на ООН, а г-н Анан неотдавна почина. Това е излишна хартия и подход на “изсипване” на съдържание, който не съответства на 2018 г. Днес ние много лесно можем сами да научим кой е генерален секретар на ООН. Учебникът има друга роля и тя е, заедно с учителя и съучениците ни, да ни направлява в процесите на учене. Рядко изпълнява тази роля обаче.

- Как Центърът за творческо обучение подпомага българските училища?

- Центърът за творческо обучение е организация на 10 години и с над 50 изпълнени проекта в сферата на образование и технологии. Обучаваме учители, изграждаме образователна среда, внедряваме облак, изпращаме ученици в космическия център Space Camp Turkey.

Ако сте директор на училище и искате да работим заедно - първият въпрос, който ще ви зададем, е: Как виждате технологиите във вашето училище след 5 г.? След това ще изградим заедно план за внедряване на технологии и ще започнем да го изпълняваме. Много рядко пречката за внедряване на технологии е липсата на устройства. Дори пари се намират.

Можем да сътрудничим с едно училище и с цяла община. В Пловдив внедряваме облак в 42 от общо 52 общински училища. Сътрудничим и с МОН. Ние сме единствен партньор на Google за образованието в България, а също така сме партньор на Microsoft, така че каквато и облачна технология да се предвижда в образованието - ние сме насреща.

- Какви са вашите предстоящи проекти?

- До 2020 г. да въведем всички училища в облака. В Пловдив вече са почти всички и с този пример можем да подкрепим други региони на страната. Стараем се да споделяме напредъка по тези процеси с МОН, както и да създадем модел и ръководства за училища, в които има електронно устройство за всеки, т.нар. 1:1. Отскоро имаме ново направление, което произвежда органайзери и зарядни станции за смартфони, лаптопи и таблети.

В други сфери - да подпомагаме културни и бизнес организации да внедряват технологии по един по-добър начин. Миналата година работихме по проекта “Малките герои” в “Пирогов”, където с наша помощ беше напълно преобразена средата на детската травматология. Също така да

изпращаме поне

100 български

деца годишно в

космическия

лагер

Space Camp Turkey.

Да поставим България на световната карта на образователните иновации! Вече сме постигнали немалко в тази посока. В радиус от 1000 км имаме единствената община, в която всички училища са в облака - именно община Пловдив. Имаме първите в България Google Educator Group (групи за споделяне и взаимна подкрепа на Google учителите) и първите иноватори в сферата на образователните технологии.

Още повече - в Европа едва 7-8 държави са внедрили облачни платформи за всички училища и с още 2-3 години работа можем да бъдем в топ 10 на Европа, вместо да сме на опашката.

Визитка:

Работата му го е отвела в повече от 700 училища и детски градини в България и над 100 по света. Притежава сертификати за обучител от Google и Microsoft, както и за Google иноватор, а експертизата му включва внедряване на облачни технологии в българските училища.

Александър е завършил Техническия университет със специалност “Индустриален мениджмънт”. Докторант е по “Управление на образованието” към Пловдивския университет. От 2016 г. е член на комисията за “Иновативни училища” към МОН и на работната група за изготвяне на образователна стратегия 2017-2022 на Община Пловдив, през 2017 г. е лектор в TEDx Varna, където говори за “Училището в облака”. Създател и лидер на групата на Google учителите в България - GEG.

Александър е на 32 г., горд баща и съпруг, автор на статии за технологии в български и чужди издания.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

2000 преминаха през Техническия учебен център на ЧЕЗ Разпределение за година

144 обучения се проведоха в модерната база 144 обучения бяха проведени в Техническия учебен център на ЧЕЗ Разпределение България за една година. 2000 преминаха през модерната учебна база, откакто центърът отвори врати през септември 2017 г. Курсовете водиха 53 лектори, професионалисти в сферата на енергетиката в България.

Кооперативните организации подариха на децата незабравим празник под мотото „На училище с КООП: Спортуваме редовно и се храним здравословно“

15 септември е и отново Централният кооперативен съюз и кооперативните организации от страната организираха за децата незабравими тържества по случай началото на учебната година. Темата на тазгодишните тържества „На училище с КООП: Спортуваме редовно и се храним здравословно“ бе подчинена на Целите за устойчиво развитие на ООН,

Над 1400 първокурсници стартираха обучението си в МУ-Варна

Днес в Медицински университет-Варна с официална церемония и водосвет за здраве, отслужен от Варненския и Великопреславски митрополит Йоан, бе даден стартът на академичната 2018/2019 учебна година. В приветствието си ректорът на МУ-Варна проф. д-р Красимир Иванов каза: „От днес вие сте студенти в един от най-модерните и високотехнологични

Представители на ЧЕЗ откриваха учебната година в дуалните паралелки на три училища

Подкрепата за дуалната форма на обучение е част от цялостната политика на компанията за насърчаване на професионалното образование в България Представители на ЧЕЗ откриха новата учебна година в три гимназии с дуална форма на обучение, която дава възможност на учениците едновременно да учат и да работят.

Осмокласниците учат за грехопадението в Библията

“Антигона”, “Хамлет”, “Дон Кихот” и “Декамерон” са в програмата по литература Структурата на Библията и значението ѝ за европейската култура и изкуство, както и библейските сюжети за грехопадението, Каин и Авел, Мойсей. Това ще учат осмокласниците според програмата по литература. Тя е съобразена със Закона за предучилищното и училищното

Кандидатствайте в Икономически университет – Варна!

От 13.09.2018 г. стартира септемврийският етап за прием на студенти в образователно-квалификационна степен „магистър“. Имате възможност да избирате между 30 магистърски специалности, да се обучавате в модерна и комфортна среда, да получите международно призната диплома и да се развивате кариерно. Приоритет за Икономически университет – Варна е

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Седмокласниците пишат отговор на нравствен въпрос и анотация

По история учат за развитието на българските земи от началото на Възраждането до съвременността Само българска литература ще изучават седмокласниците от тази есен. Това предвиждат новите учебни програми, приети след влизането в сила на новия Закон за предучилищното и училищното образование. Учебната програма по български език в 7-и клас представя

Шестокласниците пишат отговор на научен въпрос

Какво ново има в програмите за учениците от 1-и до 12-и клас? Какво трябва да знаят родителите? От 21 август “24 часа” започна поредицата “Родителски бележник”. - Учат “Хубава си, моя горо”, “Братчетата на Гаврош”, “Малкият принц” и “Принцът и просякът” - Програмата по история и цивилизации обхваща епохата на Средновековието Как да извличат и

Александър Ангелов: До 2020 г. да вкараме всички училища в технологичния облак

“Образование 4.0” е съвместна кампания на “Виваком” и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование. Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет, което вместо пречка е възможност за подобряване на учебния процес. Техните навици за онлайн комуникация могат да бъдат използвани като база за

Вълчев: След 10 години очакваме най-голям недостиг в системата на образованието

"През следващите десетилетия ще има недостиг във всички системи – във всички сектори и във всички професии. Младите хора, които ще влизат в пазара на труда, ще бъдат едва 2/3 от тези, които ще излизат. Очакваме най-голям недостиг в системата на образованието след 10 години". Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев пред журналисти в

Софийският университет ще представи магистърските си програми

Софийският университет "Св. Климент Охридски" организира днес традиционния Ден на отворените врати на магистърските програми в СУ. Това съобщи пресцентърът на висшето училище. Форумът ще се състои от 11.00 до 13.00 часа в Централното фоайе в Ректората на Софийския университет. На специално разположените щандове всеки желаещ ще може да научи

От 15.9. електронният училищен дневник е официален

Съвместният проект на “Виваком” и в.“24 часа” “Образование 4.0” си поставя амбициозната, но изпълнима цел за дигитализация на образованието у нас. Идеята е уменията и активността на българските деца в интернет да се използват в рамките на учебния процес. Така ще се повиши неговото качество и приложимост в живота.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber