Валентин Златев: Сивият сектор в горивата у нас е най-големият в ЕС

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/6608621 Валентин Златев: Сивият сектор в горивата у нас е най-големият в ЕС Валентин Златев: Сивият сектор в горивата у нас е най-големият в ЕС www.24chasa.bg

Нямам лична война с Веселин Марешки

- Имате ли лична война с Веселин Марешки, г-н Златев?

- Не водя лични войни с никого и не изпитвам никакви лични емоции спрямо Веселин Марешки. Като бизнесмен съм зает да развивам дейността на компанията, която представлявам, а от политическите изяви на г-н Марешки слабо се вълнувам, тъй като политиката не е в моето поле на интереси.

Ние, компаниите - членове на Българската петролна и газова асоциация, винаги сме настоявали да се спазват принципите на конкуренцията и върховенството на закона. Настояваме правилата да са валидни за всички, включително и за г-н Марешки и свързвания с него бизнес, ако въобще е ясно какъв е този бизнес и кой всъщност го притежава.

- А защо толкова често споменавате името му?

- Нито някога съм имал намерение, нито съм инициирал дискусии с Веселин Марешки. Ако сте забелязали, никога не съм отвръщал на нападките и обидите му лично към мен. Въпросът е принципен - имаме сериозни съмнения, че пазарното му поведение нарушава правилата, и затова сме сигнализирали Комисията за защита на конкуренцията. Ще очакваме тя да се произнесе, тъй като уважаваме институциите.

Нас постоянно ни проверяват всички контролни органи в страната - 17 на брой. Нито една наша ревизия не е била отлагана чрез намеса на съда и всички са завършвали със съответните ревизионни актове.

Нека по същия начин бъдат проверявани всички фирми в сектора, в това число и тези, свързани със зам.-председателя на парламента. Затова вече повече от година задаваме простичък въпрос -

има ли поне

един акт за

приключила

ревизия на

негова фирма?

Ние например разпространихме публично справка с платените от компаниите в групата на “Лукойл” данъци и призовахме Марешки също да оповести какъв принос към хазната имат неговите фирми в сектор “Горива”. Да обясни как така хем твърди, че продава на печалба, хем финансовите отчети на компаниите му показват загуба. Марешки обаче заобикаля подобни въпроси от страна на ваши колеги, като в същото време използва парламентарната трибуна за нападки срещу конкурентите си.

- Как си обяснявате липсата на резултати от проверките срещу Марешки?

- Нека държавните органи да отговорят на този въпрос. Марешки не е проблем на бранша, а на държавата. Ако неговите фирми не спазват правилата, това означава, че той ощетява хазната и всички български граждани, които са потребители на публични услуги. Досега обаче

не съм чул

отговор от

нито един

представител

на държавата,

въпреки че един съд в страната вече излезе с такова решение.

- Как обяснихте при разпита ви в прокуратурата изказването си, че над Веселин Марешки има политически чадър?

- Да, казал съм публично, че според мен над него има политически чадър, и стоя зад думите си. Това мое съждение е свързано именно с факта, че срещу него няма приключила нито една проверка. Как по друг начин да си го обясня? Това казах и при разпита в прокуратурата.

- Намалява ли сивият сектор в горивата?

- За съжаление, смятаме, че нивото на сивия сектор остава относително константно и вероятно е най-високото в Европейския съюз. Делът му е около една трета от пазара според данни от финансовото министерство. Не сме чули друга, по-оптимистична оценка до момента. А този голям дял говори за огромен размер на непостъпили в хазната данъчни приходи. После да не се чудим защо няма пари за финансиране на важни публични сфери като социалното осигуряване, образованието и здравеопазването.

- Какви са загубите за бюджета?

- Около 1 милиард лева годишно и дори повече.

- Защо делът му е толкова голям?

- Причините са много. Според нашия анализ нормативната база е твърде разпокъсана. Секторът на горивата се регулира от 14 закона и още десетки наредби, от множество контролни институции, като всяка оперира в своя сектор.

В тази плеяда от институции липсва координация, което води до пропуски в контрола. Сигурно можем да се преборим с корупцията, ако има политическа воля за това, но с чиновническото безхаберие и инертност - едва ли. Това е един от основните проблеми не само в този сектор.

Контрабандата ражда корупция, а корупцията пази контрабандата. Абсолютно неразбираемо е за нас защо към момента е възможно фирма да започне дейност с капитал от 2 лева в този сектор. Това прави контрола върху такива компании изключително труден.

Приходните агенции разчитат прекалено много на електронния контрол, който често дефектира или се манипулира. А физическият контрол се извършва единствено при операторите, които са на светло, защото така е по-лесно. Така и до днес не разбрах защо бе засекретен докладът за манипулирането на системата БАЦИС.

Всички виждаме по магистралите и пътищата табели за евтин дизел, както и цистерни, които

със сигурност

продават

контрабандни

горива

Многократно сме сигнализирали компетентните органи за това, те казват, че са наясно с проблема, но той остава.

Самата нормативна уредба създава предпоставки за влизане на контрабандно гориво в страната. Говорили сме много за митническите складове, в които няма измервателни уреди. На тези места рядко се проверява реалното количество и качество, което се разтоварва от танкерите.

Българската петролна и газова асоциация постави този проблем включително и пред Народното събрание, както и пред всички възможни заинтересовани органи.

- Къде се продават контрабандните горива?

- По наши наблюдения, в т.нар. ведомствени бензиностанции, изоставени ТКЗС-та, монтирани стари цистерни в стопански дворове, а напоследък забелязваме и съвсем нови обекти, които представляват една колонка и съд, от който се точи гориво. Има ги и т.нар. мобилни бензиностанции - стари цистерни, микробуси с пластмасови съдове, снабдени с елементарни пистолети.

На някои уж редовни търговски обекти се манипулират уредите за измерване и онлайн връзката с НАП. Имаме големи съмнения, че контрабандно гориво може да се продава и на бензиностанции, в които няма ПОС терминали и не се приемат банкови разплащания.

CV

Роден е през 1965 г.

Завършва Първа английска гимназия в София

Има магистърска степен по международно право от Московския държавен университет

През 2001 г. става доктор по политически науки от Руската академия на науките

През 2003 става доктор хонорис кауза на “Сити юнивърсити”, САЩ

От 1999 г. е генерален директор на “Лукойл България”

От 2014 г. е председател на Българската петролна и газова асоциация

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

Други от Интервю

Доц. д-р Румяна Коларова: Президентът загатна, че има търсене за нова партия сред левеещите се бизнесмени

Рано е да се говори за предсрочен вот - кабинетът на Борисов и мнозинството имат още управленски и политически ресурс Стратегията на Радев - да гарантира разширяване на периферията от симпатизанти на БСП към политическия център Всеки опит на държавния глава да се ангажира с партиен проект ще бъде деструктивен,

Александър Ненков: С парите от толсистемата пътищата ще бъдат по-добри до 10 години

Хартиена винетка може да се направи електронна и от вкъщи  Толтакса няма да се плаща за отсечки в лошо състояние Магистралите вече се задъхват, трябва да се разширят, затова са необходими много средства Трябва да се изгради система за контрол, за да се ползват коланите в автобусите, казва Александър Ненков,

Януш Войчеховски: 400 000 души умират преждевременно в ЕС всяка година заради мръсен въздух

Отчитаме намаляване на замърсяването в София от 2010 до 2016 г. Не бива да тълкувате доклада като критика към България ЕК трябва да ускори процедурите за нарушение В София няма станция за мониторинг на промишлени съоръжения  Замърсяването на въздуха не е проблем само на определен град или страна, това е проблем на ЕС, казва Войчеховски,

Александър Манолев: Интересите в транспорта са за милиарди и очевидно пречех на някого

Няма съмнение, че атаката срещу мен бе целенасочено организирана, казва зам.-министърът на икономиката, който отказа да стане министър на транспорта - Г-н Манолев, след като обявихте, че оттегляте кандидатурата си за министър на транспорта, казахте, че ви трябват няколко дни, за да си отговорите на някои въпроси. Направихте ли го?

Фандъкова: Работим за модерен градски транспорт в София, така повече хора ще слязат от колите и въздухът ще е по-чист

Дълъг пешеходен маршрут ще свърже Южния парк с площада пред храма “Св. Ал. Невски”. Ще минава през НДК, “Витошка”, пл. “Св. Неделя”, ул. “Съборна” и Градската градина, казва в интервю кметът на София Най-големият проект, който променя града, е метрото Правим програма за финансиране на проекти за реставрация на ценни сгради Търсим терен за нов

Фабрицио Паризи: Докато стреляха по папата, бях със Сергей Антонов в посолството ни в Рим

Кола на карабинерите ме следваше, като ходех на училище, казва днешният музикант, чиито песни се слушат по цял свят - Имате интересен произход, разкажете за него. - Баща ми Пиеро Паризи е италианец, беше музикален продуцент, който за съжаление, вече не е между живите. Роден в Рим, но корените му идват от Южна Италия, имам роднини в Сицилия,

Последно от логоЗДРАВЕ

Новини

Последно от лого

Последно от

Последно от

Още от Интервю

Красимир Вълчев: Правим дигитален облак с уроци, клипове - образователно съдържание

Като родители да възпитаваме децата си в уважение към учителите, имаме обща мисия, казва министърът на образованието и науката - Г-н Вълчев, коя е най-съществената промяна, която предстои през учебната 2018/2019 г.? - Може би най-съществената промяна са нови учебни програми в 3-и, 7-и и 9-и клас като част от политиката към поетапно преминаване

Математикът проф. Михаил Константинов: ТОТОТО не е само математика - за да спечелите, ви е нужен и късмет

- В момента джакпотът в играта “Тото 2 – 6 от 49” на СПОРТ ТОТО се очаква да достигне 7 100 000 лева. Това е най-голямата сума, която може да бъде спечелена от лотарийни игри в България. Каква реално е математическата вероятност някой щастливец да познае печелившата комбинация и да грабне седемте милиона?

Д-р Галинка Павлова: Отново не се предвиждат лични партиди на пациентите, моделът пак е солидарен, а той демотивира коректните платци

Промяна във финансирането не стига, трябва незабавна реформа в организацията на системата - Д-р Павлова, кой от вариантите за нов здравноосигурителен модел би имал по-голям принос за подобряване на сегашната здравна система? - Моделите за промяна в здравното осигуряване са на ниво идеен проект, без отговор на много въпроси.

Муравей Радев: Увеличение на бюджетните заплати дърпа и тези в стопанския сектор

Но голямата разлика между най-високите и най-ниските доходи може да се намали устойчиво преди всичко с по-добро образование и по-висока квалификация на работната ръка У нас и до днес се страхуваме да направим реформи в публичния сектор и в правосъдната система Икономиката ни има потенциал да поддържа устойчив ръст от 3,4% годишно Изискванията,

Проф. Иван Чалъков: Нов модел гурбет - живееш тук, работиш в Гърция или Румъния

Села никнат край граници, магистрали и квартали с богаташки вили Към 1950 г. градското население е около 30%, а три десетилетия по-късно 30% е селското население! Селски кметове асфалтират пътища, обновяват читалища, детски градини, училища с европари и така привличат млади семейства Не е вярно, че земеделието ни е унищожено!

Ева Майдел: Всички преводи в евро, а не само банковите ще станат по-евтини

Желанието е това да се случи до 2019 г., казва българският евродепутат от групата на ГЕРБ-ЕНП Европейският съюз се критикува най-лесно чрез разпространяване на митове Надявам се правилата за влизане в еврозоната да не се променят в движение Европа решава с приоритет проблемите на гражданите си - Докъде стигна предложението ви за въвеждане на

Последно от

Последно от

Най-важното

Избрано от Google

Следвайте във Viber