Проф. д-р Росен К. Стоянов, преподавател по политически комуникации в НБУ, казва още:
Ние, потребителите, ще отговорим на новата политика по-скоро чрез усещания
- Проф. Стоянов, Марк Зукърбърг обяви, че в новинарския поток на фейсбук потребителите вече ще виждат повече съдържание от техни приятели и членове на семействата им вместо публикации на страници на бизнеса, медии, корпорации. Ще подобри ли това преживяването в сайта на потребителите?
- Всеки един от нас, който е изкушен да има повече от 300-400-500 т.нар. приятели, знае много добре, че колкото и да се старае, не може да следи постовете на всеки един от тях. Те се губят някъде във времето и пространството. Освен това, когато ти лайкнеш или споделиш даден пост, когато разгледаш снимки на някого, неговите публикации по-често се появяват в твоя фийд. Така е измислен алгоритъмът.
Разбира се, между всичко това се включваха и така досадните за много хора постове от страници. Имаме опция да ги премахнем с някакъв мотив, но той не ни подсигурява възможност да се отървем от тях и е отново част от един алгоритъм и дава данни. Всяко едно наше движение във фейсбук се следи, записва се на логфайлове и се обработва.
Някой ще каже “Как се случва всичко това?”. Ами т.нар. биг дейта (големите масиви от данни - б.а.) се занимава точно с това нещо - обработване на общата картина и на специфичните потребности, желания, вкусове на конкретния човек, така че да адаптира към него дадено от заинтересована страна съдържание.
Не е възможно според мен да се остави повече свобода, защото така или иначе тя не съществува във фейсбук. В момента, в който аз си общувам по-динамично с 50 човека в моя фийд, аз виждам тях. В него се говори повече за политика, обществено недоволство, бунтове по улиците, отколкото за мода. В същото време имам почти еднакви приятели с някого, който не се интересува от политика, а споделя и харесва, разглежда постове на хора, които се занимават с мода.
Така че дори алгоритъмът да премахне или да намали възможността за импресии (показвания - б.а.) на съдържание от страници, аз няма да стана по-свободен, няма да мога на техни места да имам възможност да гледам други хора, с които така или иначе не си общувам.
- Какво наложи такава промяна в политиката на фейсбук?
- Трябва да отбележим един особен момент, а именно - вече не е само фейсбук. В Китай една от социалните мрежи - renren, надмина туитър по брой потребители. Освен това там са позиционирани едни от най-бързо развиващите се и най-големи социални мрежи - уейбо и тенсент. Отделно едва преди 2 г. в Бразилия фейсбук надмина местната оркът. В Русия вконтакте е водещата социална мрежа, не фейсбук.
Тоест
фейсбук е поставен
в една изключително
динамично развиваща
се конкурентна среда
не толкова на глобален мащаб, колкото на локален. А именно на локално ниво са бизнесът и търговските интереси. Така че те постоянно трябва да излизат с новости, с идеи за развитието си. С убеждаване на своите потребители, че те мислят за тях.
“Да, ние сега ще намалим импресиите на страници, рекламите няма обаче.” Това го казват и на нас, потребителите, и на рекламодателите и всички да са доволни. Едно, не бих казал шикалкавене, но по-скоро едно дипломатично отношение, така че всички да се почувстват добре в крайно конкурентна среда.
“Фейсбук” вече е една огромна корпорация, листвана на фондовата борса. Самият Зукърбърг преди няколко години вдигна изключително много акциите, когато направи компанията публична. Това го задължава да се съобразява със законите на едрия, големия бизнес, които са доста назад, преди той да се роди дори. Така Зукърбърг трябва постоянно да комуникира. Това негово изказване за новостите със сигурност ще има технологичен израз, със сигурност може да бъде отчетено като намаляване на импресии и по-голяма свобода.
- А ние, потребителите, ще усетим ли промените?
- Ще видим след време, когато влязат в сила. Ние ще отговорим на новата политика на фейсбук по-скоро чрез усещанията си, защото няма да имаме статистика дали виждаме по-малко постове от страници. “Да, като че ли са по-малко”, ще си кажем, но за да стане това, трябва предварително да ни се говори, че има такава идея, че тя е добра за нас, да ни се вмени, да бъде сугестирано. Това според мен е целта на тази комуникация, този пост на Зукърбърг, в който той съобщи за промените.
- Как ще се отрази това на медийния бизнес, след като много от посещенията в сайтовете им идваха от фейсбук?
- Аз лично, когато като Росен Стоянов проявя интерес към някаква медийна публикация и я споделя, тя ще има същия живот и разпространение, ако се предполага, че съм лидер на мнение или ме следят доста хора. Оттам, разбира се, рекламодателите получават колко клика има в нея.
- Ходът на Зукърбърг не е ли замаскиран начин да поиска от страниците да се рекламират, след като промените няма да засегнат рекламите?
- Именно. Това е и търговски трик. Има едно намигване към потенциалния рекламодател и към медиите. Това е задочно изговаряне, не в конкретни преговори с конкретни страни в процеса - били те медии или търговци. Това е общото говорене - т. нар. дискурс. Тук му казваме “Думам ти, дъще, сещай се, снахо”. Значи аз говоря с потребителите, че ще им създам повече свобода и така нататък, но всъщност говоря и на контрагентите: “Крайно време е да осъзнаете, че сме толкова силни, въздействащи и можещи, че дори и за това, което досега беше про боно, следва да договорим определени нива на обезщетение”. Това е търговията.
- Всъщност промените не са ли добре дошли именно за рекламодателите – колкото повече информация споделяха хората от страници, толкова по-лош беше профилът им и рекламата се таргетираше по-трудно. Дали с новите промени не се цели и това - да се подобри профилът на човек като рекламен продукт?
- Звучи точно схематично, както се пишат кодове. Първо имаме една идея, тази идея се претворява в стратегия и след това се пише кодът. Само че
това е разбираемо за
тези, които са вътре
в самия бизнес
Потребителят въобще не разбира от тези взаимоотношения и какво следва от неговото поведение и активност в мрежата. Той действа на база вкусове, инстинктивно понякога. Разбира се, имаме и големи групи от хора, които са добре мотивирани, за да бъдат част от една кампания.
Да не забравяме обаче, че тук имаме и елемента на споделянето на собственост, на купуването на акции от други големи корпорации, които стават определен фактор във формирането на политика дори на компании като “Фейсбук”.
Вътрешното преразпределяне на акции в момента ние не можем да го знаем. Нищо чудно борд на директорите или особено хора и компании с големи интереси и с достатъчно акции в тази корпорация да изискват промяна на политиката. Да има друг тип интереси вече. Така че тук говорим за големия бизнес, ние нямаме достатъчно информация, можем да анализираме само казаното, споделеното от Марк Зукърбърг като една обща визия - винаги и изцяло добронамерена към потребителите. На първо място са те, защото интернет бе създаден за потребителите, не за рекламодателите. Те дойдоха после.
- Появиха се информации, че това е начинът на фейсбук да се бори с разпространението на фалшивите новини. Няма ли обаче да се получи обратният ефект, тъй като разпространителите на fake news и сега си плащат за реклама?
- Да, разбира се. Когато плащаш за реклама, ти получаваш срещу парите си продукт или услуга. Дали ще се измисли някакъв бот, или ще има администратори, които ще свалят такива реклами, на мен не ми се вярва. Защото тук имаме търговска сделка и отговорност за съдържанието на съобщението - когато то е част от рекламен договор, отговорност носи онзи, който е платил, а не комуникационната среда.
Когато съществува fake news, тя може да бъде борена, като бъде ограничаван достъпът на подобни новини като източник на информация. Но когато имаме търговска сделка, имаме реклама, там няма как да бъде ограничено.
- Веднага след обявяването на промените акциите на “Фейсбук” се сринаха с 4,4%.
- Логично е, защото за всяка една публична компания всяко движение, което се анализира или се предполага, че би довело до намаляване на приходите на тази компания, води до снижаване на акциите. Щом аз по някакъв начин ще намаля или забавя, или попреча на интереса на онези, които досега даваха пари, това означава, че те ще отдръпнат от мен своя интерес. 3-4% не е толкова драстично, тук се случва заради едно изказване и според мен нещата ще се уталожат.
- Това не е ли един опит на Зукърбърг да върне хората във фейсбук, след като последната една година туитър дръпна - президентът на САЩ Доналд Тръмп пише там, не във фейсбук?
- Това е един феномен, който ще има срок на годност според мен. За Барак Обама говорехме, че ползва фейбук, за Тръмп - туитър, следващият може да ползва нещо друго. За мен конкуренцията е по-скоро на местно, локално ниво.
ОЩЕ ПО ТЕМАТА:
Фитнес треньор е с най-много фенове сред българите във фейсбук