Радослав Николов: Електронната винетка действа, тествахме я

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7041138 Радослав Николов: Електронната винетка действа, тествахме я Радослав Николов: Електронната винетка действа, тествахме я www.24chasa.bg

Когато преминем към електронна винетка, ще разбираме във всеки момент дали определена кола има валидна такава

Шофьорите да не отлепят хартиения стикер, докато не изтече валидността му, казва Радослав Николов, съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков във връзка с реализацията на толсистемата.

а какъв етап е изграждането на толсистемата, г-н Николов?

- След подписването на договора през януари тази година се изпълняват много от дейностите, които са свързани с въвеждане на толсистемата. Към момента са проведени тестове, които гарантират до голяма степен възможността за въвеждане на електронна винетка от 1 януари 2019 г. Паралелно с това са в ход и редица организационни дейности, свързани с изграждане на цялостния капацитет на национално “Толуправление” в Агенция “Пътна инфраструктура”.

- Какви са тестовете, които сте правили?

- Тествани са основните информационни системи в центровете за данни, имаше и полеви тест - на Северната скоростна тангента. Там поставихме временно цялото оборудване като камери и датчици. В реален сценарий се видя как автомобилите може да бъдат отчетени, да бъдат разпознати техните номера и да се проследи дали имат електронна винетка.

- Открихте ли слабости?

- Установихме почти пълна готовност за реализиране на функционалностите на електронната винетка. Това беше валидирано от екипите на изпълнителя, на АПИ и на Световната банка.

- Ще спази ли изпълнителят срока?

- Да, всички ангажирани с реализацията на тази система се отнасят с изключителна отговорност към сроковете.

- Как ще се определи обхватът на пътя, така че да не се допусне безплатно преминаване?

- Този въпрос касае въвеждането на толтаксуването. Електронната винетка е валидна за цялата републиканска пътна мрежа.

В момента със стикер винетките по никакъв начин не можем да установим масово дали тя е валидна, или не. Проверката се изразява в това да се спира всеки автомобил и да се гледа валидността на винетката. Това не може да се направи за всички автомобили.

Когато преминем към електронна винетка, прочитайки регистрационния номер, ще разбираме във всеки момент дали определена кола има валидна винетка. Цялостната автоматизация

гарантира много

по-малко

измами,

много по-голям контрол и много по-голямо удобство за шофьорите.

- Ще поскъпне ли пътят до морето?

- Не и от въвеждане на електронна винетка, защото цената няма да бъде повишавана.

- Промените в Закона за пътищата предвиждат хартиената винетка да бъде конвертирана в електронна. Как ще става това на практика?

- Ние сме предвидили, че през приложението на телефона, през компютъра, на гише и през новите терминали за самообслужване с два-три клика може да се попълни информацията за конвертиране на винетката. Важно за шофьорите е да знаят, че докато е валидна текущата им хартиена винетка, тя трябва да остане залепена на предното стъкло – за да избегнат главоболия с контролните органи.

- Очаквате ли шофьорите да се справят с изцяло електронна система?

- Да, всичко

ще е направено

така, че да е в

тяхно удобство

Остава възможността за плащане в брой в областните пътни управления, на бензиностанците. Новите възможности, които се въвеждат, не изключват старите.

- Ще се получава ли касова бележка например за купуване на електронна винетка?

- Зависи как си я купиш. Ако е по стандартния начин, ще има бележка. Ако е през сайта, през мобилно приложение или през терминал – ще се получи потвърждение на имейл, както и сега хората са свикнали при онлайн пазаруването например. В тези процеси има напредък - виждаме го всяка година с плащанията към НАП по интернет.

- Какво означава толмаршрут?

- Маршрутната карта или толмаршрутът ще важи само за превозните средства над 3,5 тона. Те ще могат да преценяват спрямо маршрута, по който ще минат, каква карта да закупят.

- Какво ще се случва, ако шофьор на камион влезе в България, без да е заплатил толтакса?

- Всеки, който иска да не плати и не си плати съответния толпродукт, ще бъде в нарушение. Ние бързо ще го установяваме. Затова даваме всички възможни начини всеки, който не е платил, бързо да се коригира. В закона е заложено тези шофьори да плащат и компенсаторна такса. Какъв ще е размерът ѝ, ще стане ясно на по-късен етап.

- В промените в Закона за пътищата е предвидено да се плаща и с карта за гориво...

- Да, това са карти, с които се купува гориво и други консумативи от бензиностанциите. Компаниите, които ги управляват, дават възможност да се плащат и толтаксите.

- Кой ще санкционира нарушителите?

- Това е ясно дефинирано с предложенията за промени в Закона за пътищата и във всички други свързани закони и подзаконови нормативни актове.

Няма да има

двусмислие

кога шофьор

е в нарушение

След установяване на такова, органите, които са упълномощени, ще изпълнят предвидените в закона контролни действия. Това са екипите на терен, които ще са част от бъдещото национално “Тол управление” към Агенция “Пътна инфраструктура”. В МРРБ разговорно ги наричаме толполиция.

- Какви ще са правомощията на толполицията?

- Служителите ще са разположени по пътната мрежа и ще осъществяват контрол на място.

- Ще успее ли АПИ да намери над 900 души, какъвто е предвиденият брой на служителите в новата структура?

- Това е предизвикателство, но трябва да се справим. Цялата численост от 921 човека е базирана на подобни структури в други държави, отчитайки всички специфики в България. Това е максималният брой хора, които ще бъдат наети. Много от тях ще са разположени на терен, за да може да се извършва правоприлагането. Автомобилите, които също така са част от изпълнението по договора с изпълнителя, ще са 100 на брой. На три смени ще има екипи от хора, по двама в кола. 600 човека ще са толполицията.

- Щом услугата ще е електронна, защо са необходими толкова хора?

- Много от нас пътуват в чужбина, има поне две съседни държави, където може да се види, че нещата са по същия начин. Ние имаме всички възможности електронно да заплатим за пътната мрежа, но това не изключва хора на терен, които да осъществяват контрол.

- Ще има ли видеорегистратори в толколите?

- Да, ще има видеорегистратори, за да се контролират служителите и потенциалните нарушители при проверка. Допълнително самата логика и функциониране на електронната винетка и на толсистемата изключва човешкия елемент, който да преценява на място дали някой е нарушител, или не.

- Какво ще се случва, ако шофьор забрави портфейла си и няма никаква възможност да плати?

- Когато бъде установен такъв водач, той ще може да продължи пътуването си – няма да бъде задържан. Но в информационната система той ще стои като нарушител. И ще трябва да си покрие задължението.

- Толсистемата ще има функцията да претегля в движение тировете. Как ще се процедира, ако се установи свръхтовар?

- Ще установяваме в движение общия тонаж и

ще налагаме

глоба за

претоварване

Освен за преминато разстояние тировете ще плащат на база на клас на пътното превозно средство и емисионен клас.

- Ще бъде ли свързана толсистемата с тези на МВР, Министерството на финансите?

- Към момента са предвидени всички възможни и необходими връзки с останалите системи на институции в държавата. И когато има нарушение, това да бъде сигнализирано като неплатено задължение към държавата.

- Тези, които ще са най-засегнати - превозвачите, участвали ли са в разговори относно тарифирането?

- Когато имаме готовност с проекти на таксуването, ще ги обсъдим и с тях, за да постигнем максимално добър резултат за всички заинтересовани страни. Превозвачите преминават през пътищата на други държави и знаят и оценяват добрата инфраструктура. През новата електронна система за таксуване ще се генерира ресурс, който по закон ще отива само и единствено за подобряване на републиканската пътна мрежа и за изграждане на нови отсечки.

CV

Радослав Николов има повече от 15 години опит в компании като “Майкрософт”, “Оракъл” и “Мобилтел” и в обслужване на държавната администрация и организации от публичния сектор. От средата на юли той е съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков във връзка с реализацията на тол системата.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Лъчезар Богданов: Ако махнат плоския данък, да не се окаже, че ще накажат хората с 1800 лв. заплата

Нова криза? Има прилики с 2008 г., но сега растежът на икономиката е доста по-стабилен, казва икономистът - Десет години след въвеждането на плоския данък отново се чуват призиви той да бъде сменен с прогресивно облагане. Г-н Богданов, трябва ли плоският данък да бъде махнат? - Някои от критиките срещу този данък са доста идеологизирани.

Доц. д-р Румяна Коларова: Президентът загатна, че има търсене за нова партия сред левеещите се бизнесмени

Рано е да се говори за предсрочен вот - кабинетът на Борисов и мнозинството имат още управленски и политически ресурс Стратегията на Радев - да гарантира разширяване на периферията от симпатизанти на БСП към политическия център Всеки опит на държавния глава да се ангажира с партиен проект ще бъде деструктивен,

Александър Ненков: С парите от толсистемата пътищата ще бъдат по-добри до 10 години

Хартиена винетка може да се направи електронна и от вкъщи  Толтакса няма да се плаща за отсечки в лошо състояние Магистралите вече се задъхват, трябва да се разширят, затова са необходими много средства Трябва да се изгради система за контрол, за да се ползват коланите в автобусите, казва Александър Ненков,

Януш Войчеховски: 400 000 души умират преждевременно в ЕС всяка година заради мръсен въздух

Отчитаме намаляване на замърсяването в София от 2010 до 2016 г. Не бива да тълкувате доклада като критика към България ЕК трябва да ускори процедурите за нарушение В София няма станция за мониторинг на промишлени съоръжения  Замърсяването на въздуха не е проблем само на определен град или страна, това е проблем на ЕС, казва Войчеховски,

Александър Манолев: Интересите в транспорта са за милиарди и очевидно пречех на някого

Няма съмнение, че атаката срещу мен бе целенасочено организирана, казва зам.-министърът на икономиката, който отказа да стане министър на транспорта - Г-н Манолев, след като обявихте, че оттегляте кандидатурата си за министър на транспорта, казахте, че ви трябват няколко дни, за да си отговорите на някои въпроси. Направихте ли го?

Писателят Александър Секулов: Сигурен съм, че Одисей ще обходи Европа

Пиесата му “Няма ток за електрическия стол” се репетира  в Чикаго Кой е Александър Секулов? В спокойното откъм изненади пространство на БГ драматургията настъпи оживление. Трупата на “Трап доoр тиътър” от Чикаго ще постави на тяхна сцена пиесата “Няма ток за електрическия стол” от Александър Секулов.

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Фабрицио Паризи: Докато стреляха по папата, бях със Сергей Антонов в посолството ни в Рим

Кола на карабинерите ме следваше, като ходех на училище, казва днешният музикант, чиито песни се слушат по цял свят - Имате интересен произход, разкажете за него. - Баща ми Пиеро Паризи е италианец, беше музикален продуцент, който за съжаление, вече не е между живите. Роден в Рим, но корените му идват от Южна Италия, имам роднини в Сицилия,

Красимир Вълчев: Правим дигитален облак с уроци, клипове - образователно съдържание

Като родители да възпитаваме децата си в уважение към учителите, имаме обща мисия, казва министърът на образованието и науката - Г-н Вълчев, коя е най-съществената промяна, която предстои през учебната 2018/2019 г.? - Може би най-съществената промяна са нови учебни програми в 3-и, 7-и и 9-и клас като част от политиката към поетапно преминаване

Математикът проф. Михаил Константинов: ТОТОТО не е само математика - за да спечелите, ви е нужен и късмет

- В момента джакпотът в играта “Тото 2 – 6 от 49” на СПОРТ ТОТО се очаква да достигне 7 100 000 лева. Това е най-голямата сума, която може да бъде спечелена от лотарийни игри в България. Каква реално е математическата вероятност някой щастливец да познае печелившата комбинация и да грабне седемте милиона?

Д-р Галинка Павлова: Отново не се предвиждат лични партиди на пациентите, моделът пак е солидарен, а той демотивира коректните платци

Промяна във финансирането не стига, трябва незабавна реформа в организацията на системата - Д-р Павлова, кой от вариантите за нов здравноосигурителен модел би имал по-голям принос за подобряване на сегашната здравна система? - Моделите за промяна в здравното осигуряване са на ниво идеен проект, без отговор на много въпроси.

Муравей Радев: Увеличение на бюджетните заплати дърпа и тези в стопанския сектор

Но голямата разлика между най-високите и най-ниските доходи може да се намали устойчиво преди всичко с по-добро образование и по-висока квалификация на работната ръка У нас и до днес се страхуваме да направим реформи в публичния сектор и в правосъдната система Икономиката ни има потенциал да поддържа устойчив ръст от 3,4% годишно Изискванията,

Проф. Иван Чалъков: Нов модел гурбет - живееш тук, работиш в Гърция или Румъния

Села никнат край граници, магистрали и квартали с богаташки вили Към 1950 г. градското население е около 30%, а три десетилетия по-късно 30% е селското население! Селски кметове асфалтират пътища, обновяват читалища, детски градини, училища с европари и така привличат млади семейства Не е вярно, че земеделието ни е унищожено!

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber