Коментарът на Борислав Зюмбюлев “Масова лоботомия или организиран саботаж на рептилите” предизвика огромен интерес. Той поставя въпроса дали грешките при изпитите за гимназиите не са организиран саботаж на образователната номенклатура. Министър Красимир Вълчев има шанс да се пребори, да действа твърдо и да изчисти средното образование от чиновниците, отговорни за грешките.
Втора тема от коментара на Борислав Зюмбюлев: “Никой няма нужда от елитни училища, в които се влиза трудно. Народът има нужда от високо качество навсякъде. И независимо къде учиш - в Лясковец или в София, независимо какви са парите и амбициите на родителите, всяко дете трябва да получава равен достъп до знание. Даже ще е по-добре да изчезнат изпитите за гимназии, а да е валиден само географският принцип, както е при първи клас. А всички гимназии да станат хибриди между езикови и математически или техникуми. Всяко дете да получава висококачествена подготовка по език и математика и така да е подготвено за предизвикателствата на новото време, без да страда, че не е успяло да зазубри всичките частни уроци и да влезе в гимназия, която гарантира прием в университет.”
Как да подобрим образованието, е тема на страниците на “24 часа” от много години. Може би системата има нужда от по-голямо участие на родителите. По всички тези въпроси започваме дискусия, вижте първите коментари.
Проф. Драгомир Драганов, историк: Финансиране по брой ученици, а качеството?
През 2002 г. влезе в сила постулатът, че парите следват ученика, и бе изведено като абсолют за финансиране на средното образование. В резултат директори и учители преследват децата, за да се запишат да учат, защото носят бюджетиране. Оттам равнището на средното образование падна - никой директор няма интерес да изключи лош ученик, защото губи пари. Висшето образование започна да получава неграмотници. Като дългогодишен университетски преподавател съм се сблъсквал с потресаваща неграмотност. Хубаво е, че има деца, които носят медали от олимпиади, въпросът е, че на всяко такова дете има сигурно по 10 неграмотни.
България още в края на XIX в. възприе централноевропейския модел на образование. До края на XX в. той даваше качествени среднисти. Не трябваше да го изоставяме.
Иван Тодоров, юрист: Министърът се справя успешно, трябват повече отдадени хора
Общоприето според мен е мнението, че министърът на образованието Красимир Вълчев се справя повече от успешно с работата си. Като цяло нещата видимо се подобриха във всяка сфера на образованието. Намери се добро съотношение между оценката от желаещите да учат в дадено училище ученици и необходимостта от развитие на професионалното образование. А и родителите видяха, че то образование е все по-търсено в сравнение с добре звучащи в миналото университетски специалности. Космическите технологии въобще не си противоречат с добре поддържаната водопроводна система и с добре направените плочки в банята. Никое университетско образование не може да замести хъса, който има един софтуерист още като ученик. Грешки при задачите и оценяването при приемане в средните училища са се правели немалко и в миналото. И не става въпрос за неща, за които трябва да си титан на мисълта, за да ги избегнеш. Просто трябва да има повече хора с отдаденост към мисията си да работят за образованието.
Анастас Стефанов, социолог: Връзката учител - родител да стане по-активна
Влиянието на образователната номенклатура трябва да бъде подчинено и направено по-ефективно. За да работи по-добре тази цялата администрация, трябва да се включат и родителите на децата.
Впрочем в началото на годината “Тренд” проведе проучване по поръчка на евродепутата Асим Адемов от групата на ЕНП с подкрепата на министерството на образованието и лично на министъра Красимир Вълчев. Данните показаха, че родителите са пасивни, не реагират превантивно, а постфактум към слаб успех на децата си, или само при конфликт, криза и проблем. Според данните половината от родителите получават информация за това как се справят децата им на родителските срещи, които са два пъти годишно. Комуникацията родител - учител трябва да се засили и родителите да станат активна страна. И за да стане това, трябва да се работи още от първия учебен ден на всяко едно дете.