Магистралите на Италия от Мусолини до Салвини

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7012701 Магистралите на Италия от Мусолини до Салвини Магистралите на Италия от Мусолини до Салвини www.24chasa.bg

Срутеният виадукт в Генуа днес се превръща в емблема на италианския застой

МАГИСТРАЛИТЕ и виадуктите са емблема на италианската модернизация през 20-те години. По замисъл магистралите въплъщават гордостта на нацията и са изблик на волята й за модернизация. Свързват индустриалните и аграрните центрове в северната част на страната с пазарите отвъд Алпите. Помагат за преодоляване на огромните разлики между изостаналата Южна Италия заедно с островите в Средиземно море и развития Север. Отвеждат летовниците до италианските плажове.

Първата европейска магистрала е открита именно в Италия през 1924 г. Тя свързва Милано и Варезе. Мусолини и фашистите са въодушевени строители на магистрали. На автострадите те гледат като на свидетелство за инженерното изкуство и индустриалния дух, характерни за съвременните синове на Древния Рим.

Икономическото чудо след Втората световна война дава нов тласък и на изграждането на магистрали. Днес Италия разполага с

мрежа от

автостради

с обща дължина

6800 километра

Магистралата отдавна вече не е само многолентова пътна артерия. На всеки паркинг за почивка се предлагат различни местни деликатеси, а табели и билбордове информират туристите за забележителностите в околността, като все им напомнят: “Ти си в една прекрасна страна!”

Магистралите открай време се финансират и изграждат от частни оператори, за чиито заеми държавата поема гаранции, така че винаги са били благодатна почва за корупция, мошеничества, бюрокрация и териториални войни. В крайна сметка, разбира се, всяка отсечка, всеки тунел и всеки виадукт някой ден биват завършени – с голямо закъснение и много по-скъпо от планираното.

Защо точно се срути изграденият през 1967 г. мост в Генуа – това специалистите тепърва ще установяват. Когато го откриваха преди повече от пет десетилетия, неговият проектант и строител Рикардо Моранди минаваше за визионер в мостостроенето и изнасяше своите елегантни конструкции от железобетон чак в Латинска Америка и Африка. Оттогава насам трафикът по моста “Моранди” се е увеличил трикратно в сравнение с очакваното най-голямо натоварване.

Мостът няколко пъти е укрепван допълнително. С хода на времето обаче както традиционно богатият град Генуа, така и регионът Лигурия, пък и цяла Италия, сякаш поизгубиха онзи пионерски дух и волята си за модернизация. На едно място екологична инициатива ще протестира срещу транспортната политика, другаде пък вместо пълно саниране ще се задоволят само с кръпки поради нуждата от икономии. Граждански сдружения гневно и с пълно основание ще осъдят корумпираните политици. После ще дойдат нови политици, но бързо ще се окаже, че и те са също толкова корумпирани, колкото предишните…

Възходът на популистите от “Пет звезди” и дяснонационалистическата Северна лига през последните десет години също е реакция срещу застоя в страната.

В Италия се

трупат само

дългове,

дефицит и

повсеместно

разочарование

от политическия елит – нищо друго. Икономически растеж, вяра в бъдещето - всичко това са химери. Чудно ли е тогава, че катастрофата в Генуа стана символ на колапса на цялото общество?

Да, сегашната коалиция от леви и десни популисти не е отговорна за плачевното състояние на италианската инфраструктура. Това състояние е наследство от правителствата на могъщите леви и десни партии, управлявали страната в продължение на десетилетия. През изминалите години обаче Северната лига участваше в няколко дясноцентристки коалиции, така че не може съвсем да избяга от отговорност. Лявото движение “Пет звезди” пък трябва да се запита дали упоритата му съпротива срещу много големи инфраструктурни проекти не го приобщава автоматично към надпартийния лагер на застоя.

Сега вътрешният министър Матео Салвини от “Северната лига” за пореден път натърти, че правителството в Рим няма да спазва бюджетните предписания от Брюксел.

Правителството нямало да отстъпи пред външната принуда, а щяло да се погрижи за сигурни пътища и училища и за необходимите инвестиции. Истински цинизъм е обаче да свързваш срутването на моста с правилата за финансова дисциплина на ЕС! Защото италианската инфраструктура от години черпи големи изгоди от структурните помощи на ЕС.

Корените на

проблема са

в Рим, а не

в Брюксел

Дали трагедията в Генуа наистина ще доведе до инфраструктурна офанзива на всички политически сили и до подем на самочувствието на италианците като модерна индустриална нация – това в момента изглежда съмнително. Защото партийните крамоли се подновиха още преди спасителните екипи да са открили всички жертви под развалините. Най-подходящите думи за случилото се намери президентът Серджо Матарела. Той нарече катастрофата “ужасяваща и абсурдна” и добави: “Италианците имат право на модерна и ефективна инфраструктура, която да им гарантира сигурност във всекидневието!”

След трагедията в Генуа задачата пред правителството едва ли може да бъде формулирана по-простичко и делово.

(От “Дойче веле”)

 

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Лично мнение

Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,

Магистралите на Италия от Мусолини до Салвини

Срутеният виадукт в Генуа днес се превръща в емблема на италианския застой МАГИСТРАЛИТЕ и виадуктите са емблема на италианската модернизация през 20-те години. По замисъл магистралите въплъщават гордостта на нацията и са изблик на волята й за модернизация. Свързват индустриалните и аграрните центрове в северната част на страната с пазарите отвъд

Валери Симеонов: Ето 8 факти и обстоятелства, които опровергават депутата Сидеров

Вицепремиерът Валери Симеонов отговори на атаката на Волен Сидеров във фейсбук. По повод изявленията на народния представител Волен Сидеров пред медии, направени на 14.8.2018 г. в Бургас, след като изисках и се запознах с пълната документация по повод действията на РЗИ - Бургас, и ОД на МВР - Бургас, държа да изнеса следните факти и обстоятелства,

Патриоти с фалшиви знамена

Защо Сидеров и Симеонов се карат пред цялата държава като разтрогната брачна двойка ТЪКМО се бяхме умислили над идеята на Красимир Каракачанов да внесе закон за фалшивите новини и не щеш ли, самият войвода изпадна в неистинска ситуация. На фона на лаещите скандали между Волен Сидеров и Валери Симеонов той излезе да обяснява пред стълбището на

Коментар на седмицата №3: Как козата на баба Дора изяде битата баба Митка

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на седмицата. Този е №3 и е събрал над 77 000 прочитания. Или защо никой не протестира и не отрази побоя в село Септемврийци ЕДНА коза срещу една баба. И тотална загуба за човека. Покрай стадото на баба Дора, която стигна дори до фалшивите новини. Цяла България тръпнеше за новини от стадото.

Коментар на седмицата №3: Европа е под заплаха - не от Тръмп, а от новия свят

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на седмицата. Този е №3 и е събрал над 11 404 прочитания: Притеснявам се да не ни се наложи спешно да харчим повече от 4 на сто за отбрана ДОНАЛД Тръмп не дължи нищо на миналото, на факта, че трансатлантическата връзка на патронаж от страна на Вашингтон към Западна Европа след разгрома на Хитлер

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Лично мнение

Европа е под заплаха - не от Тръмп, а от новия свят

Притеснявам се да не ни се наложи спешно да харчим повече от 4 на сто за отбрана ДОНАЛД Тръмп не дължи нищо на миналото, на факта, че трансатлантическата връзка на патронаж от страна на Вашингтон към Западна Европа след разгрома на Хитлер създаде и утвърди ролята на САЩ като свръхвелика сила. Той не смята за необходимо да си припомня,

Кой не иска още едни 1 млрд. лв. в хазната

Странно е вицепремиер да се обявява против закон за правила при горивата, след като сивият сектор е 30% СЛЕДЕЙКИ дебатите около новия закон за горивата, човек може да остане с впечатлението, че държавата е силно разколебана в желанието си да вземе още един млрд. лв. годишно като приход в хазната. А когато това колебание идва от вицепремиер,

Колко струва животът на човек с увреждания?

Битката е солидарна - за всички групи. По конвенцията на ООН България е длъжна да осигури 20 млрд. лева ИВАН ЛЮБЕНОВ, Обединение на социалните работници ПОЗВОЛЯВАМ си да направя бърз анализ от позицията на човек с увреждане, нуждаещ се от лична помощ, но и като експерт в социална сфера от повече от 20 г.

Турция и Русия - голямата разлика

Икономическият национализъм ще е в основата на опита на Ердоган да укрепи властта си НЕ ОТПИСВАЙТЕ Турция. И не сравнявайте дефектната ѝ демокрация с Русия. Разликата е сериозна. Турция е дълбоко разделена страна и това разделение, макар и не както ни се иска на нас и далеч не по най-справедливия начин, се отрази в изборите.

ТЕЛК да не включва само водещото заболяване

С оценка, основана вече само на целта икономии, ние ще трябва да сме вече най-работоспособните, иначе губим пенсията си ЙОРДАНКА ТОДОРОВА, председател на майките в инвалидни колички в България ХОРАТА с увреждания живеят с мизерни пенсии средно по 223 лева. Именно национално представените организации за правата им са тези,

“Антиквизацията” на Македония и тиквеният манталитет

За името на Македония България се държи зряло и сдържано ПОЗИЦИЯТА на българското правителство по последните развития на проблема за името на Македония е адекватна и зряла. България има своите неотменими национални интереси, свързани с нашата съседка Република Македония, и ние сме решили да защитаваме тези интереси в отговорно съгласие с

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber