Шофьорът на автобуса не помни нищо от катастрофата в Своге. Казва, че завил наляво, а не надясно

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7042429 Шофьорът на автобуса не помни нищо от катастрофата в Своге. Казва, че завил наляво, а не надясно Шофьорът на автобуса не помни нищо от катастрофата в Своге. Казва, че завил наляво, а не надясно www.24chasa.bg
Адвокат Христо Ботев СНИМКА: Десислава Кулелиева

Шофьорът Григор Григоров е 59-годишен обикновен човек, който вади хляба си сам. Баща е на 2 големи дъщери

В автобуса е имало колани, но няма механизъм шофьорът да задължи пътниците да си ги сложат

Масово превозвачи не уведомяват ДАИ, че тръгват на път, казва адвокат Христо Ботев в интервю за "24 часа"

- Г-н Ботев, апелативният съд в София пусна клиента ви Григор Григоров на свобода срещу 2000 лв., но изрично посочи, че срещу него има доказателства, че по непредпазливост е причинил смъртта на 17 души при катастрофата с автобус край Своге. Как той прие новината, че вече няма да е под домашен арест?

- При решаване за мярката за неотклонение съдът не борави с термина доказателства, а с достатъчно данни. Разследването се намира в много ранен стадий. По делото засега е събрана информация за действията на Григоров. Има документи от Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) и фирмите, ремонтирали пътя Своге-София, но те все още не са изследвани. Моят клиент внесе гаранцията си на 4 септември. Той обаче е все още в шок. След инцидента на 25 август Григоров е настанен в ИСУЛ. Следващата вечер

в болничната му стая

връхлитат разследващ

полицай и служебен

адвокат

Повдига му се обвинение и му се казва: “От този момент вие сте задържан за 72 ч. Близките ви не могат да идват тук и вие не можете да напускате болничната стая”. Никой не му е обяснил, че е имал право да си упълномощи адвокат. Оттам Григоров е изписан от болницата, защото нямат право повече по клиничките пътеки да го държат. Карат го в ареста на бул. “Г. М. Димитров”, настаняват го в килия. Той изпада в шок, тъй като за първи път през живота си влиза в арест. А Григоров е на 59 г. Изкарват го на разпит. Оттам администрацията на ареста преценява, че здравословното му състояние не позволява да стои зад решетките, и го местят в болницата на Софийския затвор. На следващия ден го изправят пред Софийския окръжен съд за мярката му за неотклонение. Кой нормален човек няма да е стресиран след всичко това?

- Какво му казахте след решението на съда?

- Казах му, че вниманието към него е голямо и първо да се прибере вкъщи, докато внесем гаранцията. Макар че той можеше да се движи свободно веднага след решението на съда, в което се казваше, че се оставя без уважение искането на прокуратурата за домашен арест. Прибра се вкъщи, но журналисти се опитваха да влязат в дома му, прескачайки оградата, блъскаха и по портата му. Кой нормален човек няма да се чувства ненормално в тази обстановка? Той има нужда да бъде оставен на спокойствие.

- Говорихте ли си за катастрофата?

- Говорихме си и нищо не си казахме. Той не може да възпроизведе нищо. Може да си мислите, че това е защитна стратегия, но не е. В началото Григоров си мислеше, че завоят бил ляв, а не десен. Представете си, има свидетели по делото, на които последният спомен е бил, че са минавали през с. Лакатник, което е на 30 км от мястото катастрофата. А те са пътували още половин час в автобуса, преди да се преобърнат в пропастта. Човешката памет в подобни случаи, казаха специалисти, че може да се възстанови няколко месеца след събитието, а може и изобщо да не се възстанови.

- Какво е здравословното състояние на Григоров?

- Има рана на главата, вече са му свалени конците. Не са сериозни травматичните му увреждания. От преди инцидента е с 50% неработоспособност, но това не му пречи да шофира. Има хронични заболявания като всеки човек на 59-годишна възраст: високо кръвно, диабет и проблем с бъбреците.

- Що за човек е той? Разбрахме, че имал няколко акта и фиша за каране без колан и с превишена скорост, че бил шофьор на линейка, преди да се захване със собствен бизнес.

- Нарушенията му на пътя са между 2008 и 2010 г. и те са незначителни. Той не е рисков водач. Не ми е казвал да е карал линейка. Той е 59-годишен обикновен човек, който си вади хляба сам. Живее в Божурище. Има 2 големи дъщери.

- Чух да благодарите от негово име, че над 6500 души са го подкрепили в петиция.

- Да, петицията я има и онлайн и броят на подписалите се расте всеки ден. Този път общественото мнение казва, че държавата е виновна. Хората не само подкрепят Григоров, те искат и разследването да стигне докрай. Най-малкото да се установи къде куца работата на отговорните инстутиции, ако трябва и да се преструктурират. Тук въпросът не е да има някой в затвора, а да не умират хора. 

- Засега разследващите сочат, че Григоров е карал с 53 км/ч, преди рейсът да се преобърне в дерето. Какво казват свидетелите?

- Общото впечатление на свидетелите от автобуса е за спокойно пътуване. Григоров, освен че вози възрастни хора до различни места, е и човек, който вози и деца. Когато това ти е занаятът, си изграждаш навици, от които трудно после излизаш. Не може 5 дни да караш бавно, а на шестия – бързо. Той е човек, който знае, че носи отговорност и за малки деца, и за по-възрастни хора и това е така от години.

- А какво разказват тези свидетели, които са били в насрещното с коли и рейсът ги е блъснал леко?

- Според тях Григоров навлязъл с висока скорост в лентата им, което за мен буди недоумение - как при десен завой ще навлезеш в лявата лента и оттам ще успееш да се преобърнеш встрани от дясната лента за движение. Това не го позволяват и физическите закони.

- Зад рейса са се движили мъж и жена на мотопед.

- Да, те казват, че автобусът спокойно навлязъл в завоя. Видели, че изведнъж машината започва да се клати и пада, но как точно е станало, не знаят.

- Какви показания е дала жена, стояла на първата седалка до Григоров? Прокуратурата изрази съмнения, че тя го е разсеяла миг преди катастрофата.

- Жената казва, че са коментирали място за спиране за почивка, когато били в с. Лакатник. Направих справка в “Гугъл мапс” и установих, че това са 30 км преди мястото на катастрофата, което е 30 минути път.

- Разследването върви и в друга насока – че и състоянието на пътя след ремонта му може да се окаже причина за катастрофата. Вие какво мислите?

- Пътят може да е способствал изцяло, частично или въобще за тази катастрофа. Подобен вид дела се решават от заключения на експертизи. Една превишена скорост може да не е единствената причина за такъв инцидент. Ако се установи например хубаво сцепление на пътното платно, добър асфалт, наличие на нормално поставена мантинела, може да се приеме, че автобусът с дори 53 км/ч, удряйки се в бордюр и мантинела, е нямало да падне. Невинаги субективните действия на водача водят до престъпление.

- Съдът упрекна прокуратурата да уточни дали Григоров е карал с несъобразена, или превишена скорост. Не може и двете.

- Може да е разрешена, но да не е съобразена с пътните условия, само че, като не знаем какви са пътните условия, и за прокуратурата е трудно.

Някои свидетели казват, че е започвало да вали, други, че е валяло много силно. А трети казват, че след катастрофата е заваляло силно. Има институт по метеорология, който ще установи какво е било времето.

- Григоров не е уведомил ДАИ за случайния превоз, който е извършвал, и автобусът не е минал повторен технически преглед на 5 август. Защо?

- Говорих с хора, ангажирани с подобен вид превоз, и някои са чували, че подобно изискване да уведомиш ДАИ има, но почти никой не го е спазвал. Уведомяването било в ДАИ да се оставят набор от документи като списък на пътници например, но масово това не се е правело. Поне така разбрах. Техническият преглед – да, не е направен, пропуснато е. При положение, че на този етап е установена изправност на автобуса, това не е проблем.

- Какво е състоянието на автобуса?

- Знам, че е в добро състояние. Купуван от Испания преди години, оборудван е бил и с колани.

- Но никой от пътниците не си ги е сложил.

- Няма механизъм, по който един шофьор да задължи пътниците да ги сложат. Който е искал, е могъл да си сложи колан. Понякога пътници загиват дори и при поставени колани. Няма гаранция, че коланите са могли да спасят живот.

- Ще остане ли шофьорът единственият обвиняем за трагедията? Какво мислите? Неведнъж прокуратурата каза, че ще търси наказателна отговорност и от длъжности лица.

- Прокуратурата може да се насочи и към този, който е проектирал пътя, който е одобрил проекта, който го е изпълнил, който е осъществявал контрол върху изпълнението... Много хора, но тук не е важно лицето Х. Тук са важни институциите и да се разбере как се изпълняват обществени поръчки, които не струват малко. За мен подвеждането под отговорност на едно длъжностно лице не решава проблема. Не може да не работи Търговският регистър с дни и единствено да отстраниш директорката на Агенцията по вписванията. Не може да фалира едно дружество и да посочиш с пръст зам.-началника на Комисията за финансов надзор Ралица Агайн. Не може само един човек да е. За да се случат тези неща, значи тези структури не работят като цяло.

CV

l Роден през 1977 г.

l От 1991 до 1996 г. учи в Първа английска гимназия в София

l През 2002 г. завършва право в СУ “Св. Климент Охридски”

l Работи в областта на наказателното право, консултант е и по правни въпроси в областта на спорта

l Явявал се е по шумни дела като адвокат на Красимир Горсов – баща на Мануела, блъсната при катастрофа от Максим Стависки, на Иван Захариев-Джон Терориста, на бившия зам.-външен министър Христо Ангеличин, по КТБ и други

l Владее английски, немски и руски

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Александър Ненков: С парите от толсистемата пътищата ще бъдат по-добри до 10 години

Хартиена винетка може да се направи електронна и от вкъщи  Толтакса няма да се плаща за отсечки в лошо състояние Магистралите вече се задъхват, трябва да се разширят, затова са необходими много средства Трябва да се изгради система за контрол, за да се ползват коланите в автобусите, казва Александър Ненков,

Януш Войчеховски: 400 000 души умират преждевременно в ЕС всяка година заради мръсен въздух

Отчитаме намаляване на замърсяването в София от 2010 до 2016 г. Не бива да тълкувате доклада като критика към България ЕК трябва да ускори процедурите за нарушение В София няма станция за мониторинг на промишлени съоръжения  Замърсяването на въздуха не е проблем само на определен град или страна, това е проблем на ЕС, казва Войчеховски,

Александър Манолев: Интересите в транспорта са за милиарди и очевидно пречех на някого

Няма съмнение, че атаката срещу мен бе целенасочено организирана, казва зам.-министърът на икономиката, който отказа да стане министър на транспорта - Г-н Манолев, след като обявихте, че оттегляте кандидатурата си за министър на транспорта, казахте, че ви трябват няколко дни, за да си отговорите на някои въпроси. Направихте ли го?

Фандъкова: Работим за модерен градски транспорт в София, така повече хора ще слязат от колите и въздухът ще е по-чист

Дълъг пешеходен маршрут ще свърже Южния парк с площада пред храма “Св. Ал. Невски”. Ще минава през НДК, “Витошка”, пл. “Св. Неделя”, ул. “Съборна” и Градската градина, казва в интервю кметът на София Най-големият проект, който променя града, е метрото Правим програма за финансиране на проекти за реставрация на ценни сгради Търсим терен за нов

Писателят Александър Секулов: Сигурен съм, че Одисей ще обходи Европа

Пиесата му “Няма ток за електрическия стол” се репетира  в Чикаго Кой е Александър Секулов? В спокойното откъм изненади пространство на БГ драматургията настъпи оживление. Трупата на “Трап доoр тиътър” от Чикаго ще постави на тяхна сцена пиесата “Няма ток за електрическия стол” от Александър Секулов.

Красимир Вълчев: Правим дигитален облак с уроци, клипове - образователно съдържание

Като родители да възпитаваме децата си в уважение към учителите, имаме обща мисия, казва министърът на образованието и науката - Г-н Вълчев, коя е най-съществената промяна, която предстои през учебната 2018/2019 г.? - Може би най-съществената промяна са нови учебни програми в 3-и, 7-и и 9-и клас като част от политиката към поетапно преминаване

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Математикът проф. Михаил Константинов: ТОТОТО не е само математика - за да спечелите, ви е нужен и късмет

- В момента джакпотът в играта “Тото 2 – 6 от 49” на СПОРТ ТОТО се очаква да достигне 7 100 000 лева. Това е най-голямата сума, която може да бъде спечелена от лотарийни игри в България. Каква реално е математическата вероятност някой щастливец да познае печелившата комбинация и да грабне седемте милиона?

Д-р Галинка Павлова: Отново не се предвиждат лични партиди на пациентите, моделът пак е солидарен, а той демотивира коректните платци

Промяна във финансирането не стига, трябва незабавна реформа в организацията на системата - Д-р Павлова, кой от вариантите за нов здравноосигурителен модел би имал по-голям принос за подобряване на сегашната здравна система? - Моделите за промяна в здравното осигуряване са на ниво идеен проект, без отговор на много въпроси.

Муравей Радев: Увеличение на бюджетните заплати дърпа и тези в стопанския сектор

Но голямата разлика между най-високите и най-ниските доходи може да се намали устойчиво преди всичко с по-добро образование и по-висока квалификация на работната ръка У нас и до днес се страхуваме да направим реформи в публичния сектор и в правосъдната система Икономиката ни има потенциал да поддържа устойчив ръст от 3,4% годишно Изискванията,

Проф. Иван Чалъков: Нов модел гурбет - живееш тук, работиш в Гърция или Румъния

Села никнат край граници, магистрали и квартали с богаташки вили Към 1950 г. градското население е около 30%, а три десетилетия по-късно 30% е селското население! Селски кметове асфалтират пътища, обновяват читалища, детски градини, училища с европари и така привличат млади семейства Не е вярно, че земеделието ни е унищожено!

Ева Майдел: Всички преводи в евро, а не само банковите ще станат по-евтини

Желанието е това да се случи до 2019 г., казва българският евродепутат от групата на ГЕРБ-ЕНП Европейският съюз се критикува най-лесно чрез разпространяване на митове Надявам се правилата за влизане в еврозоната да не се променят в движение Европа решава с приоритет проблемите на гражданите си - Докъде стигна предложението ви за въвеждане на

Петър Стоянов: Битката за Европа изисква лидерство, а не чиновническа рутина

Европейският съюз е пред трудни и решаващи времена. Той трябва да се справя с няколко предизвикателства едновременно в един разбъркан свят. След два дни ще чуем годишната реч на шефа на Еврокомисията Жан-Клод Юнкер “За състоянието на Съюза”. А след 8 месеца предстоят избори за Европейски парламент.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber