Да се приема, че при мащабно строителство непременно има далавера, е знак за предубеденост
ДИАНА САВАТЕВА, депутат от ГЕРБ
ЗНАЕТЕ ЛИ, че не по цялото протежение на границата ни с Турция има ограда? Това не е нито нова, нито скандална информация. Но ако тя се поднесе предрешена като топновина, може да се превърне в поредния фалшив аргумент за последователите на тезата, че външната граница на ЕС е несигурно място.
Всеки, който наистина е ходил по границата, а не е стъпвал само да си направи снимка на подкопан от пороите участък, е наясно, че оградата не е непрекъснато съоръжение – по него има портали с катинари, които дават възможност за почистване на терена и от двете страни. Има и места, където няма ограда. Това са зони със силно пресечен терен, които са трудни за преминаване и от мигранти, и за строителство на стабилно съоръжение. Липсата обаче се компенсира с постоянни гранични постове.
В списъка на тези места попада и дерето, станало повод за поредната активност на депутатката от левицата Елена Йончева в началото на януари, а оттам се промъкна и сред мотивите за вота на недоверие към правителството.
Според тях “180 млн. лв. на българския и европейския данъкоплатец бяха изхарчени за белязаното с корупция изграждане на възпрепятстващото съоръжение по българо-турската граница…” Има два начина да се провери достоверността на това твърдение: инспекция по документи и оглед на място. Извършена от мен справка показа, че според първоначалния замисъл в това дере ограда не е трябвало да има. Становището на проектантите е, че теренът не е подходящ, но по настояване на Гранична полиция ограда все пак е монтирана. При изсипалите се в края на миналата година - на 17 декември, интензивни валежи дерето се е превърнало в бурен поток, който е залял бетонното мостче и е помел част от съоръжението.
Почти месец по-късно през избитите от стихията решетки на водостока продължава да се излива мътна вода. В разпространения от Йончева запис се вижда вестник с датата 8 януари, но не се вижда будката на Гранична полиция, която е на 20-ина метра встрани. Няма ги и полицаите, които са я придружили дотам. Въпрос на гледна точка или на избирателно представяне на информацията.
Всъщност по цялото трасе – от ГКПП Малко Търново през община Средец до границата с Ямболска област, са поставени будки, оборудвани за престой на гранични полицаи. В стоте километра, които съм изминала по бургаската част от границата, съм попадала на две места без ограда – по проект. И двете зони са труднопроходими и са подсигурени с гранични постове.
От март 2015 г. на областните управители на Бургас, Ямбол и Хасково са възложени дейностите по изграждане на инженерното съоръжение, управлението и поддръжката му. На 22 януари въпреки оранжевия код за опасно време заедно с областния на Бургас Вълчо Чолаков и инженер от областната управа пропътувахме 40 км по оградата. Освен проблемното дере имаше още един водосток, които беше затлачен от наноси, кал и листа, но оградата не беше повредена. Останалата част от съоръжението е на мястото и всеки, който поиска достъп по съответния ред, може да види това с очите си.
Възможно ли е да са прилагани корупционни схеми при изграждането на инженерното възпрепятстващо съоръжение? Би било глупаво да се твърди сляпо, че това не е възможно. За корупция обаче не може да се говори по предположения, още по-малко да се правят обобщения на базата на 20 метра отнесена от пороите ограда.
През декември при изслушването на главния прокурор Сотир Цацаров пред правната комисия стана ясно, че е готов както докладът на ДАНС, така и докладите на Агенция “Държавна финансова инспекция” за трите области. Той обаче подчерта, че ако започне наказателно производство, ще бъде извършена нова експертиза.
Ако се установи, че предвидени за строителство средства са отклонявани, вместо едни материали са използвани други или в проектите са нанасяни промени в нарушение на закона – логично е да има дела и присъди. Но да се приема априори, че щом се извършва мащабно строителство, значи има и далавера, е знак за предубеденост и нежелание за обективна преценка. Липса на обективност е и от всяка нередност да се прави обобщение за цялото 206-километрово съоръжение, а оттам и за нивото на националната сигурност.