Доц. Костадин Нушев: Виждаме на православната икона как Христос е стъпкал портите на ада

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6804723 Доц. Костадин Нушев: Виждаме на православната икона как Христос е стъпкал портите на ада Доц. Костадин Нушев: Виждаме на православната икона как Христос е стъпкал портите на ада www.24chasa.bg

Адът и раят не са географски понятия, а състояния на човешката душа, казва богословът

- Всеки 3-и българин вярва в съществуването на ад и рай, според проучване на изследователски център “Тренд”, което “24 часа” публикува преди дни. Как тълкувате тези данни, доц. Нушев?

- Нека първо да уточним, че социолозите са сондирали мнението на хората за по-разпространени и популярни вярвания, а не за същинската религиозна вяра като учение и доктрина. Затова те трябва да се тълкуват и в този контекст.

Иначе в мнението на българите по някои въпроси в изследването виждам проява на

изключително

трезвомислие

- те традиционно не се поддават на увлечения по съмнителни мистични учения и възгледи. При друга група от въпроси в изследването пък са налице традиционни възгледи и представи, като тези за безсмъртието на човешката душа и за отвъдния живот.

- Каква всъщност е идеята зад ада, рая и безсмъртието на човешката душа?

- Това са основни истини на всяка една религия, която съдържа вяра в Бога и в безсмъртието на човешката душа и идеята за въздаяние. Без тези основни идеи не бихме могли да имаме религия и религиозни вярвания. Бихме имали само някакви форми на митология или на някаква религиозна философия, но не и на същинска религия.

- Как е описан раят в Библията?

- Раят и адът са много важни теми и дълбоки истини в Свещеното писание още от началото на историята на човечеството. Когато в Библията се описва раят, се има предвид първоначалното място и състояние на блаженство на прародителите ни, живеещи в райската градина преди грехопадението. Затова, когато в Свещеното писание става дума за рая, се има предвид тази предистория на човечеството. От духовна гледна точка обаче райското състояние е плод на близост на човешката душа до Бога, или състоянието на блаженство, в което пребъдва човешката душа тук, на земята, или в Божието царство. Така че рай може да означава както място, така и състояние.

- А адът?

- Според една древногръцка представа адът е царството на Хадес, на смъртта, на сенките. Това също означава едно духовно състояние на тъмнина, мрак или на отдалечаване на човешката душа от Бога, от божествената светлина и блаженството. Затова, когато използваме тези две опозиции между рая и ада, е много важент контекстът, в който ги разглеждаме. Имаме предвид или адското състояние, в което може да се намира душата на всеки грешник, извършил тежък грях и който поради това състояние се отделя от Бога, преживявайки адски

мъчения, душевни

терзания и угризения

на съвестта. Или имаме предвид задгробното състояние на човешката душа, която се намира в мрачното състояние на отделяне от Бога, което пък свързваме с духовното състояние на ада като царство на мрака и тъмните сили.

- Всеки човек обаче е грешен и едва ли може да изпълни изцяло канона за праведност, за да е достоен за рая.

- Да, и затова вярата и религията ни предлагат пътища за освобождаване на човека и душата му от властта на греха и злото и за връщането към Бога, към Божието благословение и благодатно състояние чрез опрощението. Празникът Възкресение Христово например отбелязва как Иисус Христос приема чрез своето разпятие на кръста да изкупи човека от властта на греха и да го освободи от страха пред смъртта, която тегне върху човешкия род. Той казва на разбойника, който е бил разпънат заедно с него: “Още днес ще бъдеш с мен в рая”. И в този християнски, а не митологичен смисъл на религията на древното човечество раят означава новото състояние на помирение с Бога, в което ни завръща Иисус Христос като изкупител чрез своето разпятие, чрез кръстната си смърт и особено чрез Възкресението. Затова виждаме върху православната икона на Възкресението Христово как Иисус Христос е стъпкал портите на ада. Т.е. Той побеждава смъртта и извежда Адам, човечеството, от властта на ада и го въвежда в Божието царство. Ето затова е важно дали разглеждаме представите за ада и рая в една старозаветна или предхристиянска митологична религиозна представа, или имаме предвид християнската вяра, която ни дава истини за духовния живот, за състоянието на човека и неговата душа на земята, или във вечния живот - за безсмъртието и Божието царство.

- Има ли някъде по църкви и манастири у нас рисунки на рая и ада?

- В много храмове, обикновено на западната фасада или в притвора им, можем да видим сцената на Страшния съд. Тази иконографска композиция обикновено съдържа определено изображение и представа

за рая като небесен

град или царство,

в което чрез ключовете на апостол Петър влизат само праведните. Има и изображение на ада като царството на злото, на греха или като огнена река, в която попадат душите на грешните. Това идва от притча за богаташа и бедния Лазар в Новия завет, където Иисус Христос дава указание за задгробното състояние на душата. Там се казва, че богаташът, който приживе е взел своите земни радости и богатства, но е

живял като

грешник,

е получил в отвъдния свят заслужено въздаяние, свързано с мъчение на неговата душа.

И обратно - бедният Лазар, който е страдал тук, на земята, но е живял праведно, е получил Божието благословение и блаженство в отвъдния живот. Това всъщност е единственото място в Новия завет, където ни е указано състоянието на съзнателното човешко съществуване като състояние на душата след смъртта, като едно задгробно въздаяние за тукашния живот и за делата, които хората са извършили приживе.

- Неотдавна папата заяви, че ад не съществува. Да смятаме ли, че това е опит да се ревизира и осъвремени разбирането за ада като място за вечно наказание на лошите хора?

- Когато се прави разграничение между физическо място и душевно състояние, богословите понякога правят уговорката, че не бива да си представяме ада и рая като географски понятия. И тъкмо в този смисъл папата вероятно е направил опит да уточни за католическата доктрина, че

адът не е

подземно царство,

което съществува някъде в земното ядро, както например го е представил Данте Алигиери в своята “Божествена комедия” с деветте кръга на ада.

Също така, че раят вече не е онази първоначална райска градина, каквато е бил при сътворяването на човека. А че става въпрос за едно духовно състояние на възмездие, въздаяние или на вечно блаженство.

- Каква морална норма поддържа идеята за безсмъртната душа, грешниците, сатаната, ада и рая в XXI век - века на новите технологии?

- Независимо в кой век живее човек - в XX, XXI, XIX, XVII в. или който и да е, той има духовни потребности и нужда да осмисли своето земно и вечно съществуване. Вярващите в

безсмъртието на

човешката душа,

в Бога и вечния живот, осмислят земното си съществуване в периметъра на вечността. За тях тези истини имат огромно нравствено значение, защото определят смисъла на тяхното човешко съществуване, постъпки и стремеж към добри дела. Ако ние не сме духовни личности, а животът ни се ограничава само от тукашното ни ежедневно съществуване или се определя само от материалното, то тогава не бихме могли да намерим истинския духовен и нравствен негов смисъл. Затова и моралът и нравствеността ни биха се определяли от едни по-примитивни инстинкти и потребности. Така че тези духовни ориентири, осмислени и одухотворени в днешно време и освободени от митологичните представи на едни по-стари времена, са изпълнени със своя духовен смисъл и за хората в XXI век.

ВИЗИТКА

l Роден през 1973 г. в гр. Бобов дол

l Завършил средното си образование в гимназията на град Дупница, а после следва и завършва богословие и културология в СУ “Св. Климент Охридски”

l Преподава богословие в Катедра “Практическо богословие” в СУ и специалност теология на Шуменския университет “Еп. Константин Преславски”

l Автор е на монографията “Християнското учение за справедливостта” (2009) и на други студии и статии по християнска етика и православно богословие

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Доц. д-р Румяна Коларова: Президентът загатна, че има търсене за нова партия сред левеещите се бизнесмени

Рано е да се говори за предсрочен вот - кабинетът на Борисов и мнозинството имат още управленски и политически ресурс Стратегията на Радев - да гарантира разширяване на периферията от симпатизанти на БСП към политическия център Всеки опит на държавния глава да се ангажира с партиен проект ще бъде деструктивен,

Александър Ненков: С парите от толсистемата пътищата ще бъдат по-добри до 10 години

Хартиена винетка може да се направи електронна и от вкъщи  Толтакса няма да се плаща за отсечки в лошо състояние Магистралите вече се задъхват, трябва да се разширят, затова са необходими много средства Трябва да се изгради система за контрол, за да се ползват коланите в автобусите, казва Александър Ненков,

Януш Войчеховски: 400 000 души умират преждевременно в ЕС всяка година заради мръсен въздух

Отчитаме намаляване на замърсяването в София от 2010 до 2016 г. Не бива да тълкувате доклада като критика към България ЕК трябва да ускори процедурите за нарушение В София няма станция за мониторинг на промишлени съоръжения  Замърсяването на въздуха не е проблем само на определен град или страна, това е проблем на ЕС, казва Войчеховски,

Александър Манолев: Интересите в транспорта са за милиарди и очевидно пречех на някого

Няма съмнение, че атаката срещу мен бе целенасочено организирана, казва зам.-министърът на икономиката, който отказа да стане министър на транспорта - Г-н Манолев, след като обявихте, че оттегляте кандидатурата си за министър на транспорта, казахте, че ви трябват няколко дни, за да си отговорите на някои въпроси. Направихте ли го?

Фандъкова: Работим за модерен градски транспорт в София, така повече хора ще слязат от колите и въздухът ще е по-чист

Дълъг пешеходен маршрут ще свърже Южния парк с площада пред храма “Св. Ал. Невски”. Ще минава през НДК, “Витошка”, пл. “Св. Неделя”, ул. “Съборна” и Градската градина, казва в интервю кметът на София Най-големият проект, който променя града, е метрото Правим програма за финансиране на проекти за реставрация на ценни сгради Търсим терен за нов

Фабрицио Паризи: Докато стреляха по папата, бях със Сергей Антонов в посолството ни в Рим

Кола на карабинерите ме следваше, като ходех на училище, казва днешният музикант, чиито песни се слушат по цял свят - Имате интересен произход, разкажете за него. - Баща ми Пиеро Паризи е италианец, беше музикален продуцент, който за съжаление, вече не е между живите. Роден в Рим, но корените му идват от Южна Италия, имам роднини в Сицилия,

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Красимир Вълчев: Правим дигитален облак с уроци, клипове - образователно съдържание

Като родители да възпитаваме децата си в уважение към учителите, имаме обща мисия, казва министърът на образованието и науката - Г-н Вълчев, коя е най-съществената промяна, която предстои през учебната 2018/2019 г.? - Може би най-съществената промяна са нови учебни програми в 3-и, 7-и и 9-и клас като част от политиката към поетапно преминаване

Математикът проф. Михаил Константинов: ТОТОТО не е само математика - за да спечелите, ви е нужен и късмет

- В момента джакпотът в играта “Тото 2 – 6 от 49” на СПОРТ ТОТО се очаква да достигне 7 100 000 лева. Това е най-голямата сума, която може да бъде спечелена от лотарийни игри в България. Каква реално е математическата вероятност някой щастливец да познае печелившата комбинация и да грабне седемте милиона?

Д-р Галинка Павлова: Отново не се предвиждат лични партиди на пациентите, моделът пак е солидарен, а той демотивира коректните платци

Промяна във финансирането не стига, трябва незабавна реформа в организацията на системата - Д-р Павлова, кой от вариантите за нов здравноосигурителен модел би имал по-голям принос за подобряване на сегашната здравна система? - Моделите за промяна в здравното осигуряване са на ниво идеен проект, без отговор на много въпроси.

Муравей Радев: Увеличение на бюджетните заплати дърпа и тези в стопанския сектор

Но голямата разлика между най-високите и най-ниските доходи може да се намали устойчиво преди всичко с по-добро образование и по-висока квалификация на работната ръка У нас и до днес се страхуваме да направим реформи в публичния сектор и в правосъдната система Икономиката ни има потенциал да поддържа устойчив ръст от 3,4% годишно Изискванията,

Проф. Иван Чалъков: Нов модел гурбет - живееш тук, работиш в Гърция или Румъния

Села никнат край граници, магистрали и квартали с богаташки вили Към 1950 г. градското население е около 30%, а три десетилетия по-късно 30% е селското население! Селски кметове асфалтират пътища, обновяват читалища, детски градини, училища с европари и така привличат млади семейства Не е вярно, че земеделието ни е унищожено!

Ева Майдел: Всички преводи в евро, а не само банковите ще станат по-евтини

Желанието е това да се случи до 2019 г., казва българският евродепутат от групата на ГЕРБ-ЕНП Европейският съюз се критикува най-лесно чрез разпространяване на митове Надявам се правилата за влизане в еврозоната да не се променят в движение Европа решава с приоритет проблемите на гражданите си - Докъде стигна предложението ви за въвеждане на

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber