Пламен Димитров: Защо във Формула 1 няма жени? Защото мъжете печелят с по-крайно поведение

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6836549 Пламен Димитров: Защо във Формула 1 няма жени? Защото мъжете печелят с по-крайно поведение Пламен Димитров: Защо във Формула 1 няма жени? Защото мъжете печелят с по-крайно поведение www.24chasa.bg

Импулсивност, невротизъм, изблици на гняв, ниска социална интелигентност подсказват, че шофьорът е рисков, казва психологът

Тактиката да се съберат парите на прегрешилите зад волана ги насърчава при следващо шофиране не да не нарушават правилата, а да не бъдат забелязани и хванати

Западните шофьори у нас споделят, че по-скоро биха катапултирали заради състоянието на пътищата ни

В Щатите подготовката на децата за шофьорска книжка започва в училище и с много голямо участие на семейството

- Две тежки катастрофи, едната от които с 6 човешки жертви, причиниха жени зад волана. Едната с прегрешение за алкохол на пътя в миналото, но трезвена и разсеяна в случая, другата - 21-годишна, дрогирана и пияна. Доколко това е в стила на българските шофьорки?

- Не може да се говори за полово специфичен стил, който да се отнася към всички жени, били те българки, или не, или за мъже, защото по-съществени от половите и културните са индивидуалните различия в поведението, нагласите, навиците. Т.е. ние, хората, сме с голямо разнообразие на стилове, навици и култура и трябва да се отчита всеки конкретен случай. Социологическото мислене за усредняване не работи, когато имаме казус като болест или основаващ се на индивидуална психодиагностика опит да се промени поведението.

- И все пак има ли стил на шофиране по линията мъже - жени?

- Когато наблюдаваме конкретното поведение, можем да кажем единствено, че имаме изключително много отделни случаи на мъже и жени, които показват и високи показатели по свързаните с шофирането психофизиологични и личностни качества, и поведение на другия полюс. Но на основата на научните данни може да се каже, че при жените крайното поведение е по-рядко, отколкото при мъжете. Затова и жени почти не се състезават във Формула 1, поне аз нямам спомен за такъв случай. Причината е, че би трябвало да се състезават наравно с мъжете, които пък имат по-високи постижения на пистата.

Но нямаме

много крайни

случаи сред

жените,

когато става

дума за опасно

шофиране

Показва го и статистиката.

- Как го обяснявате?

- При мъжете разнообразието на индивидуалните особености на поведението е много по-голямо в сравнение с жените - така природата консервативно пази нормата чрез женското поведение. Просто при жените крайностите - и желаните, и нежеланите, - са по-редки и съответно отклоненята от средностатистическата норма са по-малки. Това е обективно действащ еволюционен закон, за да се гарантира адаптивност чрез вътрешновидово разнообразие, от една страна, и устойчивост, от друга.

- Къде по нормата обаче слагате случая с 21-годишната пияна и дрогирана шофьорка, която помля 10 коли и по едно чудо нямаше жертви?

- Шофирането под въздействие на дрога и алкохол може да е изненадващо отклонение и за иначе добър шофьор, но всъщност никога не знаем - до момента на инцидент, - дали не се е повтаряло много пъти без последствия. А този конкретен случай, който не познавам отблизо, за съжаление, потвърждава емпиричното наблюдение, че

употребата на алкохол и

психоактивни вещества,

е ключов рисков фактор. Общата, често несъзнавана, личностна ориентация към рискови поведения, което е основна предпоставка да се стига до пътно транспортни произшествия и травматизъм, е комплексна характеристика на личността и на взаимодействието й със ситуациите. Факторите, които подсказват рисково шофиране са добре изследвани - например импулсивността, търсенето на силни усещания, дефицити във вътрешния емоционален самоконтрол, ниска социална интелигентност, емоционална нестабилност, невротизъм, изблици на гняв, също и много други. Общо най-малко 11 са относително устойчивите личностните характеристики, които автомобилната администрация трябва да следи, за да прецени годен ли е един човек да шофира безопасно и отговорно, и какъв потенциален, но и предвидим риск носи в тази социална роля. Бедата е, че администрацията не го прави на основата на научни доказателства и методи, въпреки че са

лицензирали над 100

психологически лаборатории

за тестване на шофьори,

без да се допитат до организацията на психолозите.

- Каква е методологията?

- По този въпрос преди време имахме спор. И смело мога да твърдя, че тези проверени в редица международни изследвания над 11 психофизиологически и личностни характеристики, предсказващи рисково и опасно поведение на пътя, не се следят надеждно при психотестовете в България. Затова и не се учудвам, че раннозабележимите за надеждната професионална психодиагностика

знаци за

рисково поведение

на пътя така и

не се улавят от

тези психотестове

Ние, квалифицираните и отговорни психолози, бихме изисквали и прилагали по-различен подход към хората с рисков модел на поведение.

- Кои други фактори обусляват рисково поведение на пътя?

- Не са само психофизиологическите и личностните характеристики, за които говорихме. Това са фактори предсказващи вероятност както за опасното шофиране, така и за злоупотребата с вещества, и за склонност към търсене на силни усещания в какви ли не други области на живота - екстремен спорт, необезопасен секс, криминални и противообществени прояви, домашно и сексуално насилие, хазартна зависимост, неадекватното управление на личните финанси, и т.н.

11 са личностните характеристики, които автомобилната администрация трябва да следи, за да прецени годен ли е човек да шофира безопасно

Екстремен спорт,

необезопасен секс,

криминални прояви, домашно насилие,

хазартна зависимост също дават знаци за джигит на пътя

Формула 1 няма жени?

Защото мъжете печелят

с по-крайно поведение

Свързани са в добре познат на квалифицираните клинични психолози и психиатри симптомокомплекс. Чрез него се улавят тенденции в поведението на личността да се ориентира към игнориране или омаловажаване на рисковете, които поема в дейностите си не само за себе си, но и за другите. Този вид поведение обикновено се характеризира с външен фокус на контрол, импулсивност и непълна или неустойчива ориентация в нормите, правилата и представите за последствията от тяхното неспазване. Често пъти наблюдаваме, че формирането на този рисков модел на поведение, който се проявява не само в шофирането, а и в редица други сфери на живота, е свързан с

проблеми в ранното детско

развитие, смущенията

и дефицитите

в изграждането на някои личностни подструктури, влияещи върху социалното поведение на човека. Това обаче аз не мога механично да отнеса до конкретния случай с 21-годишната шофьорка,защото в него може да има и ситуативни ефекти. Ако с чашата с безалкохолно някои изпие екстази или ако си вземе антидепресантите, може да направи бели на пътя, не защото е психопат или човек без задръжки, а защото е под специфично въздействие.

- Кои всъщност са 11-те личностни характеристики, които администрацията трябва да следи?

- Ами нека от автомобилната администрация се обърнат към нас, професионалистите, и да ни възложат адекватна поръчка да осигурим адекватна и надеждна психодиагностична система, а не да си измислят сами показатели, за които не разполагат с надеждни психодиагностични методи да ги следят. Ние не признаваме за квалифицирани техните вътрешни експерти, които така и не са публикували валидизиращи практиката им научни доказателства.

- Има ли някакви наши национални особености, които да отличават поведението ни на пътя от това на западноевропееца? Дали балканската ни емоционалност и неподвластността ни на правила влияят на поведението ни на пътя?

- Вижте, ние си приписваме какви ли не пороци и дефицити, но тях ги носят и представители на много други нации. Живял съм навън -

в други страни

българите се

държат много

по-различно,

както впрочем

и чужденците по

черноморието

ни, където изглеждат

доста зле

Та в тази може да намерите извадки от хора, които в България са типични балканци, но може да откриете такова поведение и у всеки англичанин или немец. Тук статистическото мислене, усредняващо човешкото поведение не важи. То е като в онзи знаменит израз на Тодор Живков към студентите:“Като сте изяли по две кюфтета в стола, а аз съм изял 4, значи с вас сме изяли средно по 3!...Статистика, хахаха!”. Такива артефакти стават груповите средни резултати, продукт на подобна статистическа манипулация и отнесени към конкретни преживявания, мисли, чувства, личностни качества и поведение. Превръщат се в мисловна грешка. Допускат я редовно обаче политиците, социолозите, журналистите. За лекарите и психолозите е важно да знаят статистическата норма, но само за да преценят къде спрямо нея попада индивидуалният, конкретният случай.

- Съществува ли норма за правилния модел на шофиране?

- Такава фиксирана норма никой никъде по света не е изградил. Поведението на пътя е функция от комплекс от ситуации и условия, в които се шофира. Впрочем много от западните шофьори, които се движат по българските пътища, споделят, че въпреки добрите си шофьорски навици просто биха катапултирали заради начина, по който изглеждат пътищата ни. А когато покарат из големите ни градове и столицата, много често чужденците научават, че правилата, с които са свикнали у дома, тук практически не са удобни за шофиране. Или пък

средата те заразява със

стила си - притискат те да

направиш нарушение, за да

освободиш платното Големият проблем е, че ние никога няма да знаем колко поведения на пътя са неадекватни и устойчиви, защото не са довели до инциденти и така са се закрепили като приемливи навици. Например никой не може да покаже с абсолютна научно-методична точност (освен да описва случаи), че употребата на алкохол води непременно до произшествие. Защото никога няма да знаем колко хора са пили, но не са катастрофирали. Няма как да се направи дискриминантен анализ, за да се докаже математически, че съждението за това, че алкохолът е причинен фактор, е вярно. Имаме само корелационни данни.

- Дали съзнанието, че контролът на пътя е слаб, или че ако сбъркаш, можеш да се отървеш от сериозна санкция, като си платиш под масата, те прави по-нагъл като шофьор?

- Наглостта си е нещо, което се формира в индивидуалното развитие, и ако ти си бил подкрепян да я проявяваш по отношение на правилата и на другите, естествено, това поведение се награждава. У нас от най-високо ниво се поощряват арогантност, грубост и изобщо поведения, които са в разрез с добрите обществени норми и отношения.

- Намирате ли връзка между бедността, ниското ни национално самочувствие и грандоманското и рисково поведение на шофьори по българските пътища?

- Зависи за коя бедност говорим. Има много материално богати хора, но които са много по-бедни като културно развитие, отговорно социално поведение и емоционална интелигентност и способност да си поставят и постигат високи хуманни цели в реализацията си. Материалното измерение на благополучие е твърде слаб предсказващ фактор за това дали даден човек ще прави нещата в съответствие с обществени правила, норми или ценности. В този смисъл индивидуалното богатство на един човек, измерено с пари и притежания, въобще не предсказва социалната му интелигентност, личностната му отговорност, приноса му за общественополезни дейности и дори адекватното шофиране. Други фактори са важни.

- Кои?

- Социалната и емоционалната компетентност, моралното и психичното развитие на личността, които много по-добре предсказват за хората какъв е техният псиологически капитал или екзистенциален ресурс, с който участват в различни дейности. В това число и един културен модел на поведение и на пътя.

- Какво трябва да се направи, за да се намалят катастрофите по българските пътища?

- Може да се направи много. Държавата например в момента е избрала единствено да санкционира нарушителите, защото това й носи доходи. Тя обаче трябва и да стимулира добрите шофьори. Когато бях в Холандия станах свидетел на социално-психологически експеримент в три техни общини, които

временно премахнаха

всички пътни

знаци и така насърчиха

жителите сами да се грижат едни за други в стремежа да се придвижват безопасно. У нас тактиката със санкциите е да се съберат парите на прегрешилите на пътя. Но при следващо шофиране те се стремят не да не нарушават правилата, а да не бъдат забелязани и хванати.

Културата на безопасно и безрисково шофиране трябва да се превърне в добра политика като грижата за собствената сигурност и здраве. В Щатите например, където получаваш правоспособност за шофиране на 16 г., подготовката на децата започва в самата училищна среда и с много голямо участие на семейството.

Тук, в България, всичко се продава и купува в един криворазбран капиталистически модел. Почти съм сигурен, че така се вземат и психотестовете, подготвени в много случаи от хора, които нямат нищо общо с високите стандарти на професията “психолог”. Ако бяхме нормална страна, адвокатите щяха да оспорят при всеки случай правоспособността на шофьора, защото не е проверен адекватно за рисково поведение.

Визитка

* Роден през 1958 г. в София

* Завършил е медицинска психология в СУ през 1983 г.

* Докторант в Института по психология на БАН в областта на психология на развитието

* Специализирал е екзистенциална психотерапия, организационно консултиране и приложна социална психология в Холандия, Великобритания, Канада и САЩ

* Председател е на Дружеството на психолозите в България от 2001 г.

* Автор е на няколко монографии, сред които “Как (да) живеем: Екзистенциално-психодинамични практики в консултирането и живота”, (2018) и над 250 статии

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Доц. д-р Румяна Коларова: Президентът загатна, че има търсене за нова партия сред левеещите се бизнесмени

Рано е да се говори за предсрочен вот - кабинетът на Борисов и мнозинството имат още управленски и политически ресурс Стратегията на Радев - да гарантира разширяване на периферията от симпатизанти на БСП към политическия център Всеки опит на държавния глава да се ангажира с партиен проект ще бъде деструктивен,

Александър Ненков: С парите от толсистемата пътищата ще бъдат по-добри до 10 години

Хартиена винетка може да се направи електронна и от вкъщи  Толтакса няма да се плаща за отсечки в лошо състояние Магистралите вече се задъхват, трябва да се разширят, затова са необходими много средства Трябва да се изгради система за контрол, за да се ползват коланите в автобусите, казва Александър Ненков,

Януш Войчеховски: 400 000 души умират преждевременно в ЕС всяка година заради мръсен въздух

Отчитаме намаляване на замърсяването в София от 2010 до 2016 г. Не бива да тълкувате доклада като критика към България ЕК трябва да ускори процедурите за нарушение В София няма станция за мониторинг на промишлени съоръжения  Замърсяването на въздуха не е проблем само на определен град или страна, това е проблем на ЕС, казва Войчеховски,

Александър Манолев: Интересите в транспорта са за милиарди и очевидно пречех на някого

Няма съмнение, че атаката срещу мен бе целенасочено организирана, казва зам.-министърът на икономиката, който отказа да стане министър на транспорта - Г-н Манолев, след като обявихте, че оттегляте кандидатурата си за министър на транспорта, казахте, че ви трябват няколко дни, за да си отговорите на някои въпроси. Направихте ли го?

Фандъкова: Работим за модерен градски транспорт в София, така повече хора ще слязат от колите и въздухът ще е по-чист

Дълъг пешеходен маршрут ще свърже Южния парк с площада пред храма “Св. Ал. Невски”. Ще минава през НДК, “Витошка”, пл. “Св. Неделя”, ул. “Съборна” и Градската градина, казва в интервю кметът на София Най-големият проект, който променя града, е метрото Правим програма за финансиране на проекти за реставрация на ценни сгради Търсим терен за нов

Фабрицио Паризи: Докато стреляха по папата, бях със Сергей Антонов в посолството ни в Рим

Кола на карабинерите ме следваше, като ходех на училище, казва днешният музикант, чиито песни се слушат по цял свят - Имате интересен произход, разкажете за него. - Баща ми Пиеро Паризи е италианец, беше музикален продуцент, който за съжаление, вече не е между живите. Роден в Рим, но корените му идват от Южна Италия, имам роднини в Сицилия,

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Красимир Вълчев: Правим дигитален облак с уроци, клипове - образователно съдържание

Като родители да възпитаваме децата си в уважение към учителите, имаме обща мисия, казва министърът на образованието и науката - Г-н Вълчев, коя е най-съществената промяна, която предстои през учебната 2018/2019 г.? - Може би най-съществената промяна са нови учебни програми в 3-и, 7-и и 9-и клас като част от политиката към поетапно преминаване

Математикът проф. Михаил Константинов: ТОТОТО не е само математика - за да спечелите, ви е нужен и късмет

- В момента джакпотът в играта “Тото 2 – 6 от 49” на СПОРТ ТОТО се очаква да достигне 7 100 000 лева. Това е най-голямата сума, която може да бъде спечелена от лотарийни игри в България. Каква реално е математическата вероятност някой щастливец да познае печелившата комбинация и да грабне седемте милиона?

Д-р Галинка Павлова: Отново не се предвиждат лични партиди на пациентите, моделът пак е солидарен, а той демотивира коректните платци

Промяна във финансирането не стига, трябва незабавна реформа в организацията на системата - Д-р Павлова, кой от вариантите за нов здравноосигурителен модел би имал по-голям принос за подобряване на сегашната здравна система? - Моделите за промяна в здравното осигуряване са на ниво идеен проект, без отговор на много въпроси.

Муравей Радев: Увеличение на бюджетните заплати дърпа и тези в стопанския сектор

Но голямата разлика между най-високите и най-ниските доходи може да се намали устойчиво преди всичко с по-добро образование и по-висока квалификация на работната ръка У нас и до днес се страхуваме да направим реформи в публичния сектор и в правосъдната система Икономиката ни има потенциал да поддържа устойчив ръст от 3,4% годишно Изискванията,

Проф. Иван Чалъков: Нов модел гурбет - живееш тук, работиш в Гърция или Румъния

Села никнат край граници, магистрали и квартали с богаташки вили Към 1950 г. градското население е около 30%, а три десетилетия по-късно 30% е селското население! Селски кметове асфалтират пътища, обновяват читалища, детски градини, училища с европари и така привличат млади семейства Не е вярно, че земеделието ни е унищожено!

Ева Майдел: Всички преводи в евро, а не само банковите ще станат по-евтини

Желанието е това да се случи до 2019 г., казва българският евродепутат от групата на ГЕРБ-ЕНП Европейският съюз се критикува най-лесно чрез разпространяване на митове Надявам се правилата за влизане в еврозоната да не се променят в движение Европа решава с приоритет проблемите на гражданите си - Докъде стигна предложението ви за въвеждане на

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber