Има софтуер за т.нар. умно управление на
хотела и ние трябва да подготвим децата за това,
казва директорът на гимназията по туризъм във Велико Търново
- Г-жо Данчева, гимназията по туризъм два пъти е носител на наградата “Глобално училище” на българската платформа за международно развитие, какво означава за вас това?
- Означава, че колегите се стараят и успяват да мотивират децата и да ги накарат да разсъждават и върху проблемите на човечеството. Да осъзнаят, че това ще бъде част от техните проблеми в бъдеще. Нашите деца са разработили няколко дейности, с които запознават по-малките ученици от Великотърновска област с проблемите за устойчивото развитие на човечеството. Много интересна за тях е проблемната тема за преодоляване на бедността. Имат интересни разсъждения за качеството на образованието.
- Какво е качеството на образованието у нас според тях?
- Те гледат на образованието като на един двустранен процес, казват своите очаквания за резултатите. Много приятно ми стана, като научих, че до голяма степен отговаряме на техните очаквания. Те търсят в училището житейска и професионална подготовка, която да им гарантира един много добър професионален старт и по-успешна кариера.
- Имате ли данни как се реализират младите хора, които излизат оттук?
- Имаме изследване за Велико Търново - над 60% от заетите в хотелите и заведенията на града са възпитаници на гимназията по туризъм. Някои от тях градят успешна професионална кариера със средното си образование. Стигайки до определено ниво, осъзнават нуждата от по-висока образователна степен и на по-късен етап завършват висше.
- Имате ли някакви прогнозни данни как ще се развива секторът, да речем, в 10-годишен период и колко такива кадри са нужни?
- Велико Търново се налага като атрактивна туристическа дестинация. В града са регистрирани над 100 хотела и над 800 заведения за хранене и развлечения. Потокът от туристи към града се увеличава. Това неминуемо ще води до необходимостта от кадри. Няма как в сферата на услугите дейностите да се автоматизират изцяло, така че човешкият фактор да бъде сведен до минимум. Не съм склонна да се съглася с пренебрежителното отношение към хората, които са заети в сферата на туризма. За една успешна реализация в тази сфера се искат изключително добри познания освен чисто професионалните. Човек трябва да е изключително добър психолог, да има и икономическите, и счетоводните познания, за да отчита дейността си. Това, че те са заети в сферата на услугите, далеч не означава, че са нискообразовани.
- А имате ли обратна връзка с бизнеса, те как оценяват кадрите, излизащи от училището?
- За Велико Търново мога да кажа, че бизнесът познава децата и предпочита да приема на работа завършили гимназията. Нашите практики в 11-и 12-и клас са изцяло на реални работни места. От няколко години още от февруари-март започват да идват от големите компании и комплекси с готови трудови договори. Търсят ученици да ги наемат на работа. Имаме предложения за заплати от по 2000 лв. за готвач, който сега е завършил.
- В този смисъл ще бъде ли полезна на бранша Национална мрежа “Ресурси”?
- Такава база данни ще е голямо предимство за сектора. Когато се поддържа една база данни с постоянен персонал и е ясно тези хора какво знаят, какво могат, къде са работили, с какви препоръки се движат, това ще облекчи изключително много работодателите в туризма.
- Какво трябва да учат децата?
- Ако е вярно схващането, че образованието трябва да изпреварва бизнеса, ние се движим последващо. Бизнесът говори за интелигентно управление на туризма, т.е. въвеждането на софтуерни продукти, които могат да автоматизират процеса, да улеснят при отчитането и управлението на всички дейности. Ние до момента не успяваме да научим децата да работят с тези софтуерни продукти. Сега три пилотни училища в България въвеждаме работа със софтуерен продукт, един от най-използваните и на петте континента в големите вериги хотели. Той дава възможност да се предлагат над 60 различни модифицирани цени за съответния клиент, да се вкарат предпочитанията на клиентите, да се направят специфични продукти, различни договори с туроператорски фирми и корпоративни клиенти, да се вкара себестойността на продукцията и на консумативите и при отчитане на продажбите автоматично да се следи движението. Това вече е елемент от т.нар. умно управление на хотела и ние трябва да подготвим децата. В новите учебни планове вкарваме учебен предмет Работа със специализиран софтуер.
В “Туристическа анимация”, една сравнително нова специалност, има изключително голям глад за кадри. Малко са училищата, които в момента извеждат такива випуски. При нас завършва трети. Това пък е предизвикателство пред нашите колеги, които все още чертаят пътеките на това обучение. Специалността “Екскурзоводско обслужване” също е изключително актуална.
- А каква част от завършващите заминават в чужбина?
- За съжаление, голяма. Вече стана банално да повтаряме, че там ги привличат с високите доходи и възможността бързо да израстват в кариерата. Наши ученици се връщат като мениджъри на хотели от чуждестранни вериги тук, в България. Един наш ученик, който има собствена пицария в Чехия, всяка година на Коледа идва, прегръща класната си и казва: “Вие ми дадохте хляба”. Сякаш на учителя това му стига.
- А участва ли бизнесът в подготовката на вашите учебни планове?
- Ние имаме партньорски отношения с хотели и заведения за хранене вече над 15 години. Ако първоначално са гледали с недоверие към нас, след това, посрещайки всяка година деца на практика при тях, те виждат какво знаят, какви са слабите моменти при нас, познават учителите. За мен тази съвместна работа е полезна както за училището, така и за бизнеса. Разковничето за развитие на професионалното образование и на икономиката на страната е тази съвместна работа. В крайна сметка и двете страни трябва да разберем, че не сме воюващи. Че не е въпросът бизнесът да казва: “Те не ги подготвят за нищо”, ние да отговаряме: “Вие пък не им плащате и те бягат в чужбина”, а да заработим заедно.
Разработваме такива съвместни учебни програми. Получаваме консултации какво да заложим, какво трябва да знаят още. По проект съвместно с бизнеса разработихме 6 учебни програми за задължително избираема подготовка. Неща, които не бяха заложени в учебния план. Направихме кабинет по сомелиерство в сградата на училището. От бизнеса обучиха колегите, които преподават професионална подготовка, и след това 140 деца бяха обучени по тези програми. Рано или късно пазарът ще ни научи. През 2002-2004 г. посрещнахме първите си гости по проекти от професионален център в Германия. Те донесоха едно изследване, че завършилите професионално образование се адаптират от 5 до 9 пъти по-бързо в реална работна среда, отколкото останалите. Тогава си казах, че и българският бизнес ще осъзнае този си чист професионален интерес. Вече има и случаи бизнесът да плаща стипендии на ученици, които си е избрал.
- С какво самочувствие заставате пред човек, който като готвач ще започне с 2000 лв. заплата?
- Добре е, че заплатите на учителите видимо растат. Вече се наблюдава интерес от млади колеги да се върнат към учителската професия. Дори хора, които са работили в бизнеса, идват да питат има ли работно място за учител по професионална подготовка. Добре е учителската позиция да стане привлекателна, за да може да има подбор.
- Каква е ролята на общината за връзката между образование и бизнес?
- Община Велико Търново, залагайки в стратегията си туризма като приоритетен отрасъл, обръща изключително внимание на гимназията по туризъм. Кметът ме вика редовно на срещи с бизнеса, подкрепя училището. Винаги неговите думи са: “Давайте, можете още”.
- Какво мислите за идеята Министерството на туризма да създаде център за квалификация и преквалификация на кадрите в туризма?
- Има нужда да се опреснят знанията, да се получи някаква допълнителна квалификация. Би могло Министерството на туризма да го прави. Биха могли да го правят и браншовите организации по места в базите на професионалните училища. Работодателите тук да провеждат обучения с наши ученици, ако преценят, че още нещо им е нужно, за да станат пригодни за техния тип ресторант или хотел. Това трябва да е всеобща задача - и на бизнеса, и на училищата.
CV
Татяна Данчева е завършила Стопанската академия “Димитър Ценов” в Свищов. От 1990 г. работи в гимназията по туризъм във Велико Търново. Започва като учител по икономика и икономически дисциплини, била е и помощник-директор в училището. От 2011 г. е директор на най-голямата професионална гимназия във Великотърновска област с 500 ученици