Как да качиш в трамвая Иван с поршето в калта пред панелката?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6978760 Как да качиш в трамвая Иван с поршето в калта пред панелката? Как да качиш в трамвая Иван с поршето в калта пред панелката? www.24chasa.bg

Напоследък много се говори за мерките за изчистване на въздуха в България и по-специално за София, където живеят 20 процента от населението на страната.

Причините са ясни - тази, която плаши най-много държавата, са санкциите от Европейската комисия, защото градовете ни са едни от най-замърсените в Европа. И, разбира се, високата смъртност заради мръсния въздух, която обаче изглежда само като някаква далечна статистика, докато семейството ти не стане част от нея.

Естествено, вредите от фините прахови частици са проблем и за по-уредения свят - в Лондон заради тях всяка година умират по 9000 души, а в Париж - не по-малко от 2500. Няма подобни данни за нашата столица, но в България всеки ден косвени и преки жертви на мръсния въздух стават 50 души. За година това прави 18 хиляди трупа.

И ако грубо го съотнесем към населението на София, получаваме 3600 жертви. Значително повече от Париж, в който живеят почти 2 пъти повече хора. Положението ни не само не е розово, ами направо си е червено-черно.

Затова инициативата на Столична община всеки автомобил да бъде с екостикер е крайно навременна и фактът, че държавата я подкрепя, за да бъдат сертифицирани всички коли до март 2019 г., е едно добро начало.

Но ако искаме въздухът в столицата наистина да бъде изчистен, не бива да спираме само дотам. Не е достатъчно най-замърсяващите категории коли да не бъдат допускани в центъра на София само в дните с рекордни превишения на фини прахови частици във въздуха.

Най-раздрънканите трошки - автомобили, но и камиони, на първо време въобще не трябва да бъдат допускани в центъра на София, а скоро след това и изобщо на територията на столицата и големите градове.

Най-лесно е да следваме мерките на Лондон и Париж. Ясно е, че ние не можем като англичаните да отделим 3,5 милиарда лири бюджет в дългосрочна стратегия срещу замърсяването. Но можем също като тях да въведем такси за влизане в града на старите автомобили и също така зони в центъра, в които дори и нови коли да не стъпват, а само най-екологичните автобуси.

В Париж въведоха винетките за най-големите замърсители, в това чисто и стари камиони и автобуси, още през 2015 г. В Лондон има такса задръстване за всички, които влизат в центъра. Допълнително се взимат пари от автомобилите, които не покриват стандартите на Евро 4. А в момента се обмисля разширяване на зоната със забрана.

И това не е всичко. Не само в Париж и Лондон, но и в градове като Мексико сити, Мадрид и най-близката до нас Атина имат намерение тотално да забранят влизането на дизелови коли до 2025 г.

Всички тези промени, към които светът неминуемо ще крачи все по-бързо, ще са голям шок за българите, които много обичат колите. Автомобилът у нас е най-малко средство за придвижване.

Много по-важен е той като символ на социален статус и възможност на кръстовището, на светофара, в крайната лява лента на магистралата да настъпиш газта и да покажеш, че си наистина мнноооооггоооо голям комплексар в съзнателното желание да демонстрираш колко специален си и в подсъзнателното усилие неуморно да бдиш някой да не те прецака на пътя.

Любовта към автомобила е и причината за хумористичните аномалии - стотици поршета, хиляди всевъзможни джипове с големината на тристаен апартамент, паркирани в калта между панелните блокове в кварталите. По света това е като да си светиш до външната тоалетна в двора с фенерчето на "Айфон 8". В България е просто живот на промоция.

У нас колата е по-важна от дома. А ако може всяко семейство да има по две - перфектно. Затова в София в 70 процента от колите се вози само по 1 човек и едва 11 процента от столичани отиват на работа пеш.

Този начин на живот трябва да се промени. И това трудно ще стане само с морков. Трябва и тояга. До промяна могат да доведат такси за мръсните коли в центъра, строг контрол върху пунктовете за технически преглед, както и все по-гъвкава и диференцираща данъчна политика за различните по екостандарти автомобили.

Центърът на София трябва да става все по-привлекателен за пешеходците и все по-неудобен за шофьорите.

В тази стратегия главният архитект на столицата Здравко Здравков трябва да се ползва с максимална държавна и обществена подкрепа, защото със сигурност е първият главен архитект на София от много години насам с модерна визия, некорумпиран и демонстриращ решителност в интерес на софиянци, а не на съмнителни инвеститори, както се бе превърнало в практика.

Казвам го, защото един от елементите за развитие и промяна на София в неговата стратегия е увеличаване и облагородяване на пешеходните зони, с консултацията на световно доказани урбанисти.

Всичко това означава, че освен въвеждането на нови такси, увеличаването на данъците за стари коли, намаляването - за нови, разширяването на метрото и модернизирането на автобусните линии, трябва да се ограничат и местата за паркиране в центъра.

На първо време поне трябва да се премахнат колите от всички красиви площади в центъра на София, които сега никой не може да види и оцени.

Само така българинът ще се замисли колко коли да поддържа пред блока и дали утре няма да е по-удобно да отиде на работа с автобус или метро. Въздухът ще е по-чист, хората по-здрави, а чуждите туристи сигурно ще станат двойно повече.

Четете още:

Странджа реве, зелените - на море, БСП яха драмата по партизански

Пак Румъния, но дори и "Ал Кайда" в Сомалия ни изпревариха в забрана на найлонови торбички

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Мнения

Константин Пенчев: Младен Маринов може да бъде избран за министър и без да е освободен като главен секретар

До месец трябва да реши кой пост да избере, казва конституционният съдия пред "24 часа"    Младен Маринов може да бъде избран за министър на вътрешните работи и без указ за освобождаването му като главен секретар. За мен няма никакво съмнение, че изобщо не беше необходимо да се отлага избора. По Закона за предотвратяване на корупцията и за

Това ли са "българите в чужбина"?

Защо твърдят, че протестите в София били на българите в чужбина? И имат ли изобщо българите в чужбина право да се бъркат в българската политика? Коментар от Александър Андреев за "Дойче веле": Протестите в София и малкото, отчасти комични, картинки от бледи опити за протест пред български посолства в чужбина,

София е град, който не отказва пристан

Ето какво каза Георги Господинов на церемонията, на която получи наградата на София Благодаря за Наградата на София за принос в културата! Част от думите, които успях да кажа: ...Този град е направен от стъпките на онези, които са вървели по улиците му... От стъпките на Яворов, който ходи пипнешком след ослепяването си по тези улици,

САЩ, ЕС и Китай се съревновават за влияние в Източна Европа

Президентът Доналд Тръмп в понеделник потвърди подкрепата на Вашингтон за бизнес среща на високо равнище, която има за цел да даде тласък на връзките в Източна Европа и да подобри свързаността между региона, САЩ и Европейския съюз. Но Западът не е единственият значим играч в региона. Малко след като председателят на Европейската комисия Жан Клод

Пешеходецът е най-важен и ярките зебри ще помагат. Но стига ли?

Истинската промяна започва с търпеливо и постоянно възпитаване на децата – утрешните шофьори ДНИ ПРЕДИ откриването на учебната година деца отново редиха червени карамфили върху зебра в памет на друго загинало дете - 15-годишната Анна-Мария от Горна Оряховица. Нещастието връхлетя, докато за обществено обсъждане са предложени промени в 3 наредби,

Бойко и учителите - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

Анимация карикатура на седмицата от автора на "Малкия Иванчо". Всяка седмица очаквайте нова карикатура с хумористичния поглед към събитията, представен от Ивайло Нинов. Виж предишните карикатури

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Мнения

Наръчник за оцеляване на родители първолаци

Освен тетрадки, купете тапети, кутии за обувки, прежда и се научете да яздите кон 15-ти септември дойде и много от вас ще пратят децата си за първи път на училище. Това е вълнуващ ден, щастлив ден и напълно си заслужаваше да продадете колата, за да купите най-красивия букет за класната. Винаги съм се чудила как началните учителки преживяват с тия

Проф. Асен Балтов: Задължителна застраховка и самоучастие в лечението е по-добър вариант

Дава троен контрол върху парите за лечение и лична отговорност за здравето, казва шефът на "Пирогов". Той коментира вариантите за нов здравноосигурителен модел, предложени от здравният министър Кирил Ананиев Промяната на модела е много необходима крачка. Прави чест на министъра на здравеопазването Кирил Ананиев, че събра смелост да направи това,

Иран може да удари по САЩ в Пакистан

Сенатът на САЩ обсъжда нова възможност за удар по Иран. Агенция Ройтерс публикува подробности от законопроект за санкции срещу шиитските формирования в Ирак, които се предполага, че са под контрола на Техеран. В експертните среди се смята, че санкционният натиск ще означава мерки срещу всички иракски силови структури,

Д-р Димитър Петров: Да падне монополът на здравната каса, е по-логичен вариант

Холандският модел е добър, но прилагането му отнело 10 години, казва бившият подуправител на НЗОК. Той коментира вариантите за нов здравноосигурителен модел, предложени от здравният министър Кирил Ананиев Няма страна в Европа с тристълбов модел на здравно осигуряване, т.е. задължителна здравна вноска,

Радев на пусия - виж оживялата карикатура на Ивайло Нинов

Анимация карикатура на седмицата от автора на "Малкия Иванчо". Всяка седмица очаквайте нова карикатура с хумористичния поглед към събитията, представен от Ивайло Нинов. Виж предишните карикатури

Коментар на седмицата №1: Радев предупреждава, че след 2 жълти властта върви към червен картон

Публикуваме отново най-четените коментари и анализи на седмицата. Този е №1 и е събрал близо 29 000 прочитания. Президентът Румен Радев направи обръщение към нацията във връзка с новия политически сезон. Потърсихме за коментар политолози и социолози от щаба на “24 часа” със следните въпроси: 1. Какво означава казаното от президента Румен Радев,

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber