Д-р Владимир Кръстев: Не мога да опиша какво заварих до Своге - толкова трупове, а не сме на фронта

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7035844 Д-р Владимир Кръстев: Не мога да опиша какво заварих до Своге - толкова трупове, а не сме на фронта Д-р Владимир Кръстев: Не мога да опиша какво заварих до Своге - толкова трупове, а не сме на фронта www.24chasa.bg
Д-р Владимир Кръстев СНИМКА: ДЕСИСЛАВА КУЛЕЛИЕВА

Черният път, който стигаше до автобуса, и бързата реакция на полицията спестиха жертвите да са повече, казва спешният лекар в ЦСМП - София

- Д-р Кръстев, вие сте сред първите лекари, спасявали пострадали в катастрофата край Своге. Къде бяхте, когато ви съобщиха да тръгвате?

- Върнах адрес, пореден. Денят беше много натоварен, бяхме обслужили 11 сигнала преди това. Сред тях имаше и по-тежки, и по-леки случаи. Беше ми наредено от централата да тръгна по най-бързия начин, защото има тежка катастрофа на 10 км преди Своге. Полицията беше отцепила целия район от края на Нови Искър към мястото. Пътят ни беше осигурен, което е много важно за бързото ни пристигане. Движението беше спряно и от Своге по посока София, така че успяхме да стигнем за около 25 минути, въпреки че

валеше много

силен дъжд и

пътят беше

хлъзгав и

нестабилен

- Какво видяхте, когато пристигнахте?

- Заварихме една голяма човешка трагедия. Не може да се опише с думи. В първия момент се стягаш, работиш, правиш това, което се изисква от теб, и когато отмине всичко, си даваш сметка колко е трагично. Толкова много жертви, нелепо е, просто е нелепо. Не сме на война, за да има наредени трупове като на фронт. Беше грозна и трагична картина, касапница. Толкова много жертви и пострадали. Нямаше един, когото да отпратим за домашно лечение, всички бяха тежко пострадали. Но в този момент е важен пациентът, да го стабилизираш, да го качиш в линейката и да го закараш до голяма болница, където да получи адекватна реанимация. Не съм имал време да оглеждам и разпитвам в детайли.

- Какво последва след това?

- Веднага взех една жена, която беше с гръбначна травма. Натоварихме я в линейката и тръгнахме обратно. Направих връзка с централата, за да разбера в коя болница да отидем, за да не се струпаме всички в една. Направлението беше към “Света Анна”, там я транспортирахме успешно и бе приета от колегите. Началникът на болницата също беше дошъл. Всички болници бяха ангажирани с приемане на спешни случаи и съобразявайки капацитета им, от централата нареждаха кой къде по най-бързия начин да преведе пациента в реанимация и шокова зала. Пациентката, която аз карах, беше изпаднала в шок. Не знаеше къде се намира, откъде и за къде пътува, може би

над 10 пъти

ме попита

къде е и

какво е станало

Беше и с тежко комоцио и нямаше никакъв спомен за случилото се. Имаше и фрактура на прешлен. Хората с редица охлузвания и по-леки наранявания бяха обработени още на място.

- Сега тя е стабилизирана, нали?

- Да, тя е от стабилизираните. Явно извади много голям късмет, защото това е падане на рейс от голяма височина. Предполагам, до един момент се е въртял, след това е паднал вертикално, защото склонът беше много стръмен. Пак че имаше черен път от самото шосе, който стигаше до мястото. Ако беше урва, човек по човек да бъдат вадени, много по-бавно щяха да станат нещата. Донякъде това също спаси много хора и помогна за бързото им извозване.

- Друг път били ли сте свидетел на трагедия с толкова много жертви?

- Не. За първи път видях толкова много загинали.

- С колко човека бяхте в екип?

- На мястото отидох само с шофьора на линейката, който беше дошъл за извънредна смяна. Той ми помагаше да вдигнем жената и да я пренесем.

- Някои от линейките са правили по няколко курса. На вас наложили ви се да се върнете?

- Не, не се наложи, явно бяха извозени всички живи останали.

- До колко часа продължи смяната ви в този ден?

- Бях дневна смяна, която започва в 8 сутринта и продължи до 21 ч.

- Какво не ѝ достига на системата за спешна помощ?

- Нужно е ново оборудване, линейки, повече екипи, за да се поемат случаите. При нас системата е нонстоп. Поемаш един адрес, обработваш пациента, след което връщаш адреса веднага по радиостанцията и веднага се дава нов. И това е 12 часа. Имаме една 30-минутна почивка на обяд, в която да хапнем набързо и наново. Понякога тази почивка е и часове по-късно. Ако сме повече екипи, ако има повече хора, които да дойдат и да работят, ще бъде много добре за цялата Бърза помощ. София стана над 2 млн. души, обслужваме и няколко околни села. Как да се случи с 10-12 екипа?

На нощни смени

ни посрещат

на нож, че сме

закъснели,

че са ни чакали от 2 часа. Как да им обясним, че няма начин да стане по-бързо. Приоритетни са малки деца, тежки ПТП-та, височинни травми, огнестрелни наранявания и прободни рани. Ако някой е получил бъбречна криза, тези адреси се оставят във времето, когато могат да се поемат. Това не е животозастрашаващо състояние, а и човек може да бъде закаран до най-близкото ДКЦ или спешно отделение. Когато се притесняват хората, минутата им се струва час, нормално е, но като не дойдем бързо, си мислят, че пием някъде кафе, а не работим.

Имал съм и

случай, в който

са ни викали, за

да ни ползват за

такси...

- Как да се решат тези проблеми?

- Преди имаше централна Спешна помощ, Бърза помощ и Неотложна помощ. Част от работата и по-леките адреси ги поемаха Бърза и Неотложна помощ. Сега сме само ние. Не знам защо ги махнаха. За викане на спешен екип, без значение дали е спешна помощ, полиция или пожарна, за неспешен случай, да се налагат солени глоби, така че човек да не си помисли да го прави втори път. Тогава, дори и с толкова малко екипи, ще можем да обслужваме по-бързо всички спешни състояния, защото няма да ни викат непрекъснато за убоден пръст, температура или бъбречна криза. Много често ни викат и за психично болни хора. Вземаме подобен пациент и го караме в Центъра за психично здраве, който също има линейки, но никога не ходи на такива адреси. Редно е при такъв случай да се търси центърът, спецификата е тяхна, а в това време ние можем да спасяваме някой, който има нужда.

- Кое ви е обиждало най-много?

- Това, че отиваш с желанието да помогнеш, а те посрещат настроени за бой. Има много колеги бити или с травми, с изкъртени зъби. Дори и да осъдят човека, който го е сторил, както от това - платил му е зъбите, или болката, или унижението ли, какво е станало?

- На вас случвало ли ви се е?

- Няма колега, на когото да не се е случило. На мен също, но се опитвам с приказки да обясня, че нещата трябва да се случват тихо и мирно. Имах случай, при който ме пращат за тежка прорезна рана, с голямо кръвотечение. Така е съобщено на тел. 112, така е предадено и на нас. Отивам на място и виждам мъж на 40 години, на масата до него има наточен офицерски кортик и явно, като го е вадил, си е порязал пръста, но имаше точно три капки кръв на пода. Това се случва в 3 часа през нощта. Питах го дали не му е неудобно, посред нощ, спешен екип да му дойде на крак и дали това, за което ни е извикал, е спешна ситуация. “Да, но това е моята кръв, ми отговори той и допълни -

искаш ли сега

да видиш

твоята”, докато

ми опира ножа в

гърдите

В този момент започнах да му говоря да се успокои, че ще превържем раната, започнах тихо да убивам агресията. В един момент той каза да си тръгнем, което и направихме. Когато слязох, се обадих на полицията, те дойдоха, качиха се, но той се беше заключил и не отвори. Провериха го и се оказа, че е психично болен. Ами ако ме беше наръгал, той е психично болен и дори няма да понесе наказателна отговорност. Всеки един от нас, всяка смяна, си рискува живота, не само заради такива ситуации, а и заради пътуването с бърза скорост на това натоварено движение.

- Какво ви мотивира да останете?

- Обичам медицината. Тежка е работата, но те удовлетворява това, че в даден момент буквално спасяваш живот.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Доц. д-р Румяна Коларова: Президентът загатна, че има търсене за нова партия сред левеещите се бизнесмени

Рано е да се говори за предсрочен вот - кабинетът на Борисов и мнозинството имат още управленски и политически ресурс Стратегията на Радев - да гарантира разширяване на периферията от симпатизанти на БСП към политическия център Всеки опит на държавния глава да се ангажира с партиен проект ще бъде деструктивен,

Александър Ненков: С парите от толсистемата пътищата ще бъдат по-добри до 10 години

Хартиена винетка може да се направи електронна и от вкъщи  Толтакса няма да се плаща за отсечки в лошо състояние Магистралите вече се задъхват, трябва да се разширят, затова са необходими много средства Трябва да се изгради система за контрол, за да се ползват коланите в автобусите, казва Александър Ненков,

Януш Войчеховски: 400 000 души умират преждевременно в ЕС всяка година заради мръсен въздух

Отчитаме намаляване на замърсяването в София от 2010 до 2016 г. Не бива да тълкувате доклада като критика към България ЕК трябва да ускори процедурите за нарушение В София няма станция за мониторинг на промишлени съоръжения  Замърсяването на въздуха не е проблем само на определен град или страна, това е проблем на ЕС, казва Войчеховски,

Александър Манолев: Интересите в транспорта са за милиарди и очевидно пречех на някого

Няма съмнение, че атаката срещу мен бе целенасочено организирана, казва зам.-министърът на икономиката, който отказа да стане министър на транспорта - Г-н Манолев, след като обявихте, че оттегляте кандидатурата си за министър на транспорта, казахте, че ви трябват няколко дни, за да си отговорите на някои въпроси. Направихте ли го?

Фандъкова: Работим за модерен градски транспорт в София, така повече хора ще слязат от колите и въздухът ще е по-чист

Дълъг пешеходен маршрут ще свърже Южния парк с площада пред храма “Св. Ал. Невски”. Ще минава през НДК, “Витошка”, пл. “Св. Неделя”, ул. “Съборна” и Градската градина, казва в интервю кметът на София Най-големият проект, който променя града, е метрото Правим програма за финансиране на проекти за реставрация на ценни сгради Търсим терен за нов

Фабрицио Паризи: Докато стреляха по папата, бях със Сергей Антонов в посолството ни в Рим

Кола на карабинерите ме следваше, като ходех на училище, казва днешният музикант, чиито песни се слушат по цял свят - Имате интересен произход, разкажете за него. - Баща ми Пиеро Паризи е италианец, беше музикален продуцент, който за съжаление, вече не е между живите. Роден в Рим, но корените му идват от Южна Италия, имам роднини в Сицилия,

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Красимир Вълчев: Правим дигитален облак с уроци, клипове - образователно съдържание

Като родители да възпитаваме децата си в уважение към учителите, имаме обща мисия, казва министърът на образованието и науката - Г-н Вълчев, коя е най-съществената промяна, която предстои през учебната 2018/2019 г.? - Може би най-съществената промяна са нови учебни програми в 3-и, 7-и и 9-и клас като част от политиката към поетапно преминаване

Математикът проф. Михаил Константинов: ТОТОТО не е само математика - за да спечелите, ви е нужен и късмет

- В момента джакпотът в играта “Тото 2 – 6 от 49” на СПОРТ ТОТО се очаква да достигне 7 100 000 лева. Това е най-голямата сума, която може да бъде спечелена от лотарийни игри в България. Каква реално е математическата вероятност някой щастливец да познае печелившата комбинация и да грабне седемте милиона?

Д-р Галинка Павлова: Отново не се предвиждат лични партиди на пациентите, моделът пак е солидарен, а той демотивира коректните платци

Промяна във финансирането не стига, трябва незабавна реформа в организацията на системата - Д-р Павлова, кой от вариантите за нов здравноосигурителен модел би имал по-голям принос за подобряване на сегашната здравна система? - Моделите за промяна в здравното осигуряване са на ниво идеен проект, без отговор на много въпроси.

Муравей Радев: Увеличение на бюджетните заплати дърпа и тези в стопанския сектор

Но голямата разлика между най-високите и най-ниските доходи може да се намали устойчиво преди всичко с по-добро образование и по-висока квалификация на работната ръка У нас и до днес се страхуваме да направим реформи в публичния сектор и в правосъдната система Икономиката ни има потенциал да поддържа устойчив ръст от 3,4% годишно Изискванията,

Проф. Иван Чалъков: Нов модел гурбет - живееш тук, работиш в Гърция или Румъния

Села никнат край граници, магистрали и квартали с богаташки вили Към 1950 г. градското население е около 30%, а три десетилетия по-късно 30% е селското население! Селски кметове асфалтират пътища, обновяват читалища, детски градини, училища с европари и така привличат млади семейства Не е вярно, че земеделието ни е унищожено!

Ева Майдел: Всички преводи в евро, а не само банковите ще станат по-евтини

Желанието е това да се случи до 2019 г., казва българският евродепутат от групата на ГЕРБ-ЕНП Европейският съюз се критикува най-лесно чрез разпространяване на митове Надявам се правилата за влизане в еврозоната да не се променят в движение Европа решава с приоритет проблемите на гражданите си - Докъде стигна предложението ви за въвеждане на

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber