Александър Ангелов: До 2020 г. да вкараме всички училища в технологичния облак

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7042509 Александър Ангелов: До 2020 г. да вкараме всички училища в технологичния облак Александър Ангелов: До 2020 г. да вкараме всички училища в технологичния облак www.24chasa.bg

“Образование 4.0” е съвместна кампания на “Виваком” и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование.

Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет, което вместо пречка е възможност за подобряване на учебния процес. Техните навици за онлайн комуникация могат да бъдат използвани като база за постепенно пренасочване на учебния процес в новата дигитална среда.

Името на кампанията е заимствано от “Четвъртата индустриална революция”, която вече се случва.

“Образование 4.0” се осъществява в партньорство с Министерството на образованието и науката, Столична община и Дигиталната национална коалиция.

Какви са аргументите в полза на интегрирането на технологиите в образователния процес в българското училище - срещаме ви с Александър Ангелов, съосновател и управител на Център за творческо обучение.

Досега само 7-8 държави в Европа са го направили

Ако облачните технологии са в света около нас, но не в училището, то училището не изпълнява ролята си

- Как внедряването на облачни технологии в училищата обогатява обучението?

- Всеки от нас има смартфон. За да работи смартфонът му, е нужен електронен профил (акаунт). Интересното е, че извън училище всички ползваме електронните си профили за общуване, работа, забавление, а в училище не ги ползваме. Още повече, ако ги ползваме, то е по-скоро в нарушение или най-малкото е нерегламентирано. Това, от една страна, отдалечава училището от заобикалящия го свят, а от друга - училището започва да изглежда остаряло и лишено от развитие. Това, разбира се, не е особено привлекателно за учениците, а и за много родители и учители.

Внедряването на облачни технологии в училище най-сетне дава възможността да се създадат и да се управляват сигурни и често безплатни електронни профили за всеки ученик или учител. Профили, в които информацията е защитена, няма реклами и дават достъп до приложения, които са полезни за организацията и провеждането на един съвременен учебен процес. Вземете например един профил @gmail.com или @abv.bg - още от момента на влизането в профила рекламите са от всички страни. Огромно количество писма съдържат нежелани реклами, опити за измама, вируси и други опасности. При профили като @119su.bg или @51su.bg цялата споделена информация е собственост на училището и всеки потребител има своята електронна идентичност, която го подпомага да общува със своите съученици или колеги без притеснения и заплахи.

За мен няма въпрос дали на училището му е нужен облак или технологии. Ако облакът и технологиите са в света около нас, но не и в училището, то училището вече не изпълнява ролята си. Трудно е, но и важно.

- Какви качества развива при учениците?

- Да бъдат отговорни към информацията, с която боравят. Да не се страхуват от неща, които не знаят. Да общуват по нови за тях начини.

Да разбират

опасностите,

които ги

заобикалят,

включително

в интернет,

и да реагират отговорно и адекватно. Още повече, учениците опознават по сигурен начин една много нова технология. С облачните услуги един бизнес може да работи без сървъри, собствени мрежи и устройства. Ако те срещнат този модел на мислене и поведение, ще им бъде по-лесно да накарат технологиите в собствения си бизнес или на работното си място един ден да работят за тях.

Учениците са свидетели на промяна. Те се приспособяват по-бързо от нас, възрастните, а умението да се приспособяваш е ключово в ХХI век.

- Какво прави едно училище иновативно?

- Могат да бъдат много неща. За мен иновация е действие, което е нетипично за съвремието, но дава положителен резултат напред във времето. Иновативно е училището, което създава нови идеи, оформя ги в план и след това го изпълнява и отчита резултатите. Тези идеи са съобразени с предизвикателствата на средата - учениците, региона, България и света.

Технологиите могат да бъдат част от една училищна иновация, ако следват тези насоки. Пример за иновиране чрез технологии може да бъде училище без хартия; училище, в което всеки има собствено електронно устройство вместо наръч учебници и тетрадки; училище, което работи на проектен принцип вместо с учебни часове. За всичко изброено е нужна облачна технология. Иначе не може да се изпълни проекта. Очаквам през 2018/2019 г. да има повече иновативни училища с такива проекти.

- Защо е важна дигитализацията на образованието?

- Училищата по целия свят са предизвикани от технологиите. Понякога трудно се справят. Дигитализацията сама по себе си не е важна. Важно е училището да предостави дигитални умения и да насърчава учениците да ги развиват, за да са готови за професиите на бъдещето. Назовете една професия или работа, която бихте вършили, в която дигиталните умения не са необходими?

Повечето организации, които могат да бъдат активни участници в процесите на дигитализация, още действат самостоятелно и “на парче”. Добър пример за дигитализация е внедряването на Google G suite за образованието в прочутата Професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец, където заедно с “Виваком” активирахме облака за училището, а след това обучихме екипа за работа с приложенията.

Важна е умната дигитализация на училищата, или както ние го наричаме - смислено внедряване на технологии. С цел и посока. И с опит.

- Какви са плюсовете на електронните учебници?

- Не е остарял още докато се печата! За мен учебник на електронен документ или просто достъпен в интернет, но със същото съдържание като хартиения, не е никакъв електронен учебник. Това е същият хартиен учебник.

Истинският

електронен

учебник трябва

да може да се

обновява онлайн

и фактите в него да бъдат актуални. От друга страна, аз виждам бъдещето на учебника не като класьор на факти, а като методическо и организационно помагало. За съжаление сме далеч от този момент. МОН полага големи усилия да направи достъпни електронни версии на учебниците и това е стъпка в правилната посока, но има още огромен път да се извърви. В момента има учебници, които казват, че Кофи Анан е генерален секретар на ООН, а г-н Анан неотдавна почина. Това е излишна хартия и подход на “изсипване” на съдържание, който не съответства на 2018 г. Днес ние много лесно можем сами да научим кой е генерален секретар на ООН. Учебникът има друга роля и тя е, заедно с учителя и съучениците ни, да ни направлява в процесите на учене. Рядко изпълнява тази роля обаче.

- Как Центърът за творческо обучение подпомага българските училища?

- Центърът за творческо обучение е организация на 10 години и с над 50 изпълнени проекта в сферата на образование и технологии. Обучаваме учители, изграждаме образователна среда, внедряваме облак, изпращаме ученици в космическия център Space Camp Turkey.

Ако сте директор на училище и искате да работим заедно - първият въпрос, който ще ви зададем, е: Как виждате технологиите във вашето училище след 5 г.? След това ще изградим заедно план за внедряване на технологии и ще започнем да го изпълняваме. Много рядко пречката за внедряване на технологии е липсата на устройства. Дори пари се намират.

Можем да сътрудничим с едно училище и с цяла община. В Пловдив внедряваме облак в 42 от общо 52 общински училища. Сътрудничим и с МОН. Ние сме единствен партньор на Google за образованието в България, а също така сме партньор на Microsoft, така че каквато и облачна технология да се предвижда в образованието - ние сме насреща.

- Какви са вашите предстоящи проекти?

- До 2020 г. да въведем всички училища в облака. В Пловдив вече са почти всички и с този пример можем да подкрепим други региони на страната. Стараем се да споделяме напредъка по тези процеси с МОН, както и да създадем модел и ръководства за училища, в които има електронно устройство за всеки, т.нар. 1:1. Отскоро имаме ново направление, което произвежда органайзери и зарядни станции за смартфони, лаптопи и таблети.

В други сфери - да подпомагаме културни и бизнес организации да внедряват технологии по един по-добър начин. Миналата година работихме по проекта “Малките герои” в “Пирогов”, където с наша помощ беше напълно преобразена средата на детската травматология. Също така да

изпращаме поне

100 български

деца годишно в

космическия

лагер

Space Camp Turkey.

Да поставим България на световната карта на образователните иновации! Вече сме постигнали немалко в тази посока. В радиус от 1000 км имаме единствената община, в която всички училища са в облака - именно община Пловдив. Имаме първите в България Google Educator Group (групи за споделяне и взаимна подкрепа на Google учителите) и първите иноватори в сферата на образователните технологии.

Още повече - в Европа едва 7-8 държави са внедрили облачни платформи за всички училища и с още 2-3 години работа можем да бъдем в топ 10 на Европа, вместо да сме на опашката.

Визитка:

Работата му го е отвела в повече от 700 училища и детски градини в България и над 100 по света. Притежава сертификати за обучител от Google и Microsoft, както и за Google иноватор, а експертизата му включва внедряване на облачни технологии в българските училища.

Александър е завършил Техническия университет със специалност “Индустриален мениджмънт”. Докторант е по “Управление на образованието” към Пловдивския университет. От 2016 г. е член на комисията за “Иновативни училища” към МОН и на работната група за изготвяне на образователна стратегия 2017-2022 на Община Пловдив, през 2017 г. е лектор в TEDx Varna, където говори за “Училището в облака”. Създател и лидер на групата на Google учителите в България - GEG.

Александър е на 32 г., горд баща и съпруг, автор на статии за технологии в български и чужди издания.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Образование

Над 1400 първокурсници стартираха обучението си в МУ-Варна

Днес в Медицински университет-Варна с официална церемония и водосвет за здраве, отслужен от Варненския и Великопреславски митрополит Йоан, бе даден стартът на академичната 2018/2019 учебна година. В приветствието си ректорът на МУ-Варна проф. д-р Красимир Иванов каза: „От днес вие сте студенти в един от най-модерните и високотехнологични

Представители на ЧЕЗ откриваха учебната година в дуалните паралелки на три училища

Подкрепата за дуалната форма на обучение е част от цялостната политика на компанията за насърчаване на професионалното образование в България Представители на ЧЕЗ откриха новата учебна година в три гимназии с дуална форма на обучение, която дава възможност на учениците едновременно да учат и да работят.

Осмокласниците учат за грехопадението в Библията

“Антигона”, “Хамлет”, “Дон Кихот” и “Декамерон” са в програмата по литература Структурата на Библията и значението ѝ за европейската култура и изкуство, както и библейските сюжети за грехопадението, Каин и Авел, Мойсей. Това ще учат осмокласниците според програмата по литература. Тя е съобразена със Закона за предучилищното и училищното

ЧЕЗ направи извънредни обходи на съоръженията около училищата и детските градини

Целта е да се гарантира безопасността на децата и да не се смущава учебния процес В навечерието на новата учебна година ЧЕЗ Разпределение България извърши извънредни обходи на съоръженията от електроразпределителната мрежа, които се намират в близост до училища и детски градини, разположени на обслужваната от дружеството територия в Западна

Кандидатствайте в Икономически университет – Варна!

От 13.09.2018 г. стартира септемврийският етап за прием на студенти в образователно-квалификационна степен „магистър“. Имате възможност да избирате между 30 магистърски специалности, да се обучавате в модерна и комфортна среда, да получите международно призната диплома и да се развивате кариерно. Приоритет за Икономически университет – Варна е

Шестокласниците пишат отговор на научен въпрос

Какво ново има в програмите за учениците от 1-и до 12-и клас? Какво трябва да знаят родителите? От 21 август “24 часа” започна поредицата “Родителски бележник”. - Учат “Хубава си, моя горо”, “Братчетата на Гаврош”, “Малкият принц” и “Принцът и просякът” - Програмата по история и цивилизации обхваща епохата на Средновековието Как да извличат и

Последно от логоЗДРАВЕ

Мнения

Последно от лого

Последно от

Последно от лого

Последно от

Още от Образование

Александър Ангелов: До 2020 г. да вкараме всички училища в технологичния облак

“Образование 4.0” е съвместна кампания на “Виваком” и в. “24 часа” за дигитализация на българското образование. Инициативата стъпва на разбирането, че българските ученици са много активни в интернет, което вместо пречка е възможност за подобряване на учебния процес. Техните навици за онлайн комуникация могат да бъдат използвани като база за

Вълчев: След 10 години очакваме най-голям недостиг в системата на образованието

"През следващите десетилетия ще има недостиг във всички системи – във всички сектори и във всички професии. Младите хора, които ще влизат в пазара на труда, ще бъдат едва 2/3 от тези, които ще излизат. Очакваме най-голям недостиг в системата на образованието след 10 години". Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев пред журналисти в

Софийският университет ще представи магистърските си програми

Софийският университет "Св. Климент Охридски" организира днес традиционния Ден на отворените врати на магистърските програми в СУ. Това съобщи пресцентърът на висшето училище. Форумът ще се състои от 11.00 до 13.00 часа в Централното фоайе в Ректората на Софийския университет. На специално разположените щандове всеки желаещ ще може да научи

От 15.9. електронният училищен дневник е официален

Съвместният проект на “Виваком” и в.“24 часа” “Образование 4.0” си поставя амбициозната, но изпълнима цел за дигитализация на образованието у нас. Идеята е уменията и активността на българските деца в интернет да се използват в рамките на учебния процес. Така ще се повиши неговото качество и приложимост в живота.

Питат 4-класниците в тест кой приема законите в България

С резултатите по математика може да се кандидатства в профилирани гимназии с “Природни науки” Кой приема законите в България? На 1 ноември какъв ден отбелязваме? Кой девиз е изписан върху герба на Република България? За коя трудова дейност на хората има най-благоприятни условия в Дунавската равнина?

Теглят вариант за държавния зрелостен изпит по български език и литература

В зала 5 на Министерството на образованието и науката в 6.15 часа ще бъде генериран вариантът за държавния зрелостен изпит по български език и литература за сесията август-септември. Това съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката. Държавният зрелостен изпит по български език и литература започва в 8.00 часа.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber