Колко пъти още ще се изгорим, за да разберем, че правилата трябва да се спазват

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7025982 Колко пъти още ще се изгорим, за да разберем, че правилата трябва да се спазват Колко пъти още ще се изгорим, за да разберем, че правилата трябва да се спазват www.24chasa.bg

И след толкова много тежки инциденти пътниците пак пътуват без колани в автобусите

В България е така по принцип - след всяка тежка трагедия с човешки жертви започваме да търсим причините, да събираме от девет дерета вода, за да са налице оправдания защо отново и отново ни е сполетяла голяма беда.

И правилно търсим причините - както е и в случая с последната много страшна катастрофа край Своге, при която загинаха 16 души, а други най-малко десетима са тежко ранени. Защото научим ли причините, ще се опитаме да поправим допуснатите грешки, за да не се случва втори и трети път трагедия като тази с обърнатия в събота автобус.

Засега се обсъждат всякакви версии - от моментна разсеяност на шофьора до лош асфалт, дъжд и аквапланинг, грешно вземане на завоя и какво ли още не. Специалистите имат думата - ще ги изчакаме да направят своите проверки и експертизи, за да чуем заключенията им.

Но още на първо четене човек си мисли за една често допускана грешка - пътниците в автобусите по пътищата на страната пътуват често без колани. Веднъж, защото те изобщо липсват в някои автобуси. Втори път - защото според закона хем е задължително, хем не съвсем - отнася се само за тези автобуси, в които има колани. За онези без колани това правило важи, но няма как да се реализира. (Достойно за философски трактат.)

Трети път - пътуват си хората без колани, защото няма и кой знае какъв контрол на пътя. Я си представете, че КАТ вземе да спира всеки автобус на пътя и да проверява за колани. Защо тогава се учудваме, че не се слагат колани. Ами защото няма контрол... Омагьосан кръг.

За коланите в автобусите се заговори много след катастрофата на магистрала “Тракия” на 13 април 2018 г. Тогава след лошо изпреварване на лек автомобил (който бил бутнал автобуса) голямата машина се обърна в канавката, 6-има души загинаха, други 26 бяха ранени, от тях - тежко - седем човека. И този път нито имаше аквапланинг, нито сцеплението на асфалта е било лошо, дори и водачът на автобуса е бил трезвен и концентриран. Но пътниците са били без колани! Ако бяха спазили наредбите и правилата, поне половината от тях вероятно щяха да оцелеят и да са живи днес.

Впрочем подобна дискусия за колани във всички автобуси при разстояние над 30 км имаше и половин година преди трагедията на “Тракия” - през ноември 2017 г. Поводът беше тежката катастрофа, при която след удар на бус и камион край ловешкото село Микре загинаха 9 души - шофьорът и осем от незрящите пътници, които били на семинар. Та тогава, преди точно половин година пак обясняваха как всички автобуси ще са оборудвани задължително с колани, как можело дори пътник без колан да бъде свален от шофьора и така нататък все от списъка с добри намерения.

Добрите намерения обаче свършваха до заключението, че това със задължителното оборудване с колани ще стане до 5 години. Не е ли прекалено дълъг този гратисен период, какво има толкова да се чака, за да се сложат едни колани?! Ама било скъпо, собствениците на превозвачески фирми щели да потънат с милиони.

Е, добре, а сега, когато отново броим жертвите и те никак не са малко, кой ще изчислява какви са загубите и на чий гръб ще бъдат записани? Ясно е на чий - на гърба на жертвите и на техните близки.

Ако някой беше предупредил пенсионерите от Световрачене, че ще пътуват в автобус, в който седалките не са обезопасени с колани, че това е опасно за живота им, щяха ли тези пенсионери така бодро да влязат в пътуващия ковчег? Със сигурност поне половината от тях щяха да слязат, вместо да тръгват към манастира “Седемте престола”.

Сега след трагедията край Своге пак търсим статистиката, а тя показва, че за последните 10 години при 6 големи автобусни катастрофи са загинали 65 души.

Струва си да припомним какви бяха заключенията на експертите за най-тежката автобусна катастрофа от последните години - тази, при която неизправен автобус премаза богомолци, тръгнали към близкия манастир на Бакаджика край Ямбол през 2009 г.

На 28 май навръх Спасовден автобусът буквално излезе извън контрол, бяха премазани 18 души, имаше и много тежко ранени хора. Експертите по делото бяха категорични - гвоздей, тел и монета от 5 стотинки били поставени вместо важни части в двигателя. Ефективността на спирачките е била само 23%!

Та и преди 9 години режимът за автобусите уж беше затегнат, но явно недостатъчно. 

При следващия тежък инцидент на 15 юни 2011 г. на магистрала “Тракия” автобус се удари в мантинелата и се преобърна, загинаха 8 души.

Горчиви уроци, платени с тежък кръвен данък, но случаите с човешки жертви отново се повтарят. Колко ли пъти още трябва да се изгорим, за да разберем, че правилата на пътя важат за всички и трябва да се изпълняват!

Колко още човешки живота трябва да се погубят, за да се научим, че пред закона всички са равни!

Не е сложно да има ред - достатъчно е правилата да не позволяват шикалкавене и изключения, както и да има ефективен контрол.

И точно затова нека първият закон, който депутатите ще приемат през есенната сесия, да бъде този за коланите в автобусите. Без да има никакъв гратисен период и без никакви изключения!

Ама превозвачите щели да протестират пред прозорците на Министерския съвет - нека си протестират, не ни пречат. В края на краищата става дума за опазването на живота на хората, а не за техните печалби. Щом искат да возят пътници и да печелят от това - ако обичат, да бъдат изправни.

А и ние, пътниците, може да направим нещо за собствената си безопасност - щом се качите в автобуса и там няма колани на седалките, слезте и си поискайте парите за билета обратно. Така поне ще знаете, че сте направили, каквото зависи от вас самите, за да се опазите.

Хайде тогава да видим как точно ще продължават да пътуват автобусите без колани. Съвсем никак, защото без пътници няма как.

 

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Анализи

Холандия с най-добро здравеопазване в Европа

Македония има най-бърз достъп до лекари, България е на опашката Кой има най-доброто здравеопазване в Европа и към коя система е най-практично да се ориентира България? Според проучванията на института за сравнително изследване на здравните системи в държавите в Европа Health Consumer Powerhouse най-добра е здравната система в Холандия.

Промени на парче в здравното осигуряване може да сринат всичко

Мислят за задължително застраховане, а по закон е доброволно, при неясно определяне на цени и неограничено доплащане от пациента След повече от 15 г. опити за надграждане на здравноосигурителната система у нас това лято екипът на здравното министерство предложи варианти, които ще бъдат представени официално на 26 септември.

Тоталитаризъм на добрите намерения

22 септември се оказа ден на зависимостта от кресливата посредственост В събота бе национален празник - Ден на Независимостта, и същевременно бе обявен за ден без автомобили в центъра на София. Въпреки че може да се спори относно смисъла на този празник, все пак бе неработен ден и човек можеше да свърши някоя лична работа или да се поразходи.

Коментар на седмицата №1: Камен без книжка уби майка, близнаци и дете. Държавата воюва за глупости

Без медиен шум, обществена и държавна реакция в белослатинското село Габаре вчера погребаха 22-годишната Таня. Погребаха я на рождения й ден. Спуснаха ковчега й в земята с неродените близнаци в утробата й. До нея погребаха и 2-годишната й дъщеричка. Уби ги в катастрофа 35-годишният ром Камен. Криминално проявен.

Коментар на седмицата №2: Желязна завеса падна над “Дондуков”

Имаме премиер и президент, на които по чин им се удава да командват. Но идва ден, в който и двамата трябва да се научат как се отстъпва, за да не взривят институционалния ред От паметника на “Света София” по осевата линия на жълтите павета до Ректората над София е паднала желязна завеса. Подобна през 1946 г.

Треперете! Жените идат!

Гневът на феминистките е на път да обърне САЩ и после света Докато е в Ню Йорк, нашият премиер ще си отдъхне от набезите на ездачката Нинова. Но трябва много да внимава с американките – положението е страшно! Особено ако си мъж. Я си погледнал някоя двусмислено, я те е обявила за сексист по телевизията и работата ти е спукана.

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

Обиколката на папа Франциск в балтийските държави: нови предизвикателства и спомени за някогашни битки

Папа Франциск започва утре във Вилнюс обиколката си на изменилите се радикално след падането на комунизма балтийски страни в момент, в който Католическата църква се сблъсква със серия от педофилски скандали. В рамките на четири дни папата ще обиколи Литва, Латвия и Естония, които днес са непоколебими съюзници на Запада и все още носят белезите от

За или против Орбан да сме?

Имаме общи интереси с Вишеград за мигрантите, но за разлика от тях сме заплашени да станем периферия на ЕС Независимо от това дали начело на българското правителство е Бойко Борисов, или някой друг, българският национален интерес не предполага да заемем позиция категорично в полза на Орбан и новите консерватори на Европа или в подкрепа на Макрон,

Защо въпросът за ирландската граница е толкова важен за Брекзит

Въпросът за сухоземната граница между Северна Ирландия и ЕС е една от основните пречки за Великобритания да постигне споразумение с Брюксел за гладко и организирано излизане от съюза през март. Ето какво представлява той и защо е важен: И ДВЕТЕ СТРАНИ ИСКАТ ДА ИЗБЕГНАТ ПОЯВАТА НА ФИЗИЧЕСКА ГРАНИЦА - КАКВО ОЗНАЧАВА ТОВА През 1998 г.

Павета под наем

Колкото и недоволен да е българинът, той не обича революциите Протестът на някакви български емигранти миналата неделя повдигна въпроса не прекалява ли държавата с гражданските свободи. Фандъкова отпуска жълтите павета под наем на всеки, решил да врещи по властта, затваря улици и булеварди, направо няма смогване,

Шпионинът, който говореше прекалено много

Защо шефът на германското контраразузнаване Ханс-Георг Маасен бе принуден да подаде оставка Привърженикът на реда и ръководител на германското контраразузнаване Ханс-Георг Маасен, който бе принуден да подаде оставка, създаде най-вече хаос в правителството и тревога по повод отношенията си с крайната десница.

Камен без книжка уби майка, близнаци и дете. Държавата воюва за глупости

Без медиен шум, обществена и държавна реакция в белослатинското село Габаре вчера погребаха 22-годишната Таня. Погребаха я на рождения й ден. Спуснаха ковчега й в земята с неродените близнаци в утробата й. До нея погребаха и 2-годишната й дъщеричка. Уби ги в катастрофа 35-годишният ром Камен. Криминално проявен.

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber