Без пари и стратегия броят на загиналите на пътя няма да намалее

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7036115 Без пари и стратегия броят на загиналите на пътя няма да намалее Без пари и стратегия броят на загиналите на пътя няма да намалее www.24chasa.bg

 

За да стигнем ЕС, трябва да намалим жертвите до 400 на година

Както е известно, в България всеки шофьор се изживява в някаква степен като експерт по пътна безопасност. В парламента, когато се обсъжда Закона за движение по пътищата, депутати стратсно и с привидна компетентност обсъждат предложенията на МВР или на Министерството на транспорта. Това, донякъде измамно самочувствие, прикрива сложността на проблема и трудностите за намиране на решения.

В някаква степен всекиму е ясно, че ако имаме много нови и четерилентови пътища, по-нови и добре поддържани превозни средства, безпощадна и ефективна система за пътен контрол, и възпитани и добре подготвени шофьори, жертвите ще намалеят. Как да се постигне всичко това е въпрос с много сложен отговор. Начините да се постигнат тези цели са много и различни, технологичните решения също са много, а точна и еднозначна формула няма. Създаването на нова агенция или законодателни промени биха били безсмислени , ако преди това не е дадена точна диагноза на „заболяването“. Такава засега няма.

В България стратегиите рядко водят до някакви особено последователни и дългосрочни политики. Досегашният подход при който Премиерът сред поредна трагедия тропва по масата да му се дадат решения, а получава поредният претоплен план от „мерки“ и „предложения“ от различните институции, не работи. Частични решения и индивидуални мерки от типа, „всички автобуси с предпазни колани“ няма да доведат до съществен спад от сегашните близо 700 жертви годишни, до средните за ЕС стойности на глава от населението, които биха предположили в България да имаме по малко от 400 жертви на година.

Дори и да оставим на страна изтъркания шаблон за поредната „Стратегия“, е необходим цялостен многопластов анализ, който да установи поне: (1) кои институции не работят добре и защо; (2) как да си сътрудничат различните институции (МВР , АПИ , МТИТС ); (3) какво още може да се направи по отношение на различните аспекти на пътната безопасност (хора, пътища, автомобили, контрол).

Моите преки наблюдения върху работата на Пътна полиция през годините показаха, че в МВР практически няма отговор на въпроса защо се увеличават или намаляват загиналите и ранените по пътищата. Съответно няма и добър отговор на въпроса, какво точно трябва да прави Пътна полиция и до каква степен въобще може да повлияе върху броят на загиналите. Основната причина е, че наличната информация за причините на катастрофите е съвсем повърхностна или пък изцяло отсъства, когато става въпрос за леки ПТП , а Пътна полиция даже не трябва да присъства. В редки случаи се прави точна експертиза, какви точно са били пътните условия, състоянието на автомобила, или поведението на шофьора, което да позволи да направят сериозни оценка на реалните причини за катастрофата. В годините, когато няма промяна в действията на полицията или драстично подобрение на пътните условия, други фактори, като увеличен брой на МПС , или увеличен среден годишен брой на извървени километри от МПС също не се анализират. Анализите на европейско ниво показват, че икономическата криза след 2008 г. е допринесе за спада на загиналите в ПТП поради простата причина, че имаше по-малко активни шофьори, особено по-млади шофьори, засегнати от високите нива на младежка безработица. През последните години в България нарастващите усилия на полицията остават привидно безрезултатни, ако не вземем предвид икономическия растеж и спад на безработни, които водят след себе си ръст на движещи се МПС , изминати от тях километри, и брой катастрофи.

Ефективността на Пътна полиция обаче остава ниска, поради силно ограничените възможности за автоматизиран контрола с технически средства. Въвеждане на цялостни системи за контрол за средна скорост по всички магистрали и рискови отсечки, многократно увеличаване на камери засичащи различни нарушения (не само скорост) вкл . и чрез публично-частни на общините; пълна автоматизация на процеса за обработка и премахване на административните пречки за обработка на електронни фишове са само част от възможните подходи, с които можем да достигнем водещите страни в ЕС по пътна безопасност, като Холандия.

Пряката ангажираност на другите институции, особено на АПИ , към пътни инциденти и загинали е минимална. Техни експерти не участват в анализа на тежки ПТП. В случаите когато има сигнали от МВР , в стотици случаи не следва нищо. Случаят в Своге далеч не е първият, в който пасивното или формално отношение на АПИ води до смърт. Друг неотдавнашен пример бе скоро след отваряне на АМ Марица. Лошият проект на АПИ доведе до образуване на колони от тирове в лявата лента на магистралата преди КПП „Капитан Андреево “, а това веднага доведе и до няколко инцидента и загинали. АПИ реагира с неохота едва след няколко сигнала от МВР за жертви и инциденти, и постави предупредителни знаци. Рисковете на магистралата остават, както и честите опашки от тирове в лявата лената .

Въвеждането на общ анализ на пътната безопасност, общи действия при инциденти, и обмен на информация между АПИ и МВР трябва да станат практика и да бъдат законово установени .

Нещата става още по-сложни, когато става въпрос автобуси и камиони и се намеси и Министерството на транспорта и Автомобилна администрация – тогава се предполага още по-широко сътрудничество на няколко институции.

Създаването на поредна агенция и административна структура може и да промени всичко това, но е по-скъпо решения. По-важно е законово установяване на правомощия и отговорности на всички тези институции и техен пряк ангажимент с пътните инциденти, въвеждане на форми на обмен на информация или общи информационни системи.

„Дисциплинирането“ на българските шофьори е може би най-неясната и сложна задача, за която няма точна формула. Репресивните мерки имат ефект само до дадена степен. Добрата подготовка на шофьорите, също ще намали само някаква част от катастрофите; Образованието в училище може и да спаси няколко детски живота (загиналите деца пешеходци по тяхна вина са под 10 на година за последните години) и след 12-20 г. може да прерасне в едно ново поколение, което е по-образовано. Периодичните кампаниите по билбордове, които се провеждат са с неясен ефект и не почиват на предварителен анализ. За да се намери правилната формула е нужна доста работа от всички институции, а може би и чуждестранни експерти, които да помогнат да се намери решение за родните условия.

*Авторът е бивш

зам.-министър на МВР

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Мнения

Русия едва ли ще отвърне след трагедията с Ил-20

Властите в Русия ще проучат в подробности данните на Израел за инцидента с руския самолет Ил-20, свален в Сирия в началото на седмицата. Това заяви президентският прессекретар Дмитрий Песков. В случая има все още бели петна, но едно е ясно: Москва едва ли може да вземе мерки срещу еврейската държава, която обвинява за станалото - макар да призна,

Завръщането на Обама: дали това е добре или зле за демократите?

Близо две години след като излезе от Белия дом, сега бившият президент Барак Обама е изправен пред още един политически тест. За радост на мнозина демократи той се връща в схватката, нещо което бившите президенти често опитват да избегнат, агитирайки за кандидатите на демократите преди междинните избори /през ноември - бел.ред.

Константин Пенчев: Младен Маринов може да бъде избран за министър и без да е освободен като главен секретар

До месец трябва да реши кой пост да избере, казва конституционният съдия пред "24 часа"    Младен Маринов може да бъде избран за министър на вътрешните работи и без указ за освобождаването му като главен секретар. За мен няма никакво съмнение, че изобщо не беше необходимо да се отлага избора. По Закона за предотвратяване на корупцията и за

Това ли са "българите в чужбина"?

Защо твърдят, че протестите в София били на българите в чужбина? И имат ли изобщо българите в чужбина право да се бъркат в българската политика? Коментар от Александър Андреев за "Дойче веле": Протестите в София и малкото, отчасти комични, картинки от бледи опити за протест пред български посолства в чужбина,

София е град, който не отказва пристан

Ето какво каза Георги Господинов на церемонията, на която получи наградата на София Благодаря за Наградата на София за принос в културата! Част от думите, които успях да кажа: ...Този град е направен от стъпките на онези, които са вървели по улиците му... От стъпките на Яворов, който ходи пипнешком след ослепяването си по тези улици,

Пешеходецът е най-важен и ярките зебри ще помагат. Но стига ли?

Истинската промяна започва с търпеливо и постоянно възпитаване на децата – утрешните шофьори ДНИ ПРЕДИ откриването на учебната година деца отново редиха червени карамфили върху зебра в памет на друго загинало дете - 15-годишната Анна-Мария от Горна Оряховица. Нещастието връхлетя, докато за обществено обсъждане са предложени промени в 3 наредби,

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Мнения

Протестът създава убеждението, че българин в чужбина = искаш кош глупости

  Подобни прояви изместват вниманието - похват на хибридния натиск върху България Един резултат - а може и да е цел - на днешния протест е широкото убеждение, че ако си българин, който живее в чужбина, си напълно неадекватен, искаш кош глупости и явно не разбираш за какво става дума. Другият резултат е заключението,

Бойко и учителите - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

Анимация карикатура на седмицата от автора на "Малкия Иванчо". Всяка седмица очаквайте нова карикатура с хумористичния поглед към събитията, представен от Ивайло Нинов. Виж предишните карикатури

Наръчник за оцеляване на родители първолаци

Освен тетрадки, купете тапети, кутии за обувки, прежда и се научете да яздите кон 15-ти септември дойде и много от вас ще пратят децата си за първи път на училище. Това е вълнуващ ден, щастлив ден и напълно си заслужаваше да продадете колата, за да купите най-красивия букет за класната. Винаги съм се чудила как началните учителки преживяват с тия

Проф. Асен Балтов: Задължителна застраховка и самоучастие в лечението е по-добър вариант

Дава троен контрол върху парите за лечение и лична отговорност за здравето, казва шефът на "Пирогов". Той коментира вариантите за нов здравноосигурителен модел, предложени от здравният министър Кирил Ананиев Промяната на модела е много необходима крачка. Прави чест на министъра на здравеопазването Кирил Ананиев, че събра смелост да направи това,

Иран може да удари по САЩ в Пакистан

Сенатът на САЩ обсъжда нова възможност за удар по Иран. Агенция Ройтерс публикува подробности от законопроект за санкции срещу шиитските формирования в Ирак, които се предполага, че са под контрола на Техеран. В експертните среди се смята, че санкционният натиск ще означава мерки срещу всички иракски силови структури,

Д-р Димитър Петров: Да падне монополът на здравната каса, е по-логичен вариант

Холандският модел е добър, но прилагането му отнело 10 години, казва бившият подуправител на НЗОК. Той коментира вариантите за нов здравноосигурителен модел, предложени от здравният министър Кирил Ананиев Няма страна в Европа с тристълбов модел на здравно осигуряване, т.е. задължителна здравна вноска,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber