Кримският махмурлук. Защо му е на Путин мостът над Керченския проток

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6865391 Кримският махмурлук. Защо му е на Путин мостът над Керченския проток Кримският махмурлук. Защо му е на Путин мостът над Керченския проток www.24chasa.bg
Владимир Путин СНИМКА: РОЙТЕРС

Ултраскъпият мост от Краснодарския край до Кримския полуостров бе открит на 15 май. Руският бюджет похарчи за целта 228 милиарда рубли, без да се прецени икономическата ефективност на подобна инвестиция.

Президентът Владимир Путин взе участие в откриването на Кримския мост - пръв мина с камион по него, а в сряда автомобилното движение бе открито официално. В церемонията се включи и милиардерът Аркадий Ротенберг, участвал в контрола върху хода на строежа.

Скъсването на украинско-руските отношения и присъединяването на Крим към Русия, изострили икономическата криза, парадоксално дадоха живот на твърде мащабни инфраструктурни проекти. На първо място ще споменем прокарването на енергиен мост от Русия към Крим, на жп линия заобикаляща Украйна, а сега и на транспортен мост през Керченския проток.

И трите проекта изискваха колосални инжекции от бюджета. Икономическата целесъобразност не бе предмет на дискусии - на преден план излязоха политическите мотиви.

Енергийният мост и жп линията

Първо приключи работата по енергийния мост - през май 2016 г. Спешна нужда от такъв се очерта, след като Украйна наложи енергийна блокада на полуострова. През 2014-2016 г. редовно бе изключвано енергоподаването за Крим.

Общата стойност на енергийния мост възлезе по официални данни на 47 милиарда рубли; с повечето средства бяха изградени далекопроводи от Ростовската АЕЦ до Таманския полуостров. За подсигуряване на захранване бе ускорено въвеждането в строя на Трети енергоблок от атомната централа. През Керченския проток бяха прехвърлени кабелно-въздушни линии - по въздуха, с поддържащи опори, и по морското дъно. Построена бе и подстанция, също и необходимата инфраструктура.

От съветско време насам част от жп линията в посока на юг от Москва минаваше през крайгранична територия на Украйна в Луганска област. След събитията от 2014 г. този момент доби стратегическо значение: руските власти сметнаха, че Киев може да блокира жп превозите по това трасе. Съответно втора стъпка бе прокарването на нови релси с дължина 137 км, заобикалящи Украйна, в руските Воронежка и Ростовска област. Това бе осъществено със силите на жп войски. Работата приключи през август 2017 г.; разходите достигнаха близо 55 милиарда рубли.

Много дълъг, много скъп

Кримският мост надмина по цена всички реализирани преди проекти - 228 милиарда рубли. Конструкцията се нареди сред най-сложните технически съоръжения, изградени след разпадането на Съветския съюз - автомобилният и жп мост с дължина 18 км бе построен в доста трудни геоложки условия с цената на голям брой екологични и политически рискове.

Основен вътрешнополитически избор бе изборът на основен изпълнител за строежа. Това бе компанията "Стройгазмонтаж", собственост на Аркадий Ротенберг, един от старите приятели на Путин. Което естествено породи недоволство и разнообразни подозрения, че проектът крие корупционна съставка, че е неефективен, а олигархът се обогатява за сметка на държавния бюджет.

Държавата обаче имаше различна логика: тя не откри други компании, които да разполагат с подходящ опит, финанси и технически възможности за изграждане на подобен обект. Неочакваното присъединяване на Крим и съвсем очакваната му блокада, засегнала 2,3-милионното население, принудиха руските власти да действат бързо и нестандартно. За други мегапроекти от путинската епоха като възстановяването на Грозни, тръбопровода Източен Сибир - Тихи океан, реновирането на Владивосток за срещата на върха на организацията за Азиатско-тихоокеанско сътрудничество (АТИС), включително прехвърляне на мост до остров Руски, и за строежа на обектите за олимпиадата в Сочи имаше достатъчно време - но в случая сроковете наистина притискаха.

Щом полуостровът бе откъснат от жп комуникациите, а Украйна започна строго да контролира автодвижението от континента, от всички начини за снабдяване и връзка с Крим останаха само фериботите и авиацията. За Кремъл бе принципно важно да покаже и докаже, че може да осигури свободен достъп до новата си територия.

Защо нямаше търг

Инфраструктурните проекти от този род често минават без конкурс, защото нивото на трудност и оперативните нужди налагат да се действа незабавно. Когато например САЩ окупираха Ирак, поръчки за мащабни възстановителни дейности на стойност милиарди долари получиха "Халибъртън" и "Бехтел Груп", свързани с републиканците (вицепрезидентът Дик Чейни оглавяваше първата, преди да бъде избран), и то понякога без търг - с мотива за форсмажорни обстоятелства.

Това обаче неизменно поражда съблазън от незаконно обогатяване - прехвърляните средства са огромни, а контролът върху тях намален. Нека припомним тук едрата руска компания "Мостовик", укрепнала с поръчки от този вид: тя построи между другото и моста към остров Руски. Веднага след олимпиадата в Сочи от 2014 г. фирмата обяви фалит, а ръководството на "Мостовик" бе арестувано. Тъй че обществените подозрения може да не са безпочвени, налага се внимателно да бъдат проверени и препроверени. С това безспорно ще се залови Алексей Кудрин, оглавил наскоро Сметната палата.

Железопътното натоварване на моста не е пресметнато - има ли нужда Крим от толкова влакове и дали ще са рентабилни те? Курортният сезон е отделна работа; на полуострова обаче той продължава към четири месеца. А никъде по света летовниците вече не се превозват с далечномагистрални композиции.

Тунелът под Ламанша примерно е икономически оправдан, защото оттам минават скоростни влакове, гарантиращи бързи превози между Лондон и Париж. Но ето че пътуващите през тунела Сейкан в Япония между Хокайдо и Хоншу все повече намаляват, защото със самолет се стига по-бързо. А на остров Хокайдо живеят над два пъти повече хора, отколкото в Крим. От трите моста през Босфора само един е комбиниран - автомобилно-железопътен.

Главната поука от Кримския мост е, че поиска ли държавата сериозно да постигне нещо, ще положи всички усилия за целта. Автомобилното движение бе открито половин година предсрочно. След празниците обаче често усещаме махмурлук, понякога твърде горчив.

(За руското издание на "Форбс", от БТА)

Други от Анализи

Кризата с турската лира може да доведе инвеститори у нас

АДРИАН НИКОЛОВ ИНСТИТУТ ЗА ПАЗАРНА ИКОНОМИКА 2018 вероятно ще остане в новата икономическа история като годината на търговските войни и размяна на икономически заплахи. Последната страна, озовала се във водовъртежа от ескалиращи мита и високопарни изказвания, доминиращи търговската политика на САЩ напоследък, е Турция.

Защо е добре учениците да четат Петя Дубарова и Стратиев

Намаляване на обема на изучаваните произведения дава възможност за по-добро осмисляне Според идеята за иновативно образование в основата на образователния процес стоят личността на ученика, неговите възприятия, които определят посоката на мислене и поведение. Затова е необходимо подрастващият да обърне внимание не само на света пред себе си,

Инфлацията ще расте още, ще вдигне и лихвите

Важно е увеличението на доходитеда я изпреварва, но на пазара натруда изглежда предстои охлаждане Инфлацията достигна рекордните 3,5%. Това означава, че цените в момента са с над 3% по-високи от тези, което имахме само преди година. Главният проинфлационен фактор, който действа не само в България, но и в Европа и целия свят,

Защо катастрофира турската икономика

Прехвалената доскоро турска икономика, която наричаха "Тигър на Босфора", явно ще се приземи по корем. Затискат я фатална шуробаджанащина и огромен айсберг от проблеми. А Ердоган носи лична отговорност, предава "Дойче веле". Само за няколко дни курсът на турската лира се срина драматично. А това е само върхът на един огромен айсберг от проблеми,

Над 350 американски вестника заедно срещу Тръмп днес - руши свободата на словото

Над 350 американски вестника се ангажираха да публикуват днес редакционни статии в защита на свободата на печата и в отговор на атаките на президента Доналд Тръмп срещу медиите. Към тях се присъединява и британският в. "Гардиън". Свободата на печата не е измислена в САЩ, но са малко страните, в които значението на независимия печат е бил толкова

Сривът на рублата удря руснаците по джоба, но не подкопава подкрепата им за Путин

Алексей Николаев - един от над 56-те милиона руснаци, които преизбраха президента Владимир Путин през март - вече се опитва да пресметне какво вероятно ще му струва отслабването на рублата: по-малка покупателна способност в чужбина, по-високи цени в страната и поредно затягане на колана. 56-годишният Николаев - графичен дизайнер,

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Анализи

71,7 млрд. - какво означава рекордът в депозитите

“Белите” доходи се увеличават, проблем е отложеното потребление Рекордните 71,7 млрд. лв. са депозирани в банките към юни, отчете миналата седмица БНБ. По 7 нови сметки с над 1 милион са откривани всеки месец от юни 2017 до юни 2018 г. Милионерите с влог вече са 826. А сметките със суми от 500 хил. до 1 млн. са с 203 повече от м.г.

Българите най оптимисти в ЕС за уменията си

По този показател сме в компанията на Дания, Германия, Швеция и Австрия Променящите се изисквания към уменията на работещите и последиците от този процес са сред водещите теми на европейско ниво през последните няколко години. Ето данни от изследването на Cedefop, което е най-мащабното до момента проучване на уменията на работната сила.

Пет причини за срива на турската лира

Силното обезценяване на турската лира спрямо долара поставя най-сериозното икономическо предизвикателство пред Турция на Реджеп Тайип Ердоган след финансовата криза от 2001 г. Причините са едновременно конюнктурни и структурни. На 10 август, наречен вече от икономистите "черният петък", турската лира загуби близо 16 процента от стойността си

Бивше ченге работодател на Очите е окей. Действащо в контакт с него - не

За връзката МВР - охранителен бизнес Покрай историята с Митьо Очите нашумя управителят на охранителната фирма “Аркус” в Бургас, на която босът е бил консултант. Иван Владимиров е бивш началник на Криминална полиция в града, отдавна е пенсионер и сега ръководи частно дружество. Със сигурност печели по-добре, отколкото в МВР.

Как Ердоган може да свали Тръмп

Турция се вдига на бунт срещу световния ред, но не е само тя САЩ наложиха санкции на Турция. Ще клекне ли Ердоган? Добрият командир знае, че никога не трябва да издава заповеди, които няма да бъдат изпълнени. Тръмп май наруши този принцип и сега вероятно трепери дали Ердоган ще клекне. Едва ли. Турският вожд и без това кръшка на Чичо Сам вече

Не тъгувайте! Добре е, че България не е Румъния

Вълненията в Букурещ са израз на десетилетния гняв, какъвто у нас не е натрупан Ходил съм над 100 пъти в Румъния, имам роднини и приятели. Едната ми баба е учила в Букурещ. Другият ми дядо, когото не познавам, също. Изобщо се чувствам свързан с този измъчен народ. От няколко дни усещам един патос сред умните и красивите: “И румънците ни

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber